Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kun jij Le Dakar uitrijden?  (gelezen 20511 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Gepost op: 04-01-2011, 13:43 »
Dat vraag ik me wel eens af... persoonlijk denk ik dat ik de eerste week wel doorkom, maar daarna wordt het tandvlees en ga ik het uiteindelijk niet halen.... Dus vind ik het best leuk om de 'mindere' rijders, de rookies, te volgen. Zoals bijvoorbeeld;

Rookies
Jenny Morgan, 1ste deelname, navigeren kan ze goed, maar velen op dit forum hebben een betere rijtechniek (ze deed net als ik ook mee met de Heroes Legend van 2009)
http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/173.html

Wouter van der Beek, 1ste deelname op de motor. In juli begonnen met offroadrijden, wel veel getraind en al 2 keer uitgereden met de auto, maar toch rijden en zelf navigeren is een hele andere tak van sport.
http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/120.html

Erik Kofman, 1ste deelname. Rijdt 2 jaar offroad. Wegrace als achtergrond (weet uit eigen ervaring dat je daar geen ruk aan hebt ;)). Wel 19e in de Tuareg, dus heeft wel aanleg denk ik dan.
http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/129.html

Orlando Ellens, 1ste deelname, motorachtergrond???
http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/182.html

Exotische bikers

Ignacio Chivite - Bultaco 370
http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/169.html

Pablo Rodriguez - Honda XR250 http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/186.html

Luis Belaustegui -  XC 150 KTM (2-takt)http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/150.html

Dusss... Ik heb zoiets van, als deze mensen de finish kunnen halen (wat ze eerst nog maar eens moeten doen natuurlijk) kan ik het ook. De volgende vraag is dan; is de Dakar wel zo'n zware rally?

Verder nog iemand die rookies (binnen- of buitenland) weet om te volgen? Dit soort mensen volgen is misschien nog wel leuker dan de toppers. Die kunnen het wel... dat is de vraag niet. :)


KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #1 Gepost op: 04-01-2011, 13:45 »
Tuurlijk kun je het, je kunt alleen geen dagje overslaan als het even tegenzit...Afstanden zijn conform Heroes Legend, en dat lukte je ook.

Top 80 zijn goede technische rijders, daarna mensen die het avontuur aangaan, niet?



Post Merge: 04-01-2011, 13:47
Orlando Ellens is misschien leuk om te volgen?

143 - SCHRODER Daniel (DEU) is leuke, pas 21 jaar en op een 690 aan het knallen!

Post Merge: 04-01-2011, 13:49
Craig Bounds heeft leuke videos en belt geregeld in... als je Welsh verstaat :)  Simon Pavey.,.. Kemal...

Een gekke professor,  Argentijn wonende in de VS op een KTM 150cc 2 takt :)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #2 Gepost op: 04-01-2011, 13:49 »
Ik ben bang dat ik op het eerste liason al in slaap val en van de weg af rij. 500+ km's vanaf half 4 's ochtends.......
Dat lijkt me voor mij eigenlijk de grootste uitdaging, niet de rijtechniek of navigatiekunsten.

Of helpt het om gewoon genoeg af te nemen van de 2 grootste sponsors daar  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #3 Gepost op: 04-01-2011, 13:52 »
Tuurlijk kun je het, je kunt alleen geen dagje overslaan als het even tegenzit...Afstanden zijn conform Heroes Legend, en dat lukte je ook.


Heroes Legend zijn de afstanden toch korter hoor... meestal zo 400-500 kilometer per dag. Met Dakar rij je gewoon 500 km verbinding en vervolgens nog 250 km special! En dat elke dag... en als de afstanden korter worden zit je in de duinen en da's ook geen makkie.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #4 Gepost op: 04-01-2011, 13:57 »
Heroes Legend zijn de afstanden toch korter hoor... meestal zo 400-500 kilometer per dag. Met Dakar rij je gewoon 500 km verbinding en vervolgens nog 250 km special! En dat elke dag... en als de afstanden korter worden zit je in de duinen en da's ook geen makkie.

Dacht dat Heroes Legend langer was per dag... my bad..

Ben onder de indruk van de afstanden in de Dakar... 150km verbinding, 500 proef dan nog even 250klm verbinding etc.

Het zijn de korte nachten waar ik het moeilijk mee zou hebben, om 03.15op, 04.20 op de motor... 500km hobbelen, proefje doen... 200km... nog eens 200km hobbelen, binnen om 23.45u.. peukie, kopje koffie, roadbook laden en filtertje doen... Geen puf voor de rest. Appeltje en een crossaintje, tanken en weer door... tot vanavond...

Als je 2 weekjes met minimale slaap afkunt...



Post Merge: 04-01-2011, 13:58
Ik ben bang dat ik op het eerste liason al in slaap val en van de weg af rij. 500+ km's vanaf half 4 's ochtends.......
Dat lijkt me voor mij eigenlijk de grootste uitdaging, niet de rijtechniek of navigatiekunsten.

Of helpt het om gewoon genoeg af te nemen van de 2 grootste sponsors daar  ;)


RedBull en Monster? :)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #5 Gepost op: 04-01-2011, 14:02 »
Ik ben bang dat ik op het eerste liason al in slaap val en van de weg af rij. 500+ km's vanaf half 4 's ochtends.......
Dat lijkt me voor mij eigenlijk de grootste uitdaging, niet de rijtechniek of navigatiekunsten.


In slaap vallen zal niet zo snel gebeuren... zo comfortabel rijdt zo'n 450 nou ook weer niet op asfalt ;) Zere reet krijg je er wel van en dat gaat zeker een probleem vormen. Je moet dan staan... en dat wil op een gegeven moment ook niet meer ;)

Mijn ervaring is ook dat het allemaal niet zo moeilijk is, het is alleen heeel veel en heeel lang. Je gaat langzaam kapot, een ongeluk zit in een klein hoekje. Je hebt dagelijks 'oops' momentjes en het is wachten tot het misgaat. Ik denk dat er drie factoren zijn (in volgorde van belangijkheid); fysieke en mentale gesteldheid, navigatie, rijtechniek. En dan geldt; hoe beter je kunt rijden hoe minder kracht het kost en dus hoe minder je er fysiek goed voor hoeft te staan.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #6 Gepost op: 04-01-2011, 14:03 »
Oliver, enige wat jij nodig hebt is een lager zadel om Dakar te halen, scheelt een boel koppeling en remhandels plus krassen op je brommertje :)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #7 Gepost op: 04-01-2011, 14:06 »
Als je jezelf ter dege voor bereid, dan kan iedereen het wel uitrijden. Uiteraard niet direct op de snelheden van de toppers. Heroes legend was ikzelf altijd lekker vroeg in het bivak, wat dus aan geeft dat langere afstanden zoals in dakar zeer zeker haalbaar zijn.

Maar..., je moet a) fysiek 100% in orde zijn, b) geestelijk fit en c) een beetje geluk hebben.

Een crash kan tussen je oren gaan zitten en als je niet geestelijk fit bent, zul je nog meer gaan crashen met alle gevolgen van dien.
Verder zul je dus ook je materiaal op orde moeten hebben en niet al te veel schade/onderhoud nodig moeten hebben. (Zeker als je zonder assistentie rijdt !!!!)

Ik denk dat technisch gezien de rally bij vlagen zwaar zal zijn, maar dat was de Heroes ook. Je zult uiteindelijk toch de afstanden moeten overbruggen, dus je zult niet continue de allermoeilijkste paadjes voor je kiezen kunnen krijgen.

Uiteindelijk zul je wel een beetje moeten kunnen sturen. Als ik naar de Heroes van 2009 kijk zaten er zeker pittige stukken tussen (zeker op de Twin), maar met een beetje durf en lekker in je vel zittend is alles 'te doen'. Het ligt dus maar aan je eigen kunde, vaardigheden en moed hoe eenvoudig je ergens doorheen komt.

Denk dat velen hier fatsoenlijk genoeg kunnen rijden om het te volbrengen. Maar weinigen zullen bereid zijn om de investering te doen om dagelijks minimaal 1 uur te sporten (conditie, fitness e.d.) en wekelijks de nodige kilometers te maken. Daarbij komt dan ook nog de financiele consequenties van niet alleen de inschrijving, maar ook de ritten en onkosten die je maakt om je goed voor te bereiden.

Ongetraind (zoals ik nu ben) zal ik het misschien nog wel een paar dagen vol houden, maar dan houdt het wel op.... Getraind denk ik zeker een kans te maken om hem uit te rijden (niet op de twin overigens :D ).

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #8 Gepost op: 04-01-2011, 14:14 »
Ben onder de indruk van de afstanden in de Dakar... 150km verbinding, 500 proef dan nog even 250klm verbinding etc.

Inderdaad... dat is 's morgens even van Amsterdam naar Maastricht en weer terug, dan nog even een special van Amsterdam naar Groningen. Vervolgens doorrijden naar het bivak in Enschede. Maar toch; als je in zo'n rally zit dan doe je dat gewoon...
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #9 Gepost op: 04-01-2011, 14:20 »
Inderdaad... dat is 's morgens even van Amsterdam naar Maastricht en weer terug, dan nog even een special van Amsterdam naar Groningen. Vervolgens doorrijden naar het bivak in Enschede. Maar toch; als je in zo'n rally zit dan doe je dat gewoon...

Voor mij een tripje Utrecht - Parijs als verbinding graag, hierna Amsterdam - Breda - Amsterdam als proef (plas pauzes in Utrecht op heen en terug weg) en door naar het bivak in Maastricht...

Aprilia-tje rijdt lekker soepel op de weg...
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #10 Gepost op: 04-01-2011, 14:20 »
Daarbij komt dan ook nog de financiele consequenties van niet alleen de inschrijving, maar ook de ritten en onkosten die je maakt om je goed voor te bereiden.


Ja, daar zeg je wat... ook een grote uitdaging; de financiering...

Maar daarnaast is het ook belangrijk de juiste balans te vinden en het spreiden van je krachten en de juiste snelheid te rijden. Je moet wel op tijd binnenkomen, maar eigenlijk met zo min mogelijk moeite. Maarja, da's altijd lastig...

Post Merge: 04-01-2011, 14:22

Aprilia-tje rijdt lekker soepel op de weg...

Dat is echt een groot voordeel! Loopt vast mooi rustig zo'n twin... daar kun je zoveel kracht mee sparen als je gewoon een motor hebt die stabiel rijdt op het asfalt met een vaartje van 120-130.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #11 Gepost op: 04-01-2011, 14:23 »
Ja, daar zeg je wat... ook een grote uitdaging; de financiering...

Maar daarnaast is het ook belangrijk de juiste balans te vinden en het spreiden van je krachten en de juiste snelheid te rijden. Je moet wel op tijd binnenkomen, maar eigenlijk met zo min mogelijk moeite. Maarja, da's altijd lastig...

3 jaar goed sparen en je kunt met 2 pierre henry kisten op het vliegtuig naar BA.

Conditie kan goedkoop in het Amsterdamse bos (danwel Enschedese bosch), wat zou je verslijten aan hardloop schoenen?



There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #12 Gepost op: 04-01-2011, 14:30 »
3 jaar goed sparen en je kunt met 2 pierre henry kisten op het vliegtuig naar BA.


Hmmm... maar dan maak je het jezelf wel moeilijk hoor. Respect voor Richard de Groot. Ik heb tijdens de HL, uiteraard, ook bijna alles zelf gedaan, maar dan ben je zo nog 2 uur druk nadat je binnen bent. Roadbook aanpassen, inrollen, GPS instellen, tent opzetten, slaapspullen, kleine dingetjes aan de motor repareren, nieuwe olie+filter, luchtfilter, ketting stellen, tussendoor nog eten. 's Morgens weer alles opruimen. Om nog maar niet te praten over als je echt iets aan je motor kapot hebt... vergeet dat slapen maar ;) Dan is een monteur wel heel erg prettig.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #13 Gepost op: 04-01-2011, 14:32 »
Je moet wel op tijd binnenkomen, maar eigenlijk met zo min mogelijk moeite. Maarja, da's altijd lastig...
Precies dat kun je perfect trainen bij de Nederlandse enduro's (en nog leuk ook).

Dus, dit jaar allemaal naar de ONK Enduro als Rally training.  :)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #14 Gepost op: 04-01-2011, 14:42 »
Precies dat kun je perfect trainen bij de Nederlandse enduro's (en nog leuk ook).

Dus, dit jaar allemaal naar de ONK Enduro als Rally training.  :)

Kan ik ook eindelijk eens leren sleutelen en banden wisselen in 3 minuten :)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog