Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Astbest gebruikt in de verharding van wegen en bermen.  (gelezen 2383 keer)

Offline member

Astbest gebruikt in de verharding van wegen en bermen.
« Gepost op: 10-07-2011, 16:47 »
Nou zat ik even wat kennis op te frissen....lees ik dit stukje in een cursusboek. En ik liep al een tijd met dit vermoeden.
Wij rijden veelal op de onverharde wegen waar ook bouwpuin als verharding werd gebruikt....en dat stuift soms best....niet te spreken over het inademen.... :-X

Heeft iemand hier iets meer kennis betreft asbest??

Stof tot nadenken..... :o

Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

• KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
Re: Astbest gebruikt in de verharding van wegen en bermen.
« Reactie #1 Gepost op: 10-07-2011, 17:06 »
Niet te hard roepen, straks worden er nog meer wegen afgesloten...

Offline member

« Reactie #2 Gepost op: 10-07-2011, 17:08 »
Rondje rond Goor is zeker geen aanrader als het een beetje stoffig is..

Offline member

« Reactie #3 Gepost op: 10-07-2011, 17:25 »
Goor en Harderwijk zijn de plekken waar veel asbest op onverharde wegen gebruikt is.
Zorg dat je voorop rijd zou ik zeggen :)

Post Merge: 10-07-2011, 16:32
Van allerlei soorten gif mag je best wel wat binnen krijgen voordat het spannend word
(MAC waarde) Bij asbest ligt dat wat anders, 1 vezel kan (in theorie) voldoende zijn om asbest kanker te krijgen. Je kunt ook veel meer binnen krijgen zonder ergens last van te krijgen. Daarbij openbaart het zich vaak pas na jaaaaaaren.
Da's een beetje het enge van asbest.

Post Merge: 10-07-2011, 17:35
O ja mac waarde is maximaal aanvaarde concentratie.

Offline member

« Reactie #4 Gepost op: 10-07-2011, 18:47 »
In Brabant ook hoor.

Ik reed een keer met Hoelio. We keken achterom om onze stofwolken te bewonderen aangezien het gort droog was. We keken uit op een bord: 'De provincie Brabant restaureert hier de asbestwegen'.

Oeps :o

Offline member

« Reactie #5 Gepost op: 10-07-2011, 19:30 »
Ik hoop saneren? Of brachten ze een nieuwe laag asbest aan :-X
In Brabant ook hoor.

Ik reed een keer met Hoelio. We keken achterom om onze stofwolken te bewonderen aangezien het gort droog was. We keken uit op een bord: 'De provincie Brabant restaureert hier de asbestwegen'.

Oeps :o

Offline member

« Reactie #6 Gepost op: 10-07-2011, 19:37 »
In Harderwijk en omstreken weet ik dat deze wegen enkele jaren terug allemaal zijn gesaneerd.
Ofte wel een dikke laag asfalt er overheen.
Grz,
Peter

Offline member

• KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 10-07-2011, 20:14 »
Zou me daar niet al te druk over maken. Voordat je dood gaat van de anderhalve keer over zo'n pad, ben je allang aan iets anders overleden 8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

« Reactie #8 Gepost op: 10-07-2011, 20:21 »
 :stupid:
Er word druk aan gewerkt.

http://www.saneringasbestwegen.nl/

Offline member

« Reactie #9 Gepost op: 10-07-2011, 20:25 »
Zou me daar niet al te druk over maken. Voordat je dood gaat van de anderhalve keer over zo'n pad, ben je allang aan iets anders overleden 8)
Goed dat degenen die de pecunia leveren voor de sanering van die wegen er niet zo over denken.
PS:ook nog iets om eens te overdenken: als je nu een wandelaar tegenkomt op zo'n weg, en die staat wat te gebaren, dan zou i ook alleen kunnen bedoelen dat je niet zoveel stof moet maken.

Offline member

« Reactie #10 Gepost op: 10-07-2011, 20:31 »
Stof van zand is ook niet gezond. Bij werken met silica (synthetisch zand) op het lab is dragen van een stofmasker verplicht.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

« Reactie #11 Gepost op: 10-07-2011, 21:19 »
Dis wel geinig:

http://gisopenbaar.overijssel.nl/website/bodematlas/bodematlas.html

Kies 'Herstellen - Bodemkwaliteit - Asbestkaart.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

• Queen off-the-road
« Reactie #12 Gepost op: 10-07-2011, 21:29 »
Offroad rijden is lekker ongezond.

Ik heb vorige week wat kilometers gemaakt achter een tweetakt. Mn strot is nog steeds schor al zou je verwachten dat mengsmering ook de keel smeert...

Liever gelast dan geleaset

Offline member

« Reactie #13 Gepost op: 11-07-2011, 02:28 »
Die Goor casus staat ook in mijn leerboek....gekkenwerk.

Mja....ben niet zo blij met die asbest wegen....kan gewoon op den duur NIET goed voor je zijn.
Het hoeft maar 1 vezeltje te zijn wat problemen kan opleveren....
Al dat zandstof happen op de paden...ook niet echt gezond.

Maarja...wat is tegenwoordig nog wel gezond. ::)

Op het werk vanavond 3 man uit een brandend pand gehaald en wezen zoeken naar een kat ....ben nog misselijk van de bruin/grijs/groen/gele rook...ook niet gezond lijkt mij. ::) ;D
Blauwe testbuisjes..... ;D :-X

Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

« Reactie #14 Gepost op: 17-07-2011, 13:30 »
Heeft iemand hier iets meer kennis betreft asbest??

ja enige, omdat ik een tijdje asbest analyses gedaan heb: (maar dat kan je ook makkelijk op het net vinden: en pin me er niet op vast, ik ben geen medisch wetenschapper)

Asbesten zijn delfstoffen (mineralen die uit de grond hgehaald worden).
De meeste asbest die in NL gebruikt is zit in de bekende golfplaten e.d. en is Chrysotiel. Dit zijn 'serpentijnen': lange vezels.
Hoewel gevaarlijk, wordt er naar mijn idee overdreven angstig mee om gegaan: Chrysotiel stof is nauwelijks gevaarlijker dan zand-stof, waar je stoflongen van krijgt. De rede hiervoor is dat de vezels lang en zacht zijn, en niet fijn  verspliteren.

De mensen die bij de bekende asbestfabriek in Goor werkten kregen hierdoor natuurlijk wel veeel vaker longkanker van dan andere mensen: Maar daar lag het asbeststof danook in cm's dikek lagen door de hele fabriek...  en die mensen werkten er dag-in dag-uit in. 

De andere asbesten (amfibolen) daarentegen zijn dunne harde naald-kristallen, die steeds fijner versplinteren als ze breken: Dit leidt tot hele scherpe kleine vezeltjes die de celwanden doorprikken en heel snel karker veroorzaken: Deze zijn dus echt WEL veel gevaarlijker dan 'gewoon stof'. Welke asbest het is, kan je met het oog niet zien!, daarvoor heb je een electronen-microsoop nodig.

De amfibolen asbesten zitten vooral in echte brandwerende materialen (de bekende brandwerende deur-platen e.d.)

een site die het vrij goe dlaat zien naar mijn idee:
http://www.asbestnet.nl/asbest/soorten.htm

en tja.. wat er in de weg zet, dat je weet je niet.

just my 2cts