Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motor rijdt niet constant.  (gelezen 3921 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 152
Motor rijdt niet constant.
« Gepost op: 16-06-2011, 14:05 »
Ik heb eindelijk weer een kenteken voor mijn DR600. Ik heb er nu zo een 30 kilometer mee gereden, maar hij loopt niet erg goed. Als ik gas geef trekt hij wel soepel op, maar als ik een constante snelheid rij schokt hij de hele tijd. Alsof hij niet voldoende benzine krijgt. De vlotter staat voor zover ik weet wel op de juiste hoogte. Weet iemand waar dit nog meer aan kan liggen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #1 Gepost op: 16-06-2011, 14:33 »
Ketting te strak/slecht?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #2 Gepost op: 16-06-2011, 15:12 »
Te lang stil gestaan en de benzine verouderd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 152
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #3 Gepost op: 01-08-2011, 22:57 »
Ik heb een andere carburateur op de motor gezet, maar hij sputtert nog steeds.
Carburateur is helemaal schoon gemaakt en een tank vol met verse benzine. Als ik ontkoppelt rij rolt hij gewoon heel licht, dus daar ligt het niet aan.
Stationair loopt hij eigenlijk heel mooi. Zou het misschien aan de bobine kunnen liggen? Want ik vind de vonken niet heel overtuigend. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #4 Gepost op: 02-08-2011, 06:41 »
Ik heb een andere carburateur op de motor gezet, maar hij sputtert nog steeds.

Waarom was dat nodig?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #5 Gepost op: 02-08-2011, 08:00 »
Mocht je twijfelen aan de benzine toevoer, check dan je bougie ook eens.
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn XR400 en daarvan was de bougie roetzwart. Heb het borgveertje van de gasnaald in een ander groefje gedrukt waardoor die nu iets minder brandstof doorlaat. Mijn probleem met het 'stotteren' van de XR op kruissnelheid is sindsdien over.
 
Groet,
Siebe

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #6 Gepost op: 02-08-2011, 10:20 »
Als je hem werkend weggezet hebt zou ik niet meteen alle instellingen van je carburateur gaan veranderen (of zelfs vervangen..).

Ik ga met Noppy mee: waarom heb je de carburateur vervangen? Is dit een nieuwe?

Nu je toch al een andere carburateur erop hebt zitten: Als ie in het middengebied van het gas onregelmatig loopt dan kan het idd je gasnaald instelling zijn. Rij even een tijdje met half gas (dus als ie stottert en daarna onmiddellijk de motor uitdoen (koppeling in, niet stationair laten lopen en rijdend uitzetten en uitrollen). Dan even je bougie bekijken. Zwart is te rijk dus clipje 1 gleufje omhoog(dus gas naald naar beneden). Heel erg wit is 1 gleufje omlaag. Bougie schoon met mooi bruin randje is OK.

Heb je al sowieso een nieuwe bougie gezet?
Loopt ie goed stationair?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 152
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #7 Gepost op: 02-08-2011, 10:56 »
Bedankt voor de tips. Hij wilde ook vaak niet starten, waardoor ik geen knie meer over had na een tijdje en mijn conditie er een stuk op vooruit is gegaan. Er stroomde steeds benzine uit de carburateur ondanks dat ik hem goed had schoon gemaakt. Omdat ik goedkoop een andere carb kon krijgen wilde ik kijken of het hier aan lag. Hij start nu wel binnen een paar kickjes.
Ik ga vandaag meteen wortel zijn tip uitvoeren. De bougies kwamen er inderdaad behoorlijk zwart uit. Uiteraard heb ik wel nieuwe bougies en bougiedoppen erop gezet.

Post Merge: 02-08-2011, 15:32
Helaas..
Ik had een stukje gereden en de bougies kwamen er inderdaad roetzwart uit. Toen de gasnaald een standje lager gezet, maar helaas nogsteeds zwarte bougies na een rondje rijden. Nu wilde ik net een groter stuk gaan rijden, maar hij startte weer niet. En er druppelde weer benzine uit de overflow.
Voor de duidelijkheid, ik heb deze motor niet rijdend van marktplaats gehaald, dus ik weet niet wat er allemaal aan gebeund is.
Hopelijk heeft iemand nog goede tips.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #8 Gepost op: 02-08-2011, 15:50 »
Benzine uit de overloop duidt toch gewoon op een hangende vlotter ?
(Maar dat zou dan wel toevallig zijn dat dit dan bij 2 carbs gebeurd)

Kijk anders ook eens naar de lucht toevoer. Misschien filter verstopt, danwel ergens valse lucht aantrekken......

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #9 Gepost op: 02-08-2011, 19:44 »
Als je veel moeite moet doen om te starten dan verzuip je hem waarschijnlijk sowieso en kan er benzine uitkomen, en al helemaal als er een acceleratie pomp op deze carburateur zit die benzine inspuit elke keer als je aan het gas draait. Starten dus zonder gas te geven!

Als ie slecht start kunnen ook je inlaatkleppen te strak staan of misschien heeft ie wel een compressie probleem of lekt hij olie langs de klepafdichtingen (geeft ook zwarte bougie...). Dat zou ik even controleren want als de basis niet goed is dan zoek je je wezenloos zeker als je niet weet wat de geschiedenis is van deze motor.

 Loopt ie wel goed stationair? Zo niet, dan trekt ie misschien valse lucht of is je stationaire sproeier niet goed afgesteld of lek.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #10 Gepost op: 02-08-2011, 19:55 »
Is het een idee om de complete sproeierbezetting en naald van de oude carburateur over te zetten op de nieuwe? Wel ff schoonmaken met perslucht of zo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #11 Gepost op: 02-08-2011, 21:44 »
Is het een idee om de complete sproeierbezetting en naald van de oude carburateur over te zetten op de nieuwe? Wel ff schoonmaken met perslucht of zo.

Heel goed! Terug naar de basis! Standaard instellingen voor een DR600 (welk jaar?) staan vast wel ergens online.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #12 Gepost op: 03-08-2011, 07:35 »
Hoofdsproeier is standaard 135.

http://dr600lukas.dr.funpic.de/dr600/
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 152
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #13 Gepost op: 03-08-2011, 12:05 »
Starten zonder gas is inderdaad een heel goede tip, zeker vanwege die acceleratie pomp. Dat verklaart ook het overstromen.
Stationair loopt hij heel mooi rustig, dat vind ik juist het rare. Is het dan evengoed nog nuttig om de kleppen te controleren? Beide carburateurs hadden trouwens een 135 sproeier en ook beide hadden de gasnaald in de middelste stand.
Zou het niet aan de bobine kunnen liggen? Het ziet eruit of daar aan geprutst is en die bougiekabels zitten er aanvast, maar zijn best aan vervanging toe. Zou het niet kunnen dat de bougies niet genoeg vonken en hij daardoor soort verzuipt steeds?
Bedankt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #14 Gepost op: 03-08-2011, 13:57 »
Benzine eruit, tank grondig reinigen en eventueel coaten, brandstof filters vervangen/ schoonmaken, carburateur schoonmaken en daarna testen staat ie nog te rijk dan testen zonder luchtfilter

Die overlopende vlotter blijft hangen door vuil dat ertussen komt. Dat komt ergens vandaan.