Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: tandwielverhoudingen  (gelezen 1014 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
tandwielverhoudingen
« Gepost op: 04-06-2011, 17:03 »
Ik heb nu 14 tands voor en achter 47 echter origineel is het 15 tands voor en 44 tands achter wat maakt dit met het rijden uit?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: tandwielverhoudingen
« Reactie #1 Gepost op: 04-06-2011, 17:08 »
Op deze site kan je een beetje spelen met de verhoudingen en zien hoe groot het verschil is. http://www.gearingcommander.com/

Veel plezier ermee!  ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: tandwielverhoudingen
« Reactie #2 Gepost op: 04-06-2011, 18:12 »
15 44 voorde straat maar voor zand niet goed. dan wil je liever 14 47..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: tandwielverhoudingen
« Reactie #3 Gepost op: 04-06-2011, 20:25 »
Ik heb nu 14 tands voor en achter 47 echter origineel is het 15 tands voor en 44 tands achter wat maakt dit met het rijden uit?

euhm  (14/47) / (15/44) = 0.874  ofterwijl: met die 14/47 overbrenging rij je bij hetzelfde toerental zo'n 13 % langzamer. Of andersom: bij dezelfde snelheid draai je 14,5% meer toeren.
Op de straat schakel je je dan suf, in het terrein kan je waarschijnlijk juist lekker precies de juiste versnelling kiezen.
Vooral bij klein kruipdoorsluipdoor natuurlijk handig (ipv een te grote 1e vesnelling)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
Re: tandwielverhoudingen
« Reactie #4 Gepost op: 04-06-2011, 21:33 »
kijk dat is een antwoord waar ik wat aan heb dit is de taal die ik kan begrijpen op die website kwam ik er niet helemaal uit bedankt u alle voor de meedenkerij

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: tandwielverhoudingen
« Reactie #5 Gepost op: 05-06-2011, 22:32 »
Wat is het nut eigenlijk van die versnellingsbakken in een trialmasjien? 1, 2 en 3 lijken gewoon allemaal even lang...

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: tandwielverhoudingen
« Reactie #6 Gepost op: 08-06-2011, 13:43 »
Wat is het nut eigenlijk van die versnellingsbakken in een trialmasjien? 1, 2 en 3 lijken gewoon allemaal even lang...

is toch een automaat?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: tandwielverhoudingen
« Reactie #7 Gepost op: 08-06-2011, 13:52 »
Hoe minder grip hoe hoger de versnelling die je moet kiezen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: tandwielverhoudingen
« Reactie #8 Gepost op: 09-06-2011, 14:12 »
Hoe minder grip hoe hoger de versnelling die je moet kiezen

dus in je zes over de ijsbaan  ::)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: tandwielverhoudingen
« Reactie #9 Gepost op: 10-06-2011, 19:14 »
En in zn 1 over de snelweg
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: tandwielverhoudingen
« Reactie #10 Gepost op: 10-06-2011, 19:47 »
En in zn 1 over de snelweg

Nee, dat blik wat daar allemaal staat waar je overheen moet rijden geeft niet zo veel grip. Dat zou ik in z'n 2 doen.  ;)