Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Africa Twin RD03 Rally Marathon  (gelezen 7069 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Gepost op: 24-11-2011, 19:31 »
Hallo,

In 2009 begon het allemaal met een transalp (PD10), waar ik slechts een zestal maanden van heb kunnen genieten. Daarna heb ik die motor verkocht om een wagen te kunnen kopen (vond mijn vriendin prettiger en was eerlijk gezegd handiger dan enkel een motor hebben).
Maar goed, jullie kennen het allemaal, het motorvirus bleef sluimeren, en in december van datzelfde jaar kocht ik een RD03 voor weinig…

12 april 2011

Hiermee begon het allemaal:



Zoals jullie kunnen zien, niet moeders mooiste, maar hé, ik had een echte oertwin, en dat vond ik toen het belangrijkste. Dacht van even een klein onderhoud te doen en that’s it, rijden met dat ding, nou, mooi niet. Op het kuipwerk en de velgen (!!!) na, was alles immers in slechte staat. Frame was op veel plaatsen roest, motor liep niet mooi, koppeling was versleten etc.
Hoe meer ik er aan werkte, hoe erger het werd, en dus besloot ik om de hele motor te strippen en opnieuw op te bouwen.

Dinsdag 12 april begonnen.

Blok in frame, subframe met dashboard gemonteerd en het meeste van de electro terug gelegd:











Frame is gepoederlakt en alle plastic (luchtfilter, achterspatbord ed.) zijn grondig schoongemaakt, dat was zeker nodig en ik denk de eerste grote poetsbeurt sinds 1988…
Af en toe toch eens kijken hoe dat ding nu weer in elkaar moet.



De inlaatrubbers ook maar vervangen (let niet op de roeste leidingen, eenmaal de beschermlaag beschadigd, stopt het roesten niet meer, spijtig…)

Oud:



Nieuw:



Uiteraard konden ook de carbs niet achterblijven. Zijn volledig ultrasoon gereinigd en van 2 setjes carbs heb ik 1 goede (hopelijk) kunnen maken. De mengsel-stelschroeven heb ik nieuw besteld en komen er morgen in, die waren in de ene set stukgedraaid en in de andere set, een zwitserse, geborgd.





Ook de waterpomp moest semi-gereviseerd worden. En blijkbaar moet mijn blokje daar nog wat extra gepoetst worden. De klemmen van de kvs worden vervangen, want dit gaat natuurlijk niet.



De bobines eens goed bekeken en de oude bougiekabels verwijderd, vervangen en dan meteen ook de 4 doppen en 4 bougies vervangen nu ik er lekker bijkan… Hier zichtbaar, de bobines van de achterste cilinder.


Wordt vervolgd!

16 april 2011

Zo, maar weer een update.
Eerst een hoop nieuwe onderdelen opgehaald… 2 grote dozen, een kleintje en dan nog wat losse spullen (kabels onder andere). Sommige zaken (rubbers, klemmen, blokophangdriehoeken) waren uiteraard al besteld en gemonteerd.





Vandaag de choke-plunjers en veertjes van de donorcarbs schoongemaakt en ook de nieuwe chokekabel gemonteerd. Carbs teven op het blokje gezet… (wat zijn verse, soepele inlaatrubbers toch fijn!!!).



De mengselschroeven ook vervangen, want de oude zagen er niet uit (zaten muurvast, en dus moeten uitboren en met rechtse tap eruit halen).

Hier de beste van de twee oude  ;) :


De nieuwe:



Mei-Juni

Hallo allen,

Mijn excuses voor de zeer laattijdige reactie, maar ik ben wel degelijk bezig geweest met de twin. Staat nu even op een lager pitje.

Goed, wat is er aan gedaan (sinds de laatste foto's).

Prolink volledig gereviseerd
Wilbers achterveer
Wilbers voorvorkveren met nieuwe olie en nieuwe keerringen
Nieuwe voorvelg met RVS spaken
Achterwiel goed gepoetst ;)
Nieuwe kettingset en tandwielen
Nieuwe koppelingsplaten en veren
Nieuwe remblokken voor en achter
Nieuwe remschijven voor en achter
Nieuwe voorvork gaitors
TKC80 bandjes



Ook is er een groot pak toegekomen vanuit Italia met pretspul.

En nu is het even sparen voor de laatste spullen and the final build :) .

Ik gok dat het ergens rond maart/april zal wezen.

Heb nu even niet de mogelijkheid om plaatjes te maken, garage is een puinhoop... :(

De doos ;)




Wat zat er oa in (+ nog een hoop klein spul).

Een 42L rally tank (met scheidingswand) en 17L achtertank.



De zijkuipen voor de achtertank.



Hopelijk vinden jullie dit wat.

Cheers

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2011, 19:37 »
Mooi topic, eigenlijk nooit opgevallen  :-\

Kom maar op met de updates!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 152
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2011, 19:48 »
Gaaf project hoor! Altijd leuk zo een verslag:) Ga je hem gebruiken voor een reis/rally, dat je die tanks heb gekocht? Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 121
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2011, 20:06 »
Bij welke firma in italie heb je de tank gekocht ??? ??? ???

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2011, 20:18 »
Mooi topic, eigenlijk nooit opgevallen  :-\

Kom maar op met de updates!

Thx!

Heb het nu pas gepost hoor, stond oorspronkelijk wat verspreid op andere fora en was allroadmaniacs uit het oog verloren... Hier komt dit topic pas echt tot zijn recht denk ik :D.

Gaaf  project hoor! Altijd leuk zo een verslag:) Ga je hem gebruiken voor een  reis/rally, dat je die tanks heb gekocht? Ik ben benieuwd naar het  eindresultaat.

Bedankt !

Ben zelf uiteraard ook erg benieuwd. Ik vind het bouwen van zo'n fiets gewoon erg leuk. Wat ik er daarna mee ga doen... Nog geen idee. Zou erg graag Noord-Afrika ermee aandoen... Daar hoort dit beestje immers thuis :).

Bij welke firma in italie heb je de tank gekocht ??? ??? ???

Boano, echter besteld via Ruggedroads toen de pond het niet zo goed deed en omdat ik kon genieten van een mooie korting (gewoon even met Chad, de eigenaar bellen, veel kan, maar mensen vragen het nooit).


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2011, 21:37 »
Ga je ook zo'n vette kuip van Boano erop doen? Vind die voorkuipen zo kicken :)

Je bent precies project aan het doen dat ik zelf ook nog eens wou gaan doen. Ga hem zeker in de gaten houden. Erg gaaf!
_??_
(?_?)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2011, 21:44 »
Hoi,

Neen, die voorkuip van boano is erg mooi, maar ik maak een 1988-1989 dakar marathon replica. Dus de rest van het kuipwerk blijft origineel. Lekker oldskool ;).

Cheers

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #7 Gepost op: 24-11-2011, 21:44 »
mooi, je zou als je onder aan de pagina komt bijna hopen: en nu istie klaar en te koop  :-X
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2011, 21:51 »
Wat een gaaf project!!


Mooi topic, eigenlijk nooit opgevallen  :-\

Kom maar op met de updates!

hoe is het iegenlijk met jou AT?  :P

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #9 Gepost op: 25-11-2011, 11:05 »
Goed bezig! (Blijft natuurlijk wel een slagschip :))
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #10 Gepost op: 25-11-2011, 16:32 »
Hoi,

Neen, die voorkuip van boano is erg mooi, maar ik maak een 1988-1989 dakar marathon replica. Dus de rest van het kuipwerk blijft origineel. Lekker oldskool ;) .

Cheers


Jammer  :P
_??_
(?_?)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #11 Gepost op: 25-11-2011, 17:29 »
Ferm machine zeg. Wil ik zien als ie af is.
 
Greetz Carlo

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #12 Gepost op: 26-11-2011, 11:23 »
ook zo'n superproject...

misschien ook wel iets voor mij als mijn Tenere af is..

....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #13 Gepost op: 27-11-2011, 18:01 »
Mooi project! Vind persoonlijk oldkskool mooier, maar goed vakwerk kan ik zeker waarderen...


Ander  vraagje, mijn origineel stuur is al sinds aanschaf van de motor  verbogen en enkele keren overspoten, dat hoort natuurlijk niet, dus ben  nu op zoek naar wat nieuws. Er blijven 2 opties over:

- origineel stuur (staal)
- renthal stuur (enduro/mx medium high) met stuurverhogers

Prijs is voor beide hetzelfde.

What to do?

Cheers

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Africa Twin RD03 Rally Marathon
« Reactie #14 Gepost op: 27-11-2011, 18:05 »
Als je hem "origineel" wil maken doe het dan goed. Het stalen stuur is helemaal niet zo slecht, ik heb er ook heel wat km mee offroad gereden. Gewicht is op zo'n motor toch geen issue.