Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan  (gelezen 4082 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Gepost op: 24-11-2010, 20:20 »
Ik passeerde vorige week in Tan-Tan en aan de rotonde met een stopteken net buiten Tan-Tan op weg naar Layoune of Smara of gewoon naar Mauritanië werd ik aangemaand te stoppen door 2 politiemensen. Ik zou het stopteken genegeerd hebben aan de rotonde.(!!!!)
Nu kan ik toch beweren dat over het algemeen ( en dit is nog zacht uitgedrukt) er met de wegcode niet veel rekening gehouden word.
Ik moest 700 dirham betalen dit is een kleine 70 euro, naar Marokaanse normen een pak geld. Ik kreeg mijn papieren niet terug vooraleer ik betaalde. We stonden in geen tijd met zijn vijven te wachten op ons proces verbaal. Allemaal buitenlanders. De marokanen werden gerust gelaten.Achteraf bleek dat het tweetal bekend is tot in Mauritania en ze deze zet al honderden malen deden. Als je als buitenlander daar voorbij komt heb je gegarandeerd prijs. Van racisme is hier duidelijk wel sprake.

Iedereen is bij deze gewaarschuwd, als je er voor bij komt weet dat het mogelijk is dat je voor een 700 dirham opgelicht wordt.
Je krijgt er wel een recuutje voor in het Arabisch.Insjallah
grtn
Peter Penson
Ktmboven
desertexpress

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2010, 20:28 »
Hebben in het noorden van marokko ook al eens paspoort pas na betaling teruggekregen.
 
In Frankrijk mocht ik een keer kiezen betalen met recu of zonder (verschil toen 900Franse frank) had natuurlijk snel gekozen.
Je komt het overal tegen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2010, 20:40 »
Klote dit soort dingen. Mijn ervaring is juist dat je in Marokko vrijwel met rust gelaten wordt door de politie (behalve dan af en toe die verplichte controle, zeker in de Westelijke Sahara, maar dat stelt allemaal niets voor). Overigens noem ik dit niet meteen racisme maar gewoon corruptie, maar whats in the name.

Iets vergelijkbaars meegemaakt op Zanzibar deze zomer. De hele week rondgereden met een huurauto, geen probleem. Maar op vrijdag ochtend werden we aan de kant gezet, niet bij een bestaande controle maar midden in een dorp. Tot dan toe waren ze heel vriendelijk maar deze 2 waren anders. Of we het stopteken niet gezien hadden. Ja hoor, natuurlijk wel. Waarom ik dan geen richting heb aangegeven bij het stoppen? Tja, niet gedaan. Dan hebben we een probleem. O. Nu is Zanzibar een eiland (bij Tanzania voor de kust), waar veel toeristen op zaterdag/zondag  weer terugkeren naar het vasteland of naar huis vliegen. Wij zouden zaterdag ook weer naar Dar Es Salaam gaan.
Volgens die agent hadden we een probleem:nu moesten we op maandag terugkomen en voor de rechtbank verschijnen. O. Hij hoopte op geld natuurlijk. Maar wij speelde gewoon mee. Tuurlijk komen we maandag terug. Vind je dat geen probleem vroeg die agent. Nee hoor, als dat moet van de wet komen we gewoon. O, daar had hij niet op gerekend. Of ik het rijbewijs in wilde leveren. Tuurlijk , mijn internationaal rijbewijs afgegeven (dat is zo'n papiertje van de ANWB van 15 euro). Nu mag je niet meer rijden zij de agent. Geen probleem zij ik, ik pakte het internationaal rijbewijs van mijn vrouw uit het dashboard kastje: zij rijdt wel. O, daar had hij ook niet op gerekend. En hij werd er ook niet vrolijker van, hij begreep wel dat we niet gingen betalen en rechtstreeks om geld vragen doen ze nu ook weer niet. Overleg met zijn collega, die komt vervolgens. Of we wel begrepen dat het nu een hoop papierwerk was en dat we dan helemaal speciaal met de boot op maandag op en neer moesten komen om voor de rechtbank te verschijnen.
Hij had niet door dat dat rijbewijs voor ons waardeloos was, hij had niet naar ons paspoort gevraagd dus we waren ook helemaal niet van plan om maandag te komen natuurlijk.
Uiteindelijk moest hij er zelf ook wel een beetje om lachen (zo zijn ze dan ook wel weer!) en mochten we doorrijden. We lagen helemaal in een deuk (het kostte wel moeite om het aan de kinderen uitgelegd te krijgen, die snapten er niets van).

Die dag zijn we nog 4 keer langs de weg aangehouden; nu natuurlijk iedere keer heel netjes knipperlichten aan gezet. Telkens heel teleurgesteld egezichten dat er niets te bekeuren viel! ;-) Ik vermoed dat het iedere vrijdag "bijklussen" is voor de politie daar!

groeten,

Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2010, 20:57 »
een goede tip is bij dit soort gelegen heden je buitlandsrijbewijs te laten zien.
kost een 10-tje bij anwb
als ze die houden is er niks aan de hand.
je moet alleen nooit je roze papiertje laten zien.
 
Over het algemeen, laat de poliie je aardig met rust, maar dat weten de toeristen op de motor momenteel ook en houden zich niat altijd aan de regels in dat land.
binnen de stadsmuren kan je niet voorzichtig genoeg rijden. een aanrijding verorzaken kost je een dag van je trip en qua stress een jaar van je leven .
 
je kan naturlijk pech hebben met dit soort gasten
 
 
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 83
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2010, 20:57 »
Nog met de auto naar Dakar geweest en toen meerdere keren aangehouden dat we te hard reden. Vaak pakje sigaretten oid afstaan en dan weer gaan. Een keer een vervelende agent in Saint-Louis gehad die niet geloofde dat mijn rijbewijs(een pasje) geldig was en die moesten we toen ook omkopen.
Maar echt verveld vind ik het niet. Die agenten verdienen bijna niks en op deze manier kunnen ze een beetje bijverdienen. En wat is een paar tientjes nou voor ons? Als we hier 10 km te hard rijden kost dat ons snel 100 euro.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2010, 21:05 »
Als we hier 10 km te hard rijden kost dat ons snel 100 euro.

Dan ben je hier ook een verkeerde agent tegengekomen  :-X   ;)
Gerrit :)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2010, 21:23 »
Is voor het eerst dat ik hiervan op een dergelijke manier hoor in Marokko..

Ik kom er al jaren en ben talloze checkpoints en politiecontroles tegengekomen. Ook bij TanTan. Maar in mijn ervaring, zowel bij militairen als politie, niets dan hoffelijkheid en fatsoen. En niets wat je niet met een glimlach weg kunt werken met Marokkaanse mensen.

Ik vermoed, zelf deze ervaring hebbende, dat ik op het hoofdbureau in TanTan aangifte had gedaan (ook al staan de beste stuurlui aan wal). Een brood kost in dat land 1,5 dirham. Vergeleken met de genoemde Nederlandse 100 euro, krijg je voor dat geld hier 60 broden, voor de TanTan-bon 500!

Omkoperij is lachen en olie op de machine, maar wel binnen de perken.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #7 Gepost op: 24-11-2010, 21:43 »
Zoiets wel meegemaakt in Senegal , smorgens vroeg pakweg 06.00 uur reden een vriend van mij en ik vanuit het centrum van Dakar richting Lac Rose om de aankomst van de Dakar te gaan meemaken , het probleem is dat de weg naar Lac Rose vanaf pakweg 07.00 uur wordt afgesloten , dus we hadden haast , plotseling uit het niets op een weg nog in het centrum van Dakar sprongen twee gewapende militairen voor de auto , stoppen dus en paspoort inleveren , na een hoop heen en weer gepraat bleek dat ze maar op een ding uit waren , geld dus , met een heel verhaal over Le Pays Bas en Vaches kwam hij op Lait en dat bleek hij nodig te hebben voor zijn kinderen , in ieder geval kregen wij onze paspoorten terug na overhandiging van 20 euro zodat de militair lait kon kopen , toch hebben we even overwogen om de paspoorten uit zijn hand te trekken en vol gas weg te rijden echter de kalasnikov die op zij buik hing baarde ons toch enige zorgen. ;D ;D
 
In Marokko nooit problemen , In Tunesie 2 maanden geleden wel weer een flinke boete gehad ( 80 euro ) omdat ik als bestuurder van de auto de gordel niet aanhad , dit riekte ook naar oplichting , kreeg ook geen afschrift van de bekeuring die hij uitschreef  ???
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 88
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2010, 21:58 »
In Kazachstan staande gehouden; zouden 110 gereden hebben (met een super Ténéré met span) over een soort van geitenpad vol met gaten en rotsblokken.... Je bent al een hele meneer als je daar met je span 40 per uur haalt! Kosten waren na onderhandeling 10 euro, dus idd, waar hebben we het over. in Rusland richtte een politieman een pistool op mijn medereiziger, puur als intimidatie; dat was nou weer minder gezellig!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #9 Gepost op: 24-11-2010, 22:10 »
De bedragen gaan nergens over meestal (een paar tientjes is de stress niet waard), maar het blijft wel een lastige discussie vind ik (voor mezelf). Inderdaad, voor zo'n politie agent die geld vraagt voor melk (zoals jacdesert schrijft) is het veel geld en hij kan er iets "goeds" mee doen, maar door mee te doen aan corruptie hou je het systeem ook in stand en ben je dus mede onderdeel van het probleem (ik weet het, da's makkelijk gezegd en als er een pistool op me gericht wordt ben ik echt zo principieel niet meer hoor).
Dus moet je er principieel niet aan meewerken (dat is hier in Nederland niet anders dan in het buitenland). Corruptie is het grote probleem van de meeste Afikaanse landen (naast oneerlijke wereldhandel en conflicten, maar ik dwaal af ;-) )

groeten,

Jos

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #10 Gepost op: 24-11-2010, 22:42 »
Haha in Bangkok heb ik ook wel ns een blaffer in mn snuffel gehad.

Ik had op een busbaan gereden vond hij. Was toen een bekende 'sceme': de boete die je dan krijgt, kon je voor de helft van het officiele bedrag afkopen bij hen. Ja-ja. Ik had er na 9 maanden hard-travelling even geen zin in. Ik ging heel langduring in mn reiskist zogenaamd zoeken naar mn rijbewijs maar die agent dacht dat ik wellicht iets anders tevoorschijn zou trekken.

Heel verhaal daar in die stroomversnelling van verkeer, maar hij ging mooi onverrichterzake weg ;)
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 213
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #11 Gepost op: 24-11-2010, 22:45 »
Verleden maand in Tunesië "de snel rijk brigade " ook gezien.
Halverwege de blz : http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=39678&start=0
Paspoort afgeven en 2 uur wachten ... ben zonder vertrokken en aangifte gaan doen in het eerst volgende dorp 50km verder. 5 minuten later stond dezelfde agent naast me hem te excuseren met de volgende woorden : Dit is de manier van werken met toeristen. Kan ook zonder geld achter te laten  ;)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #12 Gepost op: 24-11-2010, 22:51 »
Ach ja, de eerlijkheid gebiedt: Ik heb ook wel eens aan de Indiase grens die kerel z'n baas erbij gehaald.

En die man was hoger in rang.. dus duurder! :confused:

 :D


Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #13 Gepost op: 24-11-2010, 23:09 »
En die man was hoger in rang.. dus duurder! :confused:
;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Re: Politie met slechte bedoelingen in Tan-Tan
« Reactie #14 Gepost op: 25-11-2010, 09:23 »
ha, leuk . Talrijke 'boetes'
Ik heb er een momentje aan gedacht om mijn papieren van de koffer van de politieauto te nemen en te vertrekken. Maar hoogstwaarschijnlijk zouden ze mijn nr.plaat kunnen memoriseren en bij uitchecken uit het land zou dat een hoop extra narigheid kunnen opleveren.
grtn
Peter