Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Coronel met electro buggy naar Dakar !?  (gelezen 2718 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Gepost op: 06-07-2011, 09:50 »
Hoorde dit nieuws net op BNR.

 http://www.energeia.nl/preview/1358-Coureur-Coronel-gaat-Dakar-rally-te-lijf-met-elektrische-buggy.html

Lijkt oud nieuws, maar had het hier nog niet voorbij zien komen.
En liep hier ook niet ergens een weddenschap over het gebruik van electro-voertuigen  in de Dakar?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #1 Gepost op: 06-07-2011, 10:04 »
gaat ie idd doen, daar waarde motor rijders gaan tanken staat dan een aanhnager met nieuwe accu pack voor hem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #2 Gepost op: 06-07-2011, 10:28 »
ja. dan moet ie dus 225 km op een accupack kunnen rijden: Das best een eind!

ik zou het graag met een electro-motorfiets doen, maar ik dnek dat dat echtnog niet haalbaaar is. Misschien over 2 jaar wel, als de accu's weer iets beter zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #3 Gepost op: 06-07-2011, 12:24 »
ja. dan moet ie dus 225 km op een accupack kunnen rijden: Das best een eind!

ik zou het graag met een electro-motorfiets doen, maar ik dnek dat dat echtnog niet haalbaaar is. Misschien over 2 jaar wel, als de accu's weer iets beter zijn.

Ze hebben ook support auto's... En de accu's kunnen snel geladen worden. Ze hoeven tenslotte maar 3 weken mee te gaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #4 Gepost op: 06-07-2011, 12:39 »
Ze hebben ook support auto's... En de accu's kunnen snel geladen worden. Ze hoeven tenslotte maar 3 weken mee te gaan.

ja idd, ik denk dat ze ook wel onderweg een accu uit de support truck trekken. De helft, 125km gaat zeker.

euhm.. dat bijladen moet je maar eens aan rekenen. ook snelladen zet nog niet zo veel zoden aan de dijk hoor: niet om 'effe een accutje bij te laden iig. Wel om bijv in de servicetruck de accu's te laden voor de volgende dag.

Uiteindelijk moet je toch de energie maken voor die 200km: dus minstens 20 liter brandstof omzetten in electra. Dat krijg je niet in 1 uurtje die accu in. (en dan in 3 uur er weer uit)


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #5 Gepost op: 06-07-2011, 12:53 »
We weten hier met z'n allen wat het energieverbruik van je motor is als je veel mul zand en bagger tegen komt. Met een auto is dat nog even erger en die buggy wil je niet te zwaar maken want dan ben je de voordelen van de buggy kwijt. Je neemt dus een beperkt aantal accu's mee en dus beperk je de actieradius ook behoorlijk. Die 125 km vind ik nog behoorlijk positief als je echt de duinen en mul zand in moet. Gelukkig hebben onze technische studentjes in Delft mogelijkheden genoeg om te bepalen wat het optimale aantal accu's is. Als ze maar rekening houden met de onzekere factoren (zoals fout rijden en dus extra km maken). Ik zie hem in ieder geval nu al weer regelmatig achter een vrachtwagen hangen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #6 Gepost op: 06-07-2011, 13:00 »
vergeet niet dat het hier een project betrefd waarbij de TU behoorlijk wat effort levert. Die hebben ook goed ervaringen op gedaan in de solar challenges.
 
225km zullen ze wel redden, daar word nu alles op gebeouwd zoals het lijkt. En ze zijn er nu alweer 1 a 2 maand mee bezig. Volg het al een tijdje op twitter.
Coronel heeft er vertrouwen in. Ik denk dat dit zelfs nog beter gaat functioneren dan de ellende met variomatic in de buggy. Verder zijn ze met accupack toch wel flexibel. Klein pakketje op de "eenvoudiger" etaapes en zwaar longlasting pakket op de zware lees duin etappes.
 
Dat de buggy zwaarder word speelt natuurlijk ook mee, echter het vermogen gaat ook drastisch omhoog naar omgerekend 260pk! Natuurlijk is dit piekvermogen en heb je nodig een lange hoge duin op te komen. Een benzine motor vindt dat ook niet fijn om op een duin afgewurgt te worden. Je schakelt iig een heleboel componenten uit van een vebrandingsmotor. (oa smering, koeling, stof, dichtzittende luchtfilters) en geen versnellingsbak meer.
 
Ik zie het wel zitten als ze de logistiek van de accupacks maar op orde hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #7 Gepost op: 06-07-2011, 13:24 »
Ontzettend gaaf zeg, ik hoop maar dat ze het goed voor elkaar krijgen en niet zoals met die E-crosser bij de eerste modderplas in de problemen komen omdat de open motor daar niet tegen kan
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #8 Gepost op: 06-07-2011, 13:35 »
.......... en niet zoals met die E-crosser bij de eerste modderplas in de problemen komen omdat de open motor daar niet tegen kan

eeeeh vertel ´s, dat verhaal ken ik ook nog niet!

Wat de electro buggie betreft hoorde ik vanmorgen dat vooral het hoge koppel dat bij ieder toerental voor handen is het grote voordeel zou moeten zijn.
En de accus zouden telkens in ongeveer 8 minuten vervangen worden.
Ben heel benieuwd.
Vooral ook naar de spinof van zo´n project.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #9 Gepost op: 06-07-2011, 13:50 »
Eén ding is gegarandeerd: Publiciteit! Al moeten ze dat ding de hele route slepen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #10 Gepost op: 06-07-2011, 13:56 »
Eén ding is gegarandeerd: Publiciteit! Al moeten ze dat ding de hele route slepen!

en daar gaat het nateurlijk om. Ik hoorde dat ie op de verbindingsroutes aan aanhanger mee krijgt met accu's ;)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #11 Gepost op: 06-07-2011, 14:40 »
en daar gaat het nateurlijk om. Ik hoorde dat ie op de verbindingsroutes aan aanhanger mee krijgt met accu's ;)

En ook dat genereert weer publiciteit... Die gasten zijn echt niet dom  8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #12 Gepost op: 06-07-2011, 15:16 »
Als je 'm sleept op de verbinding laadt de accu weer op :-)
KERS in de Dakar!

Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #13 Gepost op: 06-07-2011, 21:16 »
Wow wat een uitdaging gaan ze aan!
 
Helemaal dat ze energie om op te laden niet uit een diesel generator willen halen. Maar door zonnecellen op het dak van een trailer te plaatsen.
Volgens mijn is het oppervlak van een trialer echt nooit genoeg energie op te om zeg elke 3 uur een volle accu te leveren.
 
Ook zal de accu en motor wel gekoelt moeten worden. Als er zoveel energie uit ontrokken wordt moet het wel warm worden is mijn idee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Coronel met electro buggy naar Dakar !?
« Reactie #14 Gepost op: 06-07-2011, 22:12 »
ja.. die zonnecellen is natuurlijk nooit genoeg, maar je kunt natuurlijk wel zeggen dat je het zo doet.

(net als bepaalde mensen die eco-fuel rijden, maar aan het eind van de rally er wel verdacht veel van over hebben )