Nou. Afgelopen weekend eens opnieuw de multimeter erbij gepakt en Stevens goede spanningsregelaar. Ik wist bij hem al dat de stator, als ie aangesloten is op de spanningsregelaar gewoon 12 Volt afgeeft. Bij stationair.
Van daaruit begonnen en een aantal tests gedaan. Wat blijkt, mijn spanningsregelaar is overleden.
Met alle verbruikers aan, contact dus aan, maar niet stationair lopend, wordt er 5,5 Ampere van de accu gevraagd.
Als de motor loopt, dan zouden de stator en regelaar dat dus in ieder geval moeten leveren. En dan ook nog met een gezonde laadstroom naar de accu.
Met mijn regelaar is dat niet het geval. Met alle verbruikers aan en stationair levert ie nog net genoeg stroom om de accu te laden. Zo'n 1 A.
Met zo'n 3000 toeren en alle verbruikers aan, duikt ie naar de -1A. Trekt ie dus stroom uit de accu.
Grofweg gezegd levert mijn spanningsregelaar dus niet meer genoeg Amperes. Niet meer dan zo'n 4 Ampere. En dat is te weinig, want:
Met Stevens regelaar laadt ie wel altijd de accu bij. In de bovenste gevallen met 2,5 en iets meer dan 1 A.
Mijn stator geeft trouwens ook 12 Volt tussen de fases. Met aangesloten spanningsregelaar. Naarmate het blok warmer wordt gaat die spanning wel naar beneden. Naar zo'n 11,5 Volt. Maar hij laadt dan nog steeds de accu in alle gevallen. Dus voorlopig is dat nog prima.
Binnenkort dus een nieuwe spanningsregelaar bestellen.
En nu het electrische starten eens mogelijk maken.
Binnenkort maar eens meten of de signaalgever echt 4 volt geeft. De CDI 220 Volt aan de bobine. En dat de bougie (eerst ff een nieuwe halen) dan ook blauw vonkt (niet rood).
En de accu bij het starten niet teveel onder de originele spanning duikt.
Oh ja, die accu. Die is nieuw.