Een DRZ als reismotor heb ik nooit goed gesnapt. Je doet zo'n ding echt pijn als je wat autostradekilometers maakt. Ik ben er ook zeker van dat de trillingen je veel te snel gaan vermoeien op langere trajecten. Wel een zalig speelding op de pistes volgens mij, maar daar moet je eerst wel een pak voor afzien. Dat is het voor mij niet waard.
Ik zie die 400-500cc endurootjes echt meer voor wat ze zijn, nl. endurootjes. Een grotere tank en een stevig subframe maakt nog geen reismotor hé. Maar nu ga ik iedereen op m'n nek krijgen waarschijnlijk.
De DRZ lijkt me een stuk degelijker dan een enduro.
Op mijn DR350 rij ik met gemak 600 km op 1 dag zonder 'last' te hebben van het gebrek aan comfort van de motor. Ik zit er eigenlijk heel lekker op.
Je kunt het een probleem vinden dat je wat langzamer bent op de snelweg, maar tijdens een reis zit ik ook het liefst zo min mogelijk op snelwegen... Ik ben deze zomer op mijn XF650 naar zweden geweest en had héél graag mn DR350 meegenomen. Het enige wat me tegen hield, was de wispelturigheid van dat ding omdat hij gaar is; wat ook wel mag na 70.000 km op de originele zuiger... En zolang ik hem heb (nu zo'n 15.000 km) heeft hij heel wat op zn flikker gekregen, van snelweg tot crossbaan.
Mijn XF650 heb ik met enig regelmaat laten pleuren, al dan niet met mij erop, op de glibberige rotsige singletracks door de zweedse bossen. Ik had daar met mn DR350 dubbel zoveel plezier gehad. Ik denk dat vooral voor vrouwen (al dan niet met offroad ervaring) het plezier van een lichte handelbare motor op avontuurlijke wegen zwaarder telt dan een potige kerel die met gemak een Africa twin door het zand sleurt.