Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ervaringen met de Tripy in de bergen  (gelezen 5476 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Gepost op: 15-03-2011, 09:37 »
Zo, net terug van een weekendje Trippen in de Lozere.

Wat een gigantisch mooi gebied daar. Het ligt ten zuiden van Mende, waar in 2008 de wereldkampioenschappen enduro zijn gehouden. Als je goed kijkt zie je her en der leuke spoortjes.




Maar nu de Tripy II, na jaren roadbook en GPS gereden te hebben. Is het een waardige vervanger van deze twee?

Voorlopige conclusie: Nee.

Waarom niet:

1) de Tripy valt terug naar een normale GPS-track functie in 2 situaties:

a) als je iets van de route afbent, dan verdwijnt de illustratie

b) als je de route achterstevoren rijdt dan zijn de plaatjes weg (lees fout rijdt om terug te gaan). Er is vast een knopje om dit alsnog op te roepen, maar dit zou automatisch moeten gebeuren indien je weer op het coordinaat komt waar je de route per ongeluk hebt verlaten (uiteraard allen mits daar een illustratie bestond)

Door reflecties?? in GPS signaal springt het track af en toe weg uit je 'radarscherm' en springt dan na 10 seconden weer terug, om daarna weer weg te springen. Het aankomende plaatje is dan ook weg en komt niet meer terug.

Vervelende is dat dit niet alleen bij rotswanden gebeurt, maar ook bij hoge bomen.

Weet iemand wat voor chipset er eigenlijk zit in die Tripy II?

2) Indien je op een kruising aankomt dan zie je het plaatje natuurlijk. Je hebt dan ongeveer 2 seconden om de werkelijkheid te vergelijken met het abstracte plaatje. Eenmaal tot stilstand gekomen toont het volgende plaatje al.

Ik zou willen dat je variabel zou kunnen instellen wanneer het volgende plaatje getoond wordt, dit afhankelijk van hoeveel meter ik de vorige situatie verlaten heb. Liefst stel je hem iets meer in dan de standaard miswijzing van de GPS. Afhankelijk van de hoeveelheid miswijzing (bomen, ravijnen etc) kan je 'm dan per rit wat finetunen wellicht.

We hebben vast iets verkeerd gedaan en de experts hier kunnen dat vast vertellen.

Met de MRV lenterit krijgt de Tripy II in ieder geval een herkansing.

[Earth calling Marcel, earth calling Marcel. Kom er maar in Marcel ;)]

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2011, 10:03 »
Cool! Ik wil fotooooos zien :)

Leuk trip dus?

Ben zelf geen Tripy gebruiker maar begrijp dat je veel kunt instellen, Tripy II kan je onder andere naast de situatie tekening op hetzelfde schermpje de track laten zien,

a) als je iets van de route afbent, dan verdwijnt de illustratie  klopt, maar zou je dus moeten zien waar de track loopt en tevens een pijl geloof ik met de juiste richting.

Over je andere ervaringen met de Tripy II zal echt Marcel  moeten bijspringen  ;D Weet ik niets van...

Fotos???


There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2011, 10:06 »
Klopt. Dat ziet er dan zo uit:




Post Merge: 15-03-2011, 10:09
Cool! Ik wil fotooooos zien :)


Nou voouit, eentje dan...



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2011, 12:37 »
Maar nu de Tripy II, na jaren roadbook en GPS gereden te hebben. Is het een waardige vervanger van deze twee?

Voorlopige conclusie: Nee.

Waarom niet:

1) de Tripy valt terug naar een normale GPS-track functie in 2 situaties:

a) als je iets van de route afbent, dan verdwijnt de illustratie

Je kan je hoofdscherm instellen zodat in het tweede venstertje (een deel) van de af te leggen route verschijnt
In het hoofdscherm verschijnt er een richting lijn/track met de bijhorende bemetering tot het juiste plaatje/situatie


b) als je de route achterstevoren rijdt dan zijn de plaatjes weg (lees fout rijdt om terug te gaan). Er is vast een knopje om dit alsnog op te roepen, maar dit zou automatisch moeten gebeuren indien je weer op het coordinaat komt waar je de route per ongeluk hebt verlaten (uiteraard allen mits daar een illustratie bestond)

Eigenlijk is het niet de bedoeling dat je via de plaatjes de route in tegengestelde richting rijd.(natuurlijk kloppen die dan niet)
Wil je dit toch doen kun je met één druk op de entertoets over schakelen van plaatjes naar track, en dan rijd je gewoon over de track net als bij een Garmin (pijitje ben jij en zie maar dat het pijltje op de lijn blijft), voordeel bij Tripy tegen over Garmin is dat je bij Tripy richtingaangevende pijltjes over de track lopen die je precies aangeven welke richting je moet bij een eventuele kruising van track,
Bij een opgenome route(track) kan je het comando geven "trackback" en gaat het toestel zelf bol/pijltjes generen en kun je precies de route afrijden in "reverse"


Door reflecties?? in GPS signaal springt het track af en toe weg uit je 'radarscherm' en springt dan na 10 seconden weer terug, om daarna weer weg te springen. Het aankomende plaatje is dan ook weg en komt niet meer terug.

Je kan steeds met één simpele druk op enter het plaatje/tekening terug oproepen, en je kan steeds ook door op de pijltjes L/R de volgende EN de vorige plaatjes oproepen,  Het gebeurd wel dat in de bewoonde wereld (zeg maar) waat flitspalen in de buurt staan (naargelang je de zoemfunktie hebt ingesteld) het scherm/plaatje verdwijnt doordat er een flitspaal melding is, dit houd hij inderdaad een tijde vast tot je uit de gevaren zone verdwijnt, OF je drukt op enter en dan gaat de Tripy onmiddelijk weer naar het bol/pijl plaatje


Vervelende is dat dit niet alleen bij rotswanden gebeurt, maar ook bij hoge bomen.

Op sommige plaatsen valt inderdaad het gps signaal weg, maar dat is niet anders bij Garmin en je GSM, alleen merk je daar door niet zo vlug bij, maar omdat Tripy de bemetering weergeeft zie je het wel, hij begint dan even te 'flashen" als waarschuwing dat hij het even niet meer weet!

2) Indien je op een kruising aankomt dan zie je het plaatje natuurlijk. Je hebt dan ongeveer 2 seconden om de werkelijkheid te vergelijken met het abstracte plaatje. Eenmaal tot stilstand gekomen toont het volgende plaatje al.

Dit kan vermeden worden, misschien de "bewaarafstand" verlengen (is afzonderlijk bij elk plaatje instelbaar), Je ziet het plaatje niet alleen als je daar aankont, je ziet het volgende plaatje konstant terwijl de bemetering afteld tot je er bent, waarna hij uiteraard het volgende plaatje weergeeft, hier kan(de rituitzetter) bepalen hoe lang hij het vorige plaatje moet vasthouden(bewaar afstand)


Ik zou willen dat je variabel zou kunnen instellen wanneer het volgende plaatje getoond wordt, dit afhankelijk van hoeveel meter ik de vorige situatie verlaten heb. Liefst stel je hem iets meer in dan de standaard miswijzing van de GPS. Afhankelijk van de hoeveelheid miswijzing (bomen, ravijnen etc) kan je 'm dan per rit wat finetunen wellicht.

Bij de eerstvolgende (gratische) updat van de software, zal er de nieuwe functie in staan die het mogelijk maakt om in het (tweede) extra venstertje het volgende plaatje kunt selecteren, zo weet je gelijk wat het volgende plaatje/situatie gaat zijn

We hebben vast iets verkeerd gedaan en de experts hier kunnen dat vast vertellen.

Frank, eigenlijk heb je niets verkeerd gedaan, het is gewoon jammer dat NIETS afwist van het gebruik en de mogelijkheden, jammer want dat had je er véél meer plezier aan gehad.
Kijk, als je met je motor in 4 versnelling de berg op rijd en je weet niet hoe terug te schakelen.
Tja dan valt hij stil, ...maar daarom.....................


Met de MRV lenterit krijgt de Tripy II in ieder geval een herkansing.

Ik ben er zeker van dat je veel dingen zal begrijpen, en er minder problemen zullen zijn.

[Earth calling Marcel, earth calling Marcel. Kom er maar in Marcel ]

Goede raad, ga je met een Tripy een uitgetekende route rijden op bpl/pijl mode en om eender welke reden ben je de plaatjes kwijt.
Schakel dan gewoon even op trackmode door simpelweg op de entertoets te drukken, zo kan je steeds verder over de track of terug naar de track rijden, ben je op de route...gewoon terug enter en hupsaké, daar is je bol/pijl mode weer.


Eigenlijk zouden we toch eens een "ARM Tripy info/voorstelling" moeten organiseren hier of daar in "The Netherlands" .....wie is er eigenlijk de hoofdverdeler van Tripy bij jullie??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2011, 15:22 »
Gerjan geloof ik.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2011, 15:26 »
Gerjan geloof ik.

Denk niet dat er een officiele 'distributeur' in Nederland is...

Wel een 'super' dealer ( http://www.digitalroadbook.com/ ) Gerjan en Jeroen.

Van hen beiden weet ik dat ze veel met die Tripy's aan de gang zijn, dus wie weet valt er wat te combineren voor geintresseerden? Een leuk ritje plus Tripy sessie?

There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2011, 15:26 »
Marcel,

Dank voor je uitgebreide reactie.

Dat voornemen hadden we wel. We kwamen niet verder dan een gecalculeerde track van A naar B. Niets anders dan wat Garmin in trackmodus doet.

Tsja, dat gaat uiteraard goed, want op de Garmins doen we niet anders. Ik heb de gehele handleiding doorgelezen en inderdaad op de enter-toets gedrukt toen we het spoor bijster waren. Maar toen toonde hij het vorige plaatje en niet meer het volgende.

De bewaar-plaatje afstand zou mijns inziens niet alleen beschikbaar moeten zijn voor de route uitzetter, maar als persoonlijke preference ook aan te passen zijn. Het kan namelijk voorkomen dat door het weer (mist) of door het ervaringsverschil tussen de uitzetter en de gebruiker dat je toch wat wilt personaliseren.

Ik kijk met verlangen uit naar de Tripy III :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2011, 15:37 »
we gaan het zien in spanje daar hebben we bergen zat, want ik heb er ook een   
ik heb laatst de Condroz mee  gereden en dat ging perfect  en ik had er nog een garmin 286 naast   en die wijken niet zoveel van elkaar af

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #8 Gepost op: 15-03-2011, 15:42 »
we gaan het zien in spanje daar hebben we bergen zat, want ik heb er ook een   
ik heb laatst de Condroz mee  gereden en dat ging perfect  en ik had er nog een garmin 286 naast   en die wijken niet zoveel van elkaar af

Spannend spanned spannend!!
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #9 Gepost op: 15-03-2011, 16:42 »
Spannend spanned spannend!!

je mag er ook wel een dagje mee rijden als je dat wilt om uit te proberen
hij geeft ook de kortste weg naar de kroeg  aan  (niet voor mij hoor maar voor de jongens) ;)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #10 Gepost op: 15-03-2011, 16:54 »

je mag er ook wel een dagje mee rijden als je dat wilt om uit te proberen
hij geeft ook de kortste weg naar de kroeg  aan  (niet voor mij hoor maar voor de jongens) ;)

LOL, altijd handig die optie, zal wel standard optie zijn van onze Vlaamse vrienden?  :D ;) ;D
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #11 Gepost op: 15-03-2011, 17:05 »
 ;D ;D   da's de belangrijkste functie van héél het apparaat hé Peet!

Maar waar ik naar uit kijk is naar de super mooie routes ginder in de bergen (Lozere), wij gaan pas in Juni  :(, is nog een eind weg hoor.... pfffff

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #12 Gepost op: 15-03-2011, 19:02 »
Wat een mooie discussie, nou ken ik Tripy en ik verkoop ze ook nog. Tripy of Garmin het belangrijkste is je er in verdiepen. Tot op de dag vanvandaag weten maar erg weinig mensen hou een GPS werkt. Wil je over de weg, gewoon een tomtom kopen. Wil je meer en zelf routes maken is Tripy de beste keus. wil je gewoon naar een waypoint knallen dan is Garmin de beste optie. Verder gewoon gaan rijden en Peet naar Spanje wil je niets anders meer dan Tripy, Waarom ? omdat de route klopt en dan is Tripy gewoon sneller en veul duidellijker als een Garmin.
 
UIteraard wil ik best aan een test dagje meewerken en goede info verstrekken, Bij minimaal 10 deelnemers werk ik hier graag aan mee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #13 Gepost op: 15-03-2011, 19:22 »
Leuk aangeboden Gerjan!

Als je het een beetje centraal in NL kan organiseren dat boek ik graag bij deze één plekje!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 123
Re: Ervaringen met de Tripy in de bergen
« Reactie #14 Gepost op: 15-03-2011, 20:13 »
Daar heb ik ook wel oren naar.

Peter.