Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Vet slaan bougie EXC300  (gelezen 10838 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Vet slaan bougie EXC300
« Gepost op: 23-01-2011, 19:09 »
Beste Lui,

Ik rijd nu een tijdje op een KTM EXC300.
Dit is mijn eerste tweetakt motorfiets en heb relatief weinig ervaring met het afstellen.
In de afgelopen weken heb ik meerdere keren meegemaakt dat mijn bougie vet slaat waarna de motor niet meer wil lopen. Als ik mijn bougie schoonmaak om mijn weg te kunnen vervolgen gebeurt vrij snel hetzelfde verhaal, hij slaat weer vet. Op aanraden van Verpalen houdt ik een smeerverhouding van 1:50 aan.

Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen hoe dit komt?

Alvast Bedankt,
Stiffler

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #1 Gepost op: 23-01-2011, 19:10 »
die 1:50 is wel goed dus dat is het niet.

denk dat je het moet zoeken in de sproeier verhoudingen en hoe hoog de naald staat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2011, 19:17 »
Wat voor type bougie gebruik je ,wel de originele warmtegraad? of zo een met kleine punt ,deze staan erom bekend dat ze vet slaan.
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #3 Gepost op: 23-01-2011, 19:21 »
Ingesleten naald?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11359
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #4 Gepost op: 23-01-2011, 19:22 »
En niet te veel in lage toeren rijden :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2011, 22:20 »
En niet te veel in lage toeren rijden :-X

dat maakt niet uit bij de 300 van Stifler.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 376
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #6 Gepost op: 24-01-2011, 00:01 »
Normaalgezien zou hij... als je zulke vette bougie hebt toch ook wel flink wat rook moeten maken!
Als dat niet echt het geval is ... en dat is meer dan waarschijnlijk... zit je zeker al goed wat betreft de smering met 1/50.
 
Best een keer proberen te weten komen met welke sproeiers deze machine standaard zijn gemonteerd en dit dan even nakijken.
Vaak wordt er aan motoren te veel gepruld... (tuning ::) ??? ) en zijn de standaard sproeiers en afstellingen meestal meer dan rijk genoeg voor knoeiers als wij :-X 
 
 
Je kan het zelf snel even uittesten door je 3 gebieden even aan te houden.(twee a drie kilometertjes met zelfde gasklepstand te blijven rijden)
 
1e test bij half open gashendel(is het middengebied) ... even rijden en dan direkt motor stilleggen... bougie der uit en kijken maar... perfecte kleur is koffie met melk gemengd :P
In het middengebied bepaald vooral de stand en dikte van de naald jouw lucht/ benzinnemengsel
 
2e test bij voll open (dan is de naald volledig uit de hoofdsproeier en bepaald enkel de hoofdsproeier je mengsel/rijkheid) Let op !!! maak geen ongelukken :P ;D ;D
 
3e test bij 1/8 tot 1/4 gashendel ... in dit gebied is het vooral relanti sproeier en naald die nu het mengsel bepalen.
 
bij elke test dus elke keer bougie er uit en isolatorneusje bekijken ;)
 
te arm... wit-grijze kleur en droog :-[
 
te rijk ... diep donkerbruin tot zwart en vettig :(
 
perfekt ... mooi koffie-melk kleurtje met een licht vetlaagje ;D
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2011, 00:17 »
harder rijden. Zo'n ding moet je schoon blazen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #8 Gepost op: 24-01-2011, 08:14 »
harder rijden. Zo'n ding moet je schoon blazen
Zit het dichtst bij de waarheid denk ik...
Zelf begonnen op een CR250. Ging veel te hard voor me + het aan/uit effect van zo'n tweetakt was (te) lastig! Gevolg; te langzaam, te hoge versnelling en letterlijk "rokend" over de crossbaan. Daardoor ontstond hetzelfde probleem!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #9 Gepost op: 24-01-2011, 11:08 »
gebruik al jaren splitfire bougies bij een exc 250 en daarmee kun je alles uitvreten met zo'n ding. loopt en start altijd..........
 
oh ja; zo'n moet janke jonguh!
dus dat van dat harder rijden klopt ook wel een beetje
 
probeer maar, werkt echt. ze kosten een paar centen meer maar zijn het echt waard.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #10 Gepost op: 24-01-2011, 11:49 »
Lekke krukaskeering is ook  nog een mogelijkheid, waardoor er versnellingsbakolie wordt meegenomen. Ding zou dan ook flink moeten roken en slecht lopen.
Ben ook geen fan van die dunne bougietjes, Ik heb altijd met een BR8 of 9 gereden. Die dunne types gaven altijd de geest.
En zo af en toe flink op z'n donder geven (schoonbranden). Er van uitgaand dat de sproeierbezetting en luchtfilter in orde zijn.Anders moet je toch wat aan de afstelling gaan doen (naald/geleider/sproeier).
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 362
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #11 Gepost op: 24-01-2011, 11:56 »
Zelf ook zoiets gehad met mijn RD500 2takt monster.
Ik dacht ook dat de bougie steeds vet sloeg.
Het bleek dat een bougie stuk kan gaan als hij tussen de contacten kortgesloten wordt door een kooldeeltje of olie.
Dan start hij wel maar zodra hij iets warm wordt dan kapt hij ermee.
Nieuwe bougie erin en nooit meer problemen.

Wat je zeker ook moet checken is de tankontluchting, na even rijden zuigt hij vacuum, dus steeds weer afslaan van de motor.

suc6
Georgio

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #12 Gepost op: 24-01-2011, 12:51 »
Ik ben zelf niet zo'n fan van bougie schoonmaken, doe er direct nieuwe in. Op de één of andere manier slaat een schoongemaakte bougie in zo'n snelle 2 takt heel gemakkelijk weer vet, verklaring heb ik niet. Maar dat is vanuit de motorcross geredeneerd. Af fabriek heeft een tweetakt altijd een veel te grote hoofdsproeier trouwens. Dit omdat je bij koud weer feitelijk al een grotere sproeier zou moeten rijden dan bij warm weer en ze daar in Japan ook niet weten hoe warm het bij jou is..... Maar zoals ik al zei heb ik alleen ervaring met 125 cc crossers. De originele hoofdsproeier heb ik weleens gebruikt voor de wintercompetitie op Emmen of de strandrace van Dronten, maar niet bij een gewone wedstrijd.

Offline member

  • KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #13 Gepost op: 24-01-2011, 13:29 »
Dit omdat je bij koud weer feitelijk al een grotere sproeier zou moeten rijden dan bij warm weer en ze daar in Japan ook niet weten hoe warm het bij jou is.....
Wat heeft Japan te maken met een Oostenrijks fietsie???? :D
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Vet slaan bougie EXC300
« Reactie #14 Gepost op: 24-01-2011, 14:40 »
Bedankt allemaal voor de tips !!!

Helaas zit ik nu in Den Bosch wegens de studie dus kan niet kijken om welke type bougie het gaat, zodra ik thuis ben schroef ik deze eruit en zal ik eens kijken...

Verder zal ik ook eens naar de sproeiers kijken, al zou ik het vreemd vinden als het probleem zich daar bevind aangezien ik sommige dagen ook gewoon zonder problemen kan rijden.

Ik van het weekend de tests maar eens uitvoeren Johan DR

Greetz from Stiffler