Heeft iemand hier iets meer kennis betreft asbest??
ja enige, omdat ik een tijdje asbest analyses gedaan heb: (maar dat kan je ook makkelijk op het net vinden: en pin me er niet op vast, ik ben geen medisch wetenschapper)
Asbesten zijn delfstoffen (mineralen die uit de grond hgehaald worden).
De meeste asbest die in NL gebruikt is zit in de bekende golfplaten e.d. en is Chrysotiel. Dit zijn 'serpentijnen': lange vezels.
Hoewel gevaarlijk, wordt er naar mijn idee overdreven angstig mee om gegaan: Chrysotiel stof is nauwelijks gevaarlijker dan zand-stof, waar je stoflongen van krijgt. De rede hiervoor is dat de vezels lang en zacht zijn, en niet fijn verspliteren.
De mensen die bij de bekende asbestfabriek in Goor werkten kregen hierdoor natuurlijk wel veeel vaker longkanker van dan andere mensen: Maar daar lag het asbeststof danook in cm's dikek lagen door de hele fabriek... en die mensen werkten er dag-in dag-uit in.
De andere asbesten (amfibolen) daarentegen zijn dunne harde naald-kristallen, die steeds fijner versplinteren als ze breken: Dit leidt tot hele scherpe kleine vezeltjes die de celwanden doorprikken en heel snel karker veroorzaken: Deze zijn dus echt WEL veel gevaarlijker dan 'gewoon stof'. Welke asbest het is, kan je met het oog niet zien!, daarvoor heb je een electronen-microsoop nodig.
De amfibolen asbesten zitten vooral in echte brandwerende materialen (de bekende brandwerende deur-platen e.d.)
een site die het vrij goe dlaat zien naar mijn idee:
http://www.asbestnet.nl/asbest/soorten.htmen tja.. wat er in de weg zet, dat je weet je niet.
just my 2cts