Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Rallye di Croatia  (gelezen 18727 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #90 Gepost op: 04-06-2006, 17:34 »
We zijn d'r weer!

Niet vergeten op je rallye paklijstje te zetten: een kogelvrije vestje ::)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #91 Gepost op: 04-06-2006, 18:00 »
Heb er 1 liggen voor je. Maar dat rijdt denk ik voor geen meter. Was die meneer erg boos op jullie?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #92 Gepost op: 04-06-2006, 18:02 »
goed gereden mannen! we willen wel plaatjes he!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #93 Gepost op: 04-06-2006, 19:54 »
Zo, net terug en even wat eerste indrukken.
Heb mij bijzonder goed vermaakt. Paar kleine "pechjes" gehad. Roadbook steun gebroken door trillen. Dit heb ik onderweg gemaakt met duikerstape, tywraps en een steeksleutel 8. Kwam ik natuurlijk veel te laat bij de proef en direct 25 minuten straftijd aan de broek, maar ja, zonder roadbook kom je er helemaal niet.... S'avonds laten lassen door een krowaat die al stevig aan de slybowic had gezeten. Zag er niet uit dus, maar met een stuk betonijzer eraan gelast hield het verder perfect. Verder ging de ontsteking stuk. Prrrrrr....... en toen niks meer. Helaas. 3 uur lang mijn zonden zitten overdekken en wederom een boel straftijd aan de broek.... Net voor het echt hard begon te regenen kwam de bezemwagen mij ophalen..... Eerst konden ze mij niet vinden omdat ik net als bijna iedereen aan het eind van de proef fout gereden was.... Toen er niemand kwam heb ik de GPS coordinaten maar doorgesms-ed. Toen belden ze binnen 20 seconden terug hoe ik aan die coordinaten kwam! (GPS is niet toegestaan) Die muts van de organisatie boos! Nou ja, had hem alleen maar voor nood bij en ik vond dit zelf wel een "nood" geval. Afijn, konden ze mij eindelijk vinden. Heb die muts wel even duidelijk gemaakt dat ik niet zonder GPS in de pampa "fahr". Afijn, dat was de pech dus wel. O ja, had ook nog een scheur in het karkas van mijn voorband, maar daar kwam ik pas achter toen ik 3 uur de tijd had om naar mijn motor te gaan zitten staren....

Het roadbook lezen viel mij tegen, zeker tijdens de proloog. Was tot nu toe alleen de ketelaars roadbooks gewend, dus dat was wennen. Ook zaten er wel enkele trickie posities in en je moet gewoon even wennen aan de manier waarop de organisatie de routes heeft uitgezet. het moet natuurlijk ook weer niet te makkelijk zijn! Later ben ik op advies van Corné meer op de totalen gaan letten en dat ging beter. Ook leer je het landschap beter "lezen" in relatie tot het roadbook. Afijn, veel geleerd dus. Ook de tips van Corné en Erwin gevolgd over het maken van aantekingen in het roadbook. De eerste dag heb ik het gewoon gemonteerd en ben gaan rijden. Later ben ik de avond ervoor beter het roadbook gaan bestuderen en had ik van te voren al een paar lastige situaties onderkend en daar aantekeningen over gemaakt. Toch wordt je onderweg nog wel eens verast door situaties die in het roadbook eenvoudig lijken maar in werkelijk lastig te herkennen zijn.

De speciale proeven zijn echt leuk. Als je de weg kan vinden..... Kun je wel een snelle enduro hebben maar dat helpt je dan niks! het is mij ook duidelijk geworden dat je niet lukraak achter anderen aan moet rijden want die snappen er vaak net zo weinig van als jij zelf. Later in de week had ik wel in de gaten wie goed roadbook kan lezen en wie niet..... Daar heb ik dan dus ook wel wat aan gehad om het goede spoor weer op te pikken. Er waren proeven waar het roadbook lezen heel belangrijk was en er waren proeven waar het roadbook makkelijk was maar de route moeilijk. Daar komt het dus echt op het rijden aan en daar had ik veel plezier van de lichte Husaberg over de soms grote keien.

Van te voren maakte ik mij veel zorgen over de brandstof. Dus hadden Bert en ik een extra Acerbis bumtank gemonteerd. Die deed het op zich prima en ik had er niet veel last van. Af en toe "bumt" ie wel tegen je kont en als ie vol is voel je het wel iets. Het wordt echter zeker niet onrijdbaar. Toch waren er veel standaard enduro's (KTM EXC en WR's bijvoorbeeld) met een standaard tank en achteraf kon dat best wel. Dan moet je echter wel alle tankmogelijkheden benutten. Nadeel kan zijn dat je door het tanken net iets te laat bij de volgende proef kan komen en je dus wat straftijd oploopt. Als je voor het klassement gaat tenminste.

Zoals gezegd waren Bert en ik met Husaberg. Die bevielen prima maar het viel mij wel op dat enkele zware allroads ook zeer goed presteerden. Bijvoorbeeld een africatwin en twee jongens met Cagiva Elefants. En niet te vergeten de DR Big's en de HP2's. Veel van die mannen waren er al meerdere malen geweest, maar toch petje af hoor! Het lijkt wel of die zware dingen over de stenen glijden, zo soepel. Zij zullen echter het lage gewicht van de sport enduro's wel benijden. Conclusie is echter dat de motor in deze rally niet per se een sport enduro hoeft te zijn. Volgend jaar misschien toch de KTM maar eens uitproberen daar? Die is zeker een stuk comfortabeler om rechtopstaand te rijden op de lange paden.

De organisatie was dik voor elkaar. Niet alle oostenrijkers zijn lachebekjes, maar het was gewoon goed georganiseerd voor weinig geld. Onderweg voeldoende mensen van de org ook met motoren onderweg om banden te plakken etc. Ook de proeven verliepen gladjes. Zoals Corné al opgemerkt had was er nog een Kalasnikow incident en reed Fons nog tegen een over de weg gespannen staaldraad aan. Erg gevaarlijk en dat was gelukkig goed afgelopen. De organisatie heeft wel gemeld dat het steeds lastiger wordt om te organiseren. Er werd dan ook veel nadruk gelegd op rustig rijden in de dorpjes en door boerderijen etc. Afijn, of het volgend jaar nog door gaat wist de organisatie nog niet te bevestigen. In Istrië gaat het al helemaal niet meer omdat de "groenen" daar al tegen in protest kwamen. Moeten we nog verder rijden...... Pfffff, alles bij elkaar zo'n 3500 km gereden maar het was het zeker waard!

Ik ga in ieder geval een betere roabook steun maken en de diverse knopjes van de bediening wat beter positioneren. Nu moest ik mijn hand van het stuur halen om het roadbook door te draaien. Kwam mij één keer op een bijna crash te staan toen ik achter Corné aan het aanjagen was. Dan moet je namelijk stevig doorrijden en dan kan je beter je handen aan het stuur houden....... O ja, en een reserve ontstekingsspoel in mijn rugzak.......

Arjen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #94 Gepost op: 04-06-2006, 22:45 »
Ben ook weer thuis.

Zo, dat was leuk! Eerste worden in het zwaarst bevochten eencylinderklassement en tweede overall achter een ervaren Croatië rallyrot.  :D

Het allerbizarste vond ik wel donderdag de eerste proef, daar kon je niet veel fout doen op 1 afslag na waar ik zo'n 20m doorschoot en de overall topper zijn rallyuitslag verprutst heeft. Uiteindelijk was het gewoon een snelle proef met weinig navigatie. Aan de telefoon met Marcel beweerde ik nog dat ik wel wat plaatsen gezakt zou zijn maar ik was het snelst op proef 1 en had maar heel erg weinig verloren op proef 2 die dag. Ik ben de hele avond niet meer opgehouden met lachen.....

Het begon al goed met de proloog, waar ik 5e ben geworden. Onderweg wel een aantal mensen tegen gekomen die bij de bochten moesten stoppen om de route te zoeken en eentje kwam me zelfs tegemoet (verdwaald?). De proloog was een echte navigatie etappe en dat ligt me goed. Zo je proloog rijden geeft gelijk goed vertrouwen voor de rest van de rally.

De dagen erna lag de nadruk veel op snelheid over keien paden, Michel kwam me nog een keer ongenadig hard voorbij en ik moet zeggen dat dat wel inspireert. Als hij harder kan, kan ik het ook. Toch?
De 2e special van de donderdag was lang en zwaar. Echte onderarm killers (bij mij dan), maar toch wel weer een goeie tijd gezet. Donderdagavond was het wel duidelijk dat het tussen Michel en mij spannend ging worden. De nr 1 overall stond 7 minuten voor mij, Michel maar iets meer als 1.

M'n Sigma was stuk gegaan trouwens en ik had al in het roadbook gezien dat er geen einde van special 2 stond. Er was al eens gezegd dat er ook een gem. snelheid etappe zou zijn dus dat moest special 2 van de vrijdag worden. Spekkie voor een Sigma bekkie dus. Maken dat ding.

De opnemer bleek stuk en laat Michel er nu eentje bij zich hebben, nogmaals bedankt Michel. Ding eraan gesoldeerd, magneetje nog omgedraaid omdat ie dubbel aangaf.
De 1e proef van de vrijdag ging niet door, maar goed ook want beneden waaide je al van de berg af. Moet je vooral gaan racen over de bergtoppen....
2e proef, gem. 35 km/u. Alvast even geoefend op het laatste stukje voor de start van de proef. 35 blijkt nog best hard op dat stuk! Alle tijd voordat ik mag starten. Gemiddelde van te voren gereset en na 150 meter ook de stopwacht gestart. Voor het geval ik fout zou rijden om dan met de berekende tijden bij elke aanwijzing iets te kunnen doen.
De berg op flink m'n best gedaan om em op de 35 te krijgen. Boven op de berg, 2 T's bij het plaatje maar geen telegraafpaal te zien. Ietsje ongerust maar ook in andere richtingen geen telegraafpalen dus het zal wel een foutje in het roadbook zijn. Dat kwam wel vaker voor. Boven lekker op m'n gemak door het gras getokkeld, de teller tussen de 34,89 en 36nogwat. Daarna weer helling af met grote keien en haarspeldbochten. Hier moet je echt je best doen om die snelheid vast te houden. Uiteindelijk zou de finish tussen plaatje zus en zoveel zijn over een paar km. Waarschijnlijk te verwachten was de finish aan het eind van een 4 km lang stuk. Tussentijden uitrekenen per aanwijzing schiet je dus niet veel mee op, je rijdt dan alweer 4 km "blind". Ik haal 2 anderen in die staan te wachten, vermoedelijk kunnen ze niet zo goed rekenen, en stop bij de finish met 34.97 op de teller. Hoppa, zo doe je dat. Met uiteindelijk slechts 1 seconde fout gefinished op de ruim 18 minuten.

De kompasproef (dinsdag geloof ik) ben ik helaas nog een paar km fout gereden. Net even te snel willen kijken. Deze proef was een normaal roadbook maar dan zonder pijl en in tekst de kompaskoers erbij. Rijden naar de kruising dus, stoppen en op het op m'n arm getapete kompas koekeloeren, gauw weer door.
Ik had wel van te voren bij elk plaatje de afwijking van de koers bij het vorige plaatje ingetekend. Als het pad dus rechtdoor liep, of duidelijk een beetje links of rechtsom wist ik zo al waar heen te gaan, zonder kompas.
Eigenlijk erg leuk om te doen, al had ik graag een werkend kompas op m'n dashboard gehad.

Bij de prijsuitreiking kreeg ik een crosslaars maat 39 en eentje maat 41. Als het goed ik worden er nog 2 dezelfde bij voorkeur in mijn maat nagestuurd. En een dikke gutschein voor een vakantie bij www.desertdream.at  (iemand plannen daarvoor?)

O ja, woensdag sleuteldag.

Luchtfilter verwisseld, banden "natuurlijk" ook. Verder nog een beetje anderen geholpen. Ik had wat "onverwachtte" spullen mee, alu strip, boormachine, speednuts en de normale dingen zoals soldeerbout, amp stekkertjes, boutjes/moertjes en zo en bijna alles is gebruikt. Handig zo'n kist voor spullen op de aanhanger! O, hij is niet waterdicht op de ondernaad trouwens.

Uiteindelijk zag ik donderdag dat m'n remlicht het niet meer deed. Maar ik had geen zin om die ook te maken, dat komt morgen wel weer. Nog wel even de toeter en LEDjes voorop weer aan de massa aangesloten. Af en toe is een toeter handig in de proef als je een langzamere deelnemer voorbij wilt.

Bij de keuring stonden er wat mensen te lachen om (of naar?) m'n XRally 440 trouwens.   ;D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #95 Gepost op: 05-06-2006, 08:00 »
welkom thuis
goed gedaan heren we zijn weer trots op jullie
greetz peet

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #96 Gepost op: 05-06-2006, 10:42 »
Hee Heren,

Mooi verhaal, zou te zien is deze rallye zeker de moeite waard... Erwin gefeliciteerd  8)

En een dikke gutschein voor een vakantie bij www.desertdream.at  (iemand plannen daarvoor?)

Kweeniet wat een gutschen is (tegoedbon??) maar uuuh crossen in Libie lijkt me wel wat  :D
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #97 Gepost op: 05-06-2006, 13:18 »
Gave verhalen, op die Kalaschnikov na dan..

En dan te weten dat ik bijna mee geweest was  :-[


Nouja, rede te meer om m'n best eens te doen op de brommert. Ga maar eens de werkplaats in, alweer  :-X

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #98 Gepost op: 05-06-2006, 13:39 »
idd mooie verhalen en die kalasnikov vind ik wel bij dat voormalig oostblok land passen
maar jullie zijn mooi optijd terug want nu ligt er sneeuw en ijs

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #99 Gepost op: 05-06-2006, 14:43 »
Nou,

Jullie hebben natuurlijk alles al gelezen op rallymaniacs, dus ik ga het maar niet allemaal herhalen.

Kan wel iedereen deze rallye aanraden: in ieder geval een stuk relaxter dan bv. een el Chott en je leert er heel goed navigeren. Fijne roadbooks en echte rallye stress om op tijd te starten en op tijd bij je proeven te zijn omdat je anders straftijd krijgt. Wel een nadeel is dat je je geen foutjes kunt veroorlove. Ik heb er eentje gemaakt op de 1e proef van de 2e dag. Dat heeft me een half uur gekost en dat heb ik niet meer goed kunnen maken, ondanks de goeie proeven die daarna kwamen (zelfs een keer 3e geworden...).

Dus zeker de moeite waard.

Enneh, mijn goedkope Heidenau voorbandje met 1,5 barr en een dikke binnenband heeft het heel goed gedaan: Nix lekgereden, en ik kan je verklappen dat ik nog nooit zoveel stenen gezien heb, en ik ben er ook nog nooit zo hard overheen gesjeesd...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 145
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #100 Gepost op: 05-06-2006, 15:11 »
mooie verhalen en goede prestaties :) :)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #101 Gepost op: 05-06-2006, 18:48 »
De echte stoere foto's laten nog ff op zich wachten, maar hierbij alvast een paar piccies (kheb er niet zoveel gemaakt)...


Wachtend voor de start van de 1e kompasproef


Bert er vandoor...


Stofbekkie



Net na de zwaarste proef (10 km berg op over enorme keien en 7 km. naar beneden...)



Pas op voor mijnen



De vliegende hollanders

Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 136
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #102 Gepost op: 05-06-2006, 22:26 »
Welkom thuis mannen!
Erwin proficiat met je tweede plaats!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #103 Gepost op: 05-06-2006, 22:26 »
gaaf!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Rallye di Croatia
« Reactie #104 Gepost op: 05-06-2006, 23:00 »
Gefeliciteerd Erwin, je bent een kanjer :D

De rest natuurlijk ook gefeliciteerd, stoere verhalen.

Noppy