Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij  (gelezen 10909 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #30 Gepost op: 18-04-2011, 11:12 »
Waarom zouden je koppelingsplaten gaar zijn als je wiel draait met de koppeling in?
 
Lijkt mij eerder dat ie dus niet ontkoppelt en je het daar moet zoeken. Als de platen gaar zijn zou die juist moeten slippen (tenzij de platen aan elkaar gesmolten zijn, maar dan moet je heel gek hebben gedaan)
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #31 Gepost op: 18-04-2011, 11:28 »
een versleten plaat word harder, slipt dus makkelijker. een versleten korf kan zorgen dat ie niet goed ontkoppeld
 
als je het wiel wel tegen kan houden, dan is het gewoon nog ok. een maal draaiend stoppen is moeilijker omdat er een hoop massa mee draaid.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 123
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #32 Gepost op: 18-04-2011, 21:46 »
Heb zondag wel het wheelien met de koppeling onder de knie gekregen  ;D  Maar da's vast niet gek genoeg.
 
Heb nog eens gekeken en zie dat mijn koppelingspompje ook weer lek is, boel vettigheid en vocht bij de koppelingshendel, zit zo'n magurading op wat ook op heel veel KTM'en zit.
 
Vind het inderdaad eigenlijk niet logisch dat het wiel flink meedraait als ik de koppeling inknijp dat de boel dat versleten is. Ga morgen even de dealer bellen en kijken wat hij zegt. Helaas van de week geen tijd om de boel even open te maken en op te meten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #33 Gepost op: 18-04-2011, 21:50 »
Waarom zouden je koppelingsplaten gaar zijn als je wiel draait met de koppeling in?

Als je platen krom getrokken zijn lopen ze altijd een beetje aan. Als een soort springveerring.
Vandaar, juist de stalen platen vervangen ipv de voeringen (en die dan ook maar gelijk, als je toch bezig bent....)
Je kunt em ook uit elkaar halen en kijken of ze nog vlak zijn op een vlakke plaat. Dan weet je het. Ze zijn best nog aan de prijs om voor niks te wisselen.

(de voeringen moet je eerst een flinke tijd in de olie leggen voordat je ze monteert!)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #34 Gepost op: 18-04-2011, 23:22 »
Hoe is je kettingspanning? Als die te los of te strak staat, gaat-ie ook naar van schakelen.

(Hier ook geen neut-lichtje, de mijne had alleen kop- en achterlicht. Heb ik zelf tuuter en remlicht bijgezet)
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 123
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #35 Gepost op: 19-04-2011, 12:51 »
Hopelijk van de week even de boel uit elkaar halen en meten hoe het ervoor staat. Ook even het koppelingspompje bij de hendel schoonmaken. Dan de boel even goed ontluchten en kijken wat er gebeurt...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 123
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #36 Gepost op: 21-04-2011, 21:34 »
Heren,
 
Heb hulp nodig! Ik krijg de koppeling niet in orde! Need help.... De koppeling is op druk maar ontkoppelt niet, lopen met de motor met ingeknepen koppeling is zo goed als niet te doen. Het wiel hikt net tegen het moment aan dat de zuiger mee gaat doen (wanneer je probeert te lopen met de motor in z'n 1)
 
Ik heb het magura pompje aan de hendel schoongemaakt, de leiding helemaal ontlucht. Kan bijna niet zo zijn dat daar nog lucht in zit en de koppeling voelt alsof ie goed op druk is. Je hoort de koppeling ook "ploppen" als je de hendel intrekt.
 
Heb de koppeling ook losgehaald en alle platen eruit gehaald, zitten op 2,96/2,97mm en ze zijn bij 2,9 versleten volgens het handboek (nieuw 3,0mm)
 
Koppeling ingetrokken met de koppelingsdeksel eraf en je ziet de koppeling wel bewegen (weet niet of het dus genoeg is om te ontkoppelen)
 
Boel weer dichtgedraaid en probleem blijft.... iemand enig idee wat het kan zijn?
 
2 dingen die wellicht meespelen:
 
1. ik zag dat er tussen de koppelingsveer en het schoteltje wat voor de inbusbout zit een extra koperen ring geplaatst is (staat niet in de parts catalog). Kan dit kwaad, hij heeft eerder wel gewoon goed gedaan.
2. Ik ben tijdens de laatste rit wat olie verloren door de carterontluchting, geen idee hoeveel maar kan het probleem met het olieniveau te maken hebben?
 
 

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #37 Gepost op: 23-04-2011, 00:05 »
Het is heel normaal dat de koppeling sleept in de situatie die jij beschrijft, zelfs met een warme motor (dunne olie). Maar je mag de compressie niet voelen tijdens het duwen. De extra ring doen mensen wel eens erbij om de druk op de veren wat te verhogen, maar maakt voor het ontkoppelen niet uit.

Maar als bijv. de cups in je hoofdcylinder lekken, kun je wel druk hebben, maar die vloeit terug en heb je toch stiekem onvoldoende druk om helemaal te ontkoppelen.

Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 123
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #38 Gepost op: 23-04-2011, 11:22 »
Ik voel de compressie niet bij het duwen, die voel ik wel als ik in z'n 1 zonder de koppeling duw. Dan doet de zuiger mee.
 
Op welke wijze kan ik de lekkage checken van de koppelingscilinder? Is dit een kwestie van vloeistof verliezen in het reservoir op het stuur?
 
Ik ga vandaag of morgen de motor even warm laten lopen en dan kijken wat de koppeling doet bij een warme motor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #39 Gepost op: 23-04-2011, 16:11 »
Je schrijft dat je de koppeling hoort "ploppen" dus het lijkt alsof deze gewoon goed werkt.
Ik zou dan, vooral na je wheelie avonturen, meteen denken aan een ingeslagen koppelingshuis (of is het de korf?).
Heb je daar niet naar gekeken toen je de zaak los draaide?


Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 123
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #40 Gepost op: 23-04-2011, 20:01 »
Heb vanmiddag nieuwe olie er op gegooid en er ging 1,5 liter bij (zonder filterwisseling) volgens het boekje en er kwam 1,25 liter uit. Ben dus wel wat kwijtgeraakt tijdens de laatste rit.
 
Heb het koppelingshuis bekeken en deze is niet ingevreten, wel heel lichte sporen van de platen maar niet noemenswaardig.
 
Daarna gereden en reed wel normaal, voelde de motor niet trekken met ingeknepen koppeling. Wel draait het wiel nog hard mee als ik de motor op de standaard op z'n zij trekt. Wel tegen te houden met de voet maar niet makkelijk.
 
Heb Bon motoren gebeld en die vertelde me dat dat sowieso zwaar gaat bij de huskies en dat het waarschijnlijk normaal is. Ben dit van mijn Kawa's helemaal niet gewend, die liepen maar heel lichtjes mee met het achterwiel en dat was met de hand tegen te houden.
 
Ben vergeten te lopen met een warme motor in z'n 1, dat moet ik nog even gaan proberen. en nu even het niveau van de koppelingsvloeistof in de gaten houden of de koppelingscilinder in het blok niet lekt.
 

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #41 Gepost op: 23-04-2011, 21:05 »
Dat het wiel meedraait is ook normaal, bij de één meer dan bij de ander. Als een hoofd- of hulpcylinder lek is, zou dat blijken in het steeds moeten bijvullen van de vloeistof.

Als de voorste cup in de hoofdcylinder lekt, maar de achterste niet, dan verlies je geen vloeistof maar die vloeit terug het reservoir in. Ver gezocht, maar alles kan.

Maar als ik het zo hoor, doet je koppeling het prima nu! Of niet..?
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 123
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #42 Gepost op: 23-04-2011, 21:10 »
Heb niet heel gereden maar het voelt nu wel weer als normaal. Ik hou het de komende tijd even in de gaten, vooral de vloeistof in het reservoir.
 
Blijf het wel vreemd vinden dat bij deze motor het achterwiel zo hard meedraait t.o.v. mijn vorige motoren die dus gewoon met de hand tegen te houden waren. Dat blijft wel aan me knagen..
 
Dank in ieder geval voor alle reacties en het meedenken!!!!!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 123
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #43 Gepost op: 27-04-2011, 22:19 »
Daar gaan we weer  ::)  Vandaag 80 kilometer gereden en aan het einde van de rit voelde ik de motor trekken in z'n 1 met ingeknepen koppeling. Dat even gecontroleerd en als ik mijn benen van de grond haal dan rijdt de motor weg tot ongeveer 9 km/u.
 
Koppelingspompje aan het stuur nog maar een keer controleren en het wellicht zoeken in de koppelingspomp in het blok zelf. Ik kan het nog niet verklaren maar er loopt denk ik ergens vloeistof weg. Van de week even controleren hoe het peil in het reservoir is...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: Husqvarna TE510 2007 moeilijk in z'n vrij
« Reactie #44 Gepost op: 28-04-2011, 14:25 »
Blijf je wel druk houden. Overnacht proberen met ty-rip om je hendel. Zoniet dan kan ook de o-ring in de slaaf-cilinder (wat is het goede nerderlandse woord) lek zijn.
None of us is as strong as all of us.