Het wordt nog mooier:
Van Nieuwsmotor.nl:
Europa verbiedt aanpassingen aan motoren (UPDATE)
dinsdag, 06 december 2011
In het Europees Parlement heeft de Commissie interne markt en consumentenbescherming (IMCO) op 5 december 2011 gestemd over een voorstel tot regelgeving betreffende de goedkeuring en het markttoezicht van gemotoriseerde twee- en driewielers en quads. Naar de mening van IMCO moeten motorfietsen vanaf 2016 motorfietsen 'schoner' worden en moeten fabrikanten ABS toepassen, zelfs op lichte motorfietsen. Vanaf 2014 moeten maatregelen worden genomen om wijzigingen in de aandrijflijn te voorkomen (die maatregelen moeten nog worden ontwikkeld). Gebruikers zullen hun motoren moeten laten keuren bij 'substantiele' wijzigingen.
De stemming van 5 december kan gezien worden als een referentie en aanbeveling voor de eindstemming van het Europees Parlement, die naar verwachting wordt gehouden in het begin van 2012.
Met betrekking tot de wijzigingen in de aandrijflijn [artikel 18] heeft IMCO een compromis bereikt, in overeenstemming met de logica van de Europese Commissie, namelijk dat fabrikanten moeten voorkomen dat de gebruiker van een voertuig later wijzigingen kan aanbrengen die nadelige gevolgen kunnen hebben op de veiligheid of het milieu. Daarnaast voegde IMCO een nieuw artikel 18a toe,dat vereist dat voertuigeigenaren hun voertuig laten inspecteren en goedkeuren 'door de bevoegde autoriteiten' in geval van substantiële wijzigingen in de aandrijflijn'. Een wijziging wordt geacht belangrijk te zijn als het de veiligheid of het milieu schaadt.
Aline Delhaye, secretaris-generaal van de FEMA zegt: "Deze regelgeving bevat veel goede onderdelen waar de FEMA het mee eens kan zijn, zoals duurzaamheidseisen en betere toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie voor de gebruiker, maar als de huidige tekst van artikel 18 definitief wordt goedgekeurd, betekent het dat alle gebruikelijke veranderingen die motorrijders toepassen om het rijcomfort of het brandstofverbruik te verbeteren, of gewoon om hun rijstijl aan te passen, illegaal zal zijn of zullen moeten worden goedgekeurd. Dit is tot nu toe nooit een probleem geweest en er is geen reden om aan te nemen dat het een probleem wordt. FEMA zal zeker blijven werken aan deze regeling."
Bron: FEMA
UPDATE: PERBERICHT WIM VAN DE CAMP:
Motorfietsen, brommers en scooters: groener en veiliger rijden in Europa. Wim van de Camp
"Het rijden met motorfietsen is vanaf vandaag weer een stukje groener en veiliger geworden" zegt CDA Europarlementariër Wim van de Camp naar aanleiding van de stemming (Commissie Interne Markt) over zijn rapport 'Goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers (L-voertuigen)'. Dit rapport bepaalt met welke voorwaarden fabrikanten rekening moeten houden voor toelating van hun producten niet alleen op de openbare weg, maar ook "off-road".
Op het gebied van veiligheid komt er een verplichting voor ABS-remsystemen voor motoren vanaf 51cc. Wim van de Camp: "17% van de verkeersslachtoffers zijn motorrijders, bromfietsers en scooterrijders, terwijl zij maar 2% uitmaken van alle weggebruikers. Onder deze categorie vallen vooral voertuigen die gebruikt worden door jonge mensen, voor wie het risico nu flink verminderd wordt. Ook het illegaal opvoeren wordt in dit rapport aangepakt en zal voor meer veiligheid zorgen."
De uitstoot van L-voertuigen is vaak disproportioneel hoog. Een duidelijk signaal voor schonere motoren is passend vindt Wim van de Camp. De euro 4-norm moet nu vanaf 2016 behaald worden. Vanzelfsprekend zal dit ook ten goede komen van de duurzaamheid. Ook de voorgestelde invoering van OBD-systemen ('On-Board Diagnostics') zal hieraan bijdragen.
Wim van de Camp: "Innovatieve en technisch moderne twee-, drie- of lichte vierwielige voertuigen zullen de stedelijke mobiliteit vergroten, omdat ze minder plaats innemen, minder energie verbruiken en minder uitstoot veroorzaken."
Tevens vindt Wim van de Camp dat iedereen in voldoende mate en tegen redelijke kosten toegang moet hebben tot RMI (reparatie- en onderhoudsinformatie). Dit levert voordeel op voor vrije dealers en individuele motorrijders.
De volgende stap is informeel overleg (triloog) met de Raad en de Europese Commissie. Het wetgevingsproces zal worden afgesloten met een plenaire stemming in Straatsburg (voorjaar 2012).
Bron: European People's Party
Gaat dus een lekkere kant op: even heel zwart gezien moet je dus na een zuiger revisie na 50 draaiuren of zo van je crosser de motor aanbieden voor "herkeuring (gaat dat kosten??). Of een andere tandwielverhouding?? Ketting versleten? is toch ook een wijziging, want je gooit er natuurlijk geen "Genuine Part" omheen. Die twaalf kilo zware uitlaat vervangen voor een aftermarket??
Gevolg van deze regelgeving gaat dan ook vast een APK keuring worden, want wie gaat zijn motor nou vrijwillig laten herkeuren? Oh, en die ABS eraf halen zal vast ook wel onder "wijzigingen aan de aandrijflijn" vallen.
Ik vind het goed dat ze steeds strenger worden bij de toelating van nieuwe motorvoertuigen wat betreft uitstoot en dergelijke... We roepen immers al jaren met zijn alle dat er motoren zijn die op 1 druppel benzine rond de wereld kunnen rijden, maar dat dit vanuit economisch standpunt door de overheid en olie&gas industrie in de doofpot wordt gestopt......
Maar ze willen dus nu ook het gesleutel door voertuigeigenaren aan nieuwe motoren moeilijker maken... of gaat dit voor alle motoren gelden?
Het gaat om wijzigingen aan je 'aandrijflijn' waardoor de typegoedkeuring van je motor vervalt.... volgens mij is dat niets nieuws.... (Ik denk dat ze stiekem doelen op het aanscherpen van controle op het verwijderen van katalysatoren en veranderen van uitlaatsystemen..) Dus niet het vervangen van een slijtage onderdeel zoals een zuiger...
Deze regels zijn er in Nederland dus al lang! Alleen veel motorrijders trekken zich er niets van aan.
Momenteel moet je bij wijzigingen welke invloed hebben op je typegoedkeuring (van bijvoorbeeld je vermogen, geluid, wielbasis, brandstofsoort of iets dergelijks) al langs de RDW! Bij een motor gemaakt na 1998 krijg je dan een uitgebreide weggedrag en geluidstest bij het testcentrum in Lelystad voor je kiezen. Eveneens wordt je uitstoot gemeten... Kosten: rond de 500 euro zo uit mijn hoofd.
Een motor van vóór 1998 moet voldoen aan de 'permanente eisen (licht, geluid max xxDb, wielbasis max. 6cm verlengen, knippers na 1994 etc. etc.)' en moet je voor schouwing langs een RDW station...een stuk minder streng en meer gericht op veiligheid.. Kosten... 40 tot max. 80 euro.
Zolang ze de burger maar mogelijkheden geven om toch het een en ander naar wens te kunnen doen, zoals een wijziging aan je motor en dan langs de RDW in plaats van simpelweg ALLES verbieden (net zoals met offroad rijden het geval is) lijkt het niet zo'n probleem.
En als het maar niet voor alle reeds bestaande motoren gaat gelden!!! (eigenbelang.. ;-) )
Ik moet er namelijk binnenkort ook heen vanwege een ander projectje... heb ik ook een paar puntjes 'in de aandrijflijn' aan gewijzigd...
:-|
Kawasaki z650 uit 1977...wijzigingen:
-Kawasaki 750turbo motorblok met brandstofinjectie
-Zx6r voorvork
-FZR1000 achterbrug
-CBR900 voorwiel+achterwiel.
-Externe dynamo
-T25 turbo
-RVS spider spruitstuk
-Externe wastegate
-Intercooler
-Saab 350cc injectoren
-Powercommander
-O2 sensor (innovative)
-1100 Throttlebodies
-Blow off valve
-Boost regelaar
-Custom plenum
-XJR1300 dual shocks
-Oliedrukmeter
-Walbro benzinepomp
-Benzinedrukmeter en high-flow filter
-Externe wastegate
-en de uitlaat moet ik nog maken...
Piccies: