Ben ook weer thuis.
Zo, dat was leuk! Eerste worden in het zwaarst bevochten eencylinderklassement en tweede overall achter een ervaren Croatië rallyrot.
Het allerbizarste vond ik wel donderdag de eerste proef, daar kon je niet veel fout doen op 1 afslag na waar ik zo'n 20m doorschoot en de overall topper zijn rallyuitslag verprutst heeft. Uiteindelijk was het gewoon een snelle proef met weinig navigatie. Aan de telefoon met Marcel beweerde ik nog dat ik wel wat plaatsen gezakt zou zijn maar ik was het snelst op proef 1 en had maar heel erg weinig verloren op proef 2 die dag. Ik ben de hele avond niet meer opgehouden met lachen.....
Het begon al goed met de proloog, waar ik 5e ben geworden. Onderweg wel een aantal mensen tegen gekomen die bij de bochten moesten stoppen om de route te zoeken en eentje kwam me zelfs tegemoet (verdwaald?). De proloog was een echte navigatie etappe en dat ligt me goed. Zo je proloog rijden geeft gelijk goed vertrouwen voor de rest van de rally.
De dagen erna lag de nadruk veel op snelheid over keien paden, Michel kwam me nog een keer ongenadig hard voorbij en ik moet zeggen dat dat wel inspireert. Als hij harder kan, kan ik het ook. Toch?
De 2e special van de donderdag was lang en zwaar. Echte onderarm killers (bij mij dan), maar toch wel weer een goeie tijd gezet. Donderdagavond was het wel duidelijk dat het tussen Michel en mij spannend ging worden. De nr 1 overall stond 7 minuten voor mij, Michel maar iets meer als 1.
M'n Sigma was stuk gegaan trouwens en ik had al in het roadbook gezien dat er geen einde van special 2 stond. Er was al eens gezegd dat er ook een gem. snelheid etappe zou zijn dus dat moest special 2 van de vrijdag worden. Spekkie voor een Sigma bekkie dus. Maken dat ding.
De opnemer bleek stuk en laat Michel er nu eentje bij zich hebben, nogmaals bedankt Michel. Ding eraan gesoldeerd, magneetje nog omgedraaid omdat ie dubbel aangaf.
De 1e proef van de vrijdag ging niet door, maar goed ook want beneden waaide je al van de berg af. Moet je vooral gaan racen over de bergtoppen....
2e proef, gem. 35 km/u. Alvast even geoefend op het laatste stukje voor de start van de proef. 35 blijkt nog best hard op dat stuk! Alle tijd voordat ik mag starten. Gemiddelde van te voren gereset en na 150 meter ook de stopwacht gestart. Voor het geval ik fout zou rijden om dan met de berekende tijden bij elke aanwijzing iets te kunnen doen.
De berg op flink m'n best gedaan om em op de 35 te krijgen. Boven op de berg, 2 T's bij het plaatje maar geen telegraafpaal te zien. Ietsje ongerust maar ook in andere richtingen geen telegraafpalen dus het zal wel een foutje in het roadbook zijn. Dat kwam wel vaker voor. Boven lekker op m'n gemak door het gras getokkeld, de teller tussen de 34,89 en 36nogwat. Daarna weer helling af met grote keien en haarspeldbochten. Hier moet je echt je best doen om die snelheid vast te houden. Uiteindelijk zou de finish tussen plaatje zus en zoveel zijn over een paar km. Waarschijnlijk te verwachten was de finish aan het eind van een 4 km lang stuk. Tussentijden uitrekenen per aanwijzing schiet je dus niet veel mee op, je rijdt dan alweer 4 km "blind". Ik haal 2 anderen in die staan te wachten, vermoedelijk kunnen ze niet zo goed rekenen, en stop bij de finish met 34.97 op de teller. Hoppa, zo doe je dat. Met uiteindelijk slechts 1 seconde fout gefinished op de ruim 18 minuten.
De kompasproef (dinsdag geloof ik) ben ik helaas nog een paar km fout gereden. Net even te snel willen kijken. Deze proef was een normaal roadbook maar dan zonder pijl en in tekst de kompaskoers erbij. Rijden naar de kruising dus, stoppen en op het op m'n arm getapete kompas koekeloeren, gauw weer door.
Ik had wel van te voren bij elk plaatje de afwijking van de koers bij het vorige plaatje ingetekend. Als het pad dus rechtdoor liep, of duidelijk een beetje links of rechtsom wist ik zo al waar heen te gaan, zonder kompas.
Eigenlijk erg leuk om te doen, al had ik graag een werkend kompas op m'n dashboard gehad.
Bij de prijsuitreiking kreeg ik een crosslaars maat 39 en eentje maat 41. Als het goed ik worden er nog 2 dezelfde bij voorkeur in mijn maat nagestuurd. En een dikke gutschein voor een vakantie bij
www.desertdream.at (iemand plannen daarvoor?)
O ja, woensdag sleuteldag.
Luchtfilter verwisseld, banden "natuurlijk" ook. Verder nog een beetje anderen geholpen. Ik had wat "onverwachtte" spullen mee, alu strip, boormachine, speednuts en de normale dingen zoals soldeerbout, amp stekkertjes, boutjes/moertjes en zo en bijna alles is gebruikt. Handig zo'n kist voor spullen op de aanhanger! O, hij is niet waterdicht op de ondernaad trouwens.
Uiteindelijk zag ik donderdag dat m'n remlicht het niet meer deed. Maar ik had geen zin om die ook te maken, dat komt morgen wel weer. Nog wel even de toeter en LEDjes voorop weer aan de massa aangesloten. Af en toe is een toeter handig in de proef als je een langzamere deelnemer voorbij wilt.
Bij de keuring stonden er wat mensen te lachen om (of naar?) m'n XRally 440 trouwens.