Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motor rijdt niet constant.  (gelezen 3920 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #15 Gepost op: 03-08-2011, 23:57 »
...Stationair loopt hij heel mooi rustig, dat vind ik juist het rare. ...
Zou het niet aan de bobine kunnen liggen? Het ziet eruit of daar aan geprutst is en die bougiekabels zitten er aanvast, maar zijn best aan vervanging toe. Zou het niet kunnen dat de bougies niet genoeg vonken en hij daardoor soort verzuipt steeds?
...

Als de bobines slecht zouden zijn zou juist bij gas geven (rijker mengsel) het ontsteken moeilijk gaan en zou hij inhouden.

Wat wel kan is dat het ontstekingstijdstip niet goed staat.
Als de vonk vroeger komt dan ideaal dan zou je super schone / verbrande bougies krijgen maar in dit geval kan het zijn dat de vonk juist later komt dan ideaal en dan wordt niet alle benzine verbrand. Bij stationair wordt het tijdstip van de vonk juist vervroegd en zou je het niet kunnen merken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #16 Gepost op: 08-08-2011, 22:06 »
Bij mijn dr800 zijn de waardes van de bobines >10kOhm aan de uitgaande kant, daaronder vonkt hij minder.
Tevens is mijn pick-up (die de ontsteking regelt) verdeeld in 2 secties met omslagpunt ergens bij 3700 tpm zo uit mijn hoofd.
Deze getallen gelden uiteraard voor mijn dr800, maar gok dat het wel een lijdraad(je) voor je kan zijn.

succes
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 152
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #17 Gepost op: 30-08-2011, 10:13 »
Ik ben weer een stapje verder inmiddels. Ik heb met zo een klemmetje om de bougiekabel en een lamp het vonken van de bougies getest. En nu blijkt dat als de bougies erin zitten hij maar af en toe vonkt.. Soms een paar keer achter elkaar en soms een hele tijd niet. Dit verklaart ook meteen het slecht starten. Welk deel van de ontsteking zou dit aan kunnen liggen? Want ik hoorde dat bobines eigenlijk nooit stuk gaan..
Nogmaals heel erg bedankt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #18 Gepost op: 30-08-2011, 10:34 »
Bobines gaan wel degelijk stuk, maar idd niet vaak.

Check voor witte vlekjes rond de bobine, daar waar hij doorslaat, bijv. richting het frame. Bij mijn auto was dat het geval. Bobine vervangen, probleem over.

Volgende suspect is de CDI zelf. Al eens geprobeerd uit te wisselen met die van een ander?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 152
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #19 Gepost op: 20-09-2011, 12:37 »
Ik ben weer een stapje verder. Ik heb een bobine van een dr650rs gekocht, die werkt prima. Hij vonkt nu gewoon altijd en een stuk feller. Alleen rijdt de motor nog steeds niet goed. Bij lage toeren is hij vrij sterk, maar als hij meer toeren begint te maken gaat hij meteen sputteren. En de bougies komen er weer zwart uit (ondanks dat ik ze nu ook een graadje warmer heb gekocht).
Ik denk dus dat het probleem bij de vervroeging zit. Dit wordt toch geregeld door de CDI? Of kan het ook aan die pick-up liggen?
Bedankt weer!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #20 Gepost op: 20-09-2011, 12:46 »
Wat voor carburateur heeft een DR? Een Mikuni BST40 CV carb?

Ik zie maar zo dat het membraan haarscheurtjes heeft, of lekt op een of andere manier.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 152
Re: Motor rijdt niet constant.
« Reactie #21 Gepost op: 20-09-2011, 13:16 »
Het is een Mikuni VM38SS.
Volgens mij zit er niet zo een membraan in...

Post Merge: 21-09-2011, 11:43
Maar een CDI zou het probleem met de vervroeging toch oplossen? Ze zijn niet goedkoop namelijk..
Bedankt!