Verlate reatie van Q8:
1. Nee, E10 wordt nog niet geleverd in Nederland dit is nog niet toegestaan volgens de Europese norm EN228, maar de Europese specificatie EN228 staat op dit moment maximaal 5 % ethanol (E5) toe en de meeste grote oliemaatschappijen bieden dit aan. Er wordt wel E10 verkocht maar dit zijn nationale standaarden en nog geen Europese. Deze Europese standaard met E10 moet nog worden goedgekeurd. De huidige aangeboden E10 moet nu op een speciale manier gelabeld worden aan de pomp omdat we het nog geen benzine mogen noemen (Nog geen EN228)
2. Niet bekend, V-power is een product van de concurent. Vaak bevatten de zgn premium of high performance brandstoffen nog geen ethanol
3. De 97 slaat op 97 RON. Het lijkt mij dat je dit als maatschappij niet gaat aanbieden als 97 en 95 leveren. Octaangetal is nl te controleren.
4. De meeste 98 RON benzines bevatten meestal geen ethanol. Ethanol heeft wel een hoger octaan getal maar 5 % is niet voldoende om de 95 RON benzine te verbeteren naar een RON 98.
5. zie excellium.
6. Ja, de bioverplichting geldt voor de Europese unie. Alle landen moeten aan de bioverplichting voldoen en dit kan door het bijmengen van Ethanol in de benzine en/of biodiesel in de diesel. Bijna overal is E5 de standaard en de auto’s kunnen hier zonder problemen op rijden. Sommige landen zijn iets later met de introuctie maar uiteindelijk komt dit wel. Het wordt kritischer als we naar E10 moeten dan zijn er auto’s die hier niet geschikt voor zijn. Er komt een soort overgang waarbij zowel E5 als E10 aangeboden word. Het huidige wagenpark is nog niet geheel geschikt om op E10 te rijden.