Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ABS verplicht voor alle motorfietsen  (gelezen 6048 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #15 Gepost op: 06-12-2011, 19:19 »
man, man, man wat een geregel weer. Ik vraag me af hoeveel van die 17% slachtoffers terug te herleiden is tot wel of niet ABS ...

en die technische wijzigingen... ben blij dat ik als ouwe knakker de mooiste tijd al achter de rug heb..

het zijn alleen maar excuses om alles duurder en complexer te maken.. lang leve de Europese megalomane regeldrift... :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #16 Gepost op: 06-12-2011, 19:53 »
Hebben ze in iedergeval het gevoel dat ze IETS onder controle hebben. Nu de Euro nog... ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #17 Gepost op: 06-12-2011, 21:16 »
Het wordt nog mooier:

Van Nieuwsmotor.nl:
Europa verbiedt aanpassingen aan motoren (UPDATE)   
dinsdag, 06 december 2011
 
In het Europees Parlement heeft de Commissie interne markt en consumentenbescherming (IMCO) op 5 december 2011 gestemd over een voorstel tot regelgeving betreffende de goedkeuring en het markttoezicht van gemotoriseerde twee- en driewielers en quads. Naar de mening van IMCO moeten motorfietsen vanaf 2016 motorfietsen 'schoner' worden en moeten fabrikanten ABS toepassen, zelfs op lichte motorfietsen. Vanaf 2014 moeten maatregelen worden genomen om wijzigingen in de aandrijflijn te voorkomen (die maatregelen moeten nog worden ontwikkeld). Gebruikers zullen hun motoren moeten laten keuren bij 'substantiele' wijzigingen.

De stemming van 5 december kan gezien worden als een referentie en aanbeveling voor de eindstemming van het Europees Parlement, die naar verwachting wordt gehouden in het begin van 2012.

Met betrekking tot de wijzigingen in de aandrijflijn [artikel 18] heeft IMCO een compromis bereikt, in overeenstemming met de logica van de Europese Commissie, namelijk dat fabrikanten moeten voorkomen dat de gebruiker van een voertuig later wijzigingen kan aanbrengen die nadelige gevolgen kunnen hebben op de veiligheid of het milieu. Daarnaast voegde IMCO een nieuw artikel 18a toe,dat vereist dat voertuigeigenaren hun voertuig laten inspecteren en goedkeuren 'door de bevoegde autoriteiten' in geval van substantiële wijzigingen in de aandrijflijn'. Een wijziging wordt geacht belangrijk te zijn als het de veiligheid of het milieu schaadt.

Aline Delhaye, secretaris-generaal van de FEMA zegt: "Deze regelgeving bevat veel goede onderdelen waar de FEMA het mee eens kan zijn, zoals duurzaamheidseisen en betere toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie voor de gebruiker, maar als de huidige tekst van artikel 18 definitief wordt goedgekeurd, betekent het dat alle gebruikelijke veranderingen die motorrijders toepassen om het rijcomfort of het brandstofverbruik te verbeteren, of gewoon om hun rijstijl aan te passen, illegaal zal zijn of zullen moeten worden goedgekeurd. Dit is tot nu toe nooit een probleem geweest en er is geen reden om aan te nemen dat het een probleem wordt. FEMA zal zeker blijven werken aan deze regeling."

Bron: FEMA

UPDATE: PERBERICHT WIM VAN DE CAMP:
Motorfietsen, brommers en scooters: groener en veiliger rijden in Europa. Wim van de Camp

"Het rijden met motorfietsen is vanaf vandaag weer een stukje groener en veiliger geworden" zegt CDA Europarlementariër Wim van de Camp naar aanleiding van de stemming (Commissie Interne Markt) over zijn rapport 'Goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (L-voertuigen)'. Dit rapport bepaalt met welke voorwaarden fabrikanten rekening moeten houden voor toelating van hun producten niet alleen op de openbare weg, maar ook "off-road".

Op het gebied van veiligheid komt er een verplichting voor ABS-remsystemen voor motoren vanaf 51cc. Wim van de Camp: "17% van de verkeersslachtoffers zijn motorrijders, bromfietsers en scooterrijders, terwijl zij maar 2% uitmaken van alle weggebruikers. Onder deze categorie vallen vooral voertuigen die gebruikt worden door jonge mensen, voor wie het risico nu flink verminderd wordt. Ook het illegaal opvoeren wordt in dit rapport aangepakt en zal voor meer veiligheid zorgen."

De uitstoot van L-voertuigen is vaak disproportioneel hoog. Een duidelijk signaal voor schonere motoren is passend vindt Wim van de Camp. De euro 4-norm moet nu vanaf 2016 behaald worden. Vanzelfsprekend zal dit ook ten goede komen van de duurzaamheid. Ook de voorgestelde invoering van OBD-systemen ('On-Board Diagnostics') zal hieraan bijdragen.

Wim van de Camp: "Innovatieve en technisch moderne twee-, drie- of lichte vierwielige voertuigen zullen de stedelijke mobiliteit vergroten, omdat ze minder plaats innemen, minder energie verbruiken en minder uitstoot veroorzaken."

Tevens vindt Wim van de Camp dat iedereen in voldoende mate en tegen redelijke kosten toegang moet hebben tot RMI (reparatie- en onderhoudsinformatie). Dit levert voordeel op voor vrije dealers en individuele motorrijders.

De volgende stap is informeel overleg (triloog) met de Raad en de Europese Commissie. Het wetgevingsproces zal worden afgesloten met een plenaire stemming in Straatsburg (voorjaar 2012).

Bron: European People's Party


Gaat dus een lekkere kant op: even heel zwart gezien moet je dus na een zuiger revisie na 50 draaiuren of zo van je crosser de motor aanbieden voor "herkeuring (gaat dat kosten??). Of een andere tandwielverhouding?? Ketting versleten? is toch ook een wijziging, want je gooit er natuurlijk geen "Genuine Part" omheen. Die twaalf kilo zware uitlaat vervangen voor een aftermarket??
Gevolg van deze regelgeving gaat dan ook vast een APK keuring worden, want wie gaat zijn motor nou vrijwillig laten herkeuren? Oh, en die ABS eraf halen zal vast ook wel onder  "wijzigingen aan de aandrijflijn" vallen.

Ik vind het goed dat ze steeds strenger worden bij de toelating van nieuwe motorvoertuigen wat betreft uitstoot en dergelijke... We roepen immers al jaren met zijn alle dat er motoren zijn die op 1 druppel benzine rond de wereld kunnen rijden, maar dat dit vanuit economisch standpunt door de overheid en olie&gas industrie in de doofpot wordt gestopt......
Maar ze willen dus nu ook het gesleutel door voertuigeigenaren aan nieuwe motoren moeilijker maken... of gaat dit voor alle motoren gelden?

Het gaat om wijzigingen aan je 'aandrijflijn' waardoor de typegoedkeuring van je motor vervalt.... volgens mij is dat niets nieuws.... (Ik denk dat ze stiekem doelen op het aanscherpen van controle op het verwijderen van katalysatoren en veranderen van uitlaatsystemen..) Dus niet het vervangen van een slijtage onderdeel zoals een zuiger...
Deze regels zijn er in Nederland dus al lang! Alleen veel motorrijders trekken zich er niets van aan.
Momenteel moet je bij wijzigingen welke invloed hebben op je typegoedkeuring (van bijvoorbeeld je vermogen, geluid, wielbasis, brandstofsoort of iets dergelijks) al langs de RDW! Bij een motor gemaakt na 1998 krijg je dan een uitgebreide weggedrag en geluidstest bij het testcentrum in Lelystad voor je kiezen. Eveneens wordt je uitstoot gemeten... Kosten: rond de 500 euro zo uit mijn hoofd.
Een motor van vóór 1998 moet voldoen aan de 'permanente eisen (licht, geluid max xxDb, wielbasis max. 6cm verlengen, knippers na 1994 etc. etc.)' en moet je voor schouwing langs een RDW station...een stuk minder streng en meer gericht op veiligheid.. Kosten... 40 tot max. 80 euro.

Zolang ze de burger maar mogelijkheden geven om toch het een en ander naar wens te kunnen doen, zoals een wijziging aan je motor en dan langs de RDW in plaats van simpelweg ALLES verbieden (net zoals met offroad rijden het geval is) lijkt het niet zo'n probleem.

En als het maar niet voor alle reeds bestaande motoren gaat gelden!!! (eigenbelang.. ;-) )
Ik moet er namelijk binnenkort ook heen vanwege een ander projectje... heb ik ook een paar puntjes 'in de aandrijflijn' aan gewijzigd...
:-|

Kawasaki z650 uit 1977...wijzigingen:
-Kawasaki 750turbo motorblok met brandstofinjectie
-Zx6r voorvork
-FZR1000 achterbrug
-CBR900 voorwiel+achterwiel.
-Externe dynamo
-T25 turbo
-RVS spider spruitstuk
-Externe wastegate
-Intercooler
-Saab 350cc injectoren
-Powercommander
-O2 sensor (innovative)
-1100 Throttlebodies
-Blow off valve
-Boost regelaar
-Custom plenum
-XJR1300 dual shocks
-Oliedrukmeter
-Walbro benzinepomp
-Benzinedrukmeter en high-flow filter
-Externe wastegate
-en de uitlaat moet ik nog maken...

Piccies:







Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #18 Gepost op: 06-12-2011, 21:19 »
ook wel opvallend is dat alle motoren boven de 51cc abs moeten, terwijl ze met de ongevallenstatistiek de brommers en scooters wel meetellen.


jammer dat die Europarlementariër een heel ander partij programma heeft dan de partij waar hij voor werkt in NL.
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #19 Gepost op: 07-12-2011, 09:27 »
copyied van de buren komt van Mofkap, die heeft nogal verstand van regelgeving en verkeer.

De vraag is:
Mag het ABS uitschakelbaar zijn?
Moet het gemonteerd zijn voor de APK keuring?
Moet er ABS ook op lichte enduro motoren?

Ja
Ja, als het verplicht is op de motor
Nee. Voor offroad of enduro gaat een speciale regeling gelden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #20 Gepost op: 07-12-2011, 09:42 »
Goed nieuws! Nou ja, voor de eigenaren van lichte enduro's dan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #21 Gepost op: 07-12-2011, 10:20 »
Goed nieuws! Nou ja, voor de eigenaren van lichte enduro's dan.

Ach de gemiddelde BMW1200GS rijder is toch 55+ en rijdt enkel op de weg :P ;)
_??_
(?_?)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #22 Gepost op: 07-12-2011, 12:00 »
ze moeten die blinde automobilisten aanpakken want die veroorzaken > 90 % van de ongevallen met motorrijders... >:(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #23 Gepost op: 07-12-2011, 12:40 »
Vanochtend op A2 een motorrijder, compleet in zwart, amper zichtbaar in de regen, naast me gehad.

Het is dat ik twee keer keek voordat ik naar links ging, anders had ik 'm omgekegeld. Hij zat in mijn dodehoek terwijl het heul hard regende.

Er kwam bijna geen licht/info van de man af.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #24 Gepost op: 07-12-2011, 15:13 »
Had ie maar beter niet in je dode hoek moeten rijden.
 En ik ben TEGEN verplichte reflecteredne kleding.
wordt gek van dit land.
Goed kijken anticiperen en opletten, aktieve veiligehid, passieve veiligheid dmv reflectie etc, men denk al snel, oo ze zien me wel...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #25 Gepost op: 07-12-2011, 15:38 »
@Brommer: je mailbox zit vol.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #26 Gepost op: 07-12-2011, 18:58 »
229,3% vol ..... Nu leeg

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #27 Gepost op: 07-12-2011, 19:21 »
Iedere motorrijder kan toch elke ochtend of avond rijden met een verplichte ledstrip rond zijn/haar helm?

Daar kunnen ze in Brussel toch wel wat simpele wetgeving voor bedenken?

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #28 Gepost op: 07-12-2011, 23:21 »
pff
gelukig is mijn jongste motor van 1989

enhe ik rijd altijd alsof ik onzichtbaar ben (en dan bedoel ik niet voor de politie)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: ABS verplicht voor alle motorfietsen
« Reactie #29 Gepost op: 10-12-2011, 21:05 »
Veiligheid gaat verder dan ABS en reflectievestjes verplicht stellen. Ik rij pas anderhalf jaar weer wat vaker en merk dat anticiperend rijden alleen niet genoeg is, ook je reflexen en je ervaring met de motor (wat kan ie) moeten goed zijn (wie zei dat ook alweer?)
Of de politici oor hebben naar geoefende weggebruikers weet ik niet, uiteindelijk gaat het hier om "... Innovatieve en technisch moderne twee-, drie- of lichte vierwielige voertuigen zullen de stedelijke mobiliteit vergroten, ..." en veiligheid is natuurlijk een aardig excuus om de fabrikanten van hun sofa te krijgen. Laten we hopen dat klassiekers van voor 2010 vrijgesteld worden net als motoren ter beoefening van sport en nog wat categorieën.