Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Triumph 1200 Explorer onthuld  (gelezen 7922 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #15 Gepost op: 28-10-2011, 10:24 »
Het lijkt een beetje een samensmelting van een GS, 1200 tenere, een capo nord, en een multistrada...
Oftewel: jammer genoeg begint het allemaal eenbeetje of elkaar te lijken (qua uiterlijk dan)

En ik vind nog steeds dat een allroad achtige motor spaakwielen moet hebben..

Wat ik altijd erg fijn vond aan mijn 1100GS, en wat geen van de concurrenten heeft, is de boxer motor..
Je kan er zo lekker makkelijk bij met sleutelen, bijv kleppen stellen..

Daarnaast als ie op de grond ligt, ligt hij nooit helemaal plat door de uitstekende cilinders. Erg makkelijk bij het optillen!
Ook heb ik de uitstekende cilinder meerdere keren gebruikt om de GS uit een benarde positie te manouvreren.
Je legt hem op z'n kant en gebruikt de cilinder als draaipunt om de motor 90 of 180 graden te draaien en weg ben je..  :D

Verder vind ik deze triumph wel mooi trouwens (Om toch nog een beetje on-topic te blijven)

je hebt helemaal gelijk wat je met zo'n cilinder allemaal niet kan doen.
 
en toch vind ik het boxerblok ondertussen anno 2011 niet meer mooi.
 
en verder vind ik deze Explorer zeker mooi.
 
misschien moet ik maar meer gaan werken in plaats van minder   ;D ;D ;D

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #16 Gepost op: 28-10-2011, 10:46 »
Ben zelf het meeste benieuwd naar dat blok.
Volgens veel recensies zijn die 3-pitters het mooiste compromis tussen een 2 en 4 cilinder (kan ik me wel in vinden  :D) maar dan volledig nieuw ontwikkeld en geen doorontwikkeling meer van de 885/955/1050.
En het rijwielgedeelte waar ze tegenwoordig ook grote stappen in maken op dat eiland.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 167
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #17 Gepost op: 30-10-2011, 10:16 »
 8)  Tuurlijk 3 cylinders!   zijn er ook andere motoren dan? :D
 
HansD
Big Bigger Tiger en Big again

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #18 Gepost op: 30-10-2011, 10:30 »
Ik had eerder last van die uitstekende 'tieten' van mijn boxers als ik offroad ging. De beekjes waren te diep of te smal voor mijn motor, terwijl m'n kompanen er redelijk vlot doorreden. Mijn benen hadden niet de bewegingsvrijheid die ze nodig hadden om de motor recht te houden omdat mijn schenen de cylinderkoppen raakten.

Wat ik wel handig vond was de mogelijkheid om makelijk je voeten op de cylinderkoppen te zetten als het koud was: Prachtige voetverwarming. De motor weer rechttrekken was toch ook niet echt makkelijk omdat die boxers zoveel wegen. Mijn 'platte' KTM SE kreeg ik toch makkelijk weer recht.

Ik vind die driecylinders echt ook tot de verbeelding spreken: Best of both worlds! Triumph is goed bezig.
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #19 Gepost op: 30-10-2011, 10:54 »
Ik had eerder last van die uitstekende 'tieten' van mijn boxers als ik offroad ging. De beekjes waren te diep of te smal voor mijn motor, terwijl m'n kompanen er redelijk vlot doorreden. Mijn benen hadden niet de bewegingsvrijheid die ze nodig hadden om de motor recht te houden omdat mijn schenen de cylinderkoppen raakten.

Wat ik wel handig vond was de mogelijkheid om makelijk je voeten op de cylinderkoppen te zetten als het koud was: Prachtige voetverwarming. De motor weer rechttrekken was toch ook niet echt makkelijk omdat die boxers zoveel wegen. Mijn 'platte' KTM SE kreeg ik toch makkelijk weer recht.

Ik vind die driecylinders echt ook tot de verbeelding spreken: Best of both worlds! Triumph is goed bezig.
rij je nu KTM of lees ik het goed dat die ook verleden tijd is?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #20 Gepost op: 30-10-2011, 11:27 »
rij je nu KTM of lees ik het goed dat die ook verleden tijd is?

Neenee, ik rij nu voornamelijk oranje! Een KTM 450 EXC en een 950 adventure.
Maar technisch gezien rij ik er niet mee, ik kan pas terug op de motor maart volgend jaar, na de revalidatie.
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #21 Gepost op: 01-11-2011, 16:46 »
Ik ben wel behoorlijk weg van de Explorer  :)
 
En haast aan m'n stand verplicht om er (ooit) 1 aan te schaffen na m'n 885, 955 en nu 1050 Tiger.......
 
Prijs moet wel concurrerend zijn om hem direct goed in de markt te zetten ; was vandaag even bij Goedhardt motoren en daar stond een nieuwe witte ST1200 voor 15.999 (met ABS en koffers)  :-X

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #22 Gepost op: 04-11-2011, 23:26 »
In het wit oogt die ST 1200 niet gek, maar die 260 kg (zonder koffers schijnt) is wel jammer. Ik ben er nog niet uit..... :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #23 Gepost op: 09-11-2011, 13:18 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #24 Gepost op: 09-11-2011, 22:54 »
Hier de kans om er eentje uit te proberen in Marokko:
http://www.promotor.nl/2011/11/08/triumph-promotor-zoeken-avonturiers/
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #25 Gepost op: 10-11-2011, 09:56 »
http://www.nieuwsmotor.nl/dagelijks-motornieuws/10189-2012-triumph-tiger-explorer-1200.html
 
Prijs waarschijnlijk 15.995,- incl ABS.
En ook 260 kg dus evenveel dezelfde kiloprijs als de Supertenere ;D ;D 
Wel jammer dat íe zo zwaar is........
Ik ga eerst de 800XC maar eens proefrijden. Die is namelijk 45 kg lichter........ en goedkoper.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #26 Gepost op: 10-11-2011, 11:24 »
de 1200 exloper ziet er goed uit. maar verwacht geen GS of LC8 aspiraties. Het is eerder een sofa op anakees.
Ik zie een subsegment komen waar onder andere de Honda Crosstourer/Ducati Multistrada/Guzzi Stelvio/en deze explorer in zitten. Het zijn geen echte allroads zoals de Tenere/LC8/GS

Het ziet er leuk uit that's all. Overigens de 800XC in custom trim een lekker ding!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #27 Gepost op: 11-11-2011, 17:34 »
dus vergelijkbaar met GS adventure.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #28 Gepost op: 11-11-2011, 18:42 »
haha nee hoor daar mee doe je 1200 Explorer teveel eer aan.

Blijft wel een gslaagde fiets de explorer en Triumph mikt ermee op de groep natuurlijk die nooit onverhard gaat rijden.

Trouwens de 800XC stond er in een mooie offroad trim, BMW eat your heart out de f800 heeft er een hele zware concurrent bij.



Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: Triumph 1200 Explorer onthuld
« Reactie #29 Gepost op: 12-11-2011, 09:21 »
haha nee hoor daar mee doe je 1200 Explorer teveel eer aan.

Blijft wel een gslaagde fiets de explorer en Triumph mikt ermee op de groep natuurlijk die nooit onverhard gaat rijden.

Trouwens de 800XC stond er in een mooie offroad trim, BMW eat your heart out de f800 heeft er een hele zware concurrent bij.



Kan je dat ook een beetje motiveren? Waarom zou die motor in tegenstelling tot de GS niet geschikt zijn om offroad te gaan? Mij lijkt de 1200GS niet echt thuis te horen in het rijtje Ténéré, 990 adv, ... De tiger 1050 past imo perfect naast bij de Multistrada en de nieuwe Honda, niet geschikt voor het terrein dus. Maar daartussen lijkt  me ook een categorie met motoren die eigenlijk te dik zijn om echt te spelen met Ténéré, de GS, de Stelvio en nu ook de Tiger 1200 Explorer maar waarmee je wel een aardig stuk onverhard kan verteren. Kan je me op basis van technische gegevens van het tegendeel overtuigen?
Me gusta la moto, me gustas tu.