Wordt een mooie discussie hier
Reizen.... Dat kan feitelijk op elke motor van een K1300LT (of hoe heet zo´n slagschip) tot een 50cc scootertje...
Maar reizen is voor iedereen anders, dus bepaal wat belangrijk is en redeneer dan verder..
Voor mij:
De motor gaat op de aanhanger naar de start van de reis (dus die rottige snelweg overslaan zeg maar) we nemen het daarbij voor lief dat wij dus na een ronde (1, 2 of 3 weken) weer op dezelfde plaats terug moeten komen.
Wij nemen alle campeeruitrusting mee op de motor (wel lichtgewicht en geen harde koffers)
Wij proberen vooraf al de mooiste offroad routes uit te zoeken, vooraf natuurlijk moeilijk te bepalen wat voor wegen het zijn dus dat verieert vaak van simpele gravelwegen tot hellingen met grote rotsblokken, eindeloze km´s door diep zand, etc... We proberen dan altijd wel ons gezond verstand te gebruiken en op tijd terug te draaien voor we echt ergens zitten te kloten, maar we worden toch ook nog vaak verrast en je zal er dan toch weer uit moeten geraken....
Mijn keuze (als redelijke sterke en potige dame
met behoorlijk wat offroadervaring):
De DRZ400S was heel fijn, gaf veel vertrouwen, top vermogen miste ik niet eens omdat we toch geen snelweg deden, maar ben toch voor een G650Xchallenge gegaan, omdat ik met mijn maten (lengte en omtrek) mij erg opgepropt op de DRZ voelde (vooral de afstand stepjes zadel was van de X veel langer) en had toch iets tekort aan bagageruimte (alhoewel ik daar nog wel uitgekomen was als ik er iets meer aandacht aan had besteed, puntje 1 was belangrijker) daarnaast vind ik dat vermogen van een dikke 1 cylinder toch best lekker en ik vind dat een stuk makkelijker bij lange zware hellingen beklimmen (zo´n 400´tje moet je toch iets meer op toeren houden anders sta je stil, die 650 kan je uit elke situatie terug opentrekken).
En het gewichtsverschil tussen originele DRZ400S (
rijklaar 144kg) en een originele 650Xchallenge (
droog 144kg) heeft de keuze niet tegengehouden...
Was die Xchallenge er niet geweest had ik denk ik graag een TT600RE gehad...
We hebben hier trouwens ook nog een hele frisse XR650R staan, daar zou ik ook maar wat graag een electrische starter en een bagagerek op zetten, maar ja je kan ze toch niet allemaal op hetzelfde moment berijden he
Maar we gaan ook regelmatig op vakantie met minder spektakel, mijn vriend pakt dan de HP2 ipv de KTM690R en ik heb al vaak getwijfeld om voor die gelegenheden een F800GS of een Triumph800Xc te kopen, gewoon omdat ik dat echt gave motoren vind, maar elke keer dat ik met mijn 650X op pad ben ook al is het over straat heb ik daar gewoon zoveel lol aan dat ik telkens maar weer denk.... waarom zou ik....
Ohja en voor de echt extreme tripjes (zonder bagage) heb ik nog een DRZ400E