Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: nieuwe motor zonder kenteken uit 2008 invoeren??  (gelezen 1607 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
nieuwe motor zonder kenteken uit 2008 invoeren??
« Gepost op: 27-01-2011, 18:54 »
ik kom er niet uit ook met zoeken niet.

Op zich zijn de invoer regels en bpm wel duidelijk. Teller met 6001 km ook duidelijk maar nu komtie....

Stel ik haal een nieuwe motor uit the UK  zonder kenteken nog  maar wel 2008!
Die krijg ik dan bij de douane nooit als motor van 3 jaar oud erdoor dus moet ik btw betalen en volle mep bpm. Als hij bij een dealer staat dan zou ik weer van hem de VAT (btw) terug moeten gaan vragen?

Iemand een zinnig idee?

frank

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2346
Re: nieuwe motor zonder kenteken uit 2008 invoeren??
« Reactie #1 Gepost op: 27-01-2011, 20:02 »
Ex-BTW verkopen kan volgens mij alleen als duidelijk is dat de motor de EU verlaat. Nieuwe grijs  geïmporteerde motorvoertuigen worden dus in NL voor de tweede maal belast met BTW.

Hier een oplossing:
IK heb het met een nieuwe uit duitsland gedaan. Je spreekt met de handelaar af dat je btw van hem terugkrijgt, als je kan aantonen dat je hier btw afgedragen hebt. DUs je betaalt hem eerst in duitsland wel. Zo kan het officieel. Je stuurt je btw aangifte formulier van bij de keuring achteraf naar de handelaar, en die maakt je het geld terug over.

Geen probleem voor de duitse (btw)belastingdienst.

Laat je bij de koop schriftelijk vastleggen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: nieuwe motor zonder kenteken uit 2008 invoeren??
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2011, 20:44 »
Wij hebben een nieuwe overjarige motor bij een engelse dealer gekocht, die maakte er geen enkel probleem van om het ex VAT af te rekenen.
 
Daarnaast hebben wij ook eens een motor ouder dan 6 mnd maar jonger dan 6000km in engeland gekocht, maar deze dealer wilde daar niet aan meewerken, dus braaf VAT betaald en dat stond ook netjes op de bon vermeld. Veel rondbellen leerde dat zodra ik de BTW in Belgie had betaald ik dat bewijs/afschrift en het bewijs van de betaalde VAT naar de engelse VAT/voertuigendienst moest opsturen met een verzoek tot terugbetaling van de VAT. Maar dat kon lang duren en het was niet gegarandeerd dat het gehonoreerd werd.
Uiteindelijk hebben ze bij de douane over het hoofd gezien dat de motor geen 6000 km had en heb ik niks hoeven betalen en dus niks hoeven claimen, dus de uiteindelijke gebruikerservaring kan ik niet met je delen...