Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600  (gelezen 6918 keer)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Gepost op: 21-03-2011, 00:17 »
Wegens overcompleet biedt ik aan,

- nieuwe nokkenas vanaf 1988, met tandwiel
- gebruikt klepdeksel met tuimelaars, in uitstekende staat

(evt. kan tegen kleine meerprijs het tandwiel op de nokkenas geperst worden, met of zonder decompressiekoppeling)

nokkenas los, 200 euro (incl. verzenden)
klepdeksel los, 125 euro (incl. verzenden)

in één koop: 300 euro (incl. verzenden)





Avonturier!

Offline member

  • Hosternokke!
  • *****
  • Berichten: 169
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2011, 18:42 »
Hallo Brombeer, ik zit hier met een stukgelopen XR600 van 1994, als dit setje past en de kosten voor persen decompressiekoppeling niet al te hoog is is er eventueel belangstelling.
We blijven gazzzzzzzzzzzz geven!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #2 Gepost op: 21-03-2011, 18:49 »
ik vraag me altijd weer af waar mensen vandaan hebben dat onderdelen van een XR hetzelfde zouden zijn als een XL ....
 
 
 
 
 
zo'n nokkenas zit in geen enkele XL die ooit gemaakt is  ???

Offline member

  • Hosternokke!
  • *****
  • Berichten: 169
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2011, 18:51 »
Is inderdaad ook niet voor een XL600  ;)
We blijven gazzzzzzzzzzzz geven!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2011, 19:17 »
Hallo Brombeer, ik zit hier met een stukgelopen XR600 van 1994, als dit setje past en de kosten voor persen decompressiekoppeling niet al te hoog is is er eventueel belangstelling.

Hoi motorfreak,

Ik heb de ad even aangepast, want uiteraard zit het tandwiel geperst, de koppeling zit er los tussen. Hij zit er expres nog niet op, omdat de één kiest voor handmatige decompressie, de ander wil automatisch. Je kunt hem er gewoon aflaten (of je al dan niet de 2 oliekanaaltjes eronder af moet dichten, lopen de meningen over uiteen). Op het klepdeksel zit de hevel voor handmatige decompressie.

Als jij een smal tandwiel hebt en een smalle distributieketting (86-87 is breder bijv.) dan kun je het gewoon inbouwen, immers, het klepdeksel met tuimelaars hoort bij die nokkenas.

Anders doe je even navraag.


[Je kunt wel degelijk onderdelen door verschillende jaren en types heen plaatsen. Alleen moet je dan het hele component doen (bijv. de gehele distributie, of bijvoorbeeld een hele bak.).]
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #5 Gepost op: 21-03-2011, 20:18 »
afgebeelde nokkenas is van een XR600, RFVC type. Daarvan is het klepdeksel weldegelijk hezelfde als van de XL, met dien verstande dat de toerentelleraansluiting bij de XR ontbreekt en ook de wormaandrijving op de nokkenas ontbreekt.

Ik heb zelf ooit zo'n XR nokkenas in een XL600 gezet, en dat loopt heel leuk: Meer kracht in het middengebied dan de XL, en hij loopt veel makkelijker door in de hoge toeren. Alleen onderin wordt ie wat bokkiger tov de XL.

Maar: Eigenlijk horen klepdeksel EN cilinderkop bij elkaar: De lagerpassingen zijn in 1x geboord. Het kan goed gaan met een andere kop, maar mooi is het niet. De koppen zijn het probleem.

Nokkenas en tuimelaars zijn wel heel netjes!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #6 Gepost op: 21-03-2011, 20:51 »
..Ik heb zelf ooit zo'n XR nokkenas in een XL600 gezet, en dat loopt heel leuk: Meer kracht in het middengebied dan de XL, en hij loopt veel makkelijker door in de hoge toeren. Alleen onderin wordt ie wat bokkiger tov de XL..

De carterhelften en andere deksels van alle jaren en typen RFVC600-blokken zijn gelijk. Wat erin zit, verschilt steeds. Je kunt de getoonde klepdeksel en nokkenas in een 86-er sleutelen, maar dan moet je ook ketting, geleiders en aandrijftandwiel op de krukas vervangen voor dat type, omdat die laatste breder is. Als bijvoorbeeld de beruchte 3e versnelling kapot is, moet je wel beide tandwielen uit de juiste motorreeks hebben, want daar zitten verschillen in. Ook in alle ná 88-ers. Je kunt wel de hele bak uit een 87-er in 93-er zetten of andersom. En dat geldt voor zover ik geinformeerd ben, ook voor een XL600. Hele componenten kun je gewoon uitwisselen, zoals ook Dr_Bean bewijst.

Maar, ik ben geen expert, dat moet ik wel erbij zeggen.
Avonturier!

Offline member

  • Hosternokke!
  • *****
  • Berichten: 169
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #7 Gepost op: 21-03-2011, 22:41 »
Dit is diegene die hier ligt, woorden zijn overbodig  :'(





En tsja de kop is er niet beter aan toe dus ook deze moet of opgeknapt worden of een andere en uiteraard een complete goede set heeft de voorkeur.



We blijven gazzzzzzzzzzzz geven!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #8 Gepost op: 21-03-2011, 23:21 »
Ja, ik ken het! Tis janken. En het is altijd een olieprobleem met deze dingen. Het zijn absoluut onverwoestbare blokken, tenzij.... Ze moeten zó trouw en op de juiste manier op een aantal punten onderhouden worden. Doe dat, en.. Dr_Bean schijnt 130dkm met zo'n blok gedaan te hebben.. ::) 8)

Ik heb me laten vertellen dat er een bedrijfje is die een schaal plaatst in het steunlager van de kop. Ik ben morgen bij die man die dat beweert, ik wil wel even voor je informeren..? Als je de kop toch eraf hebt, slijp dan ook even je klepzittingen bij (je weet wel, pasta aan zo'n stokkie met zuignap). En omdat je kleppen eruit gaan, kun je gelijk de klepseals vervangen (12 euro totaal..). Ik heb het net zelf voor de mijne gedaan.

Reviseer ook je oliepomp (set kost 65 euro of zo) en maak het zeefje onderin het rechtercarter en die onderin je frame schoon. Schaf een olieaftapplug met magneetje aan.

Grtz, Brom
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #9 Gepost op: 21-03-2011, 23:22 »
Hier nog zoiemand die een XR600 nokkenas in z'n XL600 had zitten. Gaat prima, alleen geen toerenteller meer dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #10 Gepost op: 22-03-2011, 06:43 »


Reviseer ook je oliepomp (set kost 65 euro of zo).

Er bestaat ook een XR-revisieset. Te koop bij Yamaha en heeft het onderdeelnummer: TT600R. Ben je van alle problemen af  :-*

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #11 Gepost op: 22-03-2011, 18:45 »
[edit] onbelangrijk. Ik heb nou eenmaal een XR.

Zo zag bij mij het zeefje onderin het frame eruit.


Zeefje (en ook het frame) gespoeld en met lucht doorgeblazen:


De kleinste deeltjes gaan wel degelijk door het zeefje en na verloop van tijd verslijt je oliepomp. En dan begint het feest... :'(


Avonturier!

Offline member

  • Hosternokke!
  • *****
  • Berichten: 169
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #12 Gepost op: 23-03-2011, 18:20 »
Hier zat er vloeibare pakking in de oliepomp  :-\ Leuk die vorige eigenaren die alles dichtsmeren met die zooi maar evengoed om het op een rijtje te zetten:

De nokkenas is nieuw, is het een originele?
Kleppendeksel is gebruikt maar netjes
Decompressie wil ik wel op de nokkenas hebben, prijs volgt nog voor totaal?

Ik kan het dus gebruiken voor een ;94er XR600 dus moet er zo in passen, het liefste scoor ik ook nog een nette cilinderkop met nog liever een nieuwe lagerschaal, kleppen slijpen is geen probleem hier.
We blijven gazzzzzzzzzzzz geven!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Te Koop: nieuwe nokkenas / klepdeksel XR600 / XL600
« Reactie #13 Gepost op: 24-03-2011, 20:10 »
Je moet niet al te veel waarde hechten aan dat middenlager: De nokkenas ligt in 2 kogellagers en die doen echt het neeste werk. Een XL heeft slechts een 1/2 midden lager (klein beetje extra steun bij het indrukken van de kleppen). Ik geloof nooit dat die nokkenas zou breken als dat lager er niet zat...

Mijn idee: Zorg dat de oliepomp goed is, zorg dat die lagers van de nokkenas goed zijn (EN LET OP de afdicht die daar in zin.. die is belangrijk voor de olieomloop.
zorg dat het busje met oring van de oliepomp (dat voor de afdichting van het oliekabaal tussen pomp en blok hoort te zitten!!!) goed op zijn plek zit (volgens mij si dat de oorzaak dat het vaak fout gaat).

Zet de zaak in elkaar en doe iig de volgende check: Start de motor met 1 inlaat-klepdop er af, en houdt daat je hand voor. Na maximaal 30 seconden moet je hand zeiknat beginnen te worden van de oliemist die uit de kop geblazen wordt: Zoniet, dan heb je niet genoeg olie naar de kop toe! ga oorzaak zoeken!