Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welke band kiezen?  (gelezen 7731 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: welke band kiezen?
« Reactie #15 Gepost op: 27-05-2011, 18:49 »
Ziet er gelikt uit.

Over de banden. Ik rijd ook op een XT660Z woon werk verkeer (80km per dag) en mag op weg naar huis graag een paar zandpaden meepikken.

De meeste km's van de 50.000 die er nu op staan heb ik gereden met Metzeler Enduro 3. Op asfalt veel grip onder alle omstandigheden. Kun je ongeremd mee door de bochten, goede stabiliteit zowel in de bochten onder (extreme) hellingshoek, als ook rechtdoor. Achterband gaat (bij mij) hooguit 6000km mee. Als je rustig rijdt wel wat langer. Stuurgedrag is mooi neutraal. Op onverhard kom je prima weg zolang het droog is: het profiel loopt snel vol bij nattigheid/modder. Maakt wel wat lawaai: ZOEMMMZOEMMMM

Goed alternatief (ook twee setjes van versleten) met een iets grover profiel: Continental TKC presteert t.o.v. de Enduro iets beter op onverhard en iets minder op asfalt, maar nog steeds goed genoeg om je voetsteun a.d. grond te rijden. Heeft iets minder rechtuitstabiliteit en voorkant neigt tot pendelen bij +120km/u. Stuurgedrag is even wennen: heel licht en 'valt in de bocht'. Ondanks dat het profiel iets grover is loopt ook dit vol in nat zand/modder.

Ben nu een setje Michelin T63 aan het proberen: nog wat grovere nop t.o.v. de TKC. Ook hier even wennen aan het stuurgedrag en de stabiliteit is een stukje minder: duidelijk gevoelig voor lengte-richels zowel voor als achter. Moet je ook bewust op koers houden in bv. mul zand: voor en achter gaat het wat 'zoeken'. Wel veel grip op onverharde ondergrond en nog genoeg grip op asfalt om zonder angst de bocht door te komen. Vanochtend op nat wegdek viel het me ook niet tegen: als je met beleid gas geeft breekt ie niet uit.

Wil je meer km's dan ga je toch richting een wegband bv. Tourance of Michelin Sirac.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 158
Re: welke band kiezen?
« Reactie #16 Gepost op: 27-05-2011, 20:23 »
Ik heb ook zeer goede ervaringen met de Sahara 3 veel grip en geen overmatig snelle slijtage.Ik ga nu een rondje zuideuropa doen met achter TKC 80(XTZ750) noodgedwongen omdat de Sahara 3 niet leverbaar was en voor de Sahara 3.Eerst naar Portugal en dan langs de middelandsezeekust door Spanje naar Frankrijk en als ik dan nog zin heb naar Italie,Griekenland/Turkye,Servie,Oostenrijk,Duitsland.Ik wil eind volgende week vertrekken.
Lijkt me een goede banden test:-)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: welke band kiezen?
« Reactie #17 Gepost op: 30-05-2011, 17:35 »
ik hoorde dat die noppen in de bocht omslaan..

nu weet ik dat niet omdat ik te weinig met noppen gereden heb (ooit op een XL600r)
dus ik ben wel benieuwd..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 38
Re: welke band kiezen?
« Reactie #18 Gepost op: 30-05-2011, 21:06 »
Mijn vader heeft Mitas e07 (links op de foto) onder zijn xt660z, waar hij erg tevreden over is.

Ik ben niet erg tevreden over de Mitas e07. Met name omdat hij erg weinig grip heeft op nat wegdek. Maar als je je in de nattigheid kunt inhouden: goedkoop is ie wel!

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: welke band kiezen?
« Reactie #19 Gepost op: 31-05-2011, 09:29 »

Ik ben niet erg tevreden over de Mitas e07. Met name omdat hij erg weinig grip heeft op nat wegdek. Maar als je je in de nattigheid kunt inhouden: goedkoop is ie wel!

F***K

maar goed dat het de laatste tijd niet regent....


misschien toch een andere band...  :-\
deze?:


 
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: welke band kiezen?
« Reactie #20 Gepost op: 31-05-2011, 10:35 »
ik hoorde dat die noppen in de bocht omslaan..

nu weet ik dat niet omdat ik te weinig met noppen gereden heb (ooit op een XL600r)
dus ik ben wel benieuwd..


Velgbreedte (!), bandenspanning maakt misschien ook nog wel uit. Ik heb het iig nog nooit gehad op de Heidenau K60 op de Xchallenge. Ik vermoed dat met name op een wat bredere velg dit verschijnsel zich voordoet. Op de R1100GS merkte ik dit wel als ik wat platter ging. Maar goed die is ook flink zwaarder en heeft veel meer koppel.

Ligt er misschien ook nog wel aan hoe je rijdt (vloeiend versus hoekig).

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: welke band kiezen?
« Reactie #21 Gepost op: 01-06-2011, 20:29 »
ik denk dat er tzt een groter achtertandwiel op komt..
dus grip, vooral in de bocht, is wel handig...

motor is ongeveer 160 kg, met mij + 100 (ruim) kg.. dus reken maar uit..
is uiteraard geen GS.. maar toch..
..hard optrekken is leuker dan hard rijden..

--ik weet het nog niet, noppen staan ook wel "echt"..
wordt vervolgt..

(maar band moet echt 140 breed zijn!)

wel grappig dat ze wel allemaal op hetzelfde rubber staan..
zegt ook wel wat...

....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: welke band kiezen?
« Reactie #22 Gepost op: 01-06-2011, 22:59 »
Ik heb een setje Heidenau K60 in zo uit m'n hoofd 140/80-18 en 90/90-21. Zit nu nog op de motor. Profiel zit er nog zat op. Ik blijf het geen wereldband vinden plus dat een 130-breed achterbandje beter werkt op de KTM velgen volgens mij. Maar weggooien is ook zo zonde en de hoek van de schuur staat al zo vol. Dus als iemand anders er gelukkig van word is dat prima. Gooi ik een setje Anakee 2 ofzoiets op de velgen.
 
Als je niet te ver van Oss woont en effe meehelpt die banden van de velgen af te wippen dan hoef ik er niet de hoofdprijs voor te hebben.