Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Merk lagers  (gelezen 5038 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Merk lagers
« Gepost op: 25-08-2011, 10:36 »
Heeft iemand ervaring met verschillende merken lagers? Ik wil mijn link,  swingarm en wiellagers gaan vervangen maar geen idee wat een goed merk  is.

De prijzen verschillen nogal. Van 50 euro voor linklagers tot 90 euro.
_??_
(?_?)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Merk lagers
« Reactie #1 Gepost op: 25-08-2011, 10:40 »
Kijk even wat de formaten zijn: vaak zijn die wel als 'industrie-lager' verkrijgbaar bij een lager/gereedschapsboer. Als je de lagers bij een motordealer koopt, betaal je vaak het dubbele voor exact hetzelfde lager...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Merk lagers
« Reactie #2 Gepost op: 25-08-2011, 10:43 »
Heeft iemand ervaring met verschillende merken lagers? Ik wil mijn link,  swingarm en wiellagers gaan vervangen maar geen idee wat een goed merk  is.

De prijzen verschillen nogal. Van 50 euro voor linklagers tot 90 euro.

SKF is het neusje van de zalm  effe nummers en maten opzoeken en vergelijken wel naar het bedrijf toegaan anders wordt je niet geholpen
sukses

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Merk lagers
« Reactie #3 Gepost op: 25-08-2011, 10:50 »
Ok, missie is helder. Thanks voor de tips ;)

Weten jullie toevallig een goed adresje in omgeving Den Bosch?
_??_
(?_?)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Merk lagers
« Reactie #4 Gepost op: 25-08-2011, 10:59 »
NSK of FAG zijn ook echt prima.

Welke maten zoek je?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Merk lagers
« Reactie #5 Gepost op: 25-08-2011, 11:09 »
Ben ik nog aan het zoeken. Krijg ze niet in het werkplaatshandboek gevonden namelijk.
_??_
(?_?)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Merk lagers
« Reactie #6 Gepost op: 25-08-2011, 11:25 »
www.brammer.nl Ook in Tilburg. Je kunt daar alle documentatie downloaden. Alleen merkspul, geen Chinese kopieën. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Merk lagers
« Reactie #7 Gepost op: 25-08-2011, 11:26 »
Dat klopt, in het WPH staat doorgaans alleen een bestelnummer van de fabrikant.

Als je oude lagers eruit haalt staan er nummers op die aangeven wat de maten zijn.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Merk lagers
« Reactie #8 Gepost op: 25-08-2011, 12:36 »
Kij ook eens op dit soort sites

Staan meestal wel het typenummer van het lagers, overige omschrijvingen zijn soort afdichting
een of tweezijdig.

Afhankelijk van je motor, bij mij worden de meeste lagers vernoemd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Merk lagers
« Reactie #9 Gepost op: 25-08-2011, 12:47 »
Pehavo verkoop zowiezo FAG, zit in Den Bosch, en heeft een ruime voorraad. Nooit problemen gehad met die lagertjes.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: Merk lagers
« Reactie #10 Gepost op: 25-08-2011, 13:08 »
ligt eraan welke motor je hebt. prox heeft lager kitjes compleet maar als het normale lagers betreft kan je inderdaad het beste naar een lagerboer gaan. SKF dealer zijn er genoeg.
moet je wel eerst alle lagers eruit halen. welkmerk motor betreft het?
 
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Merk lagers
« Reactie #11 Gepost op: 25-08-2011, 13:23 »
Meestal zijn alleen dingen als prolinklagertjes waar je schokbreker aan vast zit enzo speciaaltjes. De rest aan naaldlagertjes, kogellagertjes, rollenlagertjes, keringen, etc. is industriestandaard spul en hebben ze gewoon op voorraad bij bijv. de Pehavo.

Dat lagers via de dealer veel duurder zouden zijn is niet perse waar. Bij KTM zijn de prijzen vergelijkbaar zolang je niet bij een of andere toko veel korting krijgt, bijvoorbeeld. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Merk lagers
« Reactie #12 Gepost op: 25-08-2011, 13:32 »
Ik heb setjes gebruikt van Allballs en Pivot Works, voordeel daarvan is dat gelijk alle dichtingen, bussen (bijvoorbeeld swing-arm as) en ringen worden meegeleverd voor schappelijk geld. Merk lagers was (als ik me niet vergis) KNM (en dat zegt me niets). Heb ze nog niet gebruikt, dus de kwalitiet kan ik moeilijk beoordelen.
 
Heb ze in USA besteld bij atvunlimited.com, in 8 dagen bezorgd.
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Merk lagers
« Reactie #13 Gepost op: 25-08-2011, 15:16 »
Ik heb allballs al eens gebruikt in mijn DRZ. Ronald Overveld verkocht die als setje, incl. alle Teflon ringen en afdichtingen. Prima spul, was niet snel kapot.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Merk lagers
« Reactie #14 Gepost op: 25-08-2011, 15:58 »
Ik heb eens alle lagers in mijn LC4 blok vervangen. Eentje (koppelingszijde primaire versnellingsbakas) was een speciaaltje en alleen bij KTM verkrijgbaar. Scheelde totaal ongeveer de helft met origineel KTM! In het voorwiel van KTM EXC en Husaberg zit een slank lagertje die bij KTM iets van 40 euro per stuk kosten! Bij brammer minder als de helft.....oorwiel t

Ander voorbeeld:
Naaldlager Iveco voorwiel tbv aandrijfas bij Iveco 137,= ex BTW per stuk, Bij Brammer zelfde lager 41,= incl BTW!
Keerring tpv zelfde lager bij Iveco 20,= per stuk ex BTW, Bij Brammer 2 stuks voor 7,21 incl BTW!