Het volgende GPS punt staat opnieuw richting de duinen: Terug naar de start, die precies achter de hoogste duinen ligt vanaf hier. Maar ik weet dat de track die langs de rand van de steenvlakte loopt niet veel afwijkt in richting, ook al slingert hij soms wel wat. Over de track is al snel sneller dan door de duinen, dus ik volg de track een flink stuk, tot ik aankom bij een stukje met palmbomen, waar wat witte landrovers staan, die hier gisteren ook al waren. Als ik hier de duinen in ga, kom ik eerst nog in een redelijk makkelijk duindal! Handig toch zo?n fotografisch geheugen.
En inderdaad, een mooi stuk duindal leidt me langzaam naar de hogere duinen. In een boog rechtsom, zoals het ook aangegeven staat in het roadbook, draait de route langs de kanten van de hoge duinen die bij de start liggen. We gaan over wat prachtig hoge kanten, en langs enkele gevaarlijke trechters. Het is mooi om te rijden maar door de zon soms weer heel erg moeilijk te zien.
Ik heb vandaag speciaal een donker glas in mijn bril gezet, maar dat werkt alleen maar averechts. Ik zet tenslotte mijn bril af, dat gaat nog het beste, ook al krijg ik dan af en toe zand in de oogjes.
Nog een stukje en de start moet vlakbij zijn. Het punt is niet te zien. Pas als ik over de laatste duinkam kom zie ik pal voor me de drukte van de start. Ik zoek naar de stempelpost? iedereen roept, en uiteindelijk zie ik waar ie staat. Snel stempel ik de kaart en zie ook Roos en een paar andere bekenden staan. Ik praat kort met Roos, zij gaat voor mij een andere bril regelen. Ik ga verder de 2e ronde in.. pfffff nog 3 rondjes!
2e ronde?
Ook nu kies ik weer de hogere duinkanten omdat daar weinig sporen staan. Het rijdt makkelijker door vers en onberoerd zand. Ik klim echter niet te hoog en hou wat links van het gps punt aan. Gemakkelijk kom ik op de open vlakte, om de hoge duin heen en in de kleine duinen verder. Weer met de wind mee: De duin op over de glooiende kant, remmen op de top en door de kant heen breken, liefst met een S bochtje precies op de duinkant, en dan de motor laten vallen van de duin, en oppakken op het gas. Soms een s-je links, soms een s-je rechts.
Dan weer DK1, nu is het zand nog losser, maar ik ben wel voorbereid. In een vloeiende aanloop rij ik weer naar boven, het laatste stukje gewoon weer vol het gas erop: deze techniek werkt beter dan ik dacht. Blijkbaar moet dat met een zware motor en veel vermogen net effe anders dan ik gewend was, maar het gaat eigenlijk best makkelijk.
Op te top stempel ik weer. De warmte hoopt zich op in de stationair draaiende motor? pling? het rode temperatuurlampje aan: de gevarenzone. Maar ik weet dat als ik naar beneden rij dan de temperatuur weer snel omlaag zal gaan, en dat gebeurt ook.
De route is nu al wat bekender, maar de kleine duinen zijn er te veel om te herkennen, dus soepeltjes zoek ik weer wat stukken waar niet al te veel sporen staan. Voor de moeilijke passage stop ik even op een duintop om te kijken: Ja, linksom kan het ook. Ik rij daar langs en werkelijk, het gaat veel makkelijker via deze route? ik zie anderen vast staan in het andere stuk.
Door naar de VDK, en van daar af, nu direct links aanhouden: Waarom heb ik dat niet eerder gezien, je kan het einde van de duinen pal voor je zien! Door de bedding in een schuine lijn bereik ik al snel de open vlakte. 120, 130, 140.. mmm verkoeling. Ik blijf op de vlakte en rij in een boog naar de ruines en probeer de route te onthouden.
Bij de ruines stempel ik, drink weer en neem weer rust. Ga toch zeggen de dames van de post: als je niet zo veel zou rusten was je nog sneller! Nee hoor denk ik bij mezelf: dan zou ik in de duinen weer veel te veel vallen: we moeten nog 2,5 rondje, ik spaar mijn krachten liever wat.
Volgens dezelfde route rij ik door naar de witte landrovers, het duinendal in en om de hoge duinen heen. Ik rij met licht uit, want doordat je niet veel snelheid hebt en meestal toch niet heel veel toeren draait (soepel rijden!) en de fan vol continu loopt raakt de accu al snel leeg merkte ik. 1 keer wilde hij bijna niet starten na een val: De motor heet, wat te veel benzine door de val, en de fan vol aan. Dan maar even wachten tot de fan uit is: nu start ie wel, dat was op het randje! Dus voortaan maar licht uit!!
En ook dan weer even zoeken naar het startpunt. Het komt weer even plots als de ronde ervoor. Ik krijg van Roos de ander bril aangereikt, maar de strap zit helaas verkeerd om: geeft niet, ik zet de bril wel af op dat kleine stukje waar het echt zo moeilijk is.
Het 3e rondje gaat nog soepeler, ik val niet meer. Het temperatuurlampje gaat op precies hetzelfde punt, bij DK1, weer net even aan, en net zo snel weer uit. Ook nu weer ga ik over de vlakte. Lekker het gas erop, immers ben ik nu zeker dat het een veilig spoor is, bijna hetzelfde als de ronde ervoor, maar net weer even beter
. Bij de ruines wordt ik weer aangemoedigd: je bent maar weinig langzamer als Thorsten zeggen ze nog, als je nou niet rust?. :p. Door de duinen terug, zonder bril. De tanklamp gaat aan, maar ik weet dat ik nog reserve heb in de ander tank. Het gaat lekker!
Het laatste rondje! Ik krijg de bril van Roos met een helder glas, en dat scheelt toch nog wel, je ziet de glooiingen net weer even beter. Ik ken de route nu, dus rij een vlot rondje. Bij DK1 moet de andere tank open, anders red ik het niet. Bij de ruines rust ik niet meer: niet nodig, we zijn er bijna en het gaat lekker. Rond de duinen en bij de start stempelen. En dan: De duin op!!!
Ik rij naar boven richting fuik: Die is niet heel duidelijk zichtbaar. In 3e (of was het 4e?) versnelling rij ik tussen de lintjes door, die staan anders dan op de briefing getekend! De fuik staat parallel aan de helling, en aan het einde een knikje, omhoog, en van daaruit de helling op. Omdat ik het te laat zie, de sporen en het knikje lastig zijn met mijn zware bak, sta ik bijna stil als ik de fuik uitkom, en pak nog net de laatste pin van het lintje mee, met de koppeling half getrokken.
Dan.. rustig de koppeling weer los, rustig het gas opbouwen en bleeeeeeerrrrrrrrrrrrr, steeds verder naar achter hangend jankt ik de helling op: Gelukkig pakt ie goed op tegen het begin van de helling en maak ik snel veel snelheid. Schakelen hoeft niet
. Tegen het einde wordt het zand steeds zachter. Helemaal achterophangend, licht stampend trekt ie nog een heel eind door, en gemakkelijk bereik ik de top, waar ik juigend ontvangen word, mijn kaart stempel en dan pas zie dat Yvan en Martin ook boven zitten, op het randje.
Ik rol de LC8 over de kant van de duin naar beneden? gelukkig gaat het niet echt naar beneden, maar slechts 1 metertje en dan is het zo goed als vlak, bovenop de hoogste duinen. Uit vreugde graaf ik het achterwiel in met een klein stootje gas, en laat Elsie staan, zonder standaard. Ik ga bij de anderen op de rand zitten en geniet van het magnifieke uitzicht.
Ik zie hoe anderen bijna boven komen, en de laatste 5 meter moeten lopen? nouja, kruipen! Op handen en voeten, 10 stappen vooruit, maar nog geen meter omhoog! Pfffff?dat is zwaar. Ik moedig nog wat teamleden aan met ?het bier staat hier boven?en dergelijke uitingen, maar ze hebben het te zwaar met omhoog lopen om er iets van te horen.
Voldaan keer ik terug naar het hotel, ik heb een biertje verdiend vandaag vind ik! Ik tank af en reken uit: 12 liter, op 80 km
(slik, gelukkig kost het hier maar 1 euro per liter).
Ik blijk een 12 plek gereden te hebben. Dat heet, eigenlijk een 19e, maar door de vele gedeelde plekken (binnengekomen in dezelfde minuut) telt het als een 12e. 45 minuten langzamer dan de nummer-1 (bah wat gaan die snel, maar je hebt hier ook voordeel als je de route al wat kent, desalniettemin? pff). Toch heb ik op de meeste concurrenten niet meer dan 10 minuten verloren en ben zelfs weer 1 plaats gestegen in het algemeen klassement. 10e na deze dag!
De komende 2 dagen zullen we terug gaan naar het noorden: het worden weer lange pistes, snelle stukken, ideaal voor mij. Toch staat de stand al behoorlijk vast: maar 1 plek boven mij in het klassement een gat van 3 uur, 1 plek naar onderen 30 minuten.
Ik kan maar 1 ding zinnig doen: vlot maar veilig en foutloos uitrijden! Misschien maakt er iemand nog een fout.