Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?  (gelezen 12241 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Gepost op: 25-12-2011, 10:10 »
De toekomst van E10
 
dinsdag 15 november 2011 2011 Online artikelen 160x gelezen

De Europese Commissie heeft als doelstelling dat minstens 10 procent van alle brandstof in het vervoer in 2020 uit duurzame alternatieven moet bestaan. In Duitsland werd daarom in 2011 benzine met tot 10 procent bio-ethanol (E-10) op de markt gebracht, maar de invoering werd een groot fiasco. Een biobrandstof die volgens de media zorgt voor meer verbruik, schadelijk is voor de motor en mensen in de derde wereld het eten uit de mond haalt, laat zich moeilijk verkopen. Welke toekomst heeft E10 in Europa?

Bron: http://www.energieplus.nl/de_toekomst_van_e10

Was Henno niet bezig met rallies rijden op ethanol?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #1 Gepost op: 25-12-2011, 10:29 »
Ja klopt, 2jaar terug reed ie met een extra unit die dat mogelijk maakte in de Tuareg. Heb m 2x gesleept.

Post Merge: 25-12-2011, 10:29
Ja klopt, 2jaar terug reed ie met een extra unit die dat mogelijk maakte in de Tuareg. Heb m 2x gesleept.

Post Merge: 25-12-2011, 10:30
Ohoh, de ipad bug is terug..
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #2 Gepost op: 25-12-2011, 10:44 »
E10 moet je een beetje met LPG vergelijken, je kleppen krijgen meer op z'n donder en bij hoge compressie kan je motor gaan pingelen..

er moet (uiteraard) eea aan de elektronica aangepast worden..
bijmengen geeft een (iets) minder probleem, maar wew zullen er wel een keer aan moeten, willen we straks door moeten kunnen rijden, probleem is dat we er veel te weinig capaciteit hebben om het interessant te maken om, waardoor kosten zullen meevallen.
verder kunnen er ook bieten gebruikt worden om E10 te maken, veel interessanter om dat ik NL te doen, temeer omdat er een tiental jaren geleden de verbouw en suikerproductie gestopt is omdat het "niet haalbaar" was om dit op een commerciele manier verder te produceren..

beetje jammer omdat nu de toekomst en mogelijkheden de economie en productiemogelijkheden hebben ingehaald, met andere woorden, we lopen achter en investeringen zullen niet zomaar effect hebben om deze interessant genoeg te maken..

...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #3 Gepost op: 25-12-2011, 10:50 »
Ohoh, de ipad bug is terug..

Draait die iPad van jou toevallig al op een brandstofcel?

Nou ff serieus, is het waar dat we in Nederland feitelijk geen E10 maar E02 rijden, 2% ethanol bijgemengd?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 146
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #4 Gepost op: 25-12-2011, 11:03 »
E5 dacht ik. Ethanol schijnt rubber delen zoals slangen en afdichtingen aan te tasten door de weekmakers op te lossen. Ook corodeerd het onbeschermd aluminium.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #5 Gepost op: 25-12-2011, 11:07 »
Ik weet dat reizigers in Frankrijk aangeraden worden om bij die E10-pomp weg te blijven. Ik stond laatst bij Normandië 5 seconden met die groene nozzle in mijn handen, mijn tank te vullen en wat te kletsen met vrouw lief.

Toen ik zag waar ik mee bezig was heb ik 'm maar weer teruggehangen. Gelukkig maar 5 liter of zo en de rest van de tank afgevuld met normale 95.

Zijn Franse auto's over de volle breedte wel voorbereid op dit plantensap? En Duitse?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #6 Gepost op: 25-12-2011, 11:10 »
Ethanol kan leidingen, rubbers en afdichtingen beschadigen (oplossen). Vooral oudere motoren zullen hier last van hebben, moderne motoren zijn er op voorbereid. Voor mijn Tenere (model 2008) zou het geen probleem moeten zijn. => check bij de fabrikant (bouwjaar > 2000 is meestal ok).
Of de motor er lekker op loopt? Ik kan me voorstellen dat de elektronica er wel raad mee weet. In Duitsland schijnt die E10 enorm geflopt te zijn, niemand wil die "bende" in zijn tank hebben uit angst voor problemen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #7 Gepost op: 25-12-2011, 11:12 »
http://www.amt.nl/Nieuws/Welke-autos-lusten-nieuwe-E10-benzine.htm

Nou, dan kunnen ze hun borst natmaken, want per 1 januari zit het er toch echt over heel Europa aan te komen.

Die E5 en B5, wat is het verschil?

[Ah, B5 is voor diesel]

Groeien er beestjes in jouw tank?

http://www.purefueltechnologies.com/pft/NL/Biofuels.html

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #8 Gepost op: 25-12-2011, 11:38 »
heb er de ballen verstand van maar het valt me op dat benzine "tegenwoordig" zolang na stinkt als je knoeit/morst.

Dat was toch nooit dat vervloog nu ruikt alles erna.
ethanol ruikt in principe niet dus wat ruikt er dan wel zo? Zal het bio deel zijn dat ruikt.

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #9 Gepost op: 25-12-2011, 11:44 »
Vroegah stond ik altijd lang de boarding van het speedway circuit. Die motoren reden luchtgekoelde ééncylinders op ethanol. Dat geurde heerlijk.

Dat is de enige positivie associatie die ik tot nu toe heb met ethanol, de rest lijkt negatief:

http://www.pksolutions.nl/viewtopic.php?f=16&t=10123&sid=cc5389a9fa00e3b2a52592c0e178f972&start=42

Ik snap nu waarom ze er in Duitsland even tijdelijk mee gestopt zijn.

Tankrot, is dat niet de troep die KTM640 in zijn filters aantrof?

En fuel stabilizers gebruiken schijnt slecht te zijn voor je brandstofpomp. Uitdroging? Wat werkt er dan wel?

Hoe zouden ze dat oplossen in de wereld van de buitenboordmotoren? Die zitten elke dag heel erg dicht in de buurt van water...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #10 Gepost op: 25-12-2011, 13:16 »
Citaat
[Vroegah stond ik altijd lang de boarding van het speedway circuit. Die motoren reden luchtgekoelde ééncylinders op ethanol. Dat geurde heerlijk./quote]

was dat ethanol? of ether of zoiets.  way off topic maar laatst na jaren weer eens naar speedway (venray) geweest gaaf weer zeker F1 stockcars.

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4387
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #11 Gepost op: 25-12-2011, 15:03 »
heb er de ballen verstand van maar het valt me op dat benzine "tegenwoordig" zolang na stinkt als je knoeit/morst.

Dat was toch nooit dat vervloog nu ruikt alles erna.
ethanol ruikt in principe niet dus wat ruikt er dan wel zo? Zal het bio deel zijn dat ruikt.

frank

Ethanol ruikt lekker zoetig, ruik maar eens aan vodka (water+ethanol)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #12 Gepost op: 25-12-2011, 21:41 »
gelukkig mag m'n hondatje 10% alcohol zonder aanpassing  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #13 Gepost op: 25-12-2011, 22:12 »
gelukkig mag m'n hondatje 10% alcohol zonder aanpassing  :)

Gasschuif of CV carburateur?

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Waarom is ethanol schadelijk voor je motor?
« Reactie #14 Gepost op: 26-12-2011, 10:03 »
Gasschuif of CV carburateur?