Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lithium accu's  (gelezen 7788 keer)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Lithium accu's
« Reactie #15 Gepost op: 08-03-2011, 21:29 »
Ik las op internet al geslaagde koude starts met 1200cc twins dus een 690 krijgt-ie echt wel rond  8)
sommige lithium cellen mag je met 90C ontladen, dus dan krijg je dat wel rond.
(90 x 2,5 [Ah] x 12 [V] = 2,7 [Kw] dus dan krijg je een zware diesel nog wel rond)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Lithium accu's
« Reactie #16 Gepost op: 11-03-2011, 16:33 »
Mijn Accu de Ultrabatt is binnen , mooi klein rood accutje en weegt inderdaad 728 gramm  .
Wat extra boutjes en ringetjes om de kabels op de polen te bevestigen , en twee klitteband straps om de accu vast te zetten , weet nog niet of ik het daar mee ga vast zetten .
Maar toch effe de accu getest , start de 690 erg gemakkelijk , draait mooi vlot rond.
 
Zal mijn bevindingen Posten
 
Grt Olaf
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Lithium accu's
« Reactie #17 Gepost op: 06-04-2011, 11:43 »
Wel de Accu heeft de geest gegeven , dat wil zeggen waarschijnlijk is de interne zekering kapot .
Alles is vlot opgepakt door Gert van de allroad shop , en de accu is inmiddels op weg naar de importeur voor nader onderzoek en reparatie , ook gaan ze onderzoeken wat en waarom en of de Motor een factor is , waar aanpassingen voor moeten worden gedaan .
Mijn vertrouwen heeft wel een deuk opgelopen , hij heeft het 250km uitgehouden , en stopte ermee tijdens het starten na een Tankbeurt tijdens de enclave rit , gelukkig heeft mijn rij maatje Rob nog een andere kunnen scoren en heb de rit kunnen doorrijden .
Heb de 690 nog proberen aan te duwen , tegen beter weten in , en is dus ook niet gelukt .
Ik zal het verolg posten .
 
Grt Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Lithium accu's
« Reactie #18 Gepost op: 06-04-2011, 13:14 »
ben benieuwd.
Vreemd dat die accu een interne zekering heeft!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lithium accu's
« Reactie #19 Gepost op: 06-04-2011, 13:32 »
waarschijnlijk geen zekering, maar een interne over/onder-voltage bescherming, die toch niet goed genoeg is bemeten voor een dikke startmotor.

of mechanische fail: Accu-lippen zitten vaak slecht vast op de cellen: mechanische trillingen goed afdempen is vaak niet besteed  aan electro-ontwerpers.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Lithium accu's
« Reactie #20 Gepost op: 06-04-2011, 13:57 »
waarschijnlijk geen zekering, maar een interne over/onder-voltage bescherming, die toch niet goed genoeg is bemeten voor een dikke startmotor.

of mechanische fail: Accu-lippen zitten vaak slecht vast op de cellen: mechanische trillingen goed afdempen is vaak niet besteed  aan electro-ontwerpers.
ben benieuwd.
Vreemd dat die accu een interne zekering heeft!

Dit is wat ze me vertellen , heb aangeboden om met de motor naar hun toe te komen , mocht ze dat verder helpen om de boel na te meten .
 
Maar denk inderdaad dat zo een dikke een cilinder waarschijnlijk de boosdoener is geweest , het is al vaker voor gekomen .
 
Ik heb hem bevestigd met de bijgeleverde klitteband strookjes , die zat echt goed vast , er zat geen beweging in , dus alle klappen en trillingen worden direct doorgegeven , maar daar heeft een gewone accu ook geen last van , dus wat je zegt , misschien intern niet helemaal voor elkaar .
 
Maar we we gaan het even afwachten wat de uitkomst is .
 
Grt Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Lithium accu's
« Reactie #21 Gepost op: 06-04-2011, 14:13 »
Nu ik nog even terug denk aan het moment dat het gebeurde was het wel toen Olaf de startknop in drukte.
Ik hoorde in ieder geval een fractie van een seconde de startmotor draaien (Volgens mij nog niet eens volledig rond) en daarna was ie zo dood als een pier.......

Als het een 'zekering' zou zijn, dan zou ik ook zeggen dat ze zoiets bereikbaar moeten maken ipv intern weg moffelen zodat mensen domweg een nieuwe accu komen kopen.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Lithium accu's
« Reactie #22 Gepost op: 06-04-2011, 15:28 »
Er zit volgens de fabrikant een "Microchip met geavanceerde battery management system" in.
De "zekering" wordt gemakshalve zo genoemd, het zit blijkbaar wat geavanceerder in elkaar. De oorzaak is hoogstwaarschijnlijk de hoeveelheid stroom die gevraagd wordt voor het starten van sommige motoren waaronder kennelijk een 690. De modificatie daarvoor is in principe eenvoudig was het eerste bericht.

Hun houding is tot nu toe zeker niet "intern weg moffelen zodat mensen domweg een nieuwe accu komen kopen", maar laten we even afwachten waar ze mee komen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Lithium accu's
« Reactie #23 Gepost op: 06-04-2011, 16:26 »
Laten we inderdaad niet te vroeg het geheel afbranden. Als ik het zo lees timmeren ze hard aan de weg en zijn zeer zeker bereid om mee te helpen/denken en hun product te verbeteren.

Zeker als het geavanceerder is dan een 'zekering' kan ik het wel weer begrijpen.....

Alle nieuwe dingen hebben hun kinderziektes zullen we maar zeggen....

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Lithium accu's
« Reactie #24 Gepost op: 06-04-2011, 16:58 »
Denk dat 1 van de puntlassen gewoon geknapt is...
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Lithium accu's
« Reactie #25 Gepost op: 04-06-2011, 09:57 »
Zo het heeft even geduurd maar ik heb mijn accu weer terug .
Hij zou intern aangepast zijn , de interne zekering spreken ze over .
En zou nu geen problemen meer moeten geven , we zullen het zien .
Grootste probleem is dat  ik niet echt veel meer zal rijden tot de Transanatolia in sept .
Ga wel proberen om nog een keer een lange dag te gaan rijden maar vorige keer heeft ie het ook wel een tijdje uitgehouden , dus een rally is natuurlijk de beste test .
Dus neem ik de gok of ga ik op lood ?
 
Grt Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Lithium accu's
« Reactie #26 Gepost op: 04-06-2011, 10:38 »
Beiden.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Lithium accu's
« Reactie #27 Gepost op: 04-06-2011, 18:56 »
misschien inbouwen bij iemand die nog wel gaat rijden.
of een kickstarter monteren (of kan dat niet bij z'n ktm geval  :P)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Lithium accu's
« Reactie #28 Gepost op: 04-06-2011, 21:04 »
Heb een (kleine) super B ingebouwd om ruimte over te houden voor bv gereedschap, maar nu blijkt dat de GPS (op continue stroom vd accu) uitvalt bij het starten vd motor. Dus na ieder stop weer een minuut wachten.... Is op te lossen door ook batterijen in de GPS60CSx  te plaatsen, maar die moet je dan weer vast gaan zetten. Is dus wel iets om ff uit te testen voor n rally!

Ik overweeg nu om voor Breslau toch maar weer de oude accu te monteren... :(

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Lithium accu's
« Reactie #29 Gepost op: 04-06-2011, 21:18 »
Lijkt me niets met de accu van doen te hebben hoor, meer een instelling op je GPS.

There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog