Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Banden Africa Twin op gravel  (gelezen 7484 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Banden Africa Twin op gravel
« Gepost op: 11-05-2011, 12:19 »
Binnenkort ga ik naar Finland om daar een tocht te rijden met de lokale Africa Twinners. Nou moet ik volgende week weer nieuwe banden en misschien hebben jullie tips; normaal rijd ik altijd op Michelin Annakee omdat ik ook wel veel op asfalt rij en omdat ze lang meegaan en betaalbaar zijn. Wil graag iets anders proberen maar moet er wel lange stukken asfalt mee kunnen rijden en ze moeten toch wel 7 of 8 duizend kilometer meegaan want ik wil niet wisselen tijdens de reis. Ik weet dat we daar veel op gravel gaan rijden en er zijn ook zandpaden bij maar in mindere mate.

Gr, Albert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #1 Gepost op: 11-05-2011, 12:21 »
probeeer maar eens een setje heidenau explorer's.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #2 Gepost op: 11-05-2011, 13:36 »
of Michelin Sirac



ter vergelijk

Mefo Explorer


Heidenau K60


Heb zelf geen ervaring met 1 van bovengenoemde, maar wat ik zo hoor/lees is de Sirac de meest slijtvaste van deze drie.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #3 Gepost op: 11-05-2011, 13:42 »
Ik heb net motoport gebeld en de Sirac is op korte termijn leverbaar maar alleen in 130 terwijl er 140 op hoort. Nou denk ik niet dat dat heel erg is.....

Weten jullie ook waar ik MEFA of Heidenou kan aanschaffen in (Noord) Nederland? Of moet ik die uit Belgie bestellen?

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #4 Gepost op: 11-05-2011, 14:37 »
Die Mefo band slijt ook voor geen meter, als je hier op het forum de zoekfunctie gebruikt is er wel wat over te vinden we die dingen kan bestellen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #5 Gepost op: 11-05-2011, 14:42 »
Ik zou voor een TKC80 voor gaan .
En de K60 achter .
 
Grt Olaf

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #6 Gepost op: 11-05-2011, 14:53 »
mefo explorer!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #7 Gepost op: 11-05-2011, 16:01 »
de gewone k60 is absoluut geen slijtvaste band. de sirac is een rampenband imho. wist niet dat die nog werd geproduceerd!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #8 Gepost op: 11-05-2011, 16:03 »
Mitas E-10
http://www.trelleborgtyres.co.uk/category_Trail_1.htm

Ik heb met veel plezier m'n Shiracs in 6000km kaal gereden. Veel grip in de regen op asfalt. Over K60 deel ik je mening, verradelijk in regen en met droog weer klapt de buitenste nop om als je plat door de bocht gaat.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #9 Gepost op: 11-05-2011, 20:20 »
riket ten post kun je proberen.
poelma uithuizen
van rechteren grijpskerk als je ze niet gebalanceerd hoeven
hier koop ik altijd mijn banden

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #10 Gepost op: 11-05-2011, 20:44 »
metzeler enduro 3 best goed alternatief, pirelli mt21 als je niet te veel gas geeft

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #11 Gepost op: 11-05-2011, 21:09 »
Gravel op van die ronde wegbandjes (ik vind de meeste genoemde banden hier wegbandjes) betekent glibberen en glijen. Valschades aan Africa Twins zijn ook nog duur.

TKC en MT21 vóór allebei goede slijtvaste opties, ruim 10.000km en goede grip op asfalt. MT 21 achter is beter dan de TKC offroad en op de weg doen beide het goed. Alleen hebben beide maar 5-7000km erop zitten als je, zoals plukenanabel zegt, niet te ruig gas geeft.

Geen enkele genopte achterband gaat langer dan dat mee. Maar de voorband is het belangrijkst. Zolang je uit blubber wegblijft kun je ook op een afgekloven nop prima uit de voeten. Breedte 130 is zelfs beter, de nop is relatief kleiner en geeft zodoende meer grip.

Grtz, Bromz
Avonturier!

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #12 Gepost op: 11-05-2011, 21:16 »
Mensen, and hij gaat op reis, and geen enduring rijden. Gravel kan je gewoon met wegbanden rijden, maar gaat ook prima.  TKC80 is al overkill, gewoon die explorer erop, of die golden tire, die zijn geloof ik het zelf.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #13 Gepost op: 12-05-2011, 22:24 »
P'cies!

Metzeler Enduro 3 haal ik geen 7-8 duizend km uit... op een XT660Z. Wellicht dat de Twin wat milder is voor die band...

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: Banden Africa Twin op gravel
« Reactie #14 Gepost op: 13-05-2011, 21:07 »
Binnenkort ga ik naar Finland om daar een tocht te rijden met de lokale Africa Twinners. Nou moet ik volgende week weer nieuwe banden en misschien hebben jullie tips; normaal rijd ik altijd op Michelin Annakee omdat ik ook wel veel op asfalt rij en omdat ze lang meegaan en betaalbaar zijn. Wil graag iets anders proberen maar moet er wel lange stukken asfalt mee kunnen rijden en ze moeten toch wel 7 of 8 duizend kilometer meegaan want ik wil niet wisselen tijdens de reis. Ik weet dat we daar veel op gravel gaan rijden en er zijn ook zandpaden bij maar in mindere mate.

Gr, Albert

Waar rijden die lokale twinners dan op?
 
Ik heb zelf ook een AT en die staat nu op een set Pirelli Scorpion MT90. Daar zou ik het best mee aandurven.