Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Prolink aanpassing  (gelezen 7187 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #15 Gepost op: 03-07-2011, 09:18 »
De veersterkte moet je gewoon kunnen meten/uitrekenen lijkt me.
 
Hardop denken:
 
- Vering moet in balans zijn, dus beiden ongeveer tegelijk tegen de max aan zitten.
- gewichtsverdeling motor 50/50 (aanname, anders wegen)
- Voorpoten afstemmen op wat je hebben wilt. Heb je bijvoorbeeld 5N/mm veren, 30cm veerweg, 27 graden balhoofdhoek: Gewicht op de voorkant is dan volledig ingeveerd (300mm x 5N/mm)/cos(27 graden) = 1683N.
 
- Achterkant schokker eruit, en de slag meten van vol uitgeveerd tot vol ingeveerd. Die is dan bijvoorbeeld 5cm.
- Veersterkte achterkant word dan 1683N / 50mm = 34N/mm.
 
Is dat te kort door de bocht?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #16 Gepost op: 04-07-2011, 20:25 »
Ik heb even vlug een grafiek gemaakt van de prolink. Hij is progressief alleen wel heeeeeeeeeeeel weinig.



Een hoop onderdelen voor een klein beetje kromming in de lijn ::)

Gr.

Jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #17 Gepost op: 04-07-2011, 21:55 »
Voor de geïnteresseerden  http://www.atnet.it/lista/casuni.htm

En kijk ook even goed op je tekening of dit wel klopt met de werkelijkheid. Ik heb er mijn twijfels over omdat je de trekstang aan de achterbrug hebt getekend ipv aan het frame. Of anders moet je jezelf eens afvragen of het bij je motor goed zit. Misschien vergelijken met een andere?
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #18 Gepost op: 04-07-2011, 22:38 »
Hij klopt echt hoor, kijk maar op onderstaande foto. Dit is niet mijn motor en de prolink zit hetzelfde.


Die prolink op http://www.atnet.it/lista/casuni.htm is waarschijnlijk veel progressiever als van mijn motor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #19 Gepost op: 05-07-2011, 22:47 »
OK dat is dat ook weer helder,(kan weer slapen ;) ) thx
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #20 Gepost op: 13-07-2011, 22:58 »
De aangepaste prolink en voorvorkbussen zitten op de motor. Ziet er meteen veel beter uit met wat meer hoogte. Nu nog even een langere remleiding monteren en ik kan weer rijden. :)

Gr.

Jeroen

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #21 Gepost op: 20-07-2011, 10:40 »
Zo, deel één van de verbouwing is klaar. De motor staat 4cm hoger op zijn wielen. :)

Op naar het volgende deel, een rallly kuip en led achterlicht.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #22 Gepost op: 20-07-2011, 11:43 »
En de standaard verlengen 8)
Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #23 Gepost op: 20-07-2011, 13:04 »
En de standaard verlengen 8)

Je hebt gelijk, de standaard kan niet de standaard standaard blijven
Als ik de standaard verleng is alleen de standaard niet meer standaard. ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #24 Gepost op: 20-07-2011, 15:52 »
Er is vast geen standaard, standaard oplossing voor dit standaard standaard probleem. :D
Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #25 Gepost op: 20-07-2011, 17:24 »
Zo, deel één van de verbouwing is klaar. De motor staat 4cm hoger op zijn wielen. :)

Op naar het volgende deel, een rallly kuip en led achterlicht.



En hoe rijdt, veert en stuurt dat nou?

Beetje nerveuzer mag ik aannemen.
Heb je al de wens om stijvere voorveren te monteren?

Wij zijn natuurlijk allemaal heel benieuwd!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #26 Gepost op: 21-07-2011, 08:29 »
Helaas alleen nog in de straat heen en weer kunnen rijden. De langere remleiding is nog niet binnen.
Ik verwacht dat de rijeigenschappen ongeveer gelijk blijven aangezien ik nog steeds dezelfde veer voorspanning e.d. heb. Misschien dat er wat verschil ontstaat doordat de gewichtsverdeling nu iets meer naar het achterwiel is verlegd. Ik hoop het allemaal snel te kunnen gaan ontdekken.

Gr.

Jeroen