Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lithium accu's  (gelezen 7797 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Lithium accu's
« Gepost op: 07-03-2011, 19:28 »
Ben aan een nieuwe accu toe , dus dacht die lichtgewicht accu's dat is wel wat .
 
Maar waarom heb je bij de 1 een andere lader nodig en de andere weer niet ?
En kun je dan nog steeds je motor bv met een hulp accu starten , zonder je eigen dure lithium accu om zeep te helpen ?
 
Ik weet je mag ze niet tever laten ontladen want dan gaan ze kapot .
 
Maar snap even niet waarom zo een accu wel door de dynamo/spanningsregelaar opgeladen kan worden maar niet door mijn huis tuin en keuken lader .
 
 
Olaf
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Lithium accu's
« Reactie #1 Gepost op: 07-03-2011, 21:23 »
is mij ook nog niet duidelijk, je hebt een speciale superB charger voor 94 euro maar voor nood kan je ook met je optimate 3 dat ding opladen..
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Lithium accu's
« Reactie #2 Gepost op: 07-03-2011, 21:38 »
Hij is na 20 minuten of zo volgeladen. Dan moet je 'm van de oplader afhalen. Maar het is een goede vraag; mijn laadsysteem van mijn motorfiets stop ook niet na 20 minuten...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Lithium accu's
« Reactie #3 Gepost op: 07-03-2011, 21:56 »
Hij is na 20 minuten of zo volgeladen. Dan moet je 'm van de oplader afhalen. Maar het is een goede vraag; mijn laadsysteem van mijn motorfiets stop ook niet na 20 minuten...
is mij ook nog niet duidelijk, je hebt een speciale superB charger voor 94 euro maar voor nood kan je ook met je optimate 3 dat ding opladen..
 
ben dus niet de enige met vraagtekens .
 ??? ??? ??? ???
 
 

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Lithium accu's
« Reactie #4 Gepost op: 07-03-2011, 22:08 »
je "laadsysteem"op de motor heeft een bepaalde maximale spanning. indien deze "hoger" wordt dan wordt deze door je spanningregelaar opgesnoept. dus je spanning wordt nooit hoger.
dit houd ook in dat je stroom door de spanningsregelaar wordt opgestookt.
dus als je accu is opgeladen (de spanning van de spanningsregelaar heeft bereikt) dan wordt er eigenlijk gestopt met laden.

een normale acculader laad vaak met stroom en niet spanning gestuurd dus als de spanning hoog genoeg is stopt de lader niet en dan gaat er wel eens wat kapot (accu). (hierbij heb k de druppel- en profesionele laders buiten beschouwing geladen)

verder zitter er vaak (vaak ook niet) in een lithium accu een "Batterij Management Systeem" welke de spanning van de cellen in de gaten houd. indien er één cel een hogere spanning krijgt dan de rest, wordt er een weerstand aan parallel geschakeld. hiermee wordt er stroom omgeleid om het overladen van die cel te voorkomen.
verder is het meten met een multimeter niet zinvol, door het chemisch proces kruipt de spanning bij een lege cel ook weer naar de normale spanning.

maar goed er zijn zeer veel verschillende lithium cellen en die werken net weer een klein beetje anders

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Lithium accu's
« Reactie #5 Gepost op: 08-03-2011, 10:15 »
ik heb een KTM lithium accu in mijn Husa. dat heb ik gedaan omdat ik geen kickstarter heb en daarnaast een xenon koplamp unit heb.  Dat gaat prima, en ondaks twee akkefietjes met elecra ( 3 maanden geleden een kortsluiting ergens in het circuit en dit weekeinde een kapotte spanningsregelaar laadt de accu nog perfect en ontlaad deze ( volgens de dealer) ook niet snachts.   Met starten nooit problemen, en vaak starten is ook geen probleem. Ik ben er dus zeer tevreden over.  En ondat de accus veel lichter zijn ( 450 gr) ga ik veeeeeel harder ;)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Lithium accu's
« Reactie #6 Gepost op: 08-03-2011, 10:19 »
 met 450 gram is dat dan een 2600 accu..
de superB 5200 weegt 850 gram.
 
Mij werd aangeraden juist omdat ik geen kickstarter heb om de 5200 te nemen, just to be save..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Lithium accu's
« Reactie #7 Gepost op: 08-03-2011, 10:42 »
Zo gauw er een startmotor bij komt kijken: altijd de 5200 pakken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Lithium accu's
« Reactie #8 Gepost op: 08-03-2011, 11:25 »
Oke kogel is door de kerk , ik heb besloten de UltraBatt en Oplader van de shop hier aan te schaffen .
Als ze me bevalt in de 690 , ga ik op mijn andere motoren ook gewoon over als de lood accu de geest geeft .
Mijn overweging is prijs en inzet bereik van deze accu in combi met gewicht , als het nu ook nog een duurzame accu blijkt te zijn is het helemaal top .
 

 
 
Grt Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Lithium accu's
« Reactie #9 Gepost op: 08-03-2011, 14:21 »
Zo gauw er een startmotor bij komt kijken: altijd de 5200 pakken.
:stupid:

tenzij je een kickstarter hebt, dan zou je nog kunnen overwegen te kiezen. In een rally zou je bijvoorbeeld voor 2x de 2600 kunnen gaan, dan heb je een reserve accu bij je. ik heb ook de zwaarste gekozen.
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Lithium accu's
« Reactie #10 Gepost op: 08-03-2011, 14:56 »
:stupid:

tenzij je een kickstarter hebt, dan zou je nog kunnen overwegen te kiezen. In een rally zou je bijvoorbeeld voor 2x de 2600 kunnen gaan, dan heb je een reserve accu bij je. ik heb ook de zwaarste gekozen.
Geen kickstarter op de 690 .
Gezien ik in de toekomst ook de accu van de 990 een keer moet gaan vervangen , ga ik daar ook dezelfde accu in zetten en kan die mooi mee als reserve .
 
Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Lithium accu's
« Reactie #11 Gepost op: 08-03-2011, 18:03 »
Dan zeker voor de grote versie gaan!
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Lithium accu's
« Reactie #12 Gepost op: 08-03-2011, 18:15 »
 7 t/m 14AH tot 1000cc 4Takt 728gram
 
http://www.allroadshop.nl/contents/nl/d2099.html
 
 
 

 
 
 
Dat zou toch goed met deze allemaal moeten gaan .
 
Grt Olaf

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Lithium accu's
« Reactie #13 Gepost op: 08-03-2011, 19:13 »
Ik las op internet al geslaagde koude starts met 1200cc twins dus een 690 krijgt-ie echt wel rond  8)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Re: Lithium accu's
« Reactie #14 Gepost op: 08-03-2011, 19:53 »
Dan wil ik er ook 1 voor de 690 sidecar.. :)