Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren  (gelezen 16582 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #45 Gepost op: 25-02-2006, 03:12 »
RU58 in Den Haag heeft een arsenaal aan rubber stript...
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #46 Gepost op: 25-02-2006, 06:56 »
Netjes!

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #47 Gepost op: 25-02-2006, 08:11 »
Een mooie geelgroene tuinslang openknippen??

Ik heb zoiets wel een met een zwarte aquariumslang gedaan, die zijn niet zo dik als bovengenoemde tuinslang. Het probleem is alleen het recht insnijden, je gaat nogal snel zwabberen. Met een druppeltje secondelijm vastzetten....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #48 Gepost op: 25-02-2006, 09:32 »

Nu wil ik nog een rubber/plastic strip tussen de tank en de kuip. Eentje die mooi om de kuiprand heenvouwt. Waar zal ik die eens vandaan halen? Autoshop? Aan een auto kom je dergelijke dingen nogal eens tegen.

Ik heb trouwens nog wel een stuk liggen. Hoeveel heb je nodig? ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #49 Gepost op: 25-02-2006, 10:09 »
bij de firma Damen in zoetermeer heb je alle soorten rubber liggen Erwin
als je daat niet slaagt slaag je nergens
platinastraat 133
079-3628888
greetz ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #50 Gepost op: 25-02-2006, 10:50 »
Zodra ik mijn motor terug heb mag je daar ook aan beginnen :D

Heel mooi geworden!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #51 Gepost op: 25-02-2006, 13:23 »
'k heb al wat. 't is meer kunstof dan rubber. Eigenlijk beter denk ik (minder stroef)

Thanks voor 't meedenken en zo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #52 Gepost op: 25-02-2006, 19:04 »
In de grondlak:


Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #53 Gepost op: 26-02-2006, 00:24 »
Rubber????

ERIKS Alkmaar, als die het niet heeft, bestaat het niet :D
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #54 Gepost op: 26-04-2006, 21:20 »
Zit te twijfelen..

Een hoop tijd gaan steken om zelf een kuip te ontwerpen/polyesteren of er ééntje kopen die kant en klaar is...


Die van Erwin is redelijk snel aangepast, als ik eens vriendelijk vraag om de bouwtekenigen van de aludelen moet dat geen probleem zijn. Maar vind hem wat plomp om te zien om eerlijk te wezen. Maargoed, dat is niet het belangrijkste natuurlijk. Ding kan ik zo bestellen bij man die de kuip voor Erwin heeft gemaakt.

Het liefst zou ik een frontje zien als op de 640 Adventure, waar de koplampen onder de polyester rand hangen, vind dat wat fraaier staan. Maar probleem is dan zo een kuip te vinden...voor weinig.... Ebay afstruinen? Heb ik gene zin en tijd voor eigenlijk, laat staan geduld...


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #55 Gepost op: 26-04-2006, 21:30 »
kopietje trekken van iemand die er een heeft

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #56 Gepost op: 26-04-2006, 21:36 »
Is een idee, moet ik alleen iemand zien te vinden die er eentje wil uitlenen  :)

Dus bij deze, wie wil er een kratje bier, doos wijn of wat dan ook verdienen?  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #57 Gepost op: 26-04-2006, 21:51 »
Gerben, om even in een passender topic verder te gaan:

Wat is het voordeel van een epoxy ten opzichte van een normale polyesterhars eigenlijk? Zie net op de site van polyservice dat het schuimen minder aantast, maar verder weet ik er niets vanaf...

Voor simpele polyesterhars en vezels hoef ik niet ver te reizen, er zitten een paar zeilbotenboeren in de buurt. Maar daar hoef ik geen toelichting/tips enz. te verwachten en niet veel meer dan alleen die vezelmatten en hars. Misschien eens een tripje waard...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #58 Gepost op: 26-04-2006, 22:21 »
De hechtkracht van epoxy is vooral veel hore dan van polyester: Bij polyester breekt bijna altijd de vezels uit de polyester, bij epoxy breken de vezels zelf=> veel sterker.
Bij Polyester heeft het daarom ook geen nut om sterkere vezels te nemen dan normale glasvezels, omdat de polyester toch de zwakste schakel is.

mbt de verwerking: Epoxy is niet gezonder, maar het stinkt wel een stuk minder. Verder is de verwerkingstijd langer (>30 minuten), en is het dunner. Verwarmen maakt het ook nog eens dunner en door verwarmen kan je het uitharden enorm bespoedigen. Ik vind het handiger verwerken. Omdat het dunner is kan je in verhouding meer vezel per hoeveelheid hars krijgen -> sterker.
Tot slot is het uv-bestendiger.
Het enige wat je wel nodig hebt voor de verwerking is een redelijke weegschaal: De mengverhouding is wat kritischer (oja.. en het is mengen: 1:2, niet Hars met een klein druppie harder)

Ter vergeliking: Ik had een mal gemaakt van 3 lagen mat/vezel glas, al met al zo'n 3mm dik. In die mal had ik 1 laagje epoxy met kevlar, nog geen 0.5mm dik. Toen ik deze eerste laag uit de mal wilde halen (omdat die dan nog flexibel is, en de mal niet echt lossend was), was het product al zo stijf en sterk dat ik met de bandenlepel tussen mal en product moest wrikken, en uiteindelijk de hele mal aan stukken gescheurd heb, terwijl het product geen kraakje vertoonde: Het was al veeel sterker dan de mal.
(OK.. de mal was gemaakt met wat nonchalante methode en van ietwat oude polyester, maar toch)

op de site van polyservice staat ook het een en ander aan info geloof ik.
Als je eens wat wil proberen mag je ook langs komen: Ik heb nog het een en ander staan. Maar ik woon niet echt om de hoek voor je geloof ik :-)

grts

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Stukje polyester aan m'n kuip lamineren
« Reactie #59 Gepost op: 26-04-2006, 22:34 »
Heel intressant Gerben, zeker met het oog op wat ik wil maken.

Ik heb nog eens een goedje opgekocht (zat bij een lading verf) wat erg lijkt op wat jij beschrijft. Epoxy-sealer die je dient te gebruiken om polyesterwerk waterdicht te maken. Dat wat ik heb staan is trouwens extreem dun om ervoor te zorgen dat het goed in de vezels kruipt, maar ik heb er toen het één en ander mee ge-expirimenteerd. Of het sterker was weet ik niet, maar harder was het zeker. voor een paar proefjes bestwel bruikbaar denk ik.
Voor mij is de sterkte niet zozeer kritisch, gaat om de windvang en de bescherming van de instrumenten, echter is de vorming van een mal een probleem. De proefversie die ik heb gemaakt beviel op zich perfect qua windvang. Zelfs zo erg dat mijn integraalhelm op weg naar Duitsland niet goed wilde ontwasemen omdat ik dusdanig uit de wind zat bij 130 km/h. Wel wat gebulder van de wind, maargoed.

Zit dus nog wel met het probleem van een voorbeeld, maar dat komt vast ook wel weer goed. En anders gewoon een mal maken van schuim en zelf een beetje modelleren. Moet ook nog eens zoeken naar een passende lamp of stel lampen want dat zal er toch ook bij moeten.

Maarja, zie  "geen geduld" eens met "weinig tijd" te combineren  ;)