Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ABS verplicht voor alle motorfietsen  (gelezen 6050 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Gepost op: 05-12-2011, 19:04 »
BRUSSEL -  Alle motorfietsen en scooters moeten over 5 jaar zijn voorzien van ABS om het remmen veiliger te maken. Dat heeft een commissie van het Europees Parlement maandag besloten. Met de maatregel kunnen honderden levens per jaar worden bespaard.

CDA-Europarlementariër Wim van de Camp maakte zich sterk voor het antiblokkeersysteem. Hij wijst erop dat 17 procent van de verkeersslachtoffers motorrijders, bromfietsers en scooterrijders is, terwijl zij maar 2 procent uitmaken van alle weggebruikers.


Wordt lekker op je off-roadje, en de verzekering zeker niet uitkeren als je hem uitgeschakeld hebt??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #1 Gepost op: 05-12-2011, 19:11 »
Ik denk dat Enduro motoren hier een vrijstelling voor krijgen. Anders gaat het echt helemaal nergens over. ::)
All-Roads zijn wel aan de beurt denk ik. :'(

Ja...da's een goeie...wat nou als je de ABS hebt uitgeschakeld en er gebeurt wat....??


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2346
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #2 Gepost op: 05-12-2011, 19:22 »
Wie zegt dat de EU tegen die tijd nog bestaat?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #3 Gepost op: 05-12-2011, 19:25 »
Zal net als knipperlicht en achteruitkijkspiegel zijn, hebben de meeste van de enduro's ook niet.

Zal me er niet druk over maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #4 Gepost op: 05-12-2011, 20:13 »
klopt maar zit er wel bij als je het koopt, dus wellicht zit die rommel wel al op je remsysteem met electronica, en moet je die rommel eraf halen of vervangen door ouderwetse remmen, dus extra kosten?

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #5 Gepost op: 05-12-2011, 21:12 »
sensor wat verder van het poolwiel plaatsen en klaar de abs doet het niet meer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #6 Gepost op: 05-12-2011, 21:35 »
slopen die troep! net zoals TV achterlichten, idioot grote nummerplaten, spiegels, knipperlichten etc..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #7 Gepost op: 05-12-2011, 21:49 »
zekering er uit

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 106
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #8 Gepost op: 05-12-2011, 21:58 »
zekering er uit

Snel en effectief. Die euro gasten zijn toch alleen maar bezig om niet echt te hoeven werken....

grtz,
marco
Africa Twin Rd07a en Dominator RD08

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #9 Gepost op: 05-12-2011, 22:27 »
Voornaamste probleem vind ik dat je er weer 5 kg troep bij hebt.

En complexiteit. Wel eens geprobeerd het remsysteem van een BMW met ABS te ontluchten? Da's geen grap...

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #10 Gepost op: 05-12-2011, 23:12 »
Wie zegt dat de EU tegen die tijd nog bestaat?

Laten we het hopen.. :-X
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #11 Gepost op: 05-12-2011, 23:18 »
BRUSSEL -  Alle motorfietsen en scooters moeten over 5 jaar zijn voorzien van ABS om het remmen veiliger te maken. Dat heeft een commissie van het Europees Parlement maandag besloten. Met de maatregel kunnen honderden levens per jaar worden bespaard.

CDA-Europarlementariër Wim van de Camp maakte zich sterk voor het antiblokkeersysteem. Hij wijst erop dat 17 procent van de verkeersslachtoffers motorrijders, bromfietsers en scooterrijders is, terwijl zij maar 2 procent uitmaken van alle weggebruikers.


Wordt lekker op je off-roadje, en de verzekering zeker niet uitkeren als je hem uitgeschakeld hebt??


en hoeveel van die 17% is bromfietser/scooter? en wie is daarbij de veroorzaker van het ongeval (meestal die auto met abs!) ...


zucht.   ;) :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #12 Gepost op: 06-12-2011, 07:56 »
Mag toch hopen dat daar moet staan "BRUSSEL -  Alle NIEUWE motorfietsen en scooters".

Wel fijn, zo worden onze oermodellen eindelijk meer geld waard ipv minder door een Europese regel...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #13 Gepost op: 06-12-2011, 08:40 »
Zo lang de BPM zo hoog blijft in Nederland zal het nog jaren duren voordat al die oude motoren en auto's vervangen zijn. Je ziet nu nog veel ongelukken gebeuren omdat een dikke Benz met ABS, winterbanden en überallescontrolesysteem vol in de ankers gaat terwijl achter hem een financieel minder bedeelde in een '90 Suzuki Swift rijdt op Chinese zomerbandjes.

Overigens ABS op wegmotoren redt levens. Dus daar is het zeker zinvol voor.
_??_
(?_?)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #14 Gepost op: 06-12-2011, 17:28 »
Het wordt nog mooier:

Van Nieuwsmotor.nl:
Europa verbiedt aanpassingen aan motoren (UPDATE)    
dinsdag, 06 december 2011
 
In het Europees Parlement heeft de Commissie interne markt en consumentenbescherming (IMCO) op 5 december 2011 gestemd over een voorstel tot regelgeving betreffende de goedkeuring en het markttoezicht van gemotoriseerde twee- en driewielers en quads. Naar de mening van IMCO moeten motorfietsen vanaf 2016 motorfietsen 'schoner' worden en moeten fabrikanten ABS toepassen, zelfs op lichte motorfietsen. Vanaf 2014 moeten maatregelen worden genomen om wijzigingen in de aandrijflijn te voorkomen (die maatregelen moeten nog worden ontwikkeld). Gebruikers zullen hun motoren moeten laten keuren bij 'substantiele' wijzigingen.

De stemming van 5 december kan gezien worden als een referentie en aanbeveling voor de eindstemming van het Europees Parlement, die naar verwachting wordt gehouden in het begin van 2012.

Met betrekking tot de wijzigingen in de aandrijflijn [artikel 18] heeft IMCO een compromis bereikt, in overeenstemming met de logica van de Europese Commissie, namelijk dat fabrikanten moeten voorkomen dat de gebruiker van een voertuig later wijzigingen kan aanbrengen die nadelige gevolgen kunnen hebben op de veiligheid of het milieu. Daarnaast voegde IMCO een nieuw artikel 18a toe,dat vereist dat voertuigeigenaren hun voertuig laten inspecteren en goedkeuren 'door de bevoegde autoriteiten' in geval van substantiële wijzigingen in de aandrijflijn'. Een wijziging wordt geacht belangrijk te zijn als het de veiligheid of het milieu schaadt.

Aline Delhaye, secretaris-generaal van de FEMA zegt: "Deze regelgeving bevat veel goede onderdelen waar de FEMA het mee eens kan zijn, zoals duurzaamheidseisen en betere toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie voor de gebruiker, maar als de huidige tekst van artikel 18 definitief wordt goedgekeurd, betekent het dat alle gebruikelijke veranderingen die motorrijders toepassen om het rijcomfort of het brandstofverbruik te verbeteren, of gewoon om hun rijstijl aan te passen, illegaal zal zijn of zullen moeten worden goedgekeurd. Dit is tot nu toe nooit een probleem geweest en er is geen reden om aan te nemen dat het een probleem wordt. FEMA zal zeker blijven werken aan deze regeling."

Bron: FEMA

UPDATE: PERBERICHT WIM VAN DE CAMP:
Motorfietsen, brommers en scooters: groener en veiliger rijden in Europa. Wim van de Camp

"Het rijden met motorfietsen is vanaf vandaag weer een stukje groener en veiliger geworden" zegt CDA Europarlementariër Wim van de Camp naar aanleiding van de stemming (Commissie Interne Markt) over zijn rapport 'Goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (L-voertuigen)'. Dit rapport bepaalt met welke voorwaarden fabrikanten rekening moeten houden voor toelating van hun producten niet alleen op de openbare weg, maar ook "off-road".

Op het gebied van veiligheid komt er een verplichting voor ABS-remsystemen voor motoren vanaf 51cc. Wim van de Camp: "17% van de verkeersslachtoffers zijn motorrijders, bromfietsers en scooterrijders, terwijl zij maar 2% uitmaken van alle weggebruikers. Onder deze categorie vallen vooral voertuigen die gebruikt worden door jonge mensen, voor wie het risico nu flink verminderd wordt. Ook het illegaal opvoeren wordt in dit rapport aangepakt en zal voor meer veiligheid zorgen."

De uitstoot van L-voertuigen is vaak disproportioneel hoog. Een duidelijk signaal voor schonere motoren is passend vindt Wim van de Camp. De euro 4-norm moet nu vanaf 2016 behaald worden. Vanzelfsprekend zal dit ook ten goede komen van de duurzaamheid. Ook de voorgestelde invoering van OBD-systemen ('On-Board Diagnostics') zal hieraan bijdragen.

Wim van de Camp: "Innovatieve en technisch moderne twee-, drie- of lichte vierwielige voertuigen zullen de stedelijke mobiliteit vergroten, omdat ze minder plaats innemen, minder energie verbruiken en minder uitstoot veroorzaken."

Tevens vindt Wim van de Camp dat iedereen in voldoende mate en tegen redelijke kosten toegang moet hebben tot RMI (reparatie- en onderhoudsinformatie). Dit levert voordeel op voor vrije dealers en individuele motorrijders.

De volgende stap is informeel overleg (triloog) met de Raad en de Europese Commissie. Het wetgevingsproces zal worden afgesloten met een plenaire stemming in Straatsburg (voorjaar 2012).

Bron: European People's Party


Gaat dus een lekkere kant op: even heel zwart gezien moet je dus na een zuiger revisie na 50 draaiuren of zo van je crosser de motor aanbieden voor "herkeuring (gaat dat kosten??). Of een andere tandwielverhouding?? Ketting versleten? is toch ook een wijziging, want je gooit er natuurlijk geen "Genuine Part" omheen. Die twaalf kilo zware uitlaat vervangen voor een aftermarket??
Gevolg van deze regelgeving gaat dan ook vast een APK keuring worden, want wie gaat zijn motor nou vrijwillig laten herkeuren? Oh, en die ABS eraf halen zal vast ook wel onder  "wijzigingen aan de aandrijflijn" vallen.