Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: USA-Canada invoerbelasting  (gelezen 6717 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
USA-Canada invoerbelasting
« Gepost op: 26-01-2006, 17:44 »
Waarschijnlijk huist hier wel iemand met ervaring.

Als ik nou een GPS vanuit Amerika of Canada hier naartoe wil laten sturen, wat is dan de manier om voor 100% zeker de invoerbelasting te omzeilen??

Uit de verpakking, zonder factuur en boekjes, met op de nieuwe verpakking als gift laten versturen?? Of als Sample?? Meegeven met iemand is helaas geen optie, dus het zal via de post moeten gaan.

Batterijen in het compartiment lijkt het alsof hij gebruikt is, maar als hij wordt aangezet door de douanebeamte zien ze meteen dat er nog niet mee gereden is. KM er op laten zetten is ook geen optie......

Kom maar op met de adviezen!! Ben benieuwd met wat voor truuks jullie de geldkloppers weten te omzeilen  :P

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2006, 10:29 »
Ik zou zeggen als 'gift' laten versturen door een van de medewerkers van het bedrijf.

Misschien weet het bedrijf zelf nog wel een trucje...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2006, 10:38 »
Het schijnt dat er in die landen een behoorlijke boete op staat als ze frauderen. En dat is het in principe, iets anders op de douanezegel zetten dan dat er in zit. De bedrijven zelf doen het niet, ik heb het zelf al vaker mee gemaakt, tijdens de bestelling aangeven dat het als gift moet worden verstuurd, maar ze doen er niks mee.......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2006, 11:25 »
Ik had bij mijn eerste tank afgedwongen (anders wilde ik 'm niet) dat ie GIFT op de doos zou zetten en de rekening/invoice apart zou versturen. Helaas moest ik dus toch 80 euro betalen en zat de invoice netjes in het insteekmapje op de doos en geen teken van gift. Goed kwaad geworden en gezegd dat ik de 2e tank (voor Rolf) zou annuleren als hij zijn afspraken niet kon nakomen. Hij verontschuldigde zich, want hij heeft geen toezicht op de afdeling waar alles ingepakt wordt, hij had het wel degelijk gevraagd (ja, heb ik niks aan) maar hij zou er nu zeker voor zorgen dat het wel goed ging. En inderdaad Rolf heeft zijn tank wel zonder extra kosten binnengekregen.....(en daar heb ik natuurlijk ook niks aan, maar ben wel blij voor Rolf)

Dan de vervangende tank rechtstreeks door IMS zelf, die is ook zonder bijkomende kosten binnengekomen (zou er nog eens bij moeten komen) alleen weet ik niet waar dat nu precies aan heeft gelegen. Ik kan geen bijzonderheid op de bon vinden, zoals replacement of zo. Of misschien weten ze bij de douane dat ik al eerder voor zo'n tank heb afgerekend? Lijkt mij sterk, want dan zou ik nu voor andere mensen tanks gratis binnen kunnen halen....

Dus garantie zal je ben ik bang nooit kunnen krijgen, de meeste bedrijven vinden het geen probleem als je er om vraagt (zeker de kleinere bedrijfjes niet) maar er kan dus altijd iets misgaan bij de verzendafdeling (waar de verkoper zich over het algemeen niet mee bemoeit) en moet je toch kosten betalen, dan kan je hun ook niks maken........ze zullen jou echt die kosten niet terugbetalen.

Houd er trouwens rekening mee dat de douane niet alleen kijkt naar het bedrag op de factuur, als zij vergelijkingsmateriaal hebben waaruit blijkt dat jouw product toch echt meer (markt)waarde heeft dan wat er op staat, dan rekenen ze gewoon over de waarde die zij vinden dat het product heeft, dus de factuur wijzigen heeft geen enkel nut.

Ik heb namelijk voor mijn tank+dynojetje 245 USD betaald (=nog geen 200 euro) maar ze hebben over een "Douanewaarde" van 295 euro BTW, rechten en inklaring berekend. (Tja dezelfde tank kost in Oostenrijk wat wel EU is, zo'n 350 euro)

Ach uiteindelijk heb ik de tank nog steeds een bulk goedkoper, dan normaal, dus ik baal wel, maar ben ook blij ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2006, 11:31 »
Ik heb bij het bestellen van wat spullen voor mijn DRZ in de USA hetzelfde geprobeerd: vragen of ze het als sample of gift willen opsturen. En dan gebeurde het volgende:

1.)Ze zeiden heel hard: No can do! It's the law!!! >:(

2.) Of... Yes we can, no problem, sir! En dan werd het toch als merchandise opgestuurd :-\

Beste optie lijkt me om het een Canadees/Yank daar lokaal te laten kopen, mee te nemen naar Europa als zijn eigen (gebruikte 8)) GPS en het dan aan jou te verkopen. Uiteraard CD's en manual over de post naar Nederland sturen.

Volgens mij is dit redelijk legaal, maar moet je wel iemand zien te vinden, die binnenkort hierheen komt...
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #5 Gepost op: 27-01-2006, 12:37 »
Goede vriend van me gaat vier jaar in Vancouver werken/wonen. Behalve dat ik daar natuurlijk eens langs om een stukkie rond te crossen, ga ik ook eens kijken of ik een motor mee terug kan laten komen. Met een motor van een jaar of twee/drie oud, moet de prijs heel aantrekkelijk zijn.
Misschien kunnen we wel een handeltje beginnen..... 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #6 Gepost op: 27-01-2006, 12:58 »
en als ik nu iemand vanuit de VS een gps laat kopen, en die stuurt het mij dan als gift...
Hoef je over een gift geen btw etc. te betalen dan? En een gift van een paar gps-en, zullen ze daar intrappen?

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #7 Gepost op: 27-01-2006, 13:17 »
De belastingdienst houd altijd het recht om invoerbelasting te heffen heb ik begrepen. En dan is het net zoals Roos zegt: Geen Factuur? Dan bepalen we zelf de waarde :-[

Als je iets laat versturen kan je het beter doen als "vergeten na vakantie" of zoiets. Dan geen boekjes en facturen of originele verpakkingen mee sturen, die een week of twee later nazenden. Bij fototoestellen er voor zorgen dat er wat foto's op de kaart staan, bij gps-sen km en andere instellingen denk ik. Dan heb je in mijn ogen de kleinste kans dat je "gepakt" wordt door de douane.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #8 Gepost op: 27-01-2006, 13:21 »
Ik durf het niet te zeggen, veelal zaken met Gift hoef je niks te betalen (zie tank van Rolf) maar het moet denk ik wel geloofwaardig blijven, dus meerder spiksplinternieuwe GPS'en zullen ze niet intrappen.
Overigens valt een GPS doosje denk ik veel minder op dan een grote tank, dus misschien meer kans dat ie er doorheen komt zonder contrĂ´le. Maar ik gellof dat ze het recht hebben jou "cadeautje" in twijfel te trekken en er alsnog een rekening bij te stoppen. Je kan dan binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen.

Maar dit zijn allemaal gissingen van mijn kant......

ehhh, zoals ferd zegt dus..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #9 Gepost op: 27-01-2006, 13:22 »
en hoe hoog zijn die invoerbelastingen eigenlijk?
Ik neem aan: 19% btw, maar wat nog meer?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #10 Gepost op: 27-01-2006, 13:24 »
Zelf even uitrekenen:
Douane waarde 295 eur

Recht bij invoer 10,32
BTW bij invoer 54,91
Inklaringskosten 15,00
= 80,23

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #11 Gepost op: 27-01-2006, 14:28 »
 :( :( :(

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #12 Gepost op: 27-01-2006, 16:22 »
ik laat het door vrienden of het bedrjf opsturen als  ''WEDDING GIFT" . trouwen is heilig in amerika en een wedding gift belasten doen ze blijkbaar niet zo snel. Ik heb nog nooit invoer rechten hoeven te betalen en heb vooral veel kleding en western paarden spullen uit amerika gehaald.
OK voor mijn zadel moest ik wel betalen.

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #13 Gepost op: 27-01-2006, 17:21 »
Maar het gaat er volgens mij niet om wat ze er in de VS meedoen, maar wat de douane er hier mee doet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: USA-Canada invoerbelasting
« Reactie #14 Gepost op: 29-01-2006, 19:42 »
Ik heb via eBay wel eens electronica uit Hongkong laten binnenvliegen. Was er binnen 3 werkdagen en omdat het voorzien was van 'gift' geen douane kosten aan gehad. Overigens had ik hier zelf niet eens om gevraagd. Erg attent! Overigens was dit ook een erg klein pakketje (bulletcam) en wellicht heeft dat er ook iets mee te maken. Als ze het geopend hadden was ik nat geweest. De factuur zat er nl. bij.