Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Communicatie motor to motor  (gelezen 2365 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Communicatie motor to motor
« Gepost op: 20-12-2011, 20:30 »
Ik ben al langer van plan me een systeem aan te schaffen om te kunnen communiceren/praten met mijn maatje tijdens een offroadrit

Wie heeft hier ervaring mee en kan me een systeem aanbevelen


Er zijn een paar vragen waar ik mee zit
- is dit verstaanbaar (luid genoeg)
- is dit met VOX wel te doen, en werkt de vox wel met dat windgeruis??
- knopke (indrukken) om te praten ???
- geluid inbouwbaar in crosshelm ???
- werkt bluetooth ook (ver genoeg)
- losse walkie talkie's (in binnenzak)?
- bereikbare afstand hoeft niet verder dan 1km à 2km


Wie heeft er al mee gereden en wat zijn je bevindingen?
is het wat of zeg je............klote...ni aan beginnen




Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 65
Re: Communicatie motor to motor
« Reactie #1 Gepost op: 20-12-2011, 21:41 »
Heb een tijd geleden samen met me neef de Scala Rider G4 aangeschaft , was een mooie aanbieding waren 2 voor de prijs van 1 .
Al mijn ervaringen er mee zijn wel met snelweg/dorpswegen dus weet niet hoe hij het doet met offroad als je erg beboste gebieden gaat rijden is het bereik minder denk ik .
-bereik is zeer goed 1 tot 2 km bereik .
-als je spreek schakelt de microfoon gelijk in dus geen gedoe met knopjes enzovoort ook kan je tegelijk spreken met met iemand dus niet zo als bij een walkietalkie dat de andere moet wachten tot je klaar bent met praten . eigenlijk het zelfde als een telefoon gesprek .
-Verstaanbaarheid ook zeer over te spreken ik reed met een crosshelm op de snelweg met 100 en nog kon ik me neef goed verstaand en hij mij , is wel een kwestie van goed de speakers en microfoon in bouwen in je helm .
-accu tijd ook goed kon er een heledag mee doen .
-mp3 speler ingang om muziek te kunnen luisteren .
-bluetooth als je gebeld word schakeld hij over op je headset .


ben zeer te spreken over de cardo maar nogmaals weet niet hoe het bereik is in de natuur .

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2346
Re: Communicatie motor to motor
« Reactie #2 Gepost op: 20-12-2011, 21:48 »
Ik heb ook ervaring met die Cardosystemen op straat. Die werken redelijk goed, maar als je geconcentreerd aan het rijden bent, is het behoorlijk storend als er plots iemand in je oor tettert.
Of een microfoontje in een crosshelm goed werkt betwijfel ik trouwens.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 65
Re: Communicatie motor to motor
« Reactie #3 Gepost op: 20-12-2011, 21:52 »
Gelukkig kan je hem makkelijk uitzetten , dat getetter is soms hinderlijk ja  ;D , microfoontje in crosshelm werkte voor mij goed , de microfoon zit vrij dicht bij je mond geplakt dus goed verstaandbaar .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Communicatie motor to motor
« Reactie #4 Gepost op: 20-12-2011, 22:37 »
Heb een tijd geleden samen met me neef de Scala Rider G4 aangeschaft , was een mooie aanbieding waren 2 voor de prijs van 1 .
Al mijn ervaringen er mee zijn wel met snelweg/dorpswegen dus weet niet hoe hij het doet met offroad als je erg beboste gebieden gaat rijden is het bereik minder denk ik .
-bereik is zeer goed 1 tot 2 km bereik .
-als je spreek schakelt de microfoon gelijk in dus geen gedoe met knopjes enzovoort ook kan je tegelijk spreken met met iemand dus niet zo als bij een walkietalkie dat de andere moet wachten tot je klaar bent met praten . eigenlijk het zelfde als een telefoon gesprek .
-Verstaanbaarheid ook zeer over te spreken ik reed met een crosshelm op de snelweg met 100 en nog kon ik me neef goed verstaand en hij mij , is wel een kwestie van goed de speakers en microfoon in bouwen in je helm .
-accu tijd ook goed kon er een heledag mee doen .
-mp3 speler ingang om muziek te kunnen luisteren .
-bluetooth als je gebeld word schakeld hij over op je headset .


ben zeer te spreken over de cardo maar nogmaals weet niet hoe het bereik is in de natuur .


Kijk, dit zijn gelijk ervaringen die ik wou horen, (dat getetter ligt aan jezelf haha), neen het is de bedoeling gewoon te gebruiken om af en toe elkaar te verwittigen of iets te vragen onderweg, als er iets is of iets mis gaat kan je je voorrijder iets toeroepen, moet je niet elke keer staan omkijken achter elke bocht. Eigenlijk is het toch meer ontspannender en gelijk veiliger rijden denk ik!


Hey jongens, alvast bedankt voor de info!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Communicatie motor to motor
« Reactie #5 Gepost op: 21-12-2011, 08:05 »
Wij hebben met een vrienden groepje de volgende set gebruikt: http://gps.nl/cobra_pmr.html
De set is niet meer te koop, maar ze hebben andere goedkope sets zoals: http://gps.nl/midland_445bt.html

Voordelen:
- lekker goedkoop (100-150 euro voor een setje)
- groot bereik (5km)
- aan/uit op spraak en aan/uit d.m.v. knopje op het stuur
- verstaanbaarheid wat gemiddeld/goed, boven 120km/u was het niet meer te doen om elkaar goed te horen
- ik had de mijne aangesloten op zowel de intercom als de Garmin Zümo660. Als iemand dan sprak dan ging de muziek even uit.
- oplaadbaar, accu gaat hele dag mee (meer dan dat zelfs)

Nadelen:
- geen bluetooth
- geen andere hippe opties


btw.:
- VOX werkt niet goed is mijn ervaring
- bluetooth heeft te klein bereik is mijn ervaring. Dat is maar paar meter i believe.
_??_
(?_?)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Communicatie motor to motor
« Reactie #6 Gepost op: 21-12-2011, 08:23 »
ik heb nog 2 stuks van de rolls-royce van de intercoms liggen die weg mogen (zie rommelmarkt  :D  http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=12386.0 )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: Communicatie motor to motor
« Reactie #7 Gepost op: 21-12-2011, 09:06 »
Ik heb de Baehr set. Deze is echt van verschrikkelijk goede kwaliteit, alleen schreeuwend duur.
http://www.gps-garmin.nl/baehr_intercom.html
 
En dan in combi met de Kenwood 3201
http://www.portofoonwinkel.nl/products/portofoons-voor-bedrijf/licentievrije-portofoons/kenwood/kenwood-portofoons/kenwood-professionele-portofoon-tk3201.htm
 
Wij gebruiken de Kenwood 3201 ook in de jachthaven betreffende communicatie havenmeesters en werkzaamheden.
In de haven liggen 1500 boten met allemaal masten. Deze masten verstoren bij de goedkope pmr's enorm het signaal. De Kenwood 3201 was de enige die wel sterk genoeg was om het signaal zonder storingen door te geven.
Ik weet dus niet hoe het signaal gaat zijn als je met die goedkope dingen in het bos zit, dus hou daar rekening mee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: Communicatie motor to motor
« Reactie #8 Gepost op: 21-12-2011, 09:35 »
Wij gebruiken de cardo en zijn daar te spreken over.
 
 
batterij gaat enkele dagen mee
bereik 500 mtr maar is voldoende.
Snelweg is minder
Member of CMA-NL

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Communicatie motor to motor
« Reactie #9 Gepost op: 21-12-2011, 09:50 »
ik heb nog 2 stuks van de rolls-royce van de intercoms liggen die weg mogen (zie rommelmarkt  :D  http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=12386.0 )


Goed zal dit wel zijn, mag iets minder zijn, niet ext antennes enz.

Post Merge: 21-12-2011, 09:52
Wij gebruiken de cardo en zijn daar te spreken over.
 
 
batterij gaat enkele dagen mee
bereik 500 mtr maar is voldoende.
Snelweg is minder


500mtr is inderdaad voldoende, welk type gebruiken jullie dan ?...is dat met helmset?

Post Merge: 21-12-2011, 09:55
Wij hebben met een vrienden groepje de volgende set gebruikt: http://gps.nl/cobra_pmr.html
De set is niet meer te koop, maar ze hebben andere goedkope sets zoals: http://gps.nl/midland_445bt.html

Voordelen:
- lekker goedkoop (100-150 euro voor een setje)
- groot bereik (5km)
- aan/uit op spraak en aan/uit d.m.v. knopje op het stuur
- verstaanbaarheid wat gemiddeld/goed, boven 120km/u was het niet meer te doen om elkaar goed te horen
- ik had de mijne aangesloten op zowel de intercom als de Garmin Zümo660. Als iemand dan sprak dan ging de muziek even uit.
- oplaadbaar, accu gaat hele dag mee (meer dan dat zelfs)

Nadelen:
- geen bluetooth
- geen andere hippe opties


btw.:
- VOX werkt niet goed is mijn ervaring
- bluetooth heeft te klein bereik is mijn ervaring. Dat is maar paar meter i believe.


Is dat dan echt te doen met die oordopjes, tijdens mijn werk als kraanmachinist had ik ook wel eens zulke oordopjes in voor communicatie maar dat viel geweldig tegen qua verstaanbaarheid, zeker als het volume iets verder open moest!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: Communicatie motor to motor
« Reactie #10 Gepost op: 21-12-2011, 12:00 »
Wij hebben de helmset.
 
Je hebt ze met plakmicrofoontje (integraal) en met flexibele microfoon (jethelm)
 
Ik gebruik ze zelfs met oordopjes in en mijn vrouw heeft verminderd gehoor en de communicatie gaat prima
Member of CMA-NL

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Communicatie motor to motor
« Reactie #11 Gepost op: 21-12-2011, 13:41 »
Is goed te doen met oordopjes. Ik rij met van die prof doppen en paar vrienden met van die gele van Kruitvat. Prima te doen.
_??_
(?_?)