Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Niet fit naar Le Dakar  (gelezen 4732 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Niet fit naar Le Dakar
« Gepost op: 08-01-2011, 19:49 »
Viel mij toch wel op , en dan praat ik over het algemeen niet over de motorrijders , want daar heb ik het nog niet echt kunnen ontdekken .
 
Maar bij de voertuigen op vier wielen en meer , zie ik toch wel een aantal deelnemers met aardig wat extra kilo's en lijken toch ook niet helemaal fit aan de start te zijn verschenen .
Met als resultaat dat ze uitvallen .
 
Verbaasd me toch een beetje , zeker gezien de energie die er ingestoken wordt , maar niet te spreken over de centjes .
 
Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #1 Gepost op: 08-01-2011, 19:56 »
Tja.. maar meestal zijn het ook niet de centjes van de deelnemers zelf he!

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #2 Gepost op: 08-01-2011, 20:10 »
Links en recht toch ook een aantal mensen met griepvirusje, nog onder de leden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #3 Gepost op: 08-01-2011, 20:23 »
Links en recht toch ook een aantal mensen met griepvirusje, nog onder de leden?
Dat valt wel onder de afdeling pech , maar fysiek etc daar kun je toch wat aan doen door gewoon te trainen etc .
Lijkt met toch wel een voorwaarde om goed aan het einde te komen , al zullen er ongetwijfeld zijn die het tegendeel bewijzen .
 
Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #4 Gepost op: 08-01-2011, 20:55 »
Dat valt wel onder de afdeling pech , maar fysiek etc daar kun je toch wat aan doen door gewoon te trainen etc .
Lijkt met toch wel een voorwaarde om goed aan het einde te komen , al zullen er ongetwijfeld zijn die het tegendeel bewijzen .
 
Olaf


Tja, neem nou Jan de Rooij, met het diepste respect, maar fysiek niet echt reclame voor een sportschool.
En heeft hij zeker aangetoond zijn mannetje te staan in de Dakar.

Uiterlijk zegt natuurlijk niet alles. Denk dat karakter en doorzettingsvermogen en mentalitieit ook zwaar meewegen.
Gerrit :)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #5 Gepost op: 08-01-2011, 21:02 »
Eensch met Tjaffel.

Vergeet ook niet dat veel van deze mannen al wat ouder zijn. En dan horen die pondjes daarbij. Zegt niets over iemands kunnen. Ze zijn vaak heel consistent. Bovendien heb je als je ouder wordt, meestal pas de middelen en contacten opgebouwd om zoiets (makkelijker) op poten te zetten. Als je jong bent, moet je het meer van je talenten hebben.

Maar inderdaad, je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat bij sommigen de focus vooral staat op het materiaal en het geld, en vergeten daarbij het belangrijkste: zichzelf!

Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #6 Gepost op: 08-01-2011, 21:09 »
In de auto of in de truck is het een heel andere wedstrijd. Daar gaat het om wat er tussen je oren zit, niet wat daaronder allemaal hangt.. En als je niet te vlot rijdt heb je ook niet zoveel last van je lijf.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #7 Gepost op: 08-01-2011, 21:45 »
Leeftijd speelt zeker een rol , maar ik denk dat je mentale weerbaarheid en uithoudindsvermogen of te wel fit zijn , elkaar zeker versterken en er voor kunnen zorgen dat je nog een stap verder kan om de streep te halen .
 
Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #8 Gepost op: 08-01-2011, 21:57 »
Op zich ben ik het eens, maar iemand als Jan de Rooy kon de strijd aan met zeer professionele teams. Dan is er iets in je rijden en je kop waardoor het lijf minder boeit. Dat het contrast met de motorrijders niet groter kan zijn snap ik ook wel.

Voor de Breslau zijn we ook steeds naar sportschool geweest, handig. Maar dat was in een klein autootje met bladveren en iets met tot je navel in het moeras. Als je in het zand in een luxe 4x4 rijdt met goede demping dan weet je niet wat je meemaakt - goed uit te houden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #9 Gepost op: 08-01-2011, 22:26 »
Op zich ben ik het eens, maar iemand als Jan de Rooy kon de strijd aan met zeer professionele teams. Dan is er iets in je rijden en je kop waardoor het lijf minder boeit. Dat het contrast met de motorrijders niet groter kan zijn snap ik ook wel.

Voor de Breslau zijn we ook steeds naar sportschool geweest, handig. Maar dat was in een klein autootje met bladveren en iets met tot je navel in het moeras. Als je in het zand in een luxe 4x4 rijdt met goede demping dan weet je niet wat je meemaakt - goed uit te houden.
Daarom rij ik op de motor , knietjes doen nu het werk .
Fouten maken en vermoeidheid zij ook met elkaar verbonden , dus weer aanleiding om gewoon super fit te zijn voor zo een event .
 
Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #10 Gepost op: 08-01-2011, 22:32 »
Er zijn vast 1000 aanleidingen. Probeer het eens in de auto of truck, of kijk naar hoe de mannen die vooraan rijden het doen. Het is niet voor niets een andere wereld.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #11 Gepost op: 08-01-2011, 23:19 »
Je kunt topfit zijn, topmateriaal hebben, ondersteund door een topteam.. en het maar middelmatig redden.

Goed voorbeeld is de F1: allemaal kunnen ze ongelooflijk goed rijden, maar een klein select groepje heeft een 'edge', die ze uit hun intelligentie halen.

Maar inderdaad, als je fit bent, vergroot je zeer zeker je kansen!
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #12 Gepost op: 09-01-2011, 11:17 »
Als dit zoort zaken je interesseert kan ik het boek Misterieuze krachten in de sport aanraden, een beetje droog geschreven omdat het al meer dan 60 jaar oud is. Gaat ook over de invloed van mentale zaken en manier van trainen op je prestaties. Bv het verschil tussen 15 minuten met volledige aandacht trainen en een uur op de hometrainer terwijl je met iets anders bezig bent zoals het lezen van een boek. Of hoe zuipende wielrenners een koers konden winnnen.
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #13 Gepost op: 09-01-2011, 11:37 »
maar goed JW hoeveel zijn dat er. In de Dakar weten we van Jan de Rooy dat hij niets met trainen en sport heeft, dat was echt uniek. Voor Jan was het een vakantie, wellicht is dat de oppepper/drug.

Voor iedereen is dat anders. voor topsporters geldt toch we dat ze veel moeten trainen en dat is ook niet vor niets. en ook daar heb je zo af en toe iemand erbij die de kantjes er vanaf loopt en weet te winnen. En toch zie je dat dergelijke mensen vroeg of laat hun grens heel snel bereikt hebben. Wij zien ook niet hoe JdR na de Dakar door het leven gaat. misschien ligt hij dan wel te janken van de pijn, denk het overigens niet ;D het is iig geen piepert

Wat wel een feit is dat iedereen anders is en zich dus ook anders kan voorbereiden. Voor mij is dat iig fysiek op scherp staan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #14 Gepost op: 09-01-2011, 21:17 »
Naar aanleiding van dit topic toch eens zitten puzzelen. En er zijn verdacht veel mensen bij de auto's die er om allerlei redenen mee stoppen. Pijn hier, pijn daar.. vermoeid, fouten maken - dat is wel iets wat je met training en een goede voorbereiding op de rails krijgt. Ik ben wel benieuwd naar dat boek over die zuipende wielrenners trouwens :-)