Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aansluiten ledknippers  (gelezen 7382 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Aansluiten ledknippers
« Gepost op: 14-01-2011, 20:39 »
Ik ben op zoek naar dit type knippertjes ;



heb al heul veul op het www rondgezocht, maar kan (nog) niks vinden.

Iemand hier nog wat rondslingeren ?, of weet waar online te bestellen ?
In principe is één al voldoende, een setje wat er op lijkt is ook goed.

Anders moet ik mss nog wel naar de motorbeurs ofzo...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 15-01-2011, 07:10 »
Bij motozoom hebben ze oranje, met bulbje

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht update MET knipperrelais er al in !
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2011, 18:12 »
Heb deze besteld ;
http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=490&wgr=409&list_total=57&anzeige=0&page=0&artnr_gr=10033096

en die branden dus constant....

Nu blijkt dus dat de originele knippers MET soort van ingebouwd relais zijn. De knippers krijgen dus zonder relais een constante + en - als ik de schakelaar bedien. De nieuwe knippers branden nu dus constant omdat er GEEN relais tussenzit.
Een relais er alsnog tussen zetten is niet echt "makkelijk", ben A technisch en er is amper ruimte. De draden zitten ook allemaal erg kort en onoverzichtelijk weggewerkt....

Ik zoek dus
OF knipperlichten MET soort van ingebouwd relais
OF mini relais die ik gemakkelijk (op de + ?) per knipperlicht kan monteren.

Heb behoorlijk wat afgegoocheld, maar kom niet veel verder....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2011, 20:11 »
weet je dat zeker?

Meestal is het probleem bij LED-knippers dat de stroomafname te klein is, waardoor het relais (wat er dan weldegelijk is) niet wil knipperen , maar continu stroom afgeeft.

Je kunt dit even proberen door parallel aan het ledknippertje een gewoon knipperlichtlampje (uit de oude) te zetten. Je kunt juist voor dit doel ook weerstandjes kopen (soms zitten ze er zelfs bij) waarmee je die belasting kan toevoegen en je ledknipper gewoon knippert.
http://www.louis.de/_10976bbc2691fcba5f00be00ab7e3bd4ab/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10032063&anzeige=0&ADTRACTIONSLOT=detail_kontext

of een speciaal led-knipper-relais te monteren natuurlijk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2011, 20:50 »
Zeker weten, hmmm.
Ik heb gister met een wat meer technisch onderlegde collega motorrijder naar de knippertjes gekeken. We zien én horen nergens een relais !
Ik heb wel over die weerstandjes eea gelezen, maar die zijn er toch voor om te snel knipperende (of constant brandende) LED lampjes waar wel een relais tussenzit op rustiger tempo te laten knipperen ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 568
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 07-03-2011, 17:52 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 07-03-2011, 18:45 »
Zijn wel mooie kleine knippertjes, maar het lijkt er niet op dat die met "ingebouwd" relais zijn...
Zit nu beetje te googlen op led flasher, en uiteindelijk zullen ze heus wel gaan knipperen  :D

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 07-03-2011, 21:11 »
Heb je al een oplossing? Ik ben ook wel geïnteresseerd ...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 08-03-2011, 11:26 »
Nope, nog geen échte oplossing.

Ik kijk nu hier naar ;
http://www.rad.eu/nl/c/p/21171-kellermann-knipperlichtrelais-10-15v-1-100-watt.htm
deze vervangt volgens mij een gewoon relais, en moet tussen de draden van de knipperlichten zelf geplaatst worden.

Heb ik mss toch nog weer weerstandjes nodig, omdat de knipperlichten die ik er nu op heb gezet 0.4 watt zijn, en dat ding zo te zien pas goed knippert vanaf 1 watt....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 08-03-2011, 12:35 »
Effe mijn verse knippertjes spammen:





't is een massief blokje polycarbonaat+epoxy, en kan dus wel tegen een stootje.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 08-03-2011, 14:35 »
Effe mijn verse knippertjes spammen:





't is een massief blokje polycarbonaat+epoxy, en kan dus wel tegen een stootje.

Kun je er niet nog een setje maken (tegen betaling)  :D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 08-03-2011, 16:46 »
Knipperen deze dus al zelf ?
Zijn ze goed zichtbaar ?
En idd, in mini productie leverbaar ?   :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 08-03-2011, 17:52 »
Ze knipperen niet al vanzelf; als je d'r prik opzet blijven ze gewoon branden net zoals een normale.

Ik zal effe het hele verhaal doen:

In den beginne was DaBit bij de motorzaak, zag daar knippers van Booster liggen, en nam die mee.
Eenmaal thuis gemonteerd was 't niet wat. 't is elcheapo chinese babi pangang van de ergste soort. Het kraakt als je het vastpakt, bij daglicht zijn de knippers amper zichtbaar, en 't ziet er nog verrottenes lilluk uit ook nog:



Nah, dan maar zelf wat lief kleins maken. Mooie LEDjes uitgezocht:


Zijn deze van Avago. Niet bepaald goedkope LED's (prijs op farnell.nl is ex.BTW), maar ik heb met dat Avago spul wel goede ervaringen. Bovendien: als ik ooit een paar van dat soort dingen nodig heb kan dat via de baas nog wel eens ooit op de post 'verbruiksmateriaal', dus kostprijs vond ik minder spannend.

2 van deze LED's produceren ongeveer evenveel licht als een normaal knipperlicht met 21W lamp erin, en ze hebben een grote openingshoek van 160 graden.

Spul op een stripje koper geplakt met thermisch geleidende lijm na er eerst twee gesloopt te hebben. Die dingen zijn extreem fragiel; te hard tegen de bovenkant blazen en het houd onderhand al op.



Die 'startkabels' die je aan weerskanten ziet zijn adertjes uit een UTP-kabel, overigens.
Stripje koper is overigens ruimschoots niet genoeg om die LED's te koelen als je ze continu laat branden. Maarja, een knipper doet aan-uit-aan-uit, en dan gaat het wel.

Kapjes frezen uit 3mm dik polycarbonaat (da's dus ook de dikte van de knipper) met de armeluis-freesbank: de boorkolom met Dremel-freesje erin. Toerental is een factor 25 te laag ofzo, en dat frezen gaat dan eigenlijk ook voor geen meter. Magoed, als je maar vaak genoeg roept 'ik win, en gij nie!', dan lukt het wel. Magoed, daarom dus ook een 'U' gemaakt en niet een 'bakje'.



Kapje. De foto is bedrieglijk: de dikte van het geheel is 3mm.


Beetje zelfvulcaniserende tape er rondomheen zodat de epoxy niet wegloopt, vullen met epoxy, LEDjes er opzekop in, en prik op de LED's opdat de boel wat op temperatuur blijft ('t is nog steeds te koud buiten voor epoxy, en in mijn hobbyhok dus ook)



Na uitharden epoxy:


En dan de spuitbus elcheapo Gold Circle matzwart er overheen:


De ballastweerstanden zitten in het kabeltje vanaf de knippers verwerkt. Beetje vulcaniserende tape er rondomheen om water buiten te houden, en wat stoffen tape om het af te werken.

De afmetingen zijn ongeveer (LxBxH) 20x7x3mm.

Kwa lichtoutput: ik heb de stroom door de LED's zelfs nog gereduceerd tot 200mA, want met +/- 350mA was de hoeveelheid licht op 'vlekjes in de ogen' niveau. En nu 's avonds nog wel eigenlijk. Ongeveer even irritant als de remlichten van een Prius, dus dat mag. Ik heb er een foto van proberen te maken, maar die overbelicht alleen maar.

Wil ik er een paar meer maken? Hmm, misschien. Moet ik even kijken hoeveel thermische lijm ik nog heb (dat spul is pas echt kanonduur). En dan de kosten voor twee knippertjes: 6 LED's a 4 euro per stuk plus eentje om te verkrachten maakt al 28 euro. Nog een beetje geld voor kleinmateriaal (ik hoef er niet rijker op te worden als 't om een paar knippertjes gaat, maar armer zeker niet), en je zit op, zeg 32 euro, dus 16 euro per stuk. Vind ik zelf nog niet zo heel weinig voor hobbybob, maar als ik jullie er een pleziertje mee kan doen...


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 09-03-2011, 09:36 »
't is zeker niet de goedkoopste oplossing, maar wel een mooie: denk dat deze wel blijven zitten al je'm een keer neerlegt.

Deze kunnen op de 'normale'  knipperaansluiting worden aangesloten zonder extra freubels?

Ik wil ze dan aan de achterkant, met aan de voorkant 'normale'  knippers die ik zo kan vervangen als ze kapot zijn. Is dat te combineren?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Mini led(jes) knipper(s) gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 09-03-2011, 11:48 »
't zijn LED-knippertjes die minder stroom trekken dan een gloeilamp, dus je krijgt het normale LED-knipper-gezeik (vaak dat de knippers te snel knipperen). Op te lossen door gewoon te negeren, een extra ballast-weerstand te monteren of zo'n Kellermann oid knipperrelais te monteren. Ik negeer het gewoon; boeit me niks of die knippers nou snel of langzaam knipperen.

Verder zijn het gewoon knippertjes. Prik erop, lampje gaat aan. Prik eraf, lampje gaat uit. Te combineren zoals je dat met andere knippertjes ook zou doen dus.

Wel moet er tussen LEDjes en normale aansluiting nog een weerstandje geplaatst worden. Die dingen zijn een centimeter of 2 lang met aansluitpootjes en 5mm dik, zeg maar. Dat weerstandje heb ik hier bewust niet in de knippers gestopt om die dingen zo compact mogelijk te houden, maar in het kabeltje verwerkt. Handigste is om dat achteraf te doen zodat je de aansluitdraadjes braaf door 1,2mm gaatjes door kunt voeren en niet de gaten groter hoeft te maken omdat er nog een dikke weerstand of stekker doorheen hoeft. Maar als je 2 draden aan elkaar kunt solderen lukt die weerstand er tussen bakken ook wel.

En uiteindelijk heb je ook nog het stekkertje aan de andere kant waarmee je de knipper in je kabelboom prikt. Geen idee wat jij specifiek nodig zou hebben en of die stekkertjes voor normale stervelingen ook te koop zijn.

Op de KLX had ik het trouwens zo opgelost aan de achterkant:


Stukje aluminium 15x15mm profiel met 2 LED's erop, afgewerkt met wat krimpkous. Knipper zat met een M3 boutje en een stukje staalkabel (fietsbinnenkabel) vast. Bij een stevige val buigt of breekt dat draadeindje, maar de staalkabel houd de boel bij elkaar en voorkomt dat de draden stukgetrokken worden. De knipper lijd er niks van: rechtbuigen of nieuw boutje, klaar.

Het initiele idee was overigens de knipper vastklemmen met een veer, maar dat zwabberde toch teveel. Hoewel dat met een sterkere veer waarschijnlijk wel op te lossen was, alleen die had ik niet en een M3 boutje wel. Jaja, het gaat er heel wetenschappelijk aan toe in mijn hobbyhok :D