Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Spanningsregelaar AfricaTwin  (gelezen 7105 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Spanningsregelaar AfricaTwin
« Gepost op: 02-05-2011, 17:27 »
Voor een trip naar Noorwegen wil ik graag voor mijn AfricaTwin (2000) een reserve spanningsregelaar meenemen. Bij mij in de buurt zit een zaak wat in gebruikte onderdelen handelt maar op hun site zie ik geen voor een XRV op voorraad. Nu vraag ik me af in hoeverre deze regelaars met andere types motoren zijn uit te wisselen. En zo ja, met welke? Ik heb namelijk nog een defect exemplaar liggen dus de stekkers ervan kan ik zo overzetten. Maar moet ik rekening houden met bepaalde waardes mbt laadstroom oid? Of is het voldoende dat het aantal draden (in de juiste kleur) overeenkomt?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 34
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #1 Gepost op: 02-05-2011, 17:33 »
neem ff contact op met dessertmotors
dat is de AT specialist

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #2 Gepost op: 03-05-2011, 16:54 »
Ik heb op mijn AT een spanningsregelaar van een transalp zitten. Enkel de draden verlengen en klaar. Werkt toch al 20 000km perfect!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #3 Gepost op: 04-05-2011, 21:58 »
In mijn twin zit een regelaar van een Super Tenere.... (Destijds in Marocco vervangen)

Daar was het ook maar een probeersel. De mijne was stuk en ik had geen vervanger bij me.
Die van de Tenere leek exact hetzelfde op de draadjes na. (1 draadje minder aan die van de Tenere).
Maar met logisch redeneren geconcludeerd dat die zwarte draad gewoon 'aarde' moet zijn, en dat kun je natuurlijk ook gewoon aan elkaar knopen.....

Denk dat je het gewoon eens moet proberen en je voltmeter erbij moet houden.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #4 Gepost op: 04-05-2011, 22:11 »
Wat zit er aan die regulator?

3 fasen in ?
massa (dubbele draad ?)?
spanning/accu uit (dubbele draad)?

dan past een KTM lc8 950/990 regelaar ook. die blijven vooralsnog meestal heel...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #5 Gepost op: 04-05-2011, 23:07 »
Hoeveel Ampere kan die LC8 regelaar hebben?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #6 Gepost op: 05-05-2011, 20:37 »
ampere waar? in of uit? zo'n ding is een krotsluitregelaar: kortsluitstroom zal niet zo bepalend zijn denk ik. Ik denk dat het max afgeleverde vermogen aan de motor de kritische parameter is; maar ook een slechte accu of accubevestiging kan dodelijk zijn, omdat ie dan geen gestabiliseerde spanning op de uitgang heeft.

anyway: De generator van een LC8 blok is 450W , volgens mij is een AT  minder.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #7 Gepost op: 05-05-2011, 22:09 »
Op de mijne zitten naast de drie ingaande gele draden twee groene en twee rode. Volgens de schema's van Haynes zijn die laatste twee paren weer met elkaar verbonden.
Honda schijnt verschillende types voor de AT en de Alp te maken (aldus Berry en de Haynes). De eerdere types hebben nog een (extra) zwarte draad. Maar die lijkt juist een +-draad te zijn. Of ik lees het schema verkeerd. :-\ 
Welk uitgaand vermogen hierbij hoort heb ik (nog) niet kunnen achterhalen.
Morgen maar even naar dat zaakje toe.
 
In ieder geval bedankt voor de info.
 
Groet,
Siebe

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #8 Gepost op: 06-05-2011, 00:37 »
Mijn ervaring met spanningsregelaars en andere electronica is dat je maar beter de originele kunt kopen.
Voordeel:  ze passen gewoon in je kabelboom en ze doen het ook nog (en dat is best fijn als je toch zoiets wilt hebben :-)
Nadeel.... misschien een paar tientjes duurder (of te duur).
Dat is echter heel relatief. In het ergste geval betaal je een halve tank te veel voor een goed onderdeel.
Als je zelf gaat klooien met een originele van een ander type of merk, dan betaal je ook te veel maar past ie niet zo goed in je kabelboom en is het maar de vraag of ie het ook doet.
Alleen in noodgevallen zou ik voor iets anders gaan.
Als je nog tijd genoeg hebt zou ik ofwel naar de Honda dealer gaan, ofwel naar zo'n specialist als.in een van de reacties als werd genoemd.


Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #9 Gepost op: 06-05-2011, 09:03 »
Gezien de vele gesmolten stekkerverbindingen die ik inmiddels heb gezien kan ik er op dit punt niet in meegaan dat origineel beter is. Ja dat ze in de kabelboom passen maar ja, hoe vaak wissel je zo’n ding. Ik weet het, goed schoonhouden die boel, maar toch... Het solderen van de verbindingen lijkt me dan ook een stuk degelijker. Een fabrikant zal, in mijn ogen aan zijn kosten denken en zoveel mogelijk ‘stock’-spullen proberen te gebruiken. Waarom hiervoor bijvoorbeeld niet een degelijke(r) stekkerverbinding of brandstofpomp ontwerpen? (ik bedoel nu specifiek de AT). Dat de nieuwprijs daardoor met een paar tientjes (?) kan/zal stijgen is het vele gebruikers ongetwijfeld waard. Maar goed, dat is een andere discussie en de AT wordt niet meer gemaakt. :'( Mijn spanningregelaar zit er nu twee jaar op en wil gewoon eentje mee op reserve, “voor het geval dat.” Dit geldt dus ook voor de genoemde brandstofpomp. Maar misschien maak ik me druk om niets en zie apen en beren die er niet zijn. (oké beren zal misschien nog kunnen in Noorwegen maar apen … ;D )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #10 Gepost op: 06-05-2011, 09:29 »
Citaat
Gezien  de vele gesmolten stekkerverbindingen die ik inmiddels heb gezien kan  ik er op dit punt niet in meegaan dat origineel beter is. Ja dat ze in  de kabelboom passen maar ja, hoe vaak wissel je zo’n ding. Ik weet het,  goed schoonhouden die boel, maar toch... Het solderen van de  verbindingen lijkt me dan ook een stuk degelijker. Een  fabrikant zal, in mijn ogen aan zijn kosten denken en zoveel mogelijk  ‘stock’-spullen proberen te gebruiken. Waarom hiervoor bijvoorbeeld niet  een degelijke(r) stekkerverbinding of brandstofpomp ontwerpen? (ik  bedoel nu specifiek de AT). Dat de nieuwprijs daardoor met een paar  tientjes (?) kan/zal stijgen is het vele gebruikers ongetwijfeld waard.  Maar goed, dat is een andere discussie en de AT wordt niet meer gemaakt.  :'(   Mijn  spanningregelaar zit er nu twee jaar op en wil gewoon eentje mee op  reserve, “voor het geval dat.” Dit geldt dus ook voor de genoemde  brandstofpomp. Maar  misschien maak ik me druk om niets en zie apen en beren die er niet  zijn. (oké beren zal misschien nog kunnen in Noorwegen maar apen … ;D )
Ik denk dat je gewoon pech had?  Ik heb een jaar of zes mijn AT voor alles en nog wat ge/misbruikt en behalve brandstofpomp geen spanningsregelaar trouble.
Vacuum pomp erop en je hoeft geen reserve mee.

Gewoon verbindingen schoon houden op je motor gaan met die banaan lekker naar noorwegen en genieten.

frank

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #11 Gepost op: 06-05-2011, 09:41 »
Bij mij was inderdaad ook de connector in de kabel van de dynamo naar de spanningsregelaar zwart geworden, met als gevolg een defecte accu en een defecte spanningsregelaar. Een originele tweedehands er in gezet, zonder de connector, dus gesoldeerd. Op het forum van de TCN heeft wel eens iets over een alternatief gestaan, maar kennelijk zijn al mijn accounts daar gewist, en zonder in te loggen mag je niet zoeken ???

Volgens mij kan je elke regelaar plaatsen die voldoende vermogen kan omzetten in warmte.
Citaat
My RD04 using Honda Shadow 600 rectifier and battery 12V9ah only...
I've changed it lat February..
And no problem till now...mileage around 3k ..

My mechanic said he ever changed by using suzuki SRAD 750 rectifier..
And after 3 years that rectifier still working...

Hope this can help you to solve your problem...

HIER is een nieuwe trouwens 85 pond.

Citaat
According to Mr Haynes, the rated output for the XRV750 alternator is 360 Watts at 5,000 rpm.

Een LC8 regelaar zou je dus gewoon kunnen plaatsen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #12 Gepost op: 06-05-2011, 20:50 »
spanningsregelaar van de LC8 is tussen de 80 en 100 euro nieuw.

benzinepomp AT: ombouwen naar electronisch (net als lc8-pomp), dan gaat ie niet meer stuk.:
http://www.ktm.com/int-nl/enduro/500-exc-six-days.html
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=2582
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3072&postdays=0&postorder=asc&start=0

connectors goed schoon houden (beetje vaseline voor de winter, schoon voor de zomer): vooral die aan de generator kant: Het is namelijk een kortsluitregleaar, dus door die kabel loopt een forse stroom en als er dan een stekker met weerstand in zit, dan fikt ie er snel uit idd.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #13 Gepost op: 06-05-2011, 21:03 »
..Op het forum van de TCN heeft wel eens iets over een alternatief gestaan, maar kennelijk zijn al mijn accounts daar gewist..

Sinds begin 2010 is het forum daar vernieuwd (of zoiets). Je posts zullen er nog gewoon staan op het 'oude' forum, wat nu 'alleen lezen' is..
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Spanningsregelaar AfricaTwin
« Reactie #14 Gepost op: 11-05-2011, 22:41 »
Inmiddels een gebruikte spanningsregelaar van een Alp gescoord.  :)  Hiervan hoefde alleen de uitgaande stekker (die met twee groene en twee rode draden) te worden omgezet. Getest en de waardes zijn exact hetzelfde als mijn originele AT-regelaar. Bij 3000 rpm 13,9V (onbelast) om 14,5V (belast). Dus deze gaat mee op reis.
 
@ Dr_Bean:  mbt de brandstofpomp heb ik inmiddels contact gezocht met Olaf.
 
Allen: bedankt vor de reacties.
 
Groet
Siebe.