Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Moeizaam starten warme motor  (gelezen 2885 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Moeizaam starten warme motor
« Gepost op: 17-03-2011, 18:03 »
Ik heb moeite met het aankicken van mijn TT350 als hij warm is. Dat vind ik nogal vreemd, aangezien ik meestal lees dat de koude start juist moeizaam gaat. Daarom heb ik het idee dat ik toch ergens iets verkeerds doe. Heeft iemand ervaring of tips?

Koud start hij in 1x kicken. De handelingen die ik daarvoor uitvoer zijn:

- benzinekraantje helemaal open
- choke helemaal open
- 4-8 keren rustig aanduwen van de kickstarter totdat ik voel dat ie voldoende tegendruk geeft
- helemaal terug laten komen, nog een klein beetje aanduwen en nog eens terug laten komen
- 1 keer hard aankicken en hij komt tot leven

Bij een warme start doe ik hetzelfde, alleen dan zonder de choke open. Maar somehow moet ik het dan altijd 5-10 keer proberen of lang genoeg wachten totdat de motor wat is afgekoeld.

Herkenbaar?
_??_
(?_?)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2011, 18:07 »
Met mijn DR350 zelfde verhaal - vaak start hij beter wanneer ik de kleplichter in houd en met gas open een paar keer rondpomp. Er waait dan wat verse lucht door.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2011, 19:01 »
Met mijn DR350 zelfde verhaal - vaak start hij beter wanneer ik de kleplichter in houd en met gas open een paar keer rondpomp. Er waait dan wat verse lucht door.

Yes dat begreep ik ook uit tutorial op Youtube, maar ik heb geen kleppenlichter :D
_??_
(?_?)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2011, 19:14 »
Een automatische kleplichter toch? Heb een keer op een TT gereden maar die had idd een automaatje.
Of het verstandig is om die op een andere manier handmatig open te houden weet ik ook niet. Werkt het 'truukje' niet wanneer je gewoon met volgas wat rondpompt?

Startproblemen geven je karakter en een goed getrainde rechterbil.  8)
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2011, 19:26 »
Een automatische kleplichter toch? Heb een keer op een TT gereden maar die had idd een automaatje.
Of het verstandig is om die op een andere manier handmatig open te houden weet ik ook niet. Werkt het 'truukje' niet wanneer je gewoon met volgas wat rondpompt?

Startproblemen geven je karakter en een goed getrainde rechterbil.  8)

Klopt maar die heeft de vorige eigenaar eraf gehaald. Ik zal je 'truukje' eens proberen binnenkort. Ik heb wel een aantal keren met volgas en kraantje dicht de boel doorgetrapt en daarna kraantje weer open gezet, maar de ene keer had dat effect en de andere keer niet.

...en het trappen an sich is niet zo vervelend, maar het is wel best irritant als ik onderuit ga op de crossbaan en dan op de baan 15 min sta te trappen :P.
_??_
(?_?)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #5 Gepost op: 17-03-2011, 19:29 »
Dus jij komt ook met zo'n lomperik op de crossbaan?  8)
Ik reed laatst met mn DR tussen de crossers in mn grijze alledaagse pakkie. Werd nogal vreemd aangekeken, maar had er wel lol in dus ga daar zeker vaker heen.

Als ik op mn plaat ga en de motor heeft een tijdje plat gelegen, start hij ook beroerd hoor.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #6 Gepost op: 17-03-2011, 20:05 »
Alle typen terreinmotoren met een kick starten beroerd als ze op de grond hebben gelegen. Ze verzuipen namelijk. Warm starten is ook bij veel van deze typen een probleem. Het afkoelen betekent eigenlijk dat de overvloedige brandstof rustig kan verdampen uit de cylinder.

Bij volgas doortrappen loop je wel een risico dat je een terugslag krijgt! (laatst mn knie tussen kick en stuur gehad, heel lekker.. :P)

Maar inderdaad, een lekker stevige bil... 8)
Avonturier!

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #7 Gepost op: 17-03-2011, 20:14 »

Bij volgas doortrappen loop je wel een risico dat je een terugslag krijgt! (laatst mn knie tussen kick en stuur gehad, heel lekker.. :P)
Zo hoog sta ik niet op de poten  :D
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #8 Gepost op: 17-03-2011, 20:16 »
Alle typen terreinmotoren met een kick starten beroerd als ze op de grond hebben gelegen. Ze verzuipen namelijk. Warm starten is ook bij veel van deze typen een probleem.

Die van mij heeft al injectie. Verzuipt niet bij onvallen.

Voor starten als hij kokendheet is heeft hij een z.g. 'hotstart-button'.


Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #9 Gepost op: 17-03-2011, 20:51 »
Ja d'r wordt wat afgewogen. Ik vergat natuurlijk 'met carburatie'..

Ik ken gevallen waarbij jouw 'hotstart' ook gewoon kut is (dames, ecxusser mon Francias s.v.p.)

Maar Loona's TT heeft weinig aan jou injectie, ben ik bang.. :P
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #10 Gepost op: 17-03-2011, 21:11 »
Dus jij komt ook met zo'n lomperik op de crossbaan?  8)
Ik  reed laatst met mn DR tussen de crossers in mn grijze alledaagse  pakkie. Werd nogal vreemd aangekeken, maar had er wel lol in dus ga daar  zeker vaker heen.

Als ik op mn plaat ga en de motor heeft een tijdje plat gelegen, start hij ook beroerd hoor.


Ik ben er nog niet geweest maar wil dat komende maand zeker gaan doen. Ik verwacht alleen wel precies die reactie die je nu omschrijft. Vandaar dat ik toch even wilde kijken of ik niet wat sneller kan starten nadat ik op mijn kaas ben gegaan. Normaal neem ik dan een pauze, maar dat staat nu zo vreemd hé ;) .

Alle typen terreinmotoren met een kick starten beroerd als ze op de grond hebben gelegen. Ze verzuipen namelijk. Warm starten is ook bij veel van deze typen een probleem. Het afkoelen betekent eigenlijk dat de overvloedige brandstof rustig kan verdampen uit de cylinder.

Bij volgas doortrappen loop je wel een risico dat je een terugslag krijgt! (laatst mn knie tussen kick en stuur gehad, heel lekker.. :P )

Maar inderdaad, een lekker stevige bil... 8)

Begrijp ik nou goed dat ik het "overvloedige vloeistof in de cilinder" een handje help als ik volgas doortrap? Ik was juist altijd bang dat ik hem zou verzuipen als ik volgas zou gaan trappen.

/edit
...en injectie heeft deze rakker uit '86 inderdaad niet ;)
_??_
(?_?)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #11 Gepost op: 17-03-2011, 21:22 »
Och ik zie die crossers ook wel eens bivakkeren onderweg. Die krengen willen ook niet altijd lopen wanneer ze loeiheet en verzopen zijn. Ik vond het zelf alleen hinderlijk dat ik niet met rust werd gelaten wanneer ik aan de kant stond uit te hijgen en mn motor ergens tegen een boompje prakte. Die motor is niet de enige die verhit raakte  ::)
Maar een jonge dame langs de crossbaan met een niet lopende motor met knipperlichtjes en spiegeltjes trekt aandacht. 3 crossers om je heen die hem voor je aantrappen en je er weer op zetten en gaan met die banaan  ;D

Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #12 Gepost op: 17-03-2011, 22:21 »
Och ik zie die crossers ook wel eens bivakkeren onderweg. Die krengen willen ook niet altijd lopen wanneer ze loeiheet en verzopen zijn. Ik vond het zelf alleen hinderlijk dat ik niet met rust werd gelaten wanneer ik aan de kant stond uit te hijgen en mn motor ergens tegen een boompje prakte. Die motor is niet de enige die verhit raakte  ::)
Maar een jonge dame langs de crossbaan met een niet lopende motor met knipperlichtjes en spiegeltjes trekt aandacht. 3 crossers om je heen die hem voor je aantrappen en je er weer op zetten en gaan met die banaan  ;D



Dat geloof ik goed :D. Mij zien ze waarschijnlijk eerder als concurrentie dan dat ze mij komen helpen ;).
_??_
(?_?)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #13 Gepost op: 17-03-2011, 22:43 »
Nah, als je met een TT350 een concurent bent voor die cross-machines, dan kun je wel goed sturen  8)
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Moeizaam starten warme motor
« Reactie #14 Gepost op: 17-03-2011, 23:46 »
Begrijp ik nou goed dat ik het "overvloedige vloeistof in de cilinder" een handje help als ik volgas doortrap? Ik was juist altijd bang dat ik hem zou verzuipen als ik volgas zou gaan trappen.

In sommige gevallen loopt de brandstof zo de cylinder in. Met volgas gaat er maximaal lucht doorheen en die duwt de overvloed aan mengsel er uit. Maar inderdaad, je brengt ook nieuwe brandstof mee omdat de hoofdsproeier maximaal geeft.

Naast Paisley de andere kant van de boom gebruiken en paar minuutjes wachten. Start waarschijnlijk dan op de eerste trap.

Voor de grote jongens met de vette brommers is dat natuurlijk een afgang, vandaar dat ze zich liever de blubber trapppen.. (denk ik dan)
Avonturier!