Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM  (gelezen 5250 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Hallo mensen ik ben Tim Oostendorp en 27 jaar. Ik rij nu zo'n 6 jaar motor waarvan het grootste deel op een 600 cc supersport 4 cilinder.
In 2008 heb ik een motorvakantie in de Sahara gedaan waarbij ik een beetje verliefd ben geworden op het merk KTM.

Na deze vakantie heb ik regelmatig zitten kijken naar een KTM 950/990 adventure alleen kwam ik er achter dat deze fiets nog al wat problemen kent als ik de fora mag geloven. Hierdoor ben ik gekomen bij de KTM 640 adventure.
In de fora heb ik over het algemeen gelezen dat als je een 640 van 2003 en later hebt er niet heel veel problemen mee zijn.
Ik wil de fiets gebruiken voor af en toe woon-werk, leuke ritten en als de mogelijkheid zich voordoet off-road werk.
 
Ik heb wat vragen over de ktm 640 adventure.
 
1. Ik heb in enkele fora gelezen dat er problemen kunnen zijn met de kleppen van de 640 klopt dit?
 
2.  De opbergruimte van de 640 die standaard op de motor zit is er eigenlijk niet (hierbij doel ik op de ruimte onder bijvoorbeeld de buddyseat). Wat ik mij afvraag is, waar laten jullie je slot als je met deze fiets opstap bent?
 
3. Op mijn huidige fiets heb ik een kettingsmeer systeem zitten (pro-oiler). Ik zou dat graag op deze fiets overzetten als ik hem aan zou schaffen. Alleen zou ik niet weten waar. Misschien dat jullie hier mij een idee over kunnen geven. De spullen die je kwijt moet raken zijn: een pompje, een  olie kontainertje, een doosje waar alle elektradraden zich verzamelen en een bedieningspaneeltje.
 
4. Ik heb testgereden op een 640 uit 2004. de km teller staat op 19000 nogwat. Tijdens de testrit zag ik dat er olie liep over het blok. De olie leek te komen van de bovenzijde van het blok. Is dit een klein mankement zoals de dealer verklaarde of is dit toch wel wat ernstiger?
 
5. Met deze km stand. Zit er dan in de nabije toekomst groot onderhoud aan tekomen?
 
Ik wil jullie alvast bedanken voor het meedenken.
 
Mvg
Kansloos.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #1 Gepost op: 24-10-2010, 11:26 »
Hallo Tom,
 
De kleppen zijn probleemloos, alleen het nokkenaslager is kwetsbaar. Eenvoudig te vervangen uit voorzorg. De LC4 is relatief probleemloos al zal niet iedereen het hier volledig met mij eens zijn... Ikzelf heb relatief weinig problemen gehad. Het is geen fiets om met lage toeren rond te tokkelen, dan gaat ie stuk (big-end) Van veel toeren draaien gaat ie niet stuk!
Ik zou geen oliesmeesysteem op een offroad fiets monteren. Tenzij je vrijwel alleen op de weg rijdt.
Er is inderdaad geen opbergvak voor een slot. Gebruik je fantasie!
Kijk even waar de olie uitkomt, meestal is dit tpv het kijkglas of het voorste kettingtandwiel of de schakelpook. Als het simpel is kan de dealer het wel even voor je oplossen toch?
 
O ja, en welkom hier!
 
 
Veel plezier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #2 Gepost op: 24-10-2010, 11:44 »
de lc4 is betrouwbaar, maar over 100.000km bekeken is iedere lc8 stukken betrouwbaarder hoor! in plaats van betrouwbaar kan ik beter onderhouds vriendelijker tikken. bijde motoren hoeven over 100.000km nooit 'stuk' te gaan, met het juiste onderhoud. het onderhoud bij een lc4 neemt iets meer werk in beslag, in die kilometers is het blok al zeker een maal volledig open geweest.
Er zijn voldoende lc8'en die op die kilometerstand niet meer dan beurtjes en kleine dingetjes hebben gehad. Dat is gewoon inherent aan het motor design.
 
Waardoor krijg je de indruk dat de lc8 onbetrouwbaar is?
(+- 90.000 kilometers met de lc8 gereden over de halve wereld) Mijn lc8'en hebben me nog nooit in de steek gelaten, wat er stuk is gegaan is onderweg gebeurd en met basis gereedschap op te lossen. Een echte avonturiers motor valt met een zakmes te repareren in de bush en brengt je thuis, of tot de volgende stad. Bijde motoren kunnen dat, al heeft de lc4 meer 'show stoppers' op zijn lijstje staan.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #3 Gepost op: 24-10-2010, 12:02 »
@ Arjen.
 
De olie lijkt te komen van de kleppendeksel of in ieder geval aan de bovenkant van het blok. Ik had inderdaad al gelenzen ergens dat als je te grondig de hogedruk zet op het olie glaasje dat deze kan gaan lekken.
 
@StevenD
Ik heb via het LC8 forum het een en ander gelezen over problemen met de waterpomp, met de remmen en nog een aantal zaken waarbij ik het idee kreeg dat het opzich wel een goede fiets is maar niet heel betrouwbaar.

Wat zijn volgens jou dan meer showstoppers van de LC4?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #4 Gepost op: 24-10-2010, 12:31 »
Let er op dat mensen eerder problemen posten dan goede ervaringen. Zelf mijn ex tt600r lijkt onbetrouwbaar als je alle problemen op het web ziet. De probleemloze gevallen zijn aan het rijden ipv posten.

Die lekkage klinkt als hetzelfde probleempje als de adv van martijn. Check zijn postings ff

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #5 Gepost op: 24-10-2010, 12:48 »
Ben ik helemaal met je eens Nijkamp. Vandaar dat ik mij toch maar bij jullie heb aangemeld omdat jullie meer zinvolle dingen kunnen zeggen dan wat ik zo 1,2,3 kan vinden op internet ;) .
Ik ga het bericht van Martijn in de gaten houden. Het lijkt inderdaad op het zelfde probleem.
 
PS.
 
Als jullie mij verder nog nuttig info kunnen geven over de 950/990 hoor ik dat trouwens ook graag. Is het onderhoud van deze fiets makkelijk zelf te doen?
 
Gr.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #6 Gepost op: 24-10-2010, 14:08 »
De 950 is een zeer robuuste fiets.

Omdat men zo tevreden is over de kwaliteit worden de kleine mankementen goed gedocumenteerd.
Op deze manier is de bijna perfecte fiets perfect te maken.

De grootste "kwalen" van de 950 zijn de waterpomp as en de brandstofpomp.


Onderhoud is wel te doen. Alleen bij een olie wissel zal je bij een adventure behoorlijk wat kuip moeten demonteren.
Bij mijn Super Enduro is een olie wissel binnen een kwartier gedaan.
Luchtfilter vervangen is ook binnen 20 minuten te doen.

Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #7 Gepost op: 24-10-2010, 20:24 »
Mijn 640 gooit er olie uit als er maar iets te veel olie in zit, en/of bij echt vol gas blazen op de weg of offroad..
maak me er niet druk om, is minimaal..
 
Onderhoud/beuren zijn makkelijk te doen
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #8 Gepost op: 25-10-2010, 10:05 »
lekken bij de kop zal klepdeksel zijn. Doen ze uiteindelijk allemaal. Betekent wel een nieuw klepdeksel, als het een kleinigheidje is gewoon de dealer laten vervangen.
 
950 vs 640 is een wereld van verschil. Lange reizen, verharde weg, vegen in de bergen --> 990/950
offrad kan ook maar daar is de 640 veeeeeeeel geschikter voor, zeker voor een newbie. 200kg is echt een handvol offroad.
 
Ook voor woestijreizen e.d heb ik liever een ktm 640 adventure, stuk zuiniger en 28l benzine aan boord.
 
Betrouwbaar is ook gerelateerd aan gebruik. Op de weg gaan ze beiden lang mee, allroad ook met wat meer onderhoud, offroad geen van beiden.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #9 Gepost op: 25-10-2010, 12:34 »
Als technisch no-no weet ik intussen dat onderhoud aan een LC4 erg makkelijk is. Spullen zijn ook makkelijk (2e hands) te krijgen en ik denk dat intussen over de hele wereld onderdelen te krijgen zijn, mocht je ermee willen gaan reizen. Af en toe nieuwe olie, filter  en gaan!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #10 Gepost op: 25-10-2010, 21:19 »
De mijne (LC4 Adv )staat nu op 31.000 km. Heeft alleen regulier onderhoud (olie/filters/kleppenstellen) en vervangen van slijtageonderdelen (remblokken een ketting tandwiel set) gehad.

Na een vlotte snelweg rit van 270 km km begon bij mij ook de olielekkage als eerder genoemd.
Zelf gerepareerd, maar kennelijk niet zo technisch want lekt weer  ::)

Gebruik de Lc4 voor dagelijks woon-werk en offroad ritjes. Verhouding 60 - 40% (klein stukje woonwerk = offroad  :)

Prima fiets, alleen na 270 km snelweg wel een slaapzak  :D
Gerrit :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #11 Gepost op: 28-10-2010, 21:17 »
Mensen bedankt voor de info.
 
Ik heb vandaag ook de knoop doorgehakt. Ik heb een KTM 640 adventure gekocht van 2004 met 19k+ op de teller.
 
Ik kan hem volgende week vrijdag ophalen.  :)
 
Het geen wat de verkoper wel mee gaf (hij zei zelf ook veel eencilinder te rijden) is dat ik de olie het beste na 2500 km al kan vervangen in plaats van de genoemde 5000 in het boekje. Hoe staan jullie hier tegenover?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #12 Gepost op: 28-10-2010, 23:31 »
Er staat 6000km in het manual, maar doe het rond de 4/5000km maar dan wel met goede olie motorex [ in deze zomer 15W50 maar heb er geen fan op zitten]
 
olie is dan nog erg helder  8)  gebruik hem bijna puur offroad maar daar zit de heen en terug reis bij over de snelweg dus 60 off en 40 on en draaid dan 400/600km op een dag.
Rustig 5 tot 10 minuten warm rijden is belangrijker  ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #13 Gepost op: 28-10-2010, 23:31 »
Nog vaker vervangen bij zware belasting, olie is nog altijd goedkoper dan schade in je blok.
Ook is het vervangen van je olie een goede graadmeter om slijtage te ontdekken.
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: Nieuw dus zal mij even voorstellen en vraagjes over een KTM
« Reactie #14 Gepost op: 06-11-2010, 01:04 »
Heb vandaag mijn KTM opgehaald  :D .
 
Rijd goed  8) , zelfs in dit weer
 
Zal binnekort proberen een foto hier te posten.
 
Heeft iemand van jullie toevallig ook een zijstandaard op zijn 640 gezet?
Ik ben er nu achter gekomen dat dit in sommige gevallen toch best handig kan zijn.
 
Gr.
Kansloos