Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco  (gelezen 5178 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Dag 1

Omdat ik hier vorig jaar 4e bent gefinisht heb ik nummer 4 gekregen, dat wil ook zeggen dat ik vanmorgen als 4e moest starten achter Rodrigues, Przygonski, en Coma.
Ik had dus een sterk veld voor me maar ook nog een heel sterk veld achter me met, Ullevalseter, Casteu, Concalvez, Barreda, Arrendondo, Pain en natuurlijk Henkie Knuiman.

We zijn hier hoofdzakelijk als laatste test voor de Dakar en om te zien waar we staan ten opzichte van de concurrentie, op technisch gebied, dus ik heb eigenlijk geen enkele druk van Sherco op me  om hier een top prestatie neer te zetten.
Het belangrijkste voor hun is dat we een betrouwbare motor hebben en dat ikzelf geen schade oploop, door een valpartij, of zo.

In het begin van de proef moest ik weer een beetje in het ritme komen want het was alweer sinds Sardinië dat ik een rally wedstrijd had gereden. Ook hadden we sinds de test in Tunesie nog enkele details aan de motor verandert en ook daar moest ik een beetje gewend raken.
Ik kreeg al snel weer het oude gevoel en het ritme ging omhoog. Het eerste deel van de etappe was heel erg snel en ik denk dat ik daar wat tijd heb verloren op topsnelheid.
Bij de benzine stop, na 175 km, had Casteu me net ingehaald maar ik was wel aardig ingelopen op de Pool, Przygonski, die als 2e was gestart.
Daarna werd het parcours veel technischer en voelde ik me steeds zekerder op de motor.
Ik zag in de verte het stof van Casteu en ik had het gevoel dat ik weer iets aan het inlopen was tot aan de finish. Ook de afstand naar De Pool werd kleiner, op een zeer technisch parcours met trial passages met veel grote keien en rotsen. Op een gegeven ogenblik was er helemaal geen piste meer te zien en reden we door een brede rivierbedding  met grote rotsblokken. Het laatste stuk naar het einde was snel met vele grote gevaren (3 uitroeptekens op het road-book).

Marc Coma zag ik op ongeveer 30 km van de finish stilstaan met een kapot motorblok.
Hij zou later bij een andere rijder achterop naar het eind van de proef zijn gekomen maar dat ging schijnbaar niet naar zijn zin en hij heeft toen zelf het stuur in handen genomen met de eigenaar van de motor achterop. Hij moet nu een blok vervangen en valt vandaag uit maar mag morgen wel weer starten. Hij krijgt dan wel 10 uur straftijd in het algemeen klassement. Zie dat nog maar eens dicht te rijden, dat lukt zelfs Coma niet.

Eindresultaat van deze eerste wedstrijd dag met de Sherco is een 6e plaats.
Een resultaat, waar ik gezien de bedoeling van deze deelname, helemaal niet ongelukkig mee ben.
De motor, en specifiek, het rijwielgedeelte voelt super aan en geeft veel vertrouwen op deze rotsachtige bodem. Het blokje loopt ook als een trein maar komt misschien nog iets tekort als het om topsnelheid gaat. Dat is waar ik vandaag de meeste tijd heb verloren.
De Michelin Desert achterband was na 297 km proef, volledig op en er zat geen enkele nop meer op. Ook de voorband is volledig op van de harde remacties op de harde bodem.

1 Barreda Husqvarna
2 Concalvez Husqvarna
3 Casteu Yamaha
4 Rodrigues Yamaha
5 Pain Yamaha
6 Verhoeven Sherco
7 Przygonski KTM
8 Ullevalseter KTM
9 Knuiman KTM
 
Bron www.fransverhoeven.com  + http://www.npo.fr/rallyemaroc/en/tunisie-2011/


 
Oilibya rallye du Maroc, Dag 2

Dag 2 bestond uit een proef die bestond uit 2 ronden van 133 km met een neutralisatie tussen finish en start van de 2e ronde van 30 minuten.

Na de start van de 1e ronde kwam ik al snel in m'n ritme en omdat ik Olivier Pain gestart was, was ik eigenlijk aan het proberen om het gat van 2 minuten dicht te rijden.
Na ongeveer 60 km zag ik Pain maar die was zojuist flink gecrasht en lag nog op de grond.
Ik meteen bij hem gestopt en heb zijn motor recht gezet en hem gevraagd of ik bij hem moest blijven, of dat het wel ging. Hij had zichtbaar geen letsel maar hij was nog wel redelijk de weg kwijt en keek heel wazig uit z'n ogen.
Ik ben, in totaal, een tweetal minuten bij hem gebleven maar hij zei dat het wel ging en ik ben meteen doorgegaan. Stom van me was, dat ik de groene neutralisatie knop niet had ingedrukt, meteen na het stoppen. De tijd was dus doorgetikt en ik was 2 minuten kwijt.

Toen we later de grote duinen ingingen zag ik dat Przygonski, die 2 minuten achter me was gestart, kort achter me zat en hij kwam langszij in de duinen. We hebben vanaf daar in hoog tempo de laatste 60 km afgelegd tot aan de finish van de eerste ronde.
Het bleek dat ik toch wel een goede tijd had gereden want zelfs met de tijd die ik was verloren door bij Pain te stoppen, was ik nog 2 minuten sneller dan Casteu en stond ik 4e.

De 2e ronde begon ik in het stof van Przygonski en kort daarna kwam Coma voorbij die vanuit de achterhoede was gestart, na zijn opgave tijdens de 1e dag.
Het stof was wit en bleef heel erg lang hangen omdat er ging wind stond. Daardoor verloor ik in het eerste gedeelte, flink wat tijd op de rest. Vanaf het moment dat we de duinen in gingen kon ik mijn eigen ritme weer oppakken en verliepen de laatste 80 km, zoals tijdens de eerste ronde.
Door een mindere tijd te hebben in de 2e ronde finishte ik weer 6e zoals gisteren en sta ik ook 6e in de tussenstand, na 2 dagen.

Woensdag starten we om 7 uur voor een etappe van 398 km in zeer rotsachtig terrein en start ik dus ook weer als 6e, achter David Casteu en voor de 2 Husqvarna's, die vandaag, in tegenstelling tot gisteren, geen goede tijden op de klokken konden krijgen.
Ik begin me steeds meer thuis te voelen op de Sherco en de vering geeft me veel vertrouwen, zeker na het ruwe terrein van vandaag.



Oilibya rallye de Maroc, dag 3

Toen ik vanmorgen opstond voelde ik me al kiplekker en goed uitgerust.
De eerste start van de liaison was om 7uur en ik moest om 7.10 uur starten, 2 minuten achter Casteu.
Ik was erop gebrand om dat gat dicht te rijden en gelukkig had ik hem al heel snel in het vizier. Bij km 40 zat ik hem zowat op zijn hielen maar wel flink in het stof, wat het niet ongevaarlijk maakte omdat het een heel technisch gedeelte was met veel stenen.
Toen ik de druk een beetje op begon te voeren stopte hij opeens aan de kant met, wat later bleek, een elektronisch probleem.
Ik had daarna vrij baan en kon ongehinderd door het stof mijn eigen tempo rijden.
Toen ik, na 180 km bij de tank stop aankwam, zag ik dat ik ook al aardig wat tijd had goedgemaakt op Ullevalseter en Przygonski.
Later bleek dat ik maar 2 minuten had verloren op Coma tijdens de eerste 180 km.
Op het 2e gedeelte zaten veel snelle stukken en daar heb ik wat tijd moeten inleveren doordat ik gewoon topsnelheid tekort kom. Dat is waar ik werd ingehaald door Concalvez en Barreda.

Ik haalde vandaag een topsnelheid van 160 km/h maar het duurt gewoon te lang voordat ik op snelheid ben. Tot 120 km/h gaat het goed maar na doorgeschakeld te hebben naar de 6e versnelling, gaat het langzaam door.
Het gevoel is wel heel erg goed en de Sherco doet eigenlijk niks verkeerd en ik begin echt één te worden met de motor.

Ik pakte vandaag 3 minuten terug op Ullevalseter en 5 op Przygonski en doordat vandaag Casteu zijn Yamaha de geest gaf en Helder Rodrigues een megafout maakte in de navigatie waardoor hij meer dan 20 verloor, doe ik een goede zaak in het algemeen klassement.
 
Edit , Frans staat na dag 3 op plek 4 algemeen.
 


 Oilibya rallye du Maroc dag 4

We startten vanmorgen weer om 7 uur vanuit het Hotel in Zagora, dus ik had er weer een goede nachtrust opzitten. De verbinding was 65 km naar de start van de proef en ik vertrok daar als 4e, achter Coma en voor Ullevalseter, die er op gebrand was om vandaag de tijd die hij gisteren was verloren, weer goed te maken op mij.

Na 20 km zag ineens veel stof voor me en daar kwam, de winnaar van gisteren Barreda, terug rijden tegen de richting in. Hij had, naar het scheen zijn achtertank kapot en de benzine gutste eruit. Doordat de Husqvarna maar één tank heeft, is dat natuurlijk wel vervelend. Ze hebben nu niet meer de "Frans Verhoeven" achtertank maar een voor Honda gemaakte achtertank van Meca system en ik hoorde Boy al vloeken bij de finish, "Weggooien, die rotzooi".
Mijn dag is eigenlijk best goed verlopen en ik heb de hele proef een hoog tempo kunnen rijden. Ik had op een gegeven moment de hete adem in mijn nek van Ullevalseter, die me ingehaald had, in de duinen. Hij reed in een super mooi ritme door de duinen en dat kwam me goed uit want zo kon ik mooi zijn tempo volgen zonder te hoeven navigeren en moe te worden.
Toen we bijna de duinen uit waren kwam Rodrigues met geweld voorbij vliegen. Vliegen, letterlijk want hij sprong zowat elke duintop, zonder te weten wat erachter was.
Aan het eind van de duinen werd het heel erg slecht met veel harde stoepranden en daar zag ik mijn kans schoon om Ullevalseter terug te pakken en het tempo van Rodrigues te proberen te volgen.
Al snel zag ik Ullevalseter niet meer achter me toen we een lang stuk Fesh Fesh ingingen.
Door het vele stof dat bleef hangen, doordat er geen wind was, kon ik even niet voluit gaan en was ik de aansluiting met Rodrigues kwijt.
De laatste 20 km waren zeer snel maar met veel richtingswisselingen en veel losse stenen, tot aan de finish.
Ik finish vandaag 5e en blijf 4e in het algemeen klassement. Leuk detail is dat ik vandaag Casteu met zijn Yamaha (die dit jaar Sherco heeft verlaten) klop met 40 seconden terwijl hij later was gestart en gebruik kon maken van de zichtbare sporen.

Morgen is het belangrijk dat ik wat tijd kan pakken op Ullevalseter die 4 minuten voor me start. Hij staat kort achter me in het algemeen klassement op 1,30 min.
Marc Coma was vandaag 4e en dus start hij weer, net als vanmorgen, net voor mij.

We hebben tot nu toe nog geen enkel technisch probleem gekend met de Sherco terwijl andere merken, waarvan we het niet verwacht hadden, al van alles kapot hebben gehad.
Coma ( KTM) motorblok kapot, Casteu (Yamaha) elektrische problemen, Pain (Yamaha) brandstof pomp kapot, Barreda (Husqvarna) Achtertank afgebroken.
Hopelijk komen wij, met de Sherco niet in dit rijtje terecht maar voor alsnog loopt alles boven verwachting, wat een goed teken is in de voorbereiding naar de naderende "Dakar"

 
 
Oilibya rallye du Maroc dag 5
 
Vandaag lag er een niet zo lange maar zeer technische proef voor de wielen.
Ik startte vanmorgen 1 plaats achter mijn naaste concurrent, in het algemeen klassement, Pal Anders Ullevalseter. Voor mij vertrok Marc Coma, dus als ik de Noor in kon halen dan had ik 4 minuten goed gemaakt en was mijn plaats in het algemeen klassement zeker gesteld.
Toen ik bij de tankstop (km 87) aankwam, had Marc, Pal Anders al ingehaald en ook ik was al 3 minuten op het ingelopen, op hem. Dat motiveerde me nog meer en ik heb meteen daarna vol aangevallen en hem gepasseerd. Het was een zeer technisch en rotsachtig parcours door de bergen, die ons tot op 2700 m hoogte bracht. Ik reed makkelijk weg bij hem en bouwde zou een aardige voorsprong op.
Bij CP 2 was Casteu bij me aan komen sluiten en meteen daarna maakte we een navigatie fout die ons net iets meer naar links leidde en op een plateau deed blijven waar we eigenlijk af moesten. Toen we keerden en het juiste pad terug vonden, kwam Ullevalseter weer aansluiten. Kort daarna stond Concalvez aan de kant met een kapotte Husqvarna. Hij stond voor me in de totaal stand en zo schoof ik dus op naar de 3e plaats, mits ik min voorsprong op de Noor kon behouden.
Toen we echt de hoge bergen ingingen kon hij het tempo van mij en Casteu niet langer volgen en zat ik in een zetel voor het algemeen klassement.
Niet een echte zetel want ik heb in mijn hele rally carrière nog nooit zoveel rotsen en stenen bij elkaar gezien. De bergpas waar we over moesten leek meer op een trial proef dan op iets anders. Ik voelde me er wel goed op en samen met Casteu reden we een zeer hoog tempo, gezien de omstandigheden.
Juist uit de bergen, net voor een snelheidszone van 50 hoorde ik ineens een schurend geluid en had ik geen aandrijving meer. Het eerste waar ik aan dacht was, "Shit" de versnellingsbak maar niets was minder waar want toen ik naar onder keek zag ik mijn achter tandwiel stilstaan terwijl het wiel nog rondging. Ik ben snel gestopt en zag dat alle 6 de achter tandwiel bouten weg waren. Dat was balen want ik was nog maar 10 km verwijderd van de finish van de proef. Vlug heb ik min gereedschap setje uit de onder plaat gehaald en ik ben gaan zoeken waar ik ergens M8 bouten uit kon draaien die het tandwiel weer vast konden houden. 2 uit het achter frame en de bout van de kickstarter waren de oplossing met nog een moertje van de uitlaat demper.
Ondertussen kwam wel mijn concurrent Ullevalseter weer voorbij en ik probeerde zo snel mogelijk alles weer rijdend te krijgen.
Met 3 bouten in het tandwiel, waar er normaal 6 inzitten, ging ik voorzicht door voor de laatste 10 km naar de finish. De inzet en aanval van vandaag hadden niet geloond en ik verloor zelfs nog enkele minuten op hem.
Ik finish vandaag 7e achter Henk Knuiman, die vandaag een goede dag kende maar wel een keer flink afgestapt was en nu met een dikke rechterhand en een ijszak rondloopt.
Morgen is mijn laatste kans om terug op het podium te staan door in te lopen op de Noor.
We hebben morgen een proef, bestaande uit 3 ronden van 58 km die redelijk technisch lijkt met aardig wat stenen. Dat is wel in mijn voordeel en als ik gemakkelijk voorbij Henk Knuiman kan komen is er nog van alles mogelijk. Ik heb er zelf vertrouwen in dat het moet kunnen omdat het gevoel met de Sherco steeds beter wordt en ik van dag tot dag meer vertrouwen krijg.


 
Oilibya rallye du Maroc dag 6
 
Met maar 1.30 min achterstand op Ullevalseter, in het algemeen klassement had ik vandaag geen enkele keus dan om aan te vallen vanaf het begin. De proef van vandaag bestond uit 3 ronden van 57 km en een start om de 30 sec op basis van de algemene stand.
Normaal starten we op basis van de uitslag van de vorige dag en starten de eerste 10 om de 2 minuten om niet te veel last van het stof te hebben.
Helder Rodrigues startte als eerste, Przygonski als tweede, Ullevalseter als derde en ik daarachter als vierde.
Al na 5 km in de proef zat ik zowat aan het achterwiel van Ullevalseter toen we snel inliepen op de Pool. Die deed vervolgens het gas dicht en liet de Noor voorbij, hij sloot meteen aan en hield mij in het stof, aan een tempo dat veel lager was dan hij gewoon is.
Ik kon er niet doorkomen en heb daardoor vele onnodige risico's moeten nemen. Pas na 40 km ging hij aan de kant en gaf een teken dat ik voorbij kon steken, ik was laaiend en had hem het liefst van zijn KTM afgereden.
Ullevalseter was ondertussen zover uit kunnen lopen dat ik met moeite zijn stofwolk kon zien in de verre verte. Ik moest minimaal 1.30 min op hem goed maken maar lag door dit voorval nu nog 2 minuten verder achter.

Ik heb vanaf dat moment alles gegeven en de Sherco tot het maximale gedreven om toch nog in de buurt te komen, helaas tevergeefs. Na de tweede ronde begonnen al snel de later gestarte rijders op te duiken en het werd pas heel erg gevaarlijk toen we ook de quads begonnen in te halen, die nog maar aan hun eerste ronde bezig waren. Toen ik aan de derde ronde begon lag ik nog maar 1 minuut achter dus ik had toch nog wat tijd goedgemaakt maar door het vele stof van de achterblijvers moest ik vaak langs de piste, uit het stof om te kunnen passeren.

Barreda (Husqvarna) die 30 sec. Achter me was gestart, heb ik nooit in de buurt gezien, wat ik eigenlijk wel verwacht had, want hij is een ex crosser en kan soms blind vol gas door het stof rijden. Dat loonde deze keer niet want halverwege mijn laatste ronde zag ik hem buiten de piste liggen met de helikopter en de doctoren erbij. Hij was schijnbaar in de tweede ronde erg hard gevallen en werd afgevoerd naar het hospitaal van Ouarzazate.

Ook Concalvez haalde ik nog in, hij met een ronde achterstand, die wederom de Husqvarna aan diggelen had gereden.
Na 171 km, zeer snelle en gevaarlijk, proef was ik blij om zonder kleerscheuren aan de finish te zijn. Ik was de laatste ronde toch nog flink ingelopen en kwam op 17 seconden achter Ullevalseter binnen.

Uitslag vandaag is 2e op de proef maar helaas, na al mijn inspanningen, maar, vierde in het algemeen klassement met nog geen 2 minuten verschil op nummer 3.
Ik was eigenlijk best teleurgesteld want ik had graag, de Sherco, tijdens mijn eerste rally met het Franse merk, op het podium gezet.
Jammer dat de KTM's vandaag het spel zo wilden spelen, maar ja, dat hoort ook bij de sport en zo weet ik meteen hoe me moet opstellen, ten opzichte van hun, tijdens de komende Dakar, waar toch de grootste belangen liggen.

We hebben met het hele Croco aventure/ Sherco rally raid team, hard gewerkt om in een heel korte tijd op het hoogste niveau mee te strijden en dan is het heel erg jammer om een derde plaats in de eindstand te zien verdwijnen door een paar afgebroken tandwiel bouten (gisteren) toen ik ruim 8 minuten voorlag op Ullevalseter.
Al bij al was dit een zeer geslaagde test en generale repetitie voor de aankomende Dakar en kunnen we, gezien de problemen van de andere merken, met opgeheven hoofd naar huis om verder te gaan met de voorbereidingen.
Er zijn nog enkele details, aan de motor, die nog wat aandacht nodig hebben maar de basis ligt er en hebben we geen enkele motorische problemen gehad.

1 Ullevalseter KTM
2 Verhoeven Sherco
3 Rodrigues Yamaha
4 Coma KTM
5 Casteu Yamaha
6 Przygonski KTM
 
 
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2011, 11:43 »
De Michelin Desert achterband was na 297 km proef, volledig op en er zat geen enkele nop meer op. Ook de voorband is volledig op van de harde remacties op de harde bodem.

 ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #2 Gepost op: 18-10-2011, 12:20 »
Dat was een onafgebroken burn-out van 300km  ;D
Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #3 Gepost op: 18-10-2011, 17:31 »
DAG 2 TWITTER
  2e dag zit er op en de Sherco doet 't goed. Kom zelf ook beter in 't ritme. De vering van MAC racing uit Frankrijk werkt perfect
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #4 Gepost op: 18-10-2011, 17:56 »
de husqvarna's dag 1 op 1 en 2 , zijn dat de 450 met bmw blok?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #5 Gepost op: 18-10-2011, 19:00 »
de husqvarna's dag 1 op 1 en 2 , zijn dat de 450 met bmw blok?

Da's een goeie!
Waarschijnlijk met alle FV mod's er op ;-)

Wel een beetje zuur voor Frans
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #6 Gepost op: 18-10-2011, 20:47 »
waarom rijd ie nu weer wat anders dan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #7 Gepost op: 18-10-2011, 20:54 »
omdat verder kan met Sherco?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #8 Gepost op: 18-10-2011, 20:54 »
de husqvarna's dag 1 op 1 en 2 , zijn dat de 450 met bmw blok?

Ja , maar vandaag Frans plek 6 en de BMW/Huskys plek 7 en 8
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #9 Gepost op: 18-10-2011, 23:15 »

Ja , maar vandaag Frans plek 6 en de BMW/Huskys plek 7 en 8

En waar zijn al die enge KTM's dan geëindigd?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #10 Gepost op: 19-10-2011, 20:15 »
Startpagina is weer aangepast , Frans goed onderweg , na dag 3 staat Frans vierde algemeen.
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #11 Gepost op: 19-10-2011, 20:48 »
Zijn bak is nog heel, stuk beter dan Casteu met Sherco in Dakar. 4e overall is indrukwekkend!
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #13 Gepost op: 19-10-2011, 22:39 »
Goh wat een lekkere samenvattingen toch altijd van die Frans!
Leest makkelijk en vlot en ik heb altijd het gevoel de echte highlights van de etappe te horen. Gewoon klasse!!!

Hoop dat Frans de Sherco ook perfect op de noppen kan zetten voor de Dakar.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: Frans Verhoeven in Oilybia Rally du Maroc 2011 op Sherco
« Reactie #14 Gepost op: 20-10-2011, 09:06 »
 :stupid:
Member of CMA-NL