Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tank uitbreiding noodzakelijk?  (gelezen 3945 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Gepost op: 16-03-2011, 19:00 »
Hallo!
 
Ik wil een maandje door Marokko reizen op mijn KTM 690 Enduro R.
De vraag is; is het noodzakelijk om mijn huidige tankcapaciteit uit te breiden of red ik het met de standaard 12 liter.
Ben nog in de beginfase van het plannen, heb geen idee hoe ver de tankstops uit elkaar (kunnen) liggen.
 
Andere tips over Marokko zijn natuurlijk ook van harte welkom :) .
Groetjes, Daaf.
 
Crash, Get Up, Crash, Get up, Crash Get Up, Crash.....Stay down, embrace Pain!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2011, 19:02 »
Ligt er aan waar je gaat rijden, maar ik zou uit gaan van ongeveer 400 km bereik.
En houd er rekening mee dat je verbruik off road oploopt, dan haal je de 1 op 20 niet meer.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2011, 19:24 »
Ligt er helemaal aan wat je van plan bent...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2011, 19:35 »
Nog geen concrete plannen, maar zat te denken om bij Nador aan land te gaan en dan met de klok mee naar het Rekkam Plateau en verder. Uiteindelijk via de Straat van Gibraltar weer naar Spanje. Ik ben gewend om op de bonnevooi rond te reizen, onderweg bepaal ik meestal de route :) .
Crash, Get Up, Crash, Get up, Crash Get Up, Crash.....Stay down, embrace Pain!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 16-03-2011, 19:55 »
Ligt er aan waar je gaat rijden, maar ik zou uit gaan van ongeveer 400 km bereik.
En houd er rekening mee dat je verbruik off road oploopt, dan haal je de 1 op 20 niet meer.

Tsja daar wordt het op sommige stukken inderdaad allemaal wat subjectief.

400km? nee de tanksstations staan daar doorgaans maximaal 250km uit elkaar, meestal minder (ja, uitzonderingen daargelaten). Dan is er daartussen nog de lokale brandstofvoorziening en de 'contrabande'. Nee, brandstof is wel redelijk voorradig.

Maar als je almaar loopt te rommelen in 2 en 3e versnelling en zand, kun je beter gaan rekenen in gebruiks- of draaiuren en niet meer in de 'één-op-zoveel...'-trand. Dan mag je blij zijn als je 150km kan rijden. En dan kan een volgende tankstop ineens avontuurlijk 'ver' weg liggen!

Maar, Marokko heeft overwegend gravel- en stenenpistes en daar kun je lekker overheen stuiven en kilometers maken!
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 16-03-2011, 20:05 »
12l is wel erg mager, zeker met algerijnse smokkel peut, deed mijn 640 lc4 met moeite 1:13
 
tankje is een goede investering

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 16-03-2011, 20:24 »
Met de 690 rij je makkelijk 1:18 , dat geeft je een actieradius van 200km+ 

Vervolgens is het gewoon kijken wat je wil rijden en of daar tankstops zijn.
Ze hebben vaak in de kleinste dorpjes wel benzine voor nood (voor brommertjes) maar dan betaal je natuurlijk wel de hoofdprijs en is het niet altijd even schoon.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 16-03-2011, 20:31 »
Nog geen concrete plannen, maar zat te denken om bij Nador aan land te gaan en dan met de klok mee naar het Rekkam Plateau en verder. Uiteindelijk via de Straat van Gibraltar weer naar Spanje. Ik ben gewend om op de bonnevooi rond te reizen, onderweg bepaal ik meestal de route :) .

Juist daar (Rekkam) is een behoorlijk leeg deel, dus ik blijf bij de 400 km  ;) (ook goed voor de gemoedsrust als je 'ns fout rijdt)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2011, 21:12 »
Hou er rekening mee dat in dat soort landen de benzine gewoon op kan zijn bij de pomp. Zelf heb ik dat al meerdere keren meegemaakt en dan is het toch fijn als je meer dan 12 liter bij je hebt.
Ik heb 18 liter aan boord en dat is voldoende.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2011, 22:25 »
Dank jullie wel jongens! Ik denk dat ik dan toch maar op zoek ga naar een extra tank. Dat zal de gemoedsrust inderdaad ten goede komen als ik toch ergens sta te pielen :) . Heb wel al wat gezien her en der. De optie van Rally Raid Products vind ik tot nu toe nog de mooste. Hier gaan de originele zijkapjes gewoon overheen. Zelfde principe als Meca Systems, maar dan wat goedkoper :) .
Iemand ervaring met deze toko?

Post Merge: 16-03-2011, 22:28
Zo ziet het er dan uit..

Post Merge: 16-03-2011, 22:30
Crash, Get Up, Crash, Get up, Crash Get Up, Crash.....Stay down, embrace Pain!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 14-04-2011, 23:35 »
Gert heeft gelijk... en zeker als je in je eentje over het eindeloos lijkende Rekkam Plateau rijdt is een extra tank geen overbodige luxe. Brandstofbevooorrading kan daar lastig zijn. Neem ook een regenjackie mee want er hangt toch best vaak een natte mist.
 
Op de tracks langs de Algerijnse grens van Erg Chebby naar Zagora is brandstof geen probleem. In Erfoud of Rissani gooi je je vol en in Remlia kun je eventuel bijtanken uit drums. 13.5 dh per liter. Benzine kost bij de reguliere pomp 10.5 dh/L = net iets minder als 1 euro.
 
In Zagora zijn vele tankstations en garages voor tussentijds onderhoud.
Als je er voor kiest om na Tafraout de piste zuidwaarts te nemen kun je in Tagounite bij de Ziz voltanken.
 
Tussen Tagounite en Foumzguid is 170 km piste zonder tankmogelijkheid. In het iets zuidelijker gelegen Mhamid is wel benzine uit drums te koop... van daaruit is het 150 km naar Foumzguid. Veel mul zand onderweg dus reken op hoger verbruik.
 
Tata heeft een Total tankstation en voor een overnachting kun je prima terecht bij hotel La Renaisance.
 
In Assa kun je ook gewoon bij de pomp tanken maar dan komt een 385 km lage piste naar Smara waar onderweg niets en niemand te vinden is. Ook Hawza, het enige dorpje langs die route, is verlaten.
Rij niet naar Zag want daar wilt de politie ze de naam van je opa en oma weten... geen idee waarom.
 
Misschien heb je 'm al maar zo niet; Download "Marokko Topo" gratis van internet... een prima landkaart voor in je GPS.
 
Goeie reis vriend en pas goed op jezelf.
 
Peter
There's no place like home... the desert!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 14-04-2011, 23:56 »
In Merzouga op het plein kun je nu ook tanken. Is eigenlijk voor brommertjes, maar laatst had ik 60 liter nodig en dat lukte :) M'Hamid wist ik nog niet, weer wat geleerd. In Tafraout zal het niet lang duren eer je langs de Oilibya kan want tot daar is nu N-Z. geasfalteerd!

Zorg dat je 250km kunt rijden. Reken het hoogste verbruik van jouw motor en stem daar je tank op af. De meeste 'afgelegen' tankmogelijkheden liggen, zoals ik eerder meldde, maximaal 200km uiteen. Heb je 50km reserve. Op de hele lange stukken (en dat zijn er maar een paar) heb je eigenlijk alleen wat zoeken als je een volgauto meeneemt.

Er zijn doorsteken door de Hoge Atlas waar je veel meer op je tellen moet passen: daar kun je de hele dag in de 1e en 2e versnelling rommelen en dan dondert je reikwijdte omlaag..

Eén dezer dagen stop ik toch een avondje in Ourzazate voor een glas muntthee met meneer Buitelaar! ;)
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 15-04-2011, 08:22 »
Ik heb zelf de rally raid tank kit, maar heb onlangs de 'beta' versie van de rally raid zijtank gemonteerd op een andere brommer. Dat is volgens mij een ook een goede oplossing, is goedkoper dan de volledige tank kit, en is gemakkelijker terug te verwijderen als je zonder extra tank wil rondrijden.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 15-04-2011, 09:18 »
krijg je dan, met nog wat bagage achterop, je voorwiel nog wel is aan de grond?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Re: Tank uitbreiding noodzakelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 15-04-2011, 09:25 »
Zit geloof ik 6 liter in, dus dat valt nog mee...