Die 100pk uit 700cc wil ik nou net niet, want daar krijg je ook weer een achterbrug voor 100pk bij kado, dikke kettingen, zware wielen, achterbanden in de maten 150/xx/xx, een benzineverbruik van 1:16, etc.
Maak de kleptiming maar lekker niet al te agressief en laat dat blok maar mooi 65-70pk leveren. Heb je een mooi breed koppel en word alles weer net een tikje lichter kwa gewicht. En 65-70pk in een licht rijwielgedeelte komt toch aardig hard van z'n plek...
690-blok zal vast wel goed genoeg zijn. Nooit op gereden. Maar dan nog is dat V-twin blokje bij vergelijkbare specs amper 5kg zwaarder (extra cylinder+kop+zuiger word deels gecompenseerd door lagere benodigde vliegwiel/balansasmassa), loopt het waarschijnlijk net wat mooier rond, slijt het bij dezelfde materiaalbelasting wat minder.
En de potentiele groep kopers is simpelweg groter. Zo'n LC4-690 Adventure is een liefhebbersfiets, een twin kan meedoen tegen de F800GS/Tiger 800XC/etc. en alle vergelijken glansrijk winnen (behalve prijs dan).