Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM LC8 motor met veel kilometers  (gelezen 15825 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
KTM LC8 motor met veel kilometers
« Gepost op: 27-08-2011, 16:07 »
Hallo,

Hoeveel kilometers kunnen zo'n blokjes doorgaans aan? Ik weet er eentje staan met 63000km / 40000miles en dit schrikt me toch wat af eerlijk gezegd.
Kunnen die 950 blokken redelijk makkelijk nieuw worden gekocht of tweedehands op de kop getikt?

Laten we zeggen bij gemiddeld gebruik voor een KTM adventure, een beetje offroad, wat onroad en steeds dealeronderhouden.

Ik heb m'n twijfels, maar wie weet zijn die voor niks nodig.
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #1 Gepost op: 27-08-2011, 18:54 »
Hoi,

Meld je vraag ook eens aan op www.lc8.nl, daar zitten de experts (hoewel ik ook hier natuurlijk snel een antwoord van Steven of Dr. Bean verwacht ;-).
Sowieso veel info over lc8 daar natuurlijk.

groeten,

jos

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 22
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #2 Gepost op: 27-08-2011, 20:27 »
Op ADVRider zitten er een paar op +100000km; zonder noemenswaardige problemen.
Aurel is zelfs met ongeveer 50000 km in het blok op wereldreis vertrokken, en heeft nu dik 100000 ondertussen totaal...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #3 Gepost op: 27-08-2011, 21:24 »
 Wow! Dat valt me beter mee dan gedacht.
Als ik me niet vergis zijn vorig jaar de olieschraapveren en de benzinepomp vervangen geweest. Normaalgezien zal dan wel alles 'gecheckt' zijn geweest zeker?

Vandaag nog met een engelse dealer gebeld ivm een 950 adventure met pakken minder kilometers dan die waarover hier sprake. Als hij met een interessant overnamebod komt voor m'n Yamaha zit er een grote kans in dat ik een reisje ga maken...

Indien niet, moet ik misschien toch maar eens goed nadenken over die kilometervreter die ik weet staan...

Ondertussen is alle input meer dan welkom.
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #4 Gepost op: 27-08-2011, 21:39 »
Het is een erg fijne motor maar verwacht niet teveel van de levensduur. Het is een erg sportief blok. Om het ding snel op toeren te kunnen laten komen, zitten er hele korte zuigertjes in. Zo te zien vergelijkbaar met wat in een EXC zit. Aan de andere kant kun je het blok natuurlijk net zoals een exc reviseren als dat op een gegeven moment nodig is.

Ik heb zelf een 990 adv 2006 gehad maar na ca. 15.000 km verkocht vanwege tijdgebrek. Prima motor waarmee het ook goed zand/gravelpaden rijden is. Ik vond wel het zwaartepunt een beetje hoog liggen wat in combinatie met het volkomen afwezig zijn van enige vliegwielwerking voor vervelende momenten zorgde bij kort bochtenwerk. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #5 Gepost op: 27-08-2011, 21:49 »
Misschien wel leuk om te weten dat mijn eerste LC8
(nieuw gekocht in 2003) nu meer dan100k achter de kiezen heeft,
en dat de huidige eigenaar net besloten heeft om er na een lekke voetpakking een op marktplaats gescoord 990 blok in te zetten (carburateurs handhaven).
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=4034
 
van die 100k heb ik er zelf 70 voor m'n rekening genomen destijds ;)
 
maar inderdaad, op  www.lc8.nl vind je veeel meer info
 
 
 
 
 
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #6 Gepost op: 27-08-2011, 21:56 »
Ik heb zelf nog een Superenduro gehad die ik omwille van familieplanning heb moeten verkopen, maar ik weet wel hoe scherp zo'n lc8 blok aanvoelt. Ik mis die power enorm en dat heerlijke doortrekken in elke versnelling. Voor het echt technische werk hou ik m'n EXC 450 en de adventure gaat eerder voor de langere trips dienen en de occasionele allroadritjes, vaak ook woon-werk. Dat hij wat tekortschiet op het 'korte werk' vind ik niet zo erg.

Wat dat 990blok betreft zou ik graag weten wat ik moet verwachten van kost en of ze uberhaupt makkelijk te scoren zijn.
Ik vond het werken aan de machine wel lastig met die airbox/carb-setup, echt old-skool pielen om overal aan te raken maar niet onoverkomelijk...duurt gewoon enkele pintjes langer dan bij een BMW boxer. :-)
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #7 Gepost op: 27-08-2011, 22:07 »
Ik heb zelf nog een Superenduro gehad die ik omwille van familieplanning heb moeten verkopen, maar ik weet wel hoe scherp zo'n lc8 blok aanvoelt.

Tja, heb destijds ook een keer op zo een SE mogen rijden tijdens een probeerdag bij Verpalen. Die voelde toch nog een slag agressiever aan dan de ADV vanwege de kortere gearing. Wel een heeeeerlijke fiets.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #8 Gepost op: 29-08-2011, 20:37 »
nu in rusland de teller op 83000km gezet.

Volgend jaar druppeltje nieuwe olie, kleppies stellen en weer mee naar kyrgyzie, no sweat.  Het blok laat je eigenlijk noooooit stil staan en kan met goed onderhoud goed 100.000km zonder te openen. dan is het misschien tijd voor zuiger veren, moet nog niet. het onderblok nog veel meer kilometers.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #9 Gepost op: 30-08-2011, 16:18 »
Goed bezig Steven!!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #10 Gepost op: 01-09-2011, 14:38 »
nu in rusland de teller op 83000km gezet.

Volgend jaar druppeltje nieuwe olie, kleppies stellen en weer mee naar kyrgyzie, no sweat.  Het blok laat je eigenlijk noooooit stil staan en kan met goed onderhoud goed 100.000km zonder te openen. dan is het misschien tijd voor zuiger veren, moet nog niet. het onderblok nog veel meer kilometers.

De olieschraapveren/zuigerveren zijn vernieuwd geweest, maar de laatste checkup verraadde dat de bike z'n oliefilter naar de klote was (ik vermoed contaminatie door koelvloeistof) en dat er koelvloeistof verdwenen was. Volgens de dealer geen duidelijke aanwijzing waar koelvloeistof naartoe is ::)
Aangezien ik geen aantoonbaar bewijs kan vinden dat de waterpomp en de as ervan ooit vervangen is geweest, gok ik op een waterpomp-rebuild, wat ik relatief makkelijk zelf kan uitvoeren.
De eigenaar klaagde ook over eigenaardige geluiden uit de motor toen  z'n olielichtje af en toe aanging. Ik hoop echt dat er zo niet te lang mee doorgereden is...

Het lijkt erop dat die KTM adventure een sleutelprojektje gaat worden, weet ik meteen wat te doen in m'n revalidatieperiode :)

Maar waar zou een mens een gebruikte lc8 motorblok kunnen vinden en wat zou dat kosten?
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 22
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #11 Gepost op: 01-09-2011, 14:45 »
verdwijnende koelvloeistof, zonder lekkage is 9/10 idd de dichting aan de waterpomp-as.
Bestaan rebuild-kitjes voor.

Lichtje van olie kan hier mee te maken hebben (olie druk), of wat weinig olie, alsook het geluid: de nokkenaskettingspanners zijn immers hydraulisch (werken op de oliedruk -> lage druk = kletterende nokkenasketting).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #12 Gepost op: 01-09-2011, 15:06 »
verdwijnende koelvloeistof, zonder lekkage is 9/10 idd de dichting aan de waterpomp-as.
Bestaan rebuild-kitjes voor.

Lichtje van olie kan hier mee te maken hebben (olie druk), of wat weinig olie, alsook het geluid: de nokkenaskettingspanners zijn immers hydraulisch (werken op de oliedruk -> lage druk = kletterende nokkenasketting).

Ok, dan zit ik op 't juiste spoor. Als er wat lang mee wordt doorgereden met een losse kettingspanner, wat kan dat geven?
Ik zal eens aan de eigenaar vragen hoeveel km's hij er zo mee heeft gereden.
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: KTM LC8 motor met veel kilometers
« Reactie #13 Gepost op: 01-09-2011, 16:06 »
Het is een erg fijne motor maar verwacht niet teveel van de levensduur. Het is een erg sportief blok. Om het ding snel op toeren te kunnen laten komen, zitten er hele korte zuigertjes in. Zo te zien vergelijkbaar met wat in een EXC zit. Aan de andere kant kun je het blok natuurlijk net zoals een exc reviseren als dat op een gegeven moment nodig is.

Sportief als in: veel pk's per liter valt errug mee. Krap 100pk uit 1 liter is niet heel veel. Kijk naar wat Aprilia haalt uit (ook Rotax) V-Twins en de hoge kilometerstanden die daar door sommigen mee gehaald worden. Viercilinders halen tegenwoordig betrouwbaar 180-200 pk uit een liter.
Snel op toeren heeft meer te maken met de lage interne massatraagheid (o.a. vliegwielwerking) imho.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180