Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM LC4 Stator probleem? Nope -> Spanningsregelaar...  (gelezen 3693 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 769
KTM LC4 Stator probleem? Nope -> Spanningsregelaar...
« Gepost op: 28-11-2010, 19:43 »
De 660 Rallye heeft een probleempje?
 
Als de motor loopt, en het licht staat uit. Dan laadt de accu met 2 Ampere bij.
Als de motor loopt, en het licht staat aan. Dan ontlaadt de accu met 2 Ampere.
Dat zou 6 Ampere (bij 80% accu) om 2 Ampere moeten zijn.
 
Ik wist dit al van voordat ik m'n enkel brak. En ben er nu eens aan begonnen om op te lossen.
 
Uit het werkplaatshandboek blijkt dat er:
17 Volt op de drie draden van de stator moet staan bij kicken, als de gelijkrichter en CDI afgekoppeld zijn. En 12,5 Volt als die wel aangesloten zijn.
 
Bij mij haalt ie 6 en 3 Volt tussen de fases. Tussen een fase en massa heb ik niet gemeten.
 
En dan hetzelfde ook maar eens met lopende motor met 4000 toeren gedaan. Geen echt andere meetwaardes.
 
Heeft de stator het dan begeven?
 
Op de condensator (alles aangesloten op gelijkrichter) staat wel netjes 14 Volt.
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: KTM LC4 Stator probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2010, 19:48 »
bouwjaar en type ontsteking?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: KTM LC4 Stator probleem?
« Reactie #2 Gepost op: 28-11-2010, 19:48 »
Heeft de stator het dan begeven?
 

Dit lijkt mij de enigste juiste conclusie als er uit de draden van de stator zulke waardes komen. Overigens ook niet een heel uniek probleem; elke motor kan hier op den duur last van krijgen.
 
Mijn ervaring is ook dat de stator het ook een beetje kan doen, waardoor het maar half werkt. Als er ergens een kabelbreuk zit dan werkt het helemaal niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 769
Re: KTM LC4 Stator probleem?
« Reactie #3 Gepost op: 28-11-2010, 19:53 »
bouwjaar 2000 en kokusan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: KTM LC4 Stator probleem?
« Reactie #4 Gepost op: 28-11-2010, 20:43 »
bouwjaar 2000 en kokusan
Dan kan hij nooit 2 amp leveren met licht uit als er maar 3 tot 6 volt wisselspanning bij 4000 tpm over de gele draden staat. Of je meting klopt niet of je hebt het verkeerd opgeschreven.

Post Merge: 28-11-2010, 20:46
of heb je geen accu?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 769
Re: KTM LC4 Stator probleem?
« Reactie #5 Gepost op: 28-11-2010, 22:09 »
Alle waardes die ik heb genoteerd zijn zoals gemeten. Voltage is idd wisselspanning.
 
Ben zelf ook nog even naar het stopcontact geweest of ie ook echt 220 Volt wisselspanning gaf. Die waarde gaf ie wel correct aan.... Enige dat ik me kan voorstellen is dat de multimeter over de flos gaat van de aangeboden sinus en verkeerde waardes aangeeft.
 
Heb misschien even een andere LC4 nodig die ik ook kan nameten ;)
 
Misschien een gerelateerd probleem: electrisch (met knopje) starten wil ie ook niet. Hij draait de motor wel snel genoeg rond, maar slaat toch niet aan.
 
Zot? Iemand?
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KTM LC4 Stator probleem?
« Reactie #6 Gepost op: 28-11-2010, 22:14 »
Leuk om te knutselen en om op te lossen, maar misschien toch slimmer om 'm ff in Zeist te droppen bij Ro?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: KTM LC4 Stator probleem?
« Reactie #7 Gepost op: 28-11-2010, 22:22 »
Alle waardes die ik heb genoteerd zijn zoals gemeten. Voltage is idd wisselspanning.
 
Ben zelf ook nog even naar het stopcontact geweest of ie ook echt 220 Volt wisselspanning gaf. Die waarde gaf ie wel correct aan.... Enige dat ik me kan voorstellen is dat de multimeter over de flos gaat van de aangeboden sinus en verkeerde waardes aangeeft.
 
Heb misschien even een andere LC4 nodig die ik ook kan nameten ;)
 
Misschien een gerelateerd probleem: electrisch (met knopje) starten wil ie ook niet. Hij draait de motor wel snel genoeg rond, maar slaat toch niet aan.
 
Zot? Iemand?
 

Je moet echt meten met een goede accu, dus controleer eerst je accu

Offline member

  • *****
  • Berichten: 769
Re: KTM LC4 Stator probleem? Nope -> Spanningsregelaar...
« Reactie #8 Gepost op: 10-01-2011, 22:26 »
Nou. Afgelopen weekend eens opnieuw de multimeter erbij gepakt en Stevens goede spanningsregelaar. Ik wist bij hem al dat de stator, als ie aangesloten is op de spanningsregelaar gewoon 12 Volt afgeeft. Bij stationair.
 
Van daaruit begonnen en een aantal tests gedaan. Wat blijkt, mijn spanningsregelaar is overleden.
 
Met alle verbruikers aan, contact dus aan, maar niet stationair lopend, wordt er 5,5 Ampere van de accu gevraagd.
Als de motor loopt, dan zouden de stator en regelaar dat dus in ieder geval moeten leveren. En dan ook nog met een gezonde laadstroom naar de accu.
 
Met mijn regelaar is dat niet het geval. Met alle verbruikers aan en stationair levert ie nog net genoeg stroom om de accu te laden. Zo'n 1 A.
Met zo'n 3000 toeren en alle verbruikers aan, duikt ie naar de -1A. Trekt ie dus stroom uit de accu.
 
Grofweg gezegd levert mijn spanningsregelaar dus niet meer genoeg Amperes. Niet meer dan zo'n 4 Ampere. En dat is te weinig, want:
 
Met Stevens regelaar laadt ie wel altijd de accu bij. In de bovenste gevallen met 2,5 en iets meer dan 1 A.
 
Mijn stator geeft trouwens ook 12 Volt tussen de fases. Met aangesloten spanningsregelaar. Naarmate het blok warmer wordt gaat die spanning wel naar beneden. Naar zo'n 11,5 Volt. Maar hij laadt dan nog steeds de accu in alle gevallen. Dus voorlopig is dat nog prima.
 
Binnenkort dus een nieuwe spanningsregelaar bestellen.
 
En nu het electrische starten eens mogelijk maken.
 
Binnenkort maar eens meten of de signaalgever echt 4 volt geeft. De CDI 220 Volt aan de bobine. En dat de bougie (eerst ff een nieuwe halen) dan ook blauw vonkt (niet rood).
 
En de accu bij het starten niet teveel onder de originele spanning duikt.
 
Oh ja, die accu. Die is nieuw.
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: KTM LC4 Stator probleem? Nope -> Spanningsregelaar...
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2011, 01:01 »
Mijn stator geeft trouwens ook 12 Volt tussen de fases. Met aangesloten spanningsregelaar. Naarmate het blok warmer wordt gaat die spanning wel naar beneden. Naar zo'n 11,5 Volt. Maar hij laadt dan nog steeds de accu in alle gevallen. Dus voorlopig is dat nog prima.

Die 12V en 11.5V lijkt me toch te weinig.
Het zal me niks verbazen als je ergens een slecht massa contact hebt waardoor de regelaar kapot gegaan is en daarna de stator.....
 
Maar waarom meet je eigenlijk tussen de fases?
Je moet de laadspanning (>13.8V) en de laadstroom meten!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: KTM LC4 Stator probleem? Nope -> Spanningsregelaar...
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2011, 17:01 »
ik had ook bij de lc4 een hoger voltage op de stator verwacht. maar de mijne blijft ook rond die 12 zitten. De LC8 zit wel een stuk hoger en word dus gevlakt door de spanningsregelaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: KTM LC4 Stator probleem? Nope -> Spanningsregelaar...
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2011, 19:07 »
De mijne heeft ook weinig spanning. Ik heb sterk de indruk dat de LC4 draadboom "slijt"  Lees: de contacten worden gammel (door de trillingen). Je kunt ook zien dat de koperen einden van de draden zwart worden. Nu heb ik hem wel vaak in een prutsloot of zelfs helemaal onder water gehad en daar wordt het ook allemaal niet beter van... Ik meet heel veel spanningsverlies. Ik ga binnenkort de spanningsregelaar rechtstreeks op de accu zetten om de verliezen te voorkomen.   

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: KTM LC4 Stator probleem? Nope -> Spanningsregelaar...
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2011, 20:01 »
De mijne heeft ook weinig spanning. Ik heb sterk de indruk dat de LC4 draadboom "slijt"  Lees: de contacten worden gammel (door de trillingen). Je kunt ook zien dat de koperen einden van de draden zwart worden. Nu heb ik hem wel vaak in een prutsloot of zelfs helemaal onder water gehad en daar wordt het ook allemaal niet beter van... Ik meet heel veel spanningsverlies. Ik ga binnenkort de spanningsregelaar rechtstreeks op de accu zetten om de verliezen te voorkomen.  
Dat scheelt veel. Ook de massa een dikke draad rechtstreeks van accu op blok helpt veel. Stuk oude startkabel gebruik ik daarvoor.