Maar nu de Tripy II, na jaren roadbook en GPS gereden te hebben. Is het een waardige vervanger van deze twee?
Voorlopige conclusie: Nee.
Waarom niet:
1) de Tripy valt terug naar een normale GPS-track functie in 2 situaties:
a) als je iets van de route afbent, dan verdwijnt de illustratie
Je kan je hoofdscherm instellen zodat in het tweede venstertje (een deel) van de af te leggen route verschijnt
In het hoofdscherm verschijnt er een richting lijn/track met de bijhorende bemetering tot het juiste plaatje/situatie
b) als je de route achterstevoren rijdt dan zijn de plaatjes weg (lees fout rijdt om terug te gaan). Er is vast een knopje om dit alsnog op te roepen, maar dit zou automatisch moeten gebeuren indien je weer op het coordinaat komt waar je de route per ongeluk hebt verlaten (uiteraard allen mits daar een illustratie bestond)
Eigenlijk is het niet de bedoeling dat je via de plaatjes de route in tegengestelde richting rijd.(natuurlijk kloppen die dan niet)
Wil je dit toch doen kun je met één druk op de entertoets over schakelen van plaatjes naar track, en dan rijd je gewoon over de track net als bij een Garmin (pijitje ben jij en zie maar dat het pijltje op de lijn blijft), voordeel bij Tripy tegen over Garmin is dat je bij Tripy richtingaangevende pijltjes over de track lopen die je precies aangeven welke richting je moet bij een eventuele kruising van track,
Bij een opgenome route(track) kan je het comando geven "trackback" en gaat het toestel zelf bol/pijltjes generen en kun je precies de route afrijden in "reverse"
Door reflecties?? in GPS signaal springt het track af en toe weg uit je 'radarscherm' en springt dan na 10 seconden weer terug, om daarna weer weg te springen. Het aankomende plaatje is dan ook weg en komt niet meer terug.
Je kan steeds met één simpele druk op enter het plaatje/tekening terug oproepen, en je kan steeds ook door op de pijltjes L/R de volgende EN de vorige plaatjes oproepen, Het gebeurd wel dat in de bewoonde wereld (zeg maar) waat flitspalen in de buurt staan (naargelang je de zoemfunktie hebt ingesteld) het scherm/plaatje verdwijnt doordat er een flitspaal melding is, dit houd hij inderdaad een tijde vast tot je uit de gevaren zone verdwijnt, OF je drukt op enter en dan gaat de Tripy onmiddelijk weer naar het bol/pijl plaatje
Vervelende is dat dit niet alleen bij rotswanden gebeurt, maar ook bij hoge bomen.
Op sommige plaatsen valt inderdaad het gps signaal weg, maar dat is niet anders bij Garmin en je GSM, alleen merk je daar door niet zo vlug bij, maar omdat Tripy de bemetering weergeeft zie je het wel, hij begint dan even te 'flashen" als waarschuwing dat hij het even niet meer weet!
2) Indien je op een kruising aankomt dan zie je het plaatje natuurlijk. Je hebt dan ongeveer 2 seconden om de werkelijkheid te vergelijken met het abstracte plaatje. Eenmaal tot stilstand gekomen toont het volgende plaatje al.
Dit kan vermeden worden, misschien de "bewaarafstand" verlengen (is afzonderlijk bij elk plaatje instelbaar), Je ziet het plaatje niet alleen als je daar aankont, je ziet het volgende plaatje konstant terwijl de bemetering afteld tot je er bent, waarna hij uiteraard het volgende plaatje weergeeft, hier kan(de rituitzetter) bepalen hoe lang hij het vorige plaatje moet vasthouden(bewaar afstand)
Ik zou willen dat je variabel zou kunnen instellen wanneer het volgende plaatje getoond wordt, dit afhankelijk van hoeveel meter ik de vorige situatie verlaten heb. Liefst stel je hem iets meer in dan de standaard miswijzing van de GPS. Afhankelijk van de hoeveelheid miswijzing (bomen, ravijnen etc) kan je 'm dan per rit wat finetunen wellicht.
Bij de eerstvolgende (gratische) updat van de software, zal er de nieuwe functie in staan die het mogelijk maakt om in het (tweede) extra venstertje het volgende plaatje kunt selecteren, zo weet je gelijk wat het volgende plaatje/situatie gaat zijn
We hebben vast iets verkeerd gedaan en de experts hier kunnen dat vast vertellen.
Frank, eigenlijk heb je niets verkeerd gedaan, het is gewoon jammer dat NIETS afwist van het gebruik en de mogelijkheden, jammer want dat had je er véél meer plezier aan gehad.
Kijk, als je met je motor in 4 versnelling de berg op rijd en je weet niet hoe terug te schakelen.
Tja dan valt hij stil, ...maar daarom.....................
Met de MRV lenterit krijgt de Tripy II in ieder geval een herkansing.
Ik ben er zeker van dat je veel dingen zal begrijpen, en er minder problemen zullen zijn.
[Earth calling Marcel, earth calling Marcel. Kom er maar in Marcel ]
Goede raad, ga je met een Tripy een uitgetekende route rijden op bpl/pijl mode en om eender welke reden ben je de plaatjes kwijt.
Schakel dan gewoon even op trackmode door simpelweg op de entertoets te drukken, zo kan je steeds verder over de track of terug naar de track rijden, ben je op de route...gewoon terug enter en hupsaké, daar is je bol/pijl mode weer.
Eigenlijk zouden we toch eens een "ARM Tripy info/voorstelling" moeten organiseren hier of daar in "The Netherlands" .....wie is er eigenlijk de hoofdverdeler van Tripy bij jullie??