Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).  (gelezen 15847 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 177
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #15 Gepost op: 20-03-2012, 08:01 »
Is deze rit bij de overheid aangevraagd en kan men ze legaal rijden?
Nog steeds geen antwoord op deze vragen ... :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #16 Gepost op: 20-03-2012, 08:04 »
Nog steeds geen antwoord op deze vragen ... :-X


Komaan hé grapjassen, wie vraagt nu zoiets aan bij de overheid,
Dan word je op voorhand al afgemaakt.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 177
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #17 Gepost op: 20-03-2012, 08:22 »
Dat is duidelijk: al 1 op 2. Als we ook weten of ze legaal gereden kan worden, kan ieder een afweging maken. Het zou me immers niets verbazen moesten op sommige ritten gelijkgestemden wat onze hobby betreft, meedoen in de veronderstelling dat alles door "de organisator" geregeld is. Tenzij je natuurlijk vooraf een document "afstand van verhaal" laat ondertekenen. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #18 Gepost op: 20-03-2012, 09:00 »
Ik heb dit nog even van de site geplukt.
"Vooraf dient een formulier ondertekend te worden, zodat de rit uitzetter nergens voor aansprakelijk gesteld kan worden"


We leven tegenwoordig in een wereld van keiharde garanties en schadeclaims. Ik ben, ook in de tijd dat ik nog bestuurslid van Codegroen was, diverse malen meegeweest op de Transwallonie, maar ook daarvoor al.

En iedere keer was ik bezorgd om boetes en andere aanverwante uitspattingen. Door mijn lidmaatschap ben ik de route nog eens met andere ogen gaan bekijken. Roomser dan de Paus zeg maar.

Maar het feit is, Ad heeft zijn route echt zorgvuldig uitgezet in de negorij van Belgie; er is daar gewoon niets en er zijn geen wandelaars. Althans ik ben ze nu op drie ritten nog nooit tegengekomen. De situatie in die gebieden is zoals bij ons in de 60-er jaren; hond wordt uitgelaten max 5 km rond het dorp en thats it. Geen ronddolende touristische 50-plussers of hikers. Waarom? Omdat het gebied daar simpelweg niet interessant genoeg voor is. Je passeert geen verbodsborden noch bordjes prive of privat.

Dat gezegd hebbende zou een club boswachters echt getipt moeten zijn dat die rit gaat plaatsvinden en dan ook nog eens de route moeten kennen (roadbook kunnen lezen). Blijkbaar zijn er bij ritten, georganiseerd door Belgische organisatoren door andere Belgen getipt of de uitzetter heeft gewoon een paar toeristisch interessante paden uitgekozen. Een beetje dom.

Wat dat betreft zijn de routes van Ad moeilijk te volgen zolang ze op papier afgedrukt worden. Een roadbook kan je in beslag nemen, maar dan weet je nog steeds als handhaver niet waar die route langsgaat. (Met een track overgenomen uit de GPS wordt dat al gevaarlijker).

Garanties kan ook ik niet geven, maar ik deel en snap de bezorgdheid van Frosti. Het bosdecreet is in het leven geroepen om overlast voor wandelaars en aanwonenden te verminderen maar op de route van Ad is dat niet nodig; er is geen overlast. Ad heeft zijn rit dus al naar de geest van deze wet ontwikkeld. Handhaven is niet nodig. Zorg om handhaving is een beetje paranoia. Punt.

Ik stel voor dat we de discussie voortzetten/afsplitsen in 'Onder ons'. Iedereen eens?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #19 Gepost op: 20-03-2012, 09:06 »
Yep, mooi gesproken Frank.  Let's ride.  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #20 Gepost op: 20-03-2012, 10:02 »
Nopster, helemaal met je eens. Maar ik heb ook begrip voor Frosti, Greystoke. De signalen zijn erg onduidelijk Ad rijdt op Wallonische grondgebied. En daar zijn ze vrij streng met het handhaven in Belgie. Het blijft toch onduidelijk. Alhoewel ik deze rit gereden hebben, en nagenoeg over paden gereden hebben, en langs akkers. Zie ik hierin geen problemen. Was een gave rit. Vooral het junglepad blijft helder op mijn netvlies zitten.
Orange is the color.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 376
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #21 Gepost op: 20-03-2012, 10:57 »
Dat is duidelijk: al 1 op 2. Als we ook weten of ze legaal gereden kan worden, kan ieder een afweging maken. Het zou me immers niets verbazen moesten op sommige ritten gelijkgestemden wat onze hobby betreft, meedoen in de veronderstelling dat alles door "de organisator" geregeld is. Tenzij je natuurlijk vooraf een document "afstand van verhaal" laat ondertekenen.

Legaal kan je eigenlijk nergens in Belgie nog rijden... maar dat geld ook voor Bepaalde regios in Frankrijk en Spanje (trouwens bijna overal waar druk bereden!)
Ook allemaal een beetje begrijpelijk als je ziet hoe de wegen er gaan bij liggen als er een off-road evenement heeft plaatsgevonden waar om en bij de 300 voertuigen zijn toegelaten!!!
Ze hebben ons hier in Belgie met hun wetgeving al helemaal goed liggen :D  ... enkel aangevraagde en goedgekeurde ritten tot maximum 300 deelnemers mogen nog doorgaan :(
En daarna krijgen organisatoren af te rekenen met tal van klachten van de "groenen" ;D ;D ;D en krijgen zij het ieder jaar nog moeilijker om hun rit te laten doorgaan ;)
 
Ik ben zelf de eerste om op de deelnamelijst te staan van zulke evenementen, want dit soort ritten gaat meestal over mooie omlopen en daar waar 300 man is doorgereden, ligt het vol geulen en andere technische obstakels ... supper toch!!!
Maar je moet maar eens een paar dagen later gaan kijken hoe de veldwegen er soms bij liggen :'( :'(
Nu...ik kan er wel inkomen dat mensen denken dat als ze deelnemen aan een georganiseerde rit ze vrijwaard zijn van mogelijke boetes of inbeslagnames,maar niets is minder waar. Je bent steeds zelf verantwoordelijk voor je daden ::)
Nu ja ... de regelwetgeving is ondertussen zo opgesteld dat we als off-road liefhebbers straks helemaal vastzitten!
Het is enkel nog een kwestie van tijd voor deze prachtige hobby helemaal zal verdwijnen!!!
Wat we vaak niet beseffen ... is dat het deels onze eigen fout is :'(
Ik betrap mezelf er vaak op dat als ik aan zo een georganiseerde rit deelneem ... ik in een beetje in de ban van de competiewereld verzeil en dan onbewust respect voor natuur en medemens durf vergeten :-[
 
Als we ons nog een beetje laten doen... komen we straks de natuur helemaal niet meer in, zelfs niet meer te voet!!!
Persoonlijk vind ik dat we samen meer zouden moeten ijveren voor een betere regelwetgeving en vooral beginnen bij ons zelf met een geluidsarme motor en respect en begrip voor de natuur en medemens.
Het zou toch moeten kunnen dat en enkele vrienden (die zich een beetje aan regels houden zoals bij voorkeur die van codegroen) een rustig ritje door ons mooie Belgie kunnen maken!
 
 
 
 
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #22 Gepost op: 20-03-2012, 11:02 »

met een geluidsarme motor  ::)


Johan,
Toch niet met een electrische zeker, ik hoop dat zelf nooit mee te maken,
Ik weiger zelfs het gazon te maaien met een electrische maaier.


Ik houd van het geluid ...en de geur  ;) ;D ;D




Offline member

  • *****
  • Berichten: 376
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #23 Gepost op: 20-03-2012, 11:22 »
met een geluidsarme motor  ::)


Johan,
Toch niet met een electrische zeker, ik hoop dat zelf nooit mee te maken,
Ik weiger zelfs het gazon te maaien met een electrische maaier.


Ik houd van het geluid ...en de geur  ;) ;D ;D
 
Hela ouwe vos ...
ge weet perfect wat ik bedoel... een kleine inspanning moeten we toch nog kunnen leveren ;)
ik weet dat er altijd tegenstanders zullen blijven, ongeacht hoe goed we ons als off-roadrijder ook mogen gedragen!
Ik zorg dat mijn enduros steeds volledig conform zijn met de wet (met een stille uitlaat en zelfs richtingaanwijzers en stoplicht) zo dat ze daar op zijn minst al niet kunnen over lullen!
En ik probeer steeds zo weinig mogelijk schade aan de natuur toe te brengen ... alhoewel ik zeker geen heilige ben!
Ik durf ook wel eens passeren waar je in feite beter niet kan/moet komen... maar tracht dit toch steeds zo te doen dat "tegenstaanders" de kans niet krijgen om .............................
 

 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #24 Gepost op: 21-03-2012, 18:35 »
Ben het volledig met Noppy eens. Ook ik heb me wel zorgen gemaakt over die ritjes in België... maar dat bleek echt niet nodig. Het is gewoon erg verlaten gebied waarin je rijdt, en je kruist geen bossen en dergelijke. Met onze hobby kun je nog altijd genaaid worden... maar die kans is klein met deze rit en zeker als je je gewoon netjes gedraagd.

Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 240
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #25 Gepost op: 22-03-2012, 21:27 »
Veel hoef ik aan de wijze woorden van enkele members niet toe te voegen. Even voor de duidelijkheid. Ik ben maar een eenvoudige rituitzetter. Eenvoudig, omdat ik NIETS  aanvraag. Dit in tegenstelling tot de uitzetters van bijv. KNMV en MON offroadevenementen. Mijn ritten gaan over voor openbaar verkeer opengestelde wegen. Waarbij soms het grijze gebied van legaal en niet legaal wordt verkend. De ritten worden echter zorgvuldig en met veel ervaring uitgezet. Voor degenen die totaal geen risico's willen nemen, zijn er genoeg andere ritten in Nederland en Belgie te rijden. Ik onderhoud wel contacten met enkele boswachters die het op ritdagen oogluikend toestaan dat er stukken van hun gebied worden gereden. Het risico is groot dat je op deze stukken problemen krijgt op dagen dat ik geen rit organiseer. Maar daar kan ik dan ook niets aan doen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 51
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #26 Gepost op: 23-03-2012, 16:24 »
Ingeschreven: was vorig jaar ook een heel mooi uitgezette route  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #27 Gepost op: 23-03-2012, 16:57 »
Ingeschreven: was vorig jaar ook een heel mooi uitgezette route  :)


Dit jaar NOG mooier, er is een heel stuk in verwerkt ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 51
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #28 Gepost op: 23-03-2012, 17:13 »
Dit jaar met 530 en Tripy. Goed voorbeeld doet goed volgen  ;)
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 240
Re: TRANSWALLONIë : zondag 3 juni 2012 vanuit Diest (Midden-België).
« Reactie #29 Gepost op: 03-05-2012, 10:43 »
Het maximum aantal deelnemers voor deze rit is bereikt.