Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Roadbook op TTR  (gelezen 5134 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Roadbook op TTR
« Gepost op: 25-01-2011, 22:23 »
Ik ben bezig een roadbook aan het bevestigen op mijn TT600R.
Gewoon voor zo af en toe een ritje met de roadbook, geen rally's.
De opbouw moet aan de volgende punten voldoen:
-Demontabel
-Liever geen definitieve aanpassingen aan de motor
-Iets van het stuur af om mijn nek te sparen bij het staand rijden
-Low-budget als het mogelijk is
-Mogelijkheid tot lassen heb ik niet, dus als het even kan wil ik dat voorkomen.

Een electrische zelfbouw roadbook heb ik gekregen van Kwakie, die gaat het dus worden. Zeker in eerste instantie. Later zien we wel of die bevalt.

Ik heb nu aluminium gebruikt voor de montage: had ik voorhanden en is gemakkelijk te bewerken. Mogelijk dat dat vervangen wordt door ijzer in de definitieve versie.

Let niet op de gebruikte bouten. Worden later vervangen door allemaal dezelfde soort.
De Vector komt bovenop de roadbook te zitten. En scherpe hoeken worden nog afgerond.

Graag jullie commentaar op mijn stellage. Ik kan nu de zaken nog gemakkelijk aanpassen.
Ik denk bijvoorbeeld dat de stand van de roadbook te rechtop is, zal ws wat platter moeten.







Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Roadbook opbouw TTR
« Reactie #1 Gepost op: 25-01-2011, 22:32 »
Ik heb d'r niet zo veel verstand van, maar...
Volgens mij staat 'ie te stijl, en kun je zo alleen zittend lezen.
Die stripjes breken binnen 100Km (of eerder..) op de knik.
Vlgns mij dikker uitvoeren en een soort steun maken aan de bovenkant zodat je een soort driehoek maakt.
Check even de fotos op mijn "universele rallykuip" - topic. Foto's vd voorbouw zonder kuip --> ik heb een draadeind gemaakt die 'm steunt. Zoiets moet je echt overwegen!
Hebben je remleiding en tellerkabel genoeg ruimt bij inveren!?
 
** Niet helemaal goed gekeken... Driehoekverbinding heb je wel zie ik nu, maar ook erg dun!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Roadbook opbouw TTR
« Reactie #2 Gepost op: 25-01-2011, 22:34 »
Ik denk ook dat ie te stijl staat, had ik ondertussen al aangepast in de o.p.
Ik heb wel degelijk een driehoek-constructie gemaakt. Als je goed kijkt zie een een strip lopen recht naar beneden naar een boutje onderop de kroonplaat.

Ik zal even de foto bekijken die jij noemt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Roadbook opbouw TTR
« Reactie #3 Gepost op: 25-01-2011, 22:43 »
Hmmm, allereerst zou ik m niet op mijn stuur monteren. (Ander topic loopt er al over ;) )

Denk toch ook dat de constructie (ondanks de achterste beugel) het niet lang gaat volhouden.
Je zult (ondanks je ongetwijfeld geweldige rijstijl) een keertje onderuit gaan, en een tikje tegen het roadboak is dan zo gemaakt. Daarbij denk ik dat de constructie het niet blijft houden.

Maar goed, het idee is niet eens zo heel slecht. En ik hoop dat ik het mis heb......

(Wel lekker makkelijk te verwijderen !)

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Roadbook opbouw TTR
« Reactie #4 Gepost op: 25-01-2011, 22:51 »
Ik ben de laatste die zegt dat dit de beste constructie is, Ik zou hem het liefst aan het balhoofd monteren met een mooie rallykuip. Maar: Ik ben al blij wanneer ik tijd kan vrijmaken om in de kuil te rijden, rally's rijden doe ik voorlopig niet (geen tijd voor/prioriteiten) en het geld heb ik er nu niet voor over om flink uit te pakken in een mooie constructie.
Dus: compromissen sluiten. Helaas.

Maar wanneer deze construcie uit ijzer zou bestaan, zou het dan beter voldoen? of zou juist doordat de constructie bij een val de klap opvangt voorkomen dat de krachten op de rest van de fiets komen?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3436
Re: Roadbook op TTR
« Reactie #5 Gepost op: 26-01-2011, 09:50 »
Mijn eerste roadbook steun was ook zoiets. Het bleek zo flexibel dat tijdens het rijden het hele roadbook niet meer leesbaar was, het wiebelde zeker 10 cm op en neer.
 
Met een stukje Gamma-ijzer en een handig makker (even hier op het forum een oproepje plaatsen) is dit wel in elkaar te bouwen ... zit al 5 jaar prima, ook na mijn stunt over de boomstam vorig jaar. En makkelijk te verwijderen, paar stekkertjes en 4 bouten.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Roadbook op TTR
« Reactie #6 Gepost op: 26-01-2011, 10:11 »
Citaat
Vlgns mij dikker uitvoeren en een soort steun maken aan de bovenkant zodat je een soort driehoek maakt.

Precies, zorg voor een driehoek, anders gaat het zo stuk. Of gebruik op zijn minst hoeklijn ipv plat.







Bovenstaande (met de hoeklijn eronder) bleef wèl heel. Zonder niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Roadbook op TTR
« Reactie #7 Gepost op: 26-01-2011, 10:18 »
De foto's  van Steve heb vaak bekeken, maar ik zat met het lassen van de constructie. Het stelt geen drol voor, maar je moet dan wel een lasapparaat hebben.   
Alvast dank u allen voor het meedenken.

Volgend jaar zullen jullie wel op RTL 7 bij le Dakar zien wat er van mijn constructie geworden is  ;)

Post Merge: [time]wo 26 jan 2011 10:23:54 GMT-1[/time]
Er is sprake van een driehoek constructie ;) kijk maar eens goed. Maar wel een goed idee om daarbij ook hoeklijnen te gebruiken. Vanmiddag duik ik weer de schuur in wanneer de smurf slaapt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: Roadbook op TTR
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2011, 10:54 »
ik heb hier nog een beugel liggen voor een TTR


Deze heb ik op mijn TTR gebruikt kun je er zo opzetten met de bovenste bouten van de vork net als bij Steve,
ik rij nog steeds met het zelfde idee alleen nu van RVS voor de bling factor ;D
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Roadbook op TTR
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2011, 11:04 »
En die zou ik mogen overnemen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: Roadbook op TTR
« Reactie #10 Gepost op: 26-01-2011, 11:13 »
Die mag je zo hebben, hangt in de schuur te wachten op een TTR .
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Roadbook op TTR
« Reactie #11 Gepost op: 26-01-2011, 13:29 »
Zie pb  8)
Post Merge: [time]wo 26 jan 2011 21:20:24 GMT-1[/time][/color][/size][/color][/size]
Zo, net de beugel opgehaald bij Arthur. Blijkt dat de roadbook die ik erop heb zitten nog door hem (grotendeels) gebouwd is  :)

We hebben weer wat te doen komende avonden.

Nogmaals hartelijk dank!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Roadbook op TTR
« Reactie #12 Gepost op: 06-02-2011, 15:18 »



Zo, de steun van Arthur zit erop. Hierop is het roadbook bevestigd.
De Vector, die tevens het originele dashboard vervangt, daar onder. Liever had ik de Vector meer in het zicht willen hebben, bovenop het roadbook. Maar dat redt de bedrading van de Vector niet en hij zit daar wel erg kwetsbaar. Misschien voor later.
Tevens een mom-off-mom tuimelschakelaar gemonteerd voor de bediening van het roadbook. Ik kan het dus zowel voor-als achteruit laten draaien. Alles zit zo gemonteerd dat het redelijk eenvoudig is te verwijderen.

Alles doet 't. Nu nog er mee leren rijden.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 914
Re: Roadbook op TTR
« Reactie #13 Gepost op: 06-02-2011, 15:35 »
Ziet er goed uit
Als je nooit valt, ga je niet hard genoeg!’

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Roadbook op TTR
« Reactie #14 Gepost op: 06-02-2011, 22:54 »
Hoewel de constructie zowat hetzelfde is als die van Steve staat bij mij het roadbook verder bij het stuur vandaan.  Hoe is dit bij jou Arthur? Zou het bij mij te ver van het stuur af staan? Dat het te veel heen en weer gaat?