Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: noordkaap op een xr  (gelezen 4254 keer)

Offline member

  • KTM SMT 990
  • Member
  • *
  • Berichten: 27
noordkaap op een xr
« Gepost op: 30-04-2011, 00:07 »
Hallo,
Ik zal mij even voorstellen ik ben Patrick en lees al een tijd dit forum maar heb mij eigenlijk pas aangemeld en dit is mijn eerste posting.
 
Ik ben mijn xr600r aan het voorbereiden om mee naar de noordkaap te rijden. Nu weet ik dat er al velen mij voor zijn gegaan maar vooral op dikke BMW's. Zijn er nog tips waar ik bij de voorbereiding rekening mee moet houden?
is het bijvoorbeeld aan te raden om een extra achterband mee te slepen?
Ik wil er vier weken voor uittrekken en zo min mogelijk snelweg rijden.
 
tips?
 
Thanks.
 
Groetjes Patrick.
 
XR600R voor de winter - Cagiva XR600R Supermono voor het circuit (eigenbouw) - KTM SMT 990 voor het avontuur.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2011, 12:14 »
hoeveel KM's den je te rijden?

Als je daar gravel gaat rijden slijt het natuurlijk wel: Bij een XR slijt vooral het voortandwiel  en de ketting ook wel (omdat er geen rubberdemper in het achterwiel zit): 10dkm per voortandwiel (minder bij gravel/slijk), 20-30dkm met een goede ketting (DID  ZVM ofzo): monteer een kettingoiler want dat scheelt de wereld! (bijv OSCO, zie elderers op het forum).

Grotere tank is ook wel erg fijn (21l acerbis), geeft je bij fatsoenlijke afstelling makkelijk 350km radius.

Slijtage van de band hangt erg van de bandenkeuze af: Ga je kleine asfaltwegen en licht gravel rijden, neem dan een stevige allroad band, zeker geen echte noppenband.
bijv deze: http://www.banden-pneus-online.nl/motorband/MITAS/E07/   goed voor 10dkm. of een MT21 setje:iets grover, misschien 7dkm en lekker goedkoop

Je kunt de (nacht)boot van Kiel-Oslo nemen als je dat hele zuidelijke stuk niet zo interessant vind.

zelf ooit zo'n 130dkm totaal op mijn XR600 gereden, waaronder 30dkm afrila: http://www.xs4all.nl/~klabru/Afrika/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2011, 12:54 »
Funky, ik heb hier nog een plastieke tank voor XL600R en heb me laten vertellen dat ze zo past op een XR600 (welk bwj is de jouwe?)
Indien je wenst mag je ze gratis in bruikleen hebben voor je trip (anders 50€)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2011, 14:28 »
Welkom Patrick,
Ben benieuwd hoe de situatie nu is in Zweden, maar ik verwacht dat het moeilijk zal zijn om doorgaande off-road routes te vinden waarmee je binnen redelijke tijd op de Noordkaap zult aankomen.
Off-road banden lijken me dan ook nauwelijks zinvol.
Wat de route betreft zou ik via Zweden heen en Noorwegen terug gaan.
Zweden is echt heel mooi, maar Noorwegen wordt door de meeste mensen als nòg mooier ervaren.
Aanraders (vind ik). In Jokmok is een Saamen museum (Saamen zijn Laplanders). Dit museumpje was in staat om een cultuur barbaar als mij een hele dag te boeien.
Verder is een bezoek aan de Lofoten (eilandgroep voor de kust van Noorwegen) een echte aanrader. In Andenes kun je heel mooi walvissen kijken.

Verder heb ik ervaren dat de banden slijtage in Noorwegen erg groot is.
Ik ben ooit met een XS650 die kant op geweest. Deze motor staat niet echt bekend als banden eter, maar de laatste 2500 km van mijn rit (totaal 9000km) waren eigenlijk niet meer verantwoord.

En..... vergeet je regenkleding niet!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • KTM SMT 990
  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2011, 15:11 »
Ik heb nu pirelli scorpion allroad erop liggen. Die bevallen eigenlijk prima, denk dat die voldoen voor zo'n trip qua profiel bedoel ik dan.

Heb er al een grote tank opzitten maar bedankt voor het aanbod.

Ga er alu koffers opzetten. Zit wel een beetje te twijfelen of ik er niet toch iets van een accu ergens op moet bouwen voor bijvoorbeeld de gps en telefoon op te laden, maar wellicht is handvat verwarming ook geen overbodige luxe?

Een ketting smeer systeem is inderdaad ook handig.

Voor de ervaren xr rijders: nog specifieke xr zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik neem de nodige reserve onderdelen mee (cdi, bobine, hendels, gaskabels, binnenbanden, etc) ben nu het blok nog aan het reviseren zodat het lekker fris is.

Groethes patrick
XR600R voor de winter - Cagiva XR600R Supermono voor het circuit (eigenbouw) - KTM SMT 990 voor het avontuur.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2011, 16:18 »
binnenbanden zou ik niet eens meenemen: Je kunt toch gewoon plakken onderweg en in Noorwegen is genoeg te koop en zijn genoeg mensen.  Evt een lapje biba rubber waarmee je een groter vlak kan repareren voor nood.

Niet te veel meenemen!

Accu: Tja, het kan, maar.. XR is (deels)wisselspanning en zonder accu-laad-regelaar is alles wat je er in zet waarschijnlijk vrij snel stuk omdat de 12V regelaar (voor achterlicht en remlicht) ook niet veel waard is.

Als je altijd kampeert dan is een accu wel handig om je AA batterijtjes weer uit op te laden (voor gps, fototoestel etcetc).

Handvatverwarming kan, maar je hebt niet veel over op de XR generator.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 375
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2011, 19:06 »
Ik neem de nodige reserve onderdelen mee (cdi, bobine, hendels, gaskabels, binnenbanden, etc)

Je zou je reserve spullen, zoals je gaskabel, koppelingskabel er vast langs kunnen monteren, hoef je alleen maar om te steken als je een kabel kapot trekt,
Maak je bobine en CDI ook op een beugeltje naast het origineel.
Eventuele rem handel, koppelingshandel, in de handkappen met 2 t-rips, je rem en schakelpook tegen het frame...
en in je bodemplaat een plekje voor ketting en tandwielen,
Het beslaat geen plek in je koffers en je hebt reserve bij,  ;)
Veel plezier met de voorbereidingen en de rit. ;)
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.

Offline member

  • KTM SMT 990
  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #7 Gepost op: 02-05-2011, 22:41 »
Osco, check.
Grote tank, check.
Reserve onderdelen, check.
Koffers, check
 
euhhh is noordkaap wel te doen op een XR? Heb wel al flink gereisd door europa maar nog nooit met een XR.
XR600R voor de winter - Cagiva XR600R Supermono voor het circuit (eigenbouw) - KTM SMT 990 voor het avontuur.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #8 Gepost op: 03-05-2011, 10:49 »
'Tuurlijk. vroeger gingen ze ook op hun 125 cc vespa vanuit NL naar de GP in Brno. Met het hele gezin achterop (bij wijze van spreken)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #9 Gepost op: 03-05-2011, 12:13 »
Waarom niet?
Toen wij naar de Noordkaap gingen kwamen we een duits gezin tegen.
Zij kwamen net van de Noordkaap en gingen weer naar het zuiden..
Papa op R1200GS, mama op een Suzuki Freewind en zoonlief (17jaar) op een MZ125..


Zoiets.. Alleen had hij volgens mij geen 17 inch maar 21/18 inch wielen..
Als hij het op een MZ125 kan, moet het ook op een XR600 kunnen toch?

Hij klaagde vooral over een zere kont.. Had een schapevachtje op z'n zadel zitten voor wat meer comfort..
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • KTM SMT 990
  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #10 Gepost op: 25-05-2011, 22:53 »
Ga toch niet voor de alukoffers maar voor Ortlieb achtige tassen. Heb nog even zitten twijfelen over het feit dat de XR geen e-start heeft, maar hey, echte mannen trappen hun thumpher aan....toch...  :-X  zie mijzelf al staan ergens in the middle of nowhere in finland, op een of andere gravelpad, doorweekt en een volbepakte XR aan te trappen die niet wil starten... ::) ::) ::)
 
Vandaag de cilinderkop opgehaald bij het revisiebedrijf. Owwww wat ziet dat er lekker uit zeg...(techneuten snappen wat ik bedoel...)
 

 
Eigenlijk zonde om in te bouwen...
XR600R voor de winter - Cagiva XR600R Supermono voor het circuit (eigenbouw) - KTM SMT 990 voor het avontuur.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2011, 23:02 »
wanneer ga je?

Offline member

  • KTM SMT 990
  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: noordkaap op een xr
« Reactie #12 Gepost op: 26-05-2011, 08:08 »
Staat nog niet vast, maar dit jaar gaat waarschijnlijk niet meer lukken. Zal voorjaar 2012 worden. Wel dit aar "proefreizen".
XR600R voor de winter - Cagiva XR600R Supermono voor het circuit (eigenbouw) - KTM SMT 990 voor het avontuur.