Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tuareg 2006 van start  (gelezen 59147 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #285 Gepost op: 18-04-2006, 13:06 »
Mooi man, net alsof ik er zelf bij ben :)

Weet nu ook dat ik eerst nog ff (een jaartje of) wat moet oefenen voordat ik naar Marokko afreis :-\. Maar het lijkt me een prachtige ervaring!


GS GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #286 Gepost op: 18-04-2006, 23:13 »
een lange dag, eenlang verhaal:

Dag 6: De dag dat de terugtocht begint

Vandaag gaan we terug naar het noorden. 260km pistes en dan nog 90 kilometer special staan ons te wachten voordat we vanavond weer terug zullen zijn bij het hotel Baroud, waar we op de heenreis ook waren.

8:30 is de voorstart, 9:00 mogen we weg. Ik zorg, net als Erwin en Roos dat ik vooraan in de rij sta en dus als een van de eerste mijn kaart heb. Vroeg weg, nog lekker koel dus jas goed dicht, en colletje om. Ik heb met benzine van de servicetruck de motor nog volgetankt, dus ik kan een heel eind voordat ik moet tanken. Daarmee rij ik automatisch wat verder voorin als de anderen straks moeten tanken. Niet dat dat uitmaakt voor de tijd, maar je rijdt wel minder in het stof.

Na dat we het dorp uit zijn volgen we eerst een heel eind dezelfde route als we op de heenweg gekomen zijn. Redelijk snel zie ik Erwin voor mij en besluit hem te volgen. Hij rijdt vlot en we zitten niet op een special, dus het gaat echt wel vlot genoeg. Ik blijf op afstand zodat ik weinig last van het stof heb. Het is toch zo open dat je ver kan kijken.

We gaan verder, langs die ene boom (ja echt hoor!), langs die borden in de woestijn, ik herken de punten van de heenreis. In de verte duikt de grote radiomast op. Hier viel ik op de heenweg ergens? ik kan de exacte plek niet meer aanwijzen, maar bemerk duidelijk het spanningsveld. Ik toon respect aan de woestijn, blijf op de route en overdenk mijn val van toen nog eens.

Na 33km gaan we het asfalt op voor 30 km. Op het asfalt ga ik Erwin voorbij, en nog een aantal anderen. Voor mij is 120 lekkerder. Het roadbook zegt ?letzte tankstelle auf 150km?, ik rij door. Op deze tracks gebruikt ie, met vlot tempo misschen 1:14, met 20 liter benzine in de tank dus makkelijk 250km.

We gaan weer van het asfalt af, en een prachtige piste door het landschap begint. Diverse gevaarlijke punten passeren. Het roadbooklezen is al zo routine geworden dat ik er als vanzelfsprekend voor afrem. Liever iets te ver, en dan weer gas bij, dan te hard en een schrikmoment.

De vlaktes in de woestijn lijken een groenwitte waas te hebben, alleen in de verte, dichtbij niet. Ik stop om te pissen en zie dan eigenlijk pas dat de woestijn in bloei staat. Het heeft hier een week eerder ofzo geregend, en nu komen alle bloemen op. Eerst alleen de bloemen! De blaadjes komen later als er dan nog water is :). Het zijn een soort hyacintjes. Niet alleen prachtig om te zien, maar ze brengen herinnneringen boven uit mijn Afrikareis, waar ik ze op de route van Nguigmi (Niger) naar N?Djamena (Chad) ? een 700km lange zware zandetappe ? eerder gezien heb. Ik denk er met plezier aan terug.
Ik wuif nog een andere rijder voorbij, met het bekende duim-op gebaar om aan te geven dat er niks aan de hand is, alleen effe een sanitairstopje.



Ik ga weer verder, een aantal kleine duinpassages volgen, maar werkelijk niks vergeleken met wat we de vorige dagen gereden hebben. Hoewel de kleine duintjes, die soms de weg over steken,  gemeen kunnen zijn. Je ziet niet altijd dat ze soms een steil kantje hebben, of juist heel zacht zijn. Meestal rij ik er om heen, soms rustig er doorheen.

Na 60km staat de grote rallytruck van de organisatie (zón 2 as voor, 2 as achter, alle wielen aangedreven geval). Achter de truck in de schaduw staat de stempelpost. We moeten hier wachten, een klein uurtje. Omdat ik een van de eerste ben ga ik lekker in de schaduw van de truck zitten, waar nog plek is. De ander teamleden komen snel daarna binnen en we zitten gezellig bij elkaar.

Na lang wachten mogen we weer verder. Ik wacht effe tot de eerste meute, die staat te trappelen weg is. Het is namelijk nog 2km naar de verharde weg? veel te veel stof voor me. Rustig rij ik in de stroom mee er naartoe. Op de asfaltweg steek ik het merendeel weer voorbij. 40km verder gaan we weer de piste op.

Weer een heerlijk stuk van 50km pistes, door werkelijk prachtige landschappen. Ik droom er bijna bij weg, en ik kan me dus ook niet meer iedere bocht herinneren :) Aan het einde sluit ik aan bij een snel groepje. Dat is, op afstand, want anders is er te veel stof. Er staan maar weinig verse sporen. We komen in een dorpje aan, waar een benzine pomp is. De meesten stoppen hier. Ik rij door? 30 km verder is nog een pomp heb ik al gezien in het roadbook.

Na die 30km kom ik in Talsint, waar ook een pompstation is idd. Alleen waar is nou de eigenaar?? In mijn beste Frans vraag ik het aan een jongen van een jaar of 15. De eigenaar is effe naar de Moskee weet ie te vertellen. Wanneer komt ie dan terug vraag ik? Oh, hij gaat daarna eten, thuis?
Ik leg de jongen uit dat er meer motoren zullen komen (ondertussen staan er al 2 anderen te wachten). Kan je hem halen vraag ik? Ja hoor zegt de jongen, en gebaard dat hij achterop wil. Ik denk niet lang na, en neem de jongen mee. Hij wijst me de route door het dorp. We komen bij een klein straatje achteraf, aan de achterkant van een huis. De jongen stapt af en loopt de binnenplaats op. Daar is de eigenaar al! ze wisselen wat woorden en hij komt naar mij toe. Ik vertel hem dat er vele motoren komen en dat ziet ie blijkbaar wel zitten. Maar hoe kom ik daar nu snel vraagt ie? Ach, klim maar achterop, gebaar ik. De man klimt achterop, de jongen ook nog :). Met zijn 3e op de motor rijden we door het dorp naar de pomp terug. Daar wachten inmiddels al zo?n 8 motoren. Ik krijg natuurlijk als eerste bedient en tank 6 liter, voor de 100km die we nog moeten (in de tank zit nog minstens voor 30km, want de lamp is nog niet aan). Nadat ik afreken vraagt de jongen mij nog om een beloning voor het halen van de pompeigenaar: Ik denk, nou die verdient vandaag toch al een jaarsalaris, dus vraag hem maar wat! Ik maak in mijn beste Frans nog een grapje dat de beloning het ritje op zo?n mooie rallymotor was. Daar heeft ie weinig tegenin te brengen voordat ik al weer weg ben.

Niet ver daarna begint de special. Bij de pomp heb ik al gedronken en een gel naar binnen geknepen :p, dus ik kijk kort op mijn roadbook en stempel vrij direct mijn kaart. De tijd loopt nu, dus ik ga ook meteen op pad.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #287 Gepost op: 18-04-2006, 23:13 »
Het begin van de special loopt over een prachtige smalle gravelweg, die uiteindelijk over een pas gaat. Voor de pas moet ik nog flink in de remmen voor een kleine washout die niet op het roadbook staat. Hij is niet echt heel gevaarlijk, maar heeft wel een flinke scherpe steenkant: Knal zegt de voorband, als die maar niet lek is?. het gaat goed. Een prachtige, maar steenrijke piste gaat verder over glooiende heuvels. Vaak drift je in het uitgesleten pad. Er ligt veel los split, en de versleten Teraflex achterband heeft niet veel grip meer merk ik.

Ik heb de versleten achterband laten liggen, omdat ik weet dat er morgen nog een paar moelijke stukken komen, en in Spanje ook nog een redelijk pittige dag. Daarvoor wilde ik de nieuwe Baja bewaren. Later op de dag zal ik van anderen horen dat iedereen  last had van het vele rollsplit.

Na 32km komt er een klein stukje asfalt in de special. Ik gas flink door, 130/140. tja.. dat doet de rest ook. Ik zou harder kunnen, maar wat maken die paar minuten nog uit op dit klassement. Er komt een dorpje: 40km/h verplicht, ik houdt me er netjes aan. Aan het eind van het dorp gaat het gas weer open: heerlijk koele wind. Na 10km, rechts DK3, stempelen, een slok drinken en verder!

Na een mooi klein stukje piste, met weer een pas en wat lastige kleinere tracks, volgt een lang stuk met snelle pistes. Er staan veel aanwijzingen op het roadbook en door de snelheid houd ik niet alle zijpaadjes bij: De belangrijkste punten heb ik extra gemarkeerd in het roadbook, dus de rest kan ik negeren als het niet noodzakelijk is.  
Na 21,0 km moeten we op een groter spoor komen, en dat rechts volgen. Bij 20.5 echter, kom ik al op een soortgelijke situatie, en niks in het roadbook ervoor beschrijft deze plek, dus ik neem aan dat mijn teller niet helemaal juist is en ga rechts, hoewel rechtdoor ook een weggetje is, wat in het roadbookplaatje niet staat aangegeven.
Het weggetje leidt omhoog naar een huisje op de heuvel. Maar houdt daar op! Het matched niet meer met het roadbook. Ik draai terug en rij weer naar beneden, waar ik in de verte al iemand volle snelheid rechtdoor zie gaan: shit? dus toch. Ik volg wat tracks en kom weer op de route. Bij de volgende duidelijke situatie corrigeer ik mijn teller zodat de stand  weer klopt. Toch zeker 3 minuten verloren? mmmm, nouja, het geeft niet.
Ik volg mijn roadbook en de rijder voor me. Ieder plaatje klopt nu weer.

Het laatste stuk gaat meer over de hoge open vlakte. Een stuk wat we op de heenweg ook gereden hebben, nu pas herken ik het weer. Omdat het open vlakte is kan ik mijn voorganger inhalen, hoewel hij snel is! Het is Thomas Mayer, die 4e overall zal eindigen. Ik trek nog een klein gat tot aan de finish. Hij komt 20 seconden na mij binnen, we wisselen kort wat woorden over de special, en gaan naar het hotel, de laatste 3km.
Dan pas zie ik dat mijn tanklamp al 8km aan is? hij is dus echt bijna leeg, want nu staan wel beide tanks open.

Bij hotel staat onze servicetruck al weer klaar. Leo en Daniel hebben keurig de kratten op een rijtje langs de stoep gezet, en ervoor een stuk vrijgehouden met lintjes. Ik parkeer de motor bij de krat en ga effe op de klep van de truck zitten om wat te eten en te drinken. Er is worst en brood, en cola. Niet lang daarna komen Martin en Yvan binnen , en ook Roos en Erwin. De rest zal ook snel volgen: Iedereen heeft goed gereden vandaag.


foto Erwin

Ik ben ondertussen begonnen met de achterband eraf te halen. Ik vraag Daniel nog om hulp, maar voordat ie tijd heeft ligt de teraflex er al af. Dat viel mee zo lekker in het warme zonnetje, dan is zo?n band toch een stuk soepeler als thuis in de koude garage.
Een mooie nieuwe Baja gaat achterop. Ik check olie, en kleine dingen.. niks bijzonders.

Samen met Roos hebben we inmiddels 2 slaapplekjes uitgezocht op een betere slaapzaal, wat verder van het kabaal af. Iets later krijgen we daarover nog ruzie met wat Italianen, die menen dat zij die plek eerder geclaimed hadden en dat hun team daar bij elkaar moet liggen. Ik ben er eigenlijk te moe voor en laat me te veel opstoken. Uiteindelijk gooit Roos de charmen in de strijd, en wordt het probleem opgelost door 2 extra matrassen bij te leggen. ?s Morgens zou blijken dat de door de Italianen geclaimde matrasjes leeg gebleven zijn??

?s Avonds bereid ik het roadbook voor de laatste dag in Marokko voor, en ook meteen die van Spanje, want op de boot kan dat lastig zijn. Ik geniet van het avondeten, de enige maaltijd die er echt goed ingaat op dit soort dagen en bunker, zoals gewoonlijk mezelf propvol. Lekkere couscous, schapenvlees, kip, en wat gekookte groenten. Daarna, vroeg slapen?.. morgen weer een lange dag!

Ondanks mijn navigatiefout van vandaag zal blijken dat ik vandaag 6e ben op de proef, 1 minuut langzamer dan Thomas, en 5 minuten langzamer dan de nummer-1, alweer Thorsten. Gezien de proef een gewichts-factor heeft van 3, zal de tijd met 3 vermenigvuldigd worden voor de totaalstand berekening.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #288 Gepost op: 19-04-2006, 06:35 »
Gerben,

Ik had het er gisteren met nog Erwin over. Is het waar dat je alles van deze reis achteraf reproduceert?

Nop

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #289 Gepost op: 19-04-2006, 13:05 »
Gerben heeft gelukkig ook een wat beter geheugen dan mij.
Ik zou dat al na een week en zo gedetallieerd niet meer hoeven te proberen  ::)

(oh ja, foto is wederom van mij  ;))

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #290 Gepost op: 19-04-2006, 14:09 »
Gerben,

Ik las dat je de Teraflex II er vrij laat vanaf hebt gehaald ten faveure van de Baja (ook zeer interessante band).

Wat waren nu de specifieke voor- c.q. nadelen van deze band?

Hoe hield hij zich op de piste / steenachtige ondergrond?

Hoe ging 't in het zand?

Slijtage?

Met bib mousse of zonder?

Het je 'm op 0.7 bar gereden of op een andere druk?

Zou je 'm volgende keer nog eens omleggen (voor NL of buitenland) of zou je sowieso een Baja kiezen?

Heb je op bepaalde ondergrond nog een profijt gehad van deze band t.o.v. de andere rijders?

Groetjes,

Nop

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #291 Gepost op: 19-04-2006, 19:23 »
Gerben,

Ik had het er gisteren met nog Erwin over. Is het waar dat je alles van deze reis achteraf reproduceert?

Nop

Ja achteraf. Ik heb een fotografisch geheugen, dat is nou eenmaal zo. Ik pak er hier het roadbook van de dag bij, de gps tacks (met dank aan Erwin) en heel soms zoek ik nog iets op. En natuurlijk de standen van die dag.
Het kan ook best zijn dat er ergens een detail niet klopt, of bijv in de verkeerde volgorde opkomt (hoewel ik zelf denk dat het heel nauwkeurig is). Maar dat doet voor het verhaal er niet zo toe.

Ik kan  me nu ook nog stukken van mijn afrikareis herinneren, al weer 6 jaar geleden, die ik waarschijnlijk nog kan narijden. Als ik maar zelf genavigeerd heb over die stukken.

 ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #292 Gepost op: 19-04-2006, 19:44 »
Fotografisch geheugen? Je herinnert je zelfs je gedachten nog bij bepaalde situaties, dat gaat verder hoor... ;D

Maar je bent wel mooi vergeten te reageren op de bandjenvraag :D

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #293 Gepost op: 19-04-2006, 19:47 »
foute thread  :P ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #294 Gepost op: 19-04-2006, 23:20 »
over de rally en de verhaaltjes (vanavond geen verhaal.. ik moest namelijk maar weer eens gaan sporten voor het eerst sinds de rally): Zo gedurende het bedenken (en ook nog later overdag enzo) schieten me steeds weer kleine stukjes te binnen. Er staat ook zeker nog niet alles in maarja, dan worden het helemaal van die ellelange stukken.

wat ik bijv niet verteld heb:
Op dag 1 kreeg ik na zo'n 100km ontzettend kramp in mijn  hand: Mijn vingers klemde om het stuur en ik kon ze gwoon niet meer open doen. Niet alleen pijnlijk, maar ook gevaarlijk als je je koppeling wil pakken maar dat lukt gewoon niet.

Ik heb het in NL bij ritjes ook wel eens, meestal als ik te krampachtig rij. Verandering van houding (een stukje zittende stijl rijden bijv) lost het meestal wel op, evenals wat strekoefenigetjes.
Maar deze keer hielpdat allemaal niet! Ik baalde er enorm van, want als dat nu al zo begon, hoe moest het de rest van de dag dan? Ik ruste dus wat, at en dronk wat en ging in een lager tempo verder. Nog geen 10km later stonden mijn vingers al weer stijf rond het stuur.
Weer gestopt... en dit keer wat serieuzer na gaan denken. Toe kwam ik er pas achter dat mijn horloge, wat ik nog om had, opgekropen was onder het netje van mijn harnas en mijn arm gewoon helemaal afknelde (knijp maar eens met je duim op die pezen in je onderarm, en je merkt vanzelf dat dit je vingers dichtdrukt!). Ik haalde mijn horloge los, en mijn hand verkleurde weer van bijna paars naar normaal, met het gevoel van een slapende voet die weer bloed krijgt: tinteltinteltintel.
Ook de polsbandjes die ik om had (ter vorkoming van een polsblessure)waren gewoon wat te strak gaan zitten, doordat je armen toch wat opzwellen. Ik heb ze voor die dag afgedaan.
Hierna heb ik de hele rally er geen last meer van gehad :)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #295 Gepost op: 20-04-2006, 17:09 »

Hierna heb ik de hele rally er geen last meer van gehad :)


De moraal van dit verhaal: horloges zijn levensgevaarlijk!  :D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #296 Gepost op: 20-04-2006, 17:17 »
Hé ik heb 1 dag precies hetzelfde gehad (ik dacht de 2e dag) gebeurde gelukkig alleen op de asfaltverbindingen en kon dus gedurende 50 km oid te strekken....

Alleen draag ik geen horloge, polsbandjes, elastiek in de jasmouw etc.......

Is wel vanzelf overgegaan en gedurende de rallye geen last meer van gehad.

Na de rallye tijdens de eerste offroadrit kreeg ik trouwens wel enorm last van mijn vingergewrichten. Tijdens de rallye geen last van gehad, zal toch iets van vermoeidheid achteraf eruit komen?

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #297 Gepost op: 23-04-2006, 19:11 »
Hé Gerben, zit je al aan de finish of ehhhhhhh......... (komt er nog een stukkie :-* :-*)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #298 Gepost op: 23-04-2006, 21:14 »
ja der komt nog wel een stukkie, maar nu effe niet. 

om je toch effe zoet te houden, hier nog 2 linkjes met plaatjes! van een poolse fotograaf. Ik mail met hem nu om te kijken of we 1 cd kunnen krijgen met gesorteerde plaatjes van onze teammembers. ZOdra ik wat weet horen jullie het.

http://www.press4x4.com/index.php?c=tuareg_rally
http://www.lr.pl/tuareg.html#galeria


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Tuareg 2006 van start
« Reactie #299 Gepost op: 24-04-2006, 12:27 »
Oops.... Ik heb zojuist een bestelling de deur uitgedaan voor die CD.
Samen met Paul, Mike, Steef, Roland en Barry.

Ik kan hem voor jullie vast ook copieëren......