Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?  (gelezen 12798 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #45 Gepost op: 21-03-2011, 20:17 »
We willen wel, maar het wordt niet gestimuleerd. Heb je een jaar weer minder gas verbruikt mag je toch meer gaan betalen an milieubelasting, vastrecht en weet ik veel wat je niet in de hand hebt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #46 Gepost op: 21-03-2011, 21:24 »
Of diesel....

tja of diesel inderdaad!
 
Nee zonder gein maar je rijdt met de diesel motorfiets 1 op 30/40?
Zo houd je nog is wat munten in je zak als je het vergelijkt met een benzine motorfiets.
De Track stond toen nog is in een motorblad met een thema over de groene motors. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #47 Gepost op: 21-03-2011, 21:46 »
Mooi genuanceerde discussie (hier en daar, tussen de regels door  :P).

Ik probeer wel milieu-bewuwst te leven, maar dat lukt zeker niet altijd. Belangrijkste is bewustwording bij de kids (die beginnen me nu te corrigeren: "nee pap, niet met de auto"). Wel afval scheiden, verwarming laag, groenen stroom, weinig vlees eten, zoveel mogelijk biologisch sowieso (is echt ook lekkerder), afval scheiden. Ben lid van Green Peace, Natuurmonumenten, GroenLinks. Maar wel motorrijden, autorijden als het regent, af en toe vliegen. Tja, dat is niet consistent, maar is het meteen hypocriet? Ik denk van niet.

Bedrijfsleven slaat wel hier en daar door, door alles "groen" te noemen, maar uiteindelijk zal de slimme consument daar wel doorheen prikken denk ik (hoop ik).

Huidige toestand in de wereld laat wel zien dat we niet op de huidige schaal door kunnen gaan. Opkomende economieen hebben een enorme energie-behoefte. Wie zijn wij als westerse landen om hun dat te ontzeggen wanneer we zelf niet willen matigen? Kernenergie lijkt een mooie oplossing, maar we zien nu de keerzijde in Japan. Sowieso is uranium ook eindig. Onze olie-afhankelijkheid van dubieuze regiems zou ook tot nadenken moeten stemmen. Zaken als windenergie etc lijken dan nu nog vreemd en vooral te leven van subsidie, maar dat is de enige manier om deze technologieen tot ontwikkeling te brengen. Kernfusie lijkt mooi maar is nog te ver weg. Tot die tijd is "de vervuiler betaalt" een goed motto denk ik. Laat die benzine maar stijgen tot 3 euro of meer (ook al weet ik dat ik zelf dan ook ga staan vloeken bij de pomp - mijn motor is nu ook niet echt bepaald gekozen op zuinigheid  8) )

groeten,

Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #48 Gepost op: 21-03-2011, 21:53 »
Tot die tijd is "de vervuiler betaalt" een goed motto denk ik. Laat die benzine maar stijgen tot 3 euro of meer (ook al weet ik dat ik zelf dan ook ga staan vloeken bij de pomp - mijn motor is nu ook niet echt bepaald gekozen op zuinigheid  8) )

Groen links? En een 950 KTM? Is dit een nog onbekende vorm van SM of een manier om je geweten te sussen? ;D ;D ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #49 Gepost op: 21-03-2011, 22:05 »
De vervuiler betaalt vind ik ook een mooi en makkelijk motto: maar laat het dan ook zo zijn dat je voor iedere gram CO2 evenveel betaalt.

Dus dan wordt diesel dus 1,5x zo duur als benzine (immers geeft diesel per lieter ongeveer 1,5x zo veel CO2 als benzine) en LPG blijft goedkoper dan benzine. Alle brandstoffen worden dan goedkoper want de luxetax mag er af...

Daarnaast moet electriciteit 3x zo duur zijn als direkte brandstoffen (per MJ): immers moeten ze ongeveer 3x zoveel energie verstoken om 1 eenheid electra te  maken die je daarwerkelijk uit je stopcontact krijgt: tenzij je natuurlijk echt kunt aantonen dat die stroom 'natuurstroom is" (en geen biomassa stroom bijv..)

Tevens gaan bedrijven allemaal net zo veel betalen voor elektra en gas als wij als particulieren doen (of andersom), geen goedkope deals voor grootverbruikers: die moeten gewoon net zo veel betalen als ze vervuilen.

goed idee toch?

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #50 Gepost op: 21-03-2011, 22:33 »
ja heel goed idee, dan ligt de economie binnen de kortste keren op z'n gat en niemand heeft meer een cent om uit te geven.

sturing voor milieu zal altijd vanuit de overheid moeten plaats vinden. en die moeten nu toevallig ook bezuinigen met de huidige crisis...
daarbij moet rekening gehouden worden dat je jezelf niet uit de markt prijst. en dan is "europa" dus aan de beurt om regeltjes te maken.

maar goed om weer even terug te komen op de topic vraag,
ik bouw voor mijn werk elektrische auto's bussen, vrachtwagens en boten...
ben ik nu de groenste?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 186
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #51 Gepost op: 21-03-2011, 22:41 »
Heb een benzineslorpende Mercedes, een dieselslorpende camper en 4 motorfiesten.
Kan er maar met één tegelijk rijden dus das dan best milieuvriendelijk.
Misschien zou het helpen als we eerst eens zouden stoppen om de wereldbevolking elke 15 jaar te verdubbelen.
Scheelt volgens mij een heleboel verbruikers.....
O ja en ik pomp elke dag nog een beetje crude oil op uit de Noordzee zodat we kunnen blijven rijden...
Big singles kick butt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #52 Gepost op: 21-03-2011, 22:54 »
ik plas in de vrije natuur dat is zeker ok weer milieu belastend ::)

geef je terug wat uit de natuur komt is het ook weer niet goed. Wat is vervuilend laat daarvoor eerst maar eens een duidelijke definitie van komen. CO2 uitstoot amehoela! Grootste vervuiler zou dan de moerassen van Siberie zijn met zn mega CO2 uitstoot. en aangezien ik daardoor aan de uitstoot  minder dan een nanomile aan bijdraag dan wel kan beinvloeden rij en schijt ik waar ik wil.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #53 Gepost op: 21-03-2011, 23:25 »
De 'aarde' produceert veel meer CO2 dan de mensheid.
 
Enig verschilletje: de CO2 die onze aardkloot produceert is in balans met wat er opgenomen word. Het extra dat wij produceren is dat niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 422
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #54 Gepost op: 22-03-2011, 00:39 »
Wordt een mooie discussie zo! Maar waarom zit er geen tax op kerosine?  Kost maar 60 cent volgens het programma "De Rekenkamer". Een retour treinkaartje van Amsterdam naar Marseille kost rond de 300 euro terwijl je met het vliegtuig voor 27 euro klaar bent. Toch een beetje krom als je bedenkt dat het aanleggen van een trein vaak volledig van belastinggeld betaald is.

Ff choochlen en dit gevonden op NRC uit 2005. Jawel al zes jaar oud artikel:

http://vorige.nrc.nl/dossiers/energie_en_milieu/opinie/article1860510.ece/Webcongres_Kerosine_voor_vliegtuigen_moet_worden_belast

@Arjen Kan de Track Dieselfiets ook op Kerosine draaien? Of moet je dan eerst laagvliegen om daar voor in aanmerking te komen? ;-)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #55 Gepost op: 22-03-2011, 13:12 »
@Arjen Kan de Track Dieselfiets ook op Kerosine draaien? Of moet je dan eerst laagvliegen om daar voor in aanmerking te komen? ;-)
tuurlijk, daar was een paar jaar terug nog ophef over. iets met personeel en vliegbasis leeuwarden

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #56 Gepost op: 22-03-2011, 13:25 »
heb zondag een paar uur gefietst in het bos, hard getrapt en daardoor veel extra Co2 uitgeademd... laat de milieupolitie het maar niet horen! :-X
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #57 Gepost op: 22-03-2011, 13:35 »
ipv van een motorboot heb ik net een zeilboot gekocht (met trappers! voor de conditie  ;D )
 
en geen kinderen!

(maar dus wel auto, motoren, aquaria en verschrikkelijk lang douchen iedere dag  :-X  ) ach ik betaal ervoor dus waarom niet?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #58 Gepost op: 22-03-2011, 13:49 »
Ik heb nieuwste van het nieuwste aangeschaft voor mijn cv , muren en dak laten isoleren afgelopen jaar .
Als tegen prestatie , 2 moderne koekblikken , een voor vrouw lief die rijdt het meest , dan een benzine blik voor mij zelf en nog een antiek blik met 8cilinders .
Dan een oer degelijke AT en 690 zonder kat en nog een 990 met kat .
Ook heb ik afgelopen za ongeveer 28000lrt van een soort diesel verstookt omdat mensen nu eenmaal op vakantie willen , liefst zo ver mogenlijk weg .
 
Grt Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Hoe energie / milieubewust zijn jullie?
« Reactie #59 Gepost op: 22-03-2011, 13:53 »
ik plas in de vrije natuur dat is zeker ok weer milieu belastend ::)

geef je terug wat uit de natuur komt is het ook weer niet goed. Wat is vervuilend laat daarvoor eerst maar eens een duidelijke definitie van komen. CO2 uitstoot amehoela! Grootste vervuiler zou dan de moerassen van Siberie zijn met zn mega CO2 uitstoot. en aangezien ik daardoor aan de uitstoot  minder dan een nanomile aan bijdraag dan wel kan beinvloeden rij en schijt ik waar ik wil.
Maar die moerassen lagen toch vast in het ijs terwijl de opwarming (van al dat schijten en rijden) die CO2 vrijmaakt. Toch?