Hallo,
In 2009 begon het allemaal met een transalp (PD10), waar ik slechts een zestal maanden van heb kunnen genieten. Daarna heb ik die motor verkocht om een wagen te kunnen kopen (vond mijn vriendin prettiger en was eerlijk gezegd handiger dan enkel een motor hebben).
Maar goed, jullie kennen het allemaal, het motorvirus bleef sluimeren, en in december van datzelfde jaar kocht ik een RD03 voor weinig…
12 april 2011Hiermee begon het allemaal:
Zoals jullie kunnen zien, niet moeders mooiste, maar hé, ik had een echte oertwin, en dat vond ik toen het belangrijkste. Dacht van even een klein onderhoud te doen en that’s it, rijden met dat ding, nou, mooi niet. Op het kuipwerk en de velgen (!!!) na, was alles immers in slechte staat. Frame was op veel plaatsen roest, motor liep niet mooi, koppeling was versleten etc.
Hoe meer ik er aan werkte, hoe erger het werd, en dus besloot ik om de hele motor te strippen en opnieuw op te bouwen.
Dinsdag 12 april begonnen.
Blok in frame, subframe met dashboard gemonteerd en het meeste van de electro terug gelegd:
Frame is gepoederlakt en alle plastic (luchtfilter, achterspatbord ed.) zijn grondig schoongemaakt, dat was zeker nodig en ik denk de eerste grote poetsbeurt sinds 1988…
Af en toe toch eens kijken hoe dat ding nu weer in elkaar moet.
De inlaatrubbers ook maar vervangen (let niet op de roeste leidingen, eenmaal de beschermlaag beschadigd, stopt het roesten niet meer, spijtig…)
Oud:
Nieuw:
Uiteraard konden ook de carbs niet achterblijven. Zijn volledig ultrasoon gereinigd en van 2 setjes carbs heb ik 1 goede (hopelijk) kunnen maken. De mengsel-stelschroeven heb ik nieuw besteld en komen er morgen in, die waren in de ene set stukgedraaid en in de andere set, een zwitserse, geborgd.
Ook de waterpomp moest semi-gereviseerd worden. En blijkbaar moet mijn blokje daar nog wat extra gepoetst worden. De klemmen van de kvs worden vervangen, want dit gaat natuurlijk niet.
De bobines eens goed bekeken en de oude bougiekabels verwijderd, vervangen en dan meteen ook de 4 doppen en 4 bougies vervangen nu ik er lekker bijkan… Hier zichtbaar, de bobines van de achterste cilinder.
Wordt vervolgd!
16 april 2011Zo, maar weer een update.
Eerst een hoop nieuwe onderdelen opgehaald… 2 grote dozen, een kleintje en dan nog wat losse spullen (kabels onder andere). Sommige zaken (rubbers, klemmen, blokophangdriehoeken) waren uiteraard al besteld en gemonteerd.
Vandaag de choke-plunjers en veertjes van de donorcarbs schoongemaakt en ook de nieuwe chokekabel gemonteerd. Carbs teven op het blokje gezet… (wat zijn verse, soepele inlaatrubbers toch fijn!!!).
De mengselschroeven ook vervangen, want de oude zagen er niet uit (zaten muurvast, en dus moeten uitboren en met rechtse tap eruit halen).
Hier de beste van de twee oude
:
De nieuwe:
Mei-JuniHallo allen,
Mijn excuses voor de zeer laattijdige reactie, maar ik ben wel degelijk bezig geweest met de twin. Staat nu even op een lager pitje.
Goed, wat is er aan gedaan (sinds de laatste foto's).
Prolink volledig gereviseerd
Wilbers achterveer
Wilbers voorvorkveren met nieuwe olie en nieuwe keerringen
Nieuwe voorvelg met RVS spaken
Achterwiel goed gepoetst
Nieuwe kettingset en tandwielen
Nieuwe koppelingsplaten en veren
Nieuwe remblokken voor en achter
Nieuwe remschijven voor en achter
Nieuwe voorvork gaitors
TKC80 bandjes
Ook is er een groot pak toegekomen vanuit Italia met pretspul.
En nu is het even sparen voor de laatste spullen and the final build
.
Ik gok dat het ergens rond maart/april zal wezen.
Heb nu even niet de mogelijkheid om plaatjes te maken, garage is een puinhoop...
De doos
Wat zat er oa in (+ nog een hoop klein spul).
Een 42L rally tank (met scheidingswand) en 17L achtertank.
De zijkuipen voor de achtertank.
Hopelijk vinden jullie dit wat.
Cheers